Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Babootje schreef:De voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder heeft vandaag in Moskou een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin, meldt het doorgaans goed ingevoerde Politico op basis van bronnen. Schröder zou Poetin ervan willen overtuigen om te stoppen met de oorlog in Oekraïne. De Duitse regering was niet op de hoogte van de ontmoeting tussen de twee, schrijven diverse Duitse media.
- De schade aan infrastructuur en gebouwen in Oekraïne beloopt na twee weken van Russische beschietingen en raketaanvallen minstens 100 miljard dollar (ruim 90 miljard euro). De economische topadviseur van de regering in Kiev, Oleg Oestenko, heeft dat gezegd.
- Het Russische bombardement op een kraamkliniek in het Oekraïense Marioepol is een ‘gruwelijke oorlogsmisdaad’, zegt de buitenlandchef van de Europese Unie. Josep Borrell eist dat de aanvallen op burgers onmiddellijk stoppen.
- Twee weken na het begin van de Russische invasie in Oekraïne hebben ruim 2,3 miljoen mensen dat land ontvlucht, blijkt uit cijfers van de Verenigde Naties. De teller van het aantal vluchtelingen stond een dag eerder op 2,15 miljoen.
- Volgens Vitali Klitsjko, de burgemeester van Kiev, is sinds het uitbreken van de oorlog al de helft van de inwoners van de Oekraïense hoofdstad op de vlucht geslagen. Voor de Russische inval telde de stad zo’n 3,5 miljoen inwoners.
------
Ik heb zo t idee dat al die onderonsjes met Poetin niks uithalen. Een beetje uitstel van executie Poetin zit op een koers en gaat niet afwijken en gebruikt de dialoog in zijn eigen voordeel.
Maar er moet een aanleiding zijn dat het westen zegt: genoeg nu. Die is er nog niet.
Citaat:Bruikbaar dus in deze oorlog. Net zoals Rusland de Tjetjenen en Syriers gebruikt in deze oorlog.
Citaat:Rijkt de macht van het Kremlin tot in ons parlement? Dat onderzocht Zembla-journalist Sander Rietveld twee jaar geleden samen met De Nieuws BV. Het resulteerde in een veelbesproken uitzending over de banden tussen Thierry Baudet en het Kremlin. Baudet bleek toen bij het Oekraïne-referendum samen te hebben gewerkt met aan het Kremlin-gelieerde figuren. Vanavond onthult Zembla dat één van hen geld kreeg van het Russische Gazprom.
Kremlin in de Kamer
Ten tijde van het Oekraïne-referendum komt Forum voor Democratie op. Thierry Baudet, partijleider van FvD, werkt dan samen met 'een Rus die werkt voor Poetin', "om desinformatie te verspreiden om zo het referendum te kunnen winnen", vertelt Rietveld. De Rus waarover Rietveld het heeft is Kornilov. "Er zijn zelfs appjes waarin Baudet erop hint dat hij door die Kornilov wordt betaald."
Geframed als grapje
Die appjes worden nu weggezet als grapjes, onder andere door Theo Hiddema in Sven op 1. "Dat het wordt geframed als ironie, als grap, is iets dat Forum voortdurend doet. Ook als er antisemitische opmerkingen worden gemaakt, wordt er later gezegd dat het een grapje is. Het is een bekend fenomeen bij rechts-radicale partijen om dingen weg te zetten als grapje. Maar als we kijken naar de context, daar was helemaal niks grappigs aan", aldus Rietveld.
Financieel ging het Baudet destijds niet voor de wind. "Baudet was in die tijd overal mislukt. Hij was weggestuurd als columnist, hij was mislukt als wetenschapper, hij was nog geen Kamerlid en had nog niet dat inkomen en hij zat dus echt op zwart zaad", aldus Rietveld.
Betalingen of niet, Baudet blijkt in ieder geval nauw te hebben samengewerkt met Kornilov. Hij vertaalde artikelen, gaf hem een podium, en verspreidde informatie tijdens de campagne tegen ten tijde van het Oekraïne-referendum. Ook al wist hij dat niet alle informatie klopte. Ook wist Baudet dat Kornilov Russische banden had.
Geld komt van Gazprom
Twee jaar na de geruchtmakende uitzending van Zembla en De Nieuws BV, lijkt de Tweede Kamer weinig te hebben gedaan met de onthullingen. Maar dat lijkt veranderd sinds de Russische inval in Oekraïne. Baudet steunt daarbij de lijn van het Kremlin. Daarom is Zembla opnieuw in de zaak gedoken.
Zembla kwam erachter wie de propagandapraktijken in 2016 van Kornilov betaalde. Dat bleek het veelbesproken Gazprom, het Russische staatsgasbedrijf. "Dat is toch wel vreemd", legt Rietveld uit.
"Er wordt altijd gezegd, de levering van gas aan Europa is een apolitieke kwestie, dat houden we buiten het conflict. Maar, we zien hier een bewijs van het inzetten van Gazprom voor politieke, spionage-achtige doelstellingen. We weten dat Poetin Gazprom wil inzetten voor politieke doeleinden, en we zien hier een concreet voorbeeld", aldus Rietveld.
Cowboy55 schreef:De NOS bericht dit:
Oekraïense ontmantelaars maken Russische bom onschadelijk
In Tsjernihiv, een plaats ten noorden van Kiev, maken twee Oekraïense ontmantelaars een Russische bom onschadelijk. Ze gebruiken daarvoor een flesje water, om de wrijving in de ontstekingsbron te verminderen.
Er is een filmpje bij dat ik effe niet gekopieerd krijg, sorry.
Maar ik vraag me af: hoe weten die gasten nou dat ze water moeten gebruiken om de wrijving in de ontsteker te verminderen?
Ik bedoel, als je dat niet doet en het ding doet BOEM dan krijg je niet de kans om tegen de volgende gast te zeggen: “achteraf hadden we wellicht wat water moeten gebruiken om de wrijving aan de ontsteker te verminderen. Hou daar effe rekening mee als je zo’n bom ontmantelt “.
Exitium schreef:Cowboy55 schreef:De NOS bericht dit:
In Tsjernihiv, een plaats ten noorden van Kiev, maken twee Oekraïense ontmantelaars een Russische bom onschadelijk. Ze gebruiken daarvoor een flesje water, om de wrijving in de ontstekingsbron te verminderen.
Maar ik vraag me af: hoe weten die gasten nou dat ze water moeten gebruiken om de wrijving in de ontsteker te verminderen?
Ik bedoel, als je dat niet doet en het ding doet BOEM dan krijg je niet de kans om tegen de volgende gast te zeggen: “achteraf hadden we wellicht wat water moeten gebruiken om de wrijving aan de ontsteker te verminderen. Hou daar effe rekening mee als je zo’n bom ontmantelt “.
Onderzoek. Het is vrij gebruikelijk om een bom eerst te onderzoeken en dan pas tot actie over te gaan. Daarbij worden als het even kan ook röntgenfoto's gemaakt, daarmee kun je heel veel details over een bom achterhalen. Kan ook zijn dat ze inside knowledge hebben doordat ze eerder met dit type bom gewerkt hebben of door bijvoorbeeld spionnen of Russische dissidenten.
Sizzle schreef:Doet me denken aan doping.
Iedere keer weer iets bedenken waardoor de test altijd achterhaald blijft.
Misschien is Rusland beter met doping dan met bommen
Cowboy55 schreef:De NOS bericht dit:
irmaz schreef:Cowboy55 schreef:De NOS bericht dit:
Ik vermoed dat hier het woord wrijving een verkeerde vertaling is en dat het om de elektrische weerstand gaat bij een elektronische ontsteking. Natte elektronica werkt niet zo best.