Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:18

journee schreef:
Je noemt Palestina als voorbeeld van tolerantie omdat ze Joodse vluchtelingen hebben opgevangen, toch heeft juist de intolerantie van de palestijnen gezorgd voor de oprichting van een onafhankelijke staat Israël en alle problemen die daaruit zijn voortgekomen.

Ik wacht op je bewijslijst om dit aan te tonen. Lijkt me redelijk een cruciaal dingetje in deze hele discussie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:22

@Journee, bedankt voor de interessante linkjes hierboven.Heel leerzaam. Ik wist bijv. wel dat de Dhimmi's (anders-gelovigen) aan Islamitische overheersers belastingen moesten betalen, maar niet dat ze geen groene kleren mochten dragen ,en: niet paardrijden!!!! :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:25

FiveSports schreef:
journee schreef:
Je noemt Palestina als voorbeeld van tolerantie omdat ze Joodse vluchtelingen hebben opgevangen, toch heeft juist de intolerantie van de palestijnen gezorgd voor de oprichting van een onafhankelijke staat Israël en alle problemen die daaruit zijn voortgekomen.

Ik wacht op je bewijslijst om dit aan te tonen. Lijkt me redelijk een cruciaal dingetje in deze hele discussie.

Zoals ik al zei: lees even de linkjes.. :) "Toch ontstond onder de oorspronkelijke bewoners vrijwel onmiddellijk verzet tegen de Joodse migratie, dat geweldadige vormen aannam"

Ik begrijp alleen niet waarom jij zoveel moeite hebt om je eigen visie op de zaak te geven. Je lijkt best overtuigd van jouw eigen visie, die heb je toch ook ergens op gebaseerd? Waarom kun je dat niet gewoon delen?
Laatst bijgewerkt door journee op 26-06-25 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:28

anjali schreef:
@Journee, bedankt voor de interessante linkjes hierboven.Heel leerzaam. Ik wist bijv. wel dat de Dhimmi's (anders-gelovigen) aan Islamitische overheersers belastingen moesten betalen, maar niet dat ze geen groene kleren mochten dragen ,en: niet paardrijden!!!! :+

Ik leer zelf ook nog elke dag bij. :D Ja, niet mogen paardrijden, dat zou ik toch ook wel een goede reden vinden om emigreren, dat kan echt niet. :+

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:49

Anjali, wist je dat echt niet? Ze mochten ook niet niezen met hun ogen open.

Misschien weer even ontopic, dit was blijkbaar ook zelfverdediging volgens journee?

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:18

FiveSports schreef:
huppelz schreef:

En dat is ook de groep die brieven stuurt naar o.a. de tweede kamer omdat zij zorgen uiten. Zij zien nl hier gebeuren wat zij in hun eigen land gezien hebben en waarvoor zij nu gevlucht zijn.
De islam is een probleem. Een groot probleem.

Waar komt volgens jou de uitspraak “Liever Turks dan paaps vandaan” vandaan?

https://historiek.net/liever-turks-dan- ... en/104366/ Binnen de islam zijn er 2 mogelijkheden, hoewel één daarvan vandaag de dag steeds minder toegepast wordt. Of je betaalt de overheerser een speciale gedoogbelasting of je wordt omgebracht. Dat laatste wordt vandaag de dag steeds vaker toegepast en volgens de bijbel in de toekomst nog veel vaker zelfs.
Persoonlijk ben ik geen fan van de RK. De paus was in zijn tijd ook een antichrist bijv.
Maar in dit geval kan ik mij voorstellen dat de mensen toendertijd dachten: ok ik waag t wel met de Turken en betaal om in leven te blijven, dan een zekere dood met de katholieken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:17

huppelz schreef:
huppelz schreef:

En dat is ook de groep die brieven stuurt naar o.a. de tweede kamer omdat zij zorgen uiten. Zij zien nl hier gebeuren wat zij in hun eigen land gezien hebben en waarvoor zij nu gevlucht zijn.
De islam is een probleem. Een groot probleem.

Waar komt volgens jou de uitspraak “Liever Turks dan paaps vandaan” vandaan?

https://historiek.net/liever-turks-dan- ... en/104366/ Binnen de islam zijn er 2 mogelijkheden, hoewel één daarvan vandaag de dag steeds minder toegepast wordt. Of je betaalt de overheerser een speciale gedoogbelasting of je wordt omgebracht. Dat laatste wordt vandaag de dag steeds vaker toegepast en volgens de bijbel in de toekomst nog veel vaker zelfs.
Persoonlijk ben ik geen fan van de RK. De paus was in zijn tijd ook een antichrist bijv.
Maar in dit geval kan ik mij voorstellen dat de mensen toendertijd dachten: ok ik waag t wel met de Turken en betaal om in leven te blijven, dan een zekere dood met de katholieken.[/quote]

Gedoogbelasting???? Je weet er echt niks van :D Of eigenlijk nog erger, je denkt er wat van te weten en je weet niet dat je niks weet?

Vroegahh, hadden we niet zoiets als de natiestaten, zoals we dat nu hebben, geen paspoorten etc. etc.

Moslims betaalden destijds de zakaat, dit is 1 van de 5 Islamitische pilaren waar moslims in geloven. Dit geld wordt o.a. gebruikt om behoeftige mensen te helpen.
Volgens https://nationaalzakatfonds.nl/kennis/wat-is-zakat/ zou een moslim dat nu moeten betalen als diegene vermogen heeft boven een bepaalde grens, wat volgens die website nu €5.036 is. Alle moslims betalen daar den ongeveer 2,5% over aan "belasting"/zakaat.
Stel er zou een oorlog uitbreken, zouden die moslims ook verplicht kunnen worden om de wapens op te pakken en het land te beschermen.

Een "dhimmi" wat letterlijk "beschermd persoon" betekent betaalde vaak een bedrag wat relatief een stuk minder was dan de bovengenoemde 2,5%, betaalde verder geen belastingen anders dan de moslims en waren niet verplicht om het land te beschermen. Daarnaast, zouden ze de belasting terug moeten krijgen op het moment dat hun veiligheid niet te garanderen was. Daarnaast was het voor Christenen en Joden ook mogelijk om eigen rechtbanken te hebben etc.

Stel je eens voor dat het voor Russen of whatever mogelijk was om naar Europa te komen, minder belasting te betalen dan Europeanen, niet mee hoeven te doen in het leger, zelf kunnen kiezen of ze naar een Russische rechtbank gaan of een Nederlandse bij issues... Klinkt wel prima voor een groot deel van de wereldbevolking.

De turken hebben ons geholpen vanwege de vrijheden waarin zij geloofden, niet omdat ze ons als onderdanen zagen oid.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:35

IDF Soldiers Ordered to Shoot Deliberately at Unarmed Gazans Waiting for Humanitarian Aid

IDF officers and soldiers told Haaretz they were ordered to fire at unarmed crowds near food distribution sites in Gaza, even when no threat was present. Hundreds of Palestinians have been killed, prompting the military prosecution to call for a review into possible war crimes

Citaat:
"It's a killing field," one soldier said. "Where I was stationed, between one and five people were killed every day. They're treated like a hostile force – no crowd-control measures, no tear gas – just live fire with everything imaginable: heavy machine guns, grenade launchers, mortars. Then, once the center opens, the shooting stops, and they know they can approach. Our form of communication is gunfire."

Bron: https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... be33780000

Het houdt echt niet op met de grenzen die overtreden worden, echt bizar. Dit is wat ze zelf toegeven....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:05

@FiveSports, je hoeft op mijn vraag niet te antwoorden want dat hoeft niet op Bokt waar niet "op de man" gespeeld mag worden, maar ik vermoed dat jij zelf een praktizerende Moslim bent? Van een strenge richting? Dan is het begrijpelijk om alles vanuit die kant te zien. Hierboven ook nog een "anti-Paaps" stukje van @Huppelz: het wordt er allemaal niet beter op! Tja er zijn hier op Bokt ook mensen die van geen enkele religie iets moeten hebben, maar die zijn dan eigenlijk nogal communistisch beinvloed waar elke religie verboden is behalve die van de communistische staat met de Grote Leider waarvan de portretten overal hingen \hangen. Bepaald geen verbetering naar mijn idee. Voor sommige anderen is het de religie van het grote geld, niet eraan denkend dat het geld tegenwoordig alleen nog papier is want niet meer volledig gedekt met fysiek goud.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:26

anjali schreef:
@FiveSports, je hoeft op mijn vraag niet te antwoorden want dat hoeft niet op Bokt waar niet "op de man" gespeeld mag worden, maar ik vermoed dat jij zelf een praktizerende Moslim bent? Van een strenge richting? Dan is het begrijpelijk om alles vanuit die kant te zien. Hierboven ook nog een "anti-Paaps" stukje van @Huppelz: het wordt er allemaal niet beter op! Tja er zijn hier op Bokt ook mensen die van geen enkele religie iets moeten hebben, maar die zijn dan eigenlijk nogal communistisch beinvloed waar elke religie verboden is behalve die van de communistische staat met de Grote Leider waarvan de portretten overal hingen \hangen. Bepaald geen verbetering naar mijn idee. Voor sommige anderen is het de religie van het grote geld, niet eraan denkend dat het geld tegenwoordig alleen nog papier is want niet meer volledig gedekt met fysiek goud.

Atheïst steekt vinger op. MIsschien is het slim als je niet voor anderen spreekt over dit soort dingen, het komt nogal fantasierijk over. En dan ter lering: niet elke ongelovige is communist en atheïsten hebben doorgaans geen 'grote leider'. We zijn een beetje als dieren: die kennen ook geen religie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:51

Veronica2 schreef:
anjali schreef:

Atheïst steekt vinger op. MIsschien is het slim als je niet voor anderen spreekt over dit soort dingen, het komt nogal fantasierijk over. En dan ter lering: niet elke ongelovige is communist en atheïsten hebben doorgaans geen 'grote leider'. We zijn een beetje als dieren: die kennen ook geen religie.

Daar weet jij niets van of dieren wel of geen religie hebben. Zoiets als De Grote Manitou?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:00

De grote Manitou is geen god en gaat niet over religie. Maar top dat je mijn punt nog even benadrukt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:15

Veronica2 schreef:
De grote Manitou is geen god en gaat niet over religie. Maar top dat je mijn punt nog even benadrukt.

Het is een natuurgod van de Indianen. ook wel "de Grote Geest" genaamd. Ik vraag me trouwens af, maar daar hoef je ook niet op te antwoorden; als jij in geen enkele religie gelooft en ook niet in de wereldse heilsleer van het communisme, wat dan wel jouw drijfveer en hoop is in het leven. Waar ga jij dan voor? Gewoon eerlijke belangstelling van mij omdat ik me nl. zoiets helemaal niet kan voorstellen als zijnde van geboorte af aan en ook qua voorouders helemaal "into" Godsdienst wat mijn hele leven en DNA doordringt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:28

anjali schreef:

Hier sla je de plank toch wel verschrikkelijk mis.
Hoe kom je aan dergelijke onzin?
Ik ben ook zo iemand die van geen enkele religie wat moet hebben, maar communistisch beïnvloed? Het is bijna lachwekkend, ik zeg bijna, want het is toch wel triest dat iemand dit serieus meent

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:41

Mede communisten? Wie is jullie favoriete leider? Ik ben toch echt groot fan van Stalin! :j

Ik heb niks met religie en ik vind er weinig goeds aan. Godzijdank ( :+ ) heb ik geen externe validatie nodig om een goed mens te zijn. :)

Daarom vind ik dit hele conflict ook zo diep treurig. Weer een conflict veroorzaakt door religie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:53

huppelz schreef:
Maar in dit geval kan ik mij voorstellen dat de mensen toendertijd dachten: ok ik waag t wel met de Turken en betaal om in leven te blijven, dan een zekere dood met de katholieken.

De dhimmi status was voorbehouden aan de 'mensen van het boek', oftewel Joden en Christenen. Die kregen inderdaad de keuze om te bekeren tot de islam of de jizya te betalen. Het betalen hiervan was ook bedoelt als vernedering en religieuze apartheid. De dhimmi kregen een beschermende status, maar dit had net als het niet hoeven dienen in het leger ook te maken met het feit dat het ze niet was toegestaan om wapens te dragen.

De hoogte van de jizya kon erg variëren. Meestal was dit in eerlijkheid in verhouding tot het inkomen. Maar in sommige regio's was de belasting zo hoog dat het mensen stimuleerde om tot de islam te bekeren. Ongelovigen kregen ook de kans om tot de islam te bekeren, maar in tegenstelling tot joden en christenen hadden ze ook geen andere keuze buiten dat of 'het zwaard'.

https://wikiislam.net/wiki/Jizyah#:~:text=Muslims%20also%20had%20to%20pay,the%20five%20pillars%20of%20Islam.

Gelukkig is de religieuze apartheid vrijwel overal afgeschaft hoewel sommige extreme groepen de jizya graag zouden laten terugkeren.

https://kerkinnood.nl/actueel/mali-jihadisten-eisen-jizya-belasting-van-christenen/

De ottomanen (Turken) en Nederland hebben al eeuwen een bijzondere relatie. Dat kwam niet alleen door hun gezamenlijke vijand, het Spaanse rijk, maar vooral vanwege goede handelsbetrekkingen. Zo kochten de Nederlanders veel specerijen van de ottomanen en leverde daarvoor ook buskruit, wapens en staal aan het ottomaanse rijk. Ook de Nederlandse zilveren leeuwendaalder was erg gewild, vanwege de algemene acceptatie als wettig betaalmiddel.

https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/172407454/1569_Turken_helpen_Nederlanders.pdf

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuwendaalder

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:57

MarlindeRooz schreef:
Mede communisten? Wie is jullie favoriete leider? Ik ben toch echt groot fan van Stalin! :j

Ik heb niks met religie en ik vind er weinig goeds aan. Godzijdank ( :+ ) heb ik geen externe validatie nodig om een goed mens te zijn. :)

Daarom vind ik dit hele conflict ook zo diep treurig. Weer een conflict veroorzaakt door religie.

Is religie werkelijk de oorzaak? Of spelen andere zaken een grotere rol?

https://www.uu.nl/achtergrond/religie-speelt-in-deze-oorlog-een-minder-grote-rol-dan-mensen-denken

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:58

Ah, ik dacht altijd dat ik agnost was maar kennelijk neig ik ook naar het communisme. :)

Je voorbeeld van niet-religieuze richting is ongelukkig gekozen @Anjali.

Maar ik denk dat je misschien bedoelt dat de mens onbewust hunkert naar leiding en/of een hogere macht. Dat klopt dan weer wel deels.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:04

Religieuze mensen voelen zich (vooral historisch gezien) regelmatig beter dan andere groepen mensen. Hier heeft Anjali ook last van. En niet-religieuze mensen komen er in de meeste godsdiensten al helemaal niet goed vanaf. :+

Dat ik liever geen religie zou zien betekent niet dat ik het anderen ooit zou verbieden. Of dat ik geen respect heb voor religieuze mensen. Ik ben omringd door religieuze mensen namelijk. :=

Maar het zou wel veel gezeik en ellende schelen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:18

anjali schreef:
Veronica2 schreef:

Het is een natuurgod van de Indianen. ook wel "de Grote Geest" genaamd. Ik vraag me trouwens af, maar daar hoef je ook niet op te antwoorden; als jij in geen enkele religie gelooft en ook niet in de wereldse heilsleer van het communisme, wat dan wel jouw drijfveer en hoop is in het leven. Waar ga jij dan voor? Gewoon eerlijke belangstelling van mij omdat ik me nl. zoiets helemaal niet kan voorstellen als zijnde van geboorte af aan en ook qua voorouders helemaal "into" Godsdienst wat mijn hele leven en DNA doordringt.

Jij hebt misschien een beetje teveel Hiawatha verhalen gelezen in je leven. Het zal je misschien verbazen, maar er is een hoop meer in de wereld dan religie en communisme. Veel ongelovigen worden grootgebracht met respect voor andere mensen, ongeacht religie, afkomst, huidskleur, seksuele geaardheid en de rest van het DEI lijstje. Vrijheid van geest en zelfstandig leren denken is heel belangrijk in deze kringen, vrij van allerlei onbewijsbare theorieën en doctrines. Wij, de mensen, hebben de sleutel in handen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:28

Het zal jullie misschien verbazen maar vrijwel de gehele wereldbevolking heeft een of andere religie behalve in landen waar elke religie in meer of mindere mate verboden is, en dat zijn toevallig communistische landen bijv. Noord-Korea, China, Cuba, het voormalige Oostblok (dat laatste niet meer sinds de val van de Muur). Alleen in enkele Westeuropese landen geloven ze in helemaal niets meer. Daardoor begrijpen deze mensen niet echt wat die anderen drijft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:33

Als ik als atheïst dan toch in een hokje gepropt moet worden, dan geen communisme maar graag in die van de Satanic Temple aub :=

anjali schreef:
Het zal jullie misschien verbazen maar vrijwel de gehele wereldbevolking heeft een of andere religie behalve in landen waar elke religie in meer of mindere mate verboden is, en dat zijn toevallig communistische landen bijv. Noord-Korea, China, Cuba, het voormalige Oostblok (dat laatste niet meer sinds de val van de Muur). Alleen in enkele Westeuropese landen geloven ze in helemaal niets meer. Daardoor begrijpen deze mensen niet echt wat die anderen drijft.

Ehh... waar zegt iemand dat als iemand niet in een religie gelooft, dat alle religies dan verboden moeten worden? En waarom zou een atheïst niet kunnen begrijpen wat anderen/religieuze mensen drijft? Als je naar alle boeken kijkt, zou dat voor een groot deel toch gewoon compassie en empathie voor anderen moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-06-25 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:34

Lekker kortzichtig en ouderwets weer. :+

Dat veel landen religieus zijn is nou niet omdat het spontaan en uit liefde zo gegroeid is. Dat is vaak gegaan onder flinke dwang. En met veel oorlog en geweld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:36

MarlindeRooz schreef:

Dat veel landen religieus zijn is nou niet omdat het spontaan en uit liefde zo gegroeid is. Dat is vaak gegaan onder flinke dwang. En met veel oorlog en geweld.

Dat.
De algemene trend is naar mate een land en diens mensen meer ontwikkeld worden en meer kennis krijgen, religie steeds minder prominent en prevalent wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:38

IMANDRA schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat.
De algemene trend is naar mate een land en diens mensen meer ontwikkeld worden en meer kennis krijgen, religie steeds minder prominent en prevalent wordt.

Wat ook logisch is, want in (armere) landen met een minder sociale overheid, is de kerk/moskee etc de sociale voorziening. Die zorgt voor de arme en zieke mensen.