Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:58

Maar hoe wordt dat basisloon betaald?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:58

Mensen leven naar hun stand dus ik geloof eigenlijk niet zo dat iemand die aan 2500 euro zit zich dan laat terugvallen naar 1000 om eens wat nieuws te proberen. Sterker nog, mensen doen al heel ingewikkeld als het om een paar tientjes gaat is mijn ervaring.

Ik sta er echter neutraal in. Als maatschappelijk experiment lijkt het me heel spannend.
Wel zou ik mezelf er niet goed bij voelen denk ik als ik er basisloon bijkreeg. Ik ben gezond, heb een goede opleiding, een goede baan, ik vind het ook echt leuk en de markt is gigantisch. Het zou heel raar voelen om dan ook nog gratis geld erbij te hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-08-22 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:02

Dat zou betaald kunnen worden door alle uitkeringen nu te stoppen.
Maar dus ook al dat papierwerk dat daar bij hoort. Oh je hebt 5 uur gewerkt deze maand, dat moet helemaal berekend worden of dat van de bijstandsuitkering af moet enz enz. Die 5 uur kost meer geld aan administratie dan het wie ook oplevert.

En dat zou dan zoveel opleveren dat het daar van zou kunnen.
Of dat ook echt uitkomt geen idee, maar dat zou de theorie zijn naar wat ik begrepen heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:03

8nnemiek schreef:
(...) Het stimuleert dus veel meer om (parttime of fulltime) te gaan werken om wat bij te verdienen, (...)

Niet in de praktijk, zie het eerdere onderzoek dat ik aanhaalde.
Mensen gingen juist minder werken.

DuoPenotti schreef:
Inderdaad mensen durven gemakkelijker een vaste baan op te geven en een andere te beginnen omdat ze een beetje zekerheid hebben.

En ook dat blijkt niet te kloppen, mensen zeggen inderdaad sneller hun baan op maar zullen sneller vervallen in "luiheid" (idleness) met als gevolg minder inkomsten, afnemende trots en minder toekomstperspectief. Zie wederom de link.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:04

Daar geloof ik niet in dat mensen minder inkomsten uiteindelijk gaan hebben.
Ze moeten ook gewoon de rekeningen betalen.
En ik ken genoeg mensen die gewoon graag werken hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:05

DuoPenotti schreef:
Maar dus ook al dat papierwerk dat daar bij hoort. Oh je hebt 5 uur gewerkt deze maand, dat moet helemaal berekend worden of dat van de bijstandsuitkering af moet enz enz. Die 5 uur kost meer geld aan administratie dan het wie ook oplevert.

Of dat ook echt uitkomt geen idee, maar dat zou de theorie zijn naar wat ik begrepen heb

Maar dat is ook eindig. De pot zal uiteindelijk weer gevuld moeten worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:07

Dat is toch zoals hij nu ook aangevuld word? Dat zal niet anders zijn.
Of er nu door werkende aangevuld word voor bijstand en huurtoeslag en kinderopvang enz.
Of dat er dan aangevuld voor basisloon.
Hoe je het ook went of keert, de werkende mensen betalen het.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:10

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat is ook eindig. De pot zal uiteindelijk weer gevuld moeten worden.

Je blijft gewoon belasting betalen ed dus de inkomsten voor de regering worden niet minder? Alleen hoeven ze niet meer uitgebreid mankracht te zetten op wie wat krijgt, welke toeslag waarbij and so on. De mankracht die je daarbij niet meer hoeft te betalen leveren geld op, daarnaast de kosten nu voor uitkeringen ed.
Die bedragen samen zorgen voor voldoende om jaarlijks een basisinkomen te verzorgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:12

DuoPenotti schreef:
Of er nu door werkende aangevuld word voor bijstand en huurtoeslag en kinderopvang enz.

Maar waarom zou je werken als je toch 1500 krijgt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:15

Als jij dat voldoende vind om van rond te komen ga je niet werken. Zoals er nu ook mensen gezond in de bijstand zitten en het wel prima vinden zo.
Maar de meeste zullen dat niet voldoende vinden.
En als ik dan lees dat MvdeE dat nu ook krijgt zal het voor genoeg mensen nu ook niet motiveren.
Plus als ze dat nu wel doen worden ze er op "gestraft" en gekort. Dan niet want je mag er bij werken, dus zou de theorie zijn dat het juist motiveert

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:17

En als iedereen standaard 1500 euro krijgt, is dat dan onder de streep niet duurder? Immers mensen met fiscale partners die erg goed verdienen, krijgen het dan ook?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:17

Nee dat krijgt ze door de toeslagen.
Basisloon krijg je dus geen toeslagen en moet je voor die 500 pm dus iets terug doen voor de maatschappij

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:21

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar waarom zou je werken als je toch 1500 krijgt?

Daar heb ik ooit een uitzending op TV over gezien. Wat bleek in een wijk waar dit experiment paar jaar gedaan was (sociale problematische wijk) daalde het ziekteverzuim enorm, gingen de mensen erbij werken cq vrijwilligen en daalde de agressie in de wijk en werd het stukken beter (gemeten was dit allemaal).
De verklaring van de onderzoekers voor dit verschijnsel was, doordat de mensen nu een basisinkomen hadden (allemaal zowel rijk als arm) , er rust ontstond in de gezinnen en in de hoofden van mensen→ dus minder psychische problemen. Daardoor kwam er energie vrij om weer te gaan werken en het basisinkomen aan te gaan vullen. Hierdoor ontstond meer welvaart , mensen hadden meer te besteden etc.
De overheid bleek in die wijk uiteindelijk vele male minder geld kwijt te zijn. HEt was een experiment van geloof ik 5 jaar met daarbij de belofte dat na 5 jaar uitkeringen etc weer zouden starten. Dus iedereen was daardoor gemotiveerd om er aan mee te doen. Er bleken alleen maar winners te zijn.

Het is precies zoals DP aangeeft. Doordat je het hele uitkering- toeslagenstelsel overboord gooit, heb je meer arbeidskrachten voor andere banen (zie die grote tekorten op de arbeidsmarkt) waar je geld aan overhoudt (want dat hele sociale stelsel is enorm duur daar er ook veel arbeid mee gemoeid is om het allemaal te controleren, uit te keren etc.
Tevens heeft iedereen de zelfde startpositie en is het basisinkomen van die hoogte dat je er met zuinig doen van kunt leven.

Maar dit is niet zo eenvoudig om te implementeren daar het een hele grote verandering is van denken en doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:22

En ook in het geval van MvdE is het toch te gek voor woorden dat haar ouders het huis hebben gekocht en zoveel huur vragen dat ze 300pm toeslagen krijgt uit onze portemonnee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:24

Echwel schreef:
En ook in het geval van MvdE is het toch te gek voor woorden dat haar ouders het huis hebben gekocht en zoveel huur vragen dat ze 300pm toeslagen krijgt uit onze portemonnee.

En als ze het huis huurde van bv de prins van oranje dan vind je het wel goed?

Die ouders hebben dit gekocht voor hun dochter, die betalen daar hypotheek over en berekenen dit door aan de dochter. Ik vind het lief van de ouders en terecht dat ze dat niet helemaal zelf gaan ophoesten. Want de dochter is inmiddels volwassen. Dit is gewoon wettelijk toegestaan en ik zie het probleem niet of de ouders voor woning zorgen voor dochterlief of een huisjesmelker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:24

Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:25

Wat de prins van oranje doet vind ik eigenlijk gewoon schandalig :o .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:29

Echwel schreef:

Idd het zou niet mogen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:33

mvdende schreef:
Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.

Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.

Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.

Jij woont in een koopwoning van je ouders toch? Koopwoningen hebben vrijwel altijd lagere woonlasten. Dus ergens gaat er iets flink fout.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:36

MarlindeRooz schreef:
Hypotheek is vaak veel lager dan de huur. Dikke kans dat ze er winst opmaken en daar dan weer weinig belasting over betalen. En dat allemaal van de huurtoeslag, dat is lekker makkelijk verdienen.

Dat zijn allemaal veronderstellingen en dat weten we helemaal niet. Ik vind het fijn voor vdende dat haar ouders dit willen en kunnen doen voor haar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:39

Ja hoe weten jullie hoe hoog die hypotheek is?
Daarnaast hebben de ouders ook gewoon het onderhoud.

En een gewone huurbaas verdient er ook op hoor. Die doet dat ook niet uit liefdadigheid.

Ik vind deze laatste berichten echt niet netjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:39

Echwel schreef:
Nee dat krijgt ze door de toeslagen.
Basisloon krijg je dus geen toeslagen en moet je voor die 500 pm dus iets terug doen voor de maatschappij

Maar wat dan met de mensen die dat niet kunnen? Zelfs toen ik geen uitkering kreeg kwam ik niet aan de 500 euro per maand, want die uren redde ik niet. Oké, ik was ook niet 'veilig' genoeg om aan te nemen.

En ik weigerde een werkgever op te lichten door zonder wat te zeggen voltijd aan de slag te gaan om zo een uitkering te krijgen. Ja, dat was serieus wat er gemeld werd, als je nu weer was gaan werken en weer uitgevallen was had je de uitkering wel gekregen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:40

DuoPenotti schreef:
Ja hoe weten jullie hoe hoog die hypotheek is?
Daarnaast hebben de ouders ook gewoon het onderhoud.

En een gewone huurbaas verdient er ook op hoor. Die doet dat ook niet uit liefdadigheid.

Ik vind deze laatste berichten echt niet netjes.

Hypotheek is nog altijd lager dan de huur en alle kosten die erbij komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:42

Nee die 500 lukt mij ook niet.
Of geen werkgever gevonden die dat wil proberen.
Het basisloon moet basis zijn dat mensen er wel van kunnen leven. Zoals nu ook is.

Purny dat weet jij niet.
Zeker met onderhoud erbij heel vaak niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:43

Hoe voorkom je met een basisloon dat het arm-rijk gat niet alleen maar groter wordt?
Als nu een basisloon op 1500 gezet zou worden en iemand anders verdiend al 3000.
Dan schiet die ineens omgoog naar 4500 terwijl de zieke nog steeds op 1500 blijft. Maak je dan het gat tussen arm en rijk niet alleen maar groter waardoor de kosten juist weer omhoog gaan?