steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:25

juval schreef:
reactie van Deen:
Citaat:
Bij het hoofdkantoor van DEEN werden we vandaag aan het einde van de dag verrast door aardappelteler Astrid Francis die een lading aardappels bij het hoofdkantoor van DEEN loste.

Zij was geïnformeerd dat DEEN de aardappels niet meer inkocht, omdat het seizoen voorbij is. Echter heeft zij nog 120.000 kilo aardappels in haar schuur liggen.

DEEN koopt de aardappels van Astrid Francis in via een tussenpersoon. Van de tussenpersoon hadden wij inderdaad vernomen dat het einde seizoen was. Om toch aan de vraag van onze klanten te kunnen voldoen, zijn vervolgens aardappels ingekocht in het buitenland. Dat er nog een voorraad aardappels beschikbaar is, was bij ons niet bekend.

Overigens gaat het om aardappels in 2 kilo verpakking, waar DEEN ongeveer 250 zakken per week van verkoopt (=500 kilo). In relatie tot de beschikbare 120.000 kilo is DEEN slechts een kleine afnemer.

DEEN koopt graag en bij voorkeur in bij lokale telers. De vele borden in de weilanden in het marktgebied van DEEN zijn daar het bewijs van. Wij zijn hier juist trots op. Helaas is er met betrekking tot dit probleem niet via de normale weg contact met ons gezocht door Astrid Francis. Natuurlijk zijn wij bereid mee te denken in het aardappeloverschot dat er is, maar wel in de vorm van een goed gesprek.


´we wisten het niet' ... 8)7


Hmm....ben ik de enige die het raar vindt dat de getallen voor geen meter op elkaar aansluiten?

Als DEEN daadwerkelijk per week maar 500 kilo piepers van mevrouw verkoopt, dan snap ik dat het bij DEEN zelf nauwelijks opvalt. 500 kilo is peanuts voor een supermarkt.

Maar hoe kan het dan dat mevrouw op 120 ton piepers zit en DEEN het probleem is? Als die getallen kloppen heeft DEEN 240 weken (4,5 JAAR) nodig om die 120 ton te verkopen!

Raar verhaal.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:30

het ligt niet alleen aan Deen dat er een groot aardappeloverschot is bij veel boeren. De horeca ligt stil, en het festivalseizoen met alle frietkramen gaat ook niet door.. Corona is de grote schuldige dus.

Maar Deen liegt gewoon tegen haar klanten door te zeggen dat er in Nederland geen aardappelen meer zijn en dat ze dus genoodzaakt zijn in Israel in te kopen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:37

Zouden boeren ook het verhaal van vraag en aanbod kennen?

Als ze nou heel slim zijn, dan zouden ze juist bewust te weinig produceren met als gevolg dat de prijzen omhoog kan. Echter lijken ze juist het tegenovergestelde te doen. Namelijk elkaar kapot concurreren door zoveel mogelijk te produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 04:50

Blussem schreef:
Zouden boeren ook het verhaal van vraag en aanbod kennen?

Als ze nou heel slim zijn, dan zouden ze juist bewust te weinig produceren met als gevolg dat de prijzen omhoog kan. Echter lijken ze juist het tegenovergestelde te doen. Namelijk elkaar kapot concurreren door zoveel mogelijk te produceren.

Prisoners dilemma: elke individuele boer heeft een incentive om te zeggen dat ze minder zullen produceren en dan stiekem toch voor maximale productie te gaan. Zie de problemen rond OPEC waar het al eindeloos veel moeite kost overeenstemming te bereiken met een handjevol landen en trek dat door naar honderden individuele boeren. En dan is er altijd nog de optie aardappelen uit het buitenland te importeren...

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:47

de aardappels die nu over zijn hadden prima verkocht kunnen worden als corona niet om de hoek kwam kijken. Het vraag een aanbod verhaal is nogal lastig aangezien de opbrengst van boeren meestal een jaar van te voren gepland wordt.
de marges zijn zo klein, boeren moeten vaak op of onder de kostprijs produceren, dus er is geen ruimte om maar even wat minder te leveren, dat overleeft de boerderij niet.
en ja.. de supermarkten gaan dan gewoon producten uit het buitenland halen, waar goedkoper en met veeeel minder regels (dus minder veilig en duurzaam) geproduceerd wordt.

Blussem, jij lijkt er nogal veel verstand van te hebben. Hoe zou jij het doen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:51

Van mij zou het een regel mogen worden dat er geen buitenlandse producten in de winkel mogen liggen als er nog Nederlandse zijn.
Het kan zijn dat we dan bepaalde periodes meer betalen, moeten we maar wat meer eten van het seizoen.

Diertjec

Berichten: 4632
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:08

Blussem schreef:
Zouden boeren ook het verhaal van vraag en aanbod kennen?

Als ze nou heel slim zijn, dan zouden ze juist bewust te weinig produceren met als gevolg dat de prijzen omhoog kan. Echter lijken ze juist het tegenovergestelde te doen. Namelijk elkaar kapot concurreren door zoveel mogelijk te produceren.

En dan de rest lekker uit het buitenland laten importeren met alle veiligheidsrisicos van dien, zoals juval zegt.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:41

Het is feitelijk een heel krom en idioot systeem. In sommige landen kunnen mensen amper aan voedsel komen. Terwijl het voedsel bij ons ligt te verrotten wordt er ook nog eens voedsel uit verre oorden geimporteerd waar ze het in de regio vast harder nodig hebben dan hier.

Voedsel transporteren naar Nederland is op het moment als water naar de zee dragen. Terwijl de boeren hier met voorraden blijven zitten.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 07:57

Peetstap schreef:
Tiepfoudt schreef:
Heel begrijpelijk hoor.

Waanzin is het, ik hoop dat het extern salderen nog een hele grote juridische staart gaat krijgen. Continu wordt er terecht op gehamerd dat NH3 en NOx twee totaal verschillende dingen zijn. Steevast wanneer iemand nu roept dat de lucht veel schoner is, is het terechte weerwoord dat de welbekende luchtkwaliteit-kaarten alleen maar over NOx gaan en dus zo goed als niets zegt over de uitstoot door de landbouw.

En nu staan Den Haag en de provincies te trappelen om boeren uit te kopen, zodat zij de vrijgekomen stikstofruimte (lees: ammoniakruimte) kunnen gebruiken om nog meer NOx uit te stoten.

Side note:
- Uitstoot van NH3 door de land- en tuinbouw is gereduceerd van 331 miljoen kilo (1990) naar ruim 132 miljoen kilo (2017) = reductie van ruim 65%
- Uitstoot van NOx door verkeer en vervoer is gereduceerd van 377 miljoen kilo (1990) naar 220 miljoen kilo (2015) = reductie van 41%

De sector die het aanzienlijk beter heeft gedaan, krijgt de zwarte piet toegespeeld -O-

https://www.melkvee.nl/artikel/245920-p ... -salderen/
https://www.rivm.nl/stikstof/ammoniak
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... stofoxiden


Gerichte vraag: is er afgelopen periode wel serieus doorlopend gemeten , en de uitslagen daarvan vergeleken met perdiode daarvoor ?
Bedoel , nu is er een situatie ontstaan waarin je invloed van industrie, autoverkeer, vliegverkeer, etc, etc, etc kunt meten, omdat die bijdrage aan vervuiling juist enorm is afgenomen.
Bij mijn weten draaien de boeren gewoon altijd door, zowel in veeteelt als landbouw... dus.... : heb je een schat aan informatie beschikbaar over bv hoeveelheden stikstof neerslag maar ook andere schadelijke stoffen.

Of heerst er zoiets van : we doen hier effe bewust niks mee, want de uitkomst is schrikbarend afwijkend ??


Leeft dit topic nog ?, weet iemand hier meer over. ?

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:43

wat mij betreft wel, topic is helaas nog steeds actueel en nodig. Boeren worden nog steeds aan alle kanten in het nauw gedreven. Tot aan de schuld aan Corona aan toe.

Over de metingen, ik hoop wel dat er doorlopend metingen worden gedaan. Maar ik weet daar verder niets over.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:24


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:08

Enne wat over het waterbeleid, dat de industrie het meeste water gebruikt, maar het fijn bij de boeren word gedumpt. want die gebruiken toch zoveel water.

Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:41

Inderdaad. Nu met dat Corona gedoe is het toch keihard bewezen dat boeren niet de grootste vervuilers zijn. Dat Ruhrgebied en vliegverkeer zorgt voor veel meer vervuiling.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:00

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:14

Lindor92 schreef:
Inderdaad. Nu met dat Corona gedoe is het toch keihard bewezen dat boeren niet de grootste vervuilers zijn. Dat Ruhrgebied en vliegverkeer zorgt voor veel meer vervuiling.



Zou het met jou graag zo ook willen, maar bewezen is er nog echter niets hierin.
Vandaar mijn vragen over metingen afgelopen maanden, dit was een unieke kans om meetgegevens te verzamelen.
Maar zonder meteen in complot te gaan denken vermoed ik dat die meet resultaten of verzwegen worden of er is gewoon niet gemeten meer.
Het zo heel mooi uitkomen als hierin een rookgordijn ontstaat ( toepasselijke woordspeling)

De politiek wordt beslist niet vrolijk als blijkt dat de wel doordraaiende boeren bedrijven de afgelopen maanden bijzonder weinig toevoegen aan de algehele vervuiling.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:15

_Penotti schreef:



Bron: wat valt er onder energievoorziening ?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:16

cbs staat rechtsboven de hoek

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:27

Afbeelding
Zou uit 2014 zijn zo te zien

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:11

ik heb geen idee waar energy production al dat water voor gebruikt, het zal wel nodig zijn.

Ik begreep gister wel dat er op dit moment na het rapport Remkes geen nieuwe maatregelen komen, maar dat dit over de verkiezingen wordt getild. Hoop dat er dan wat meer partijen met boerenverstand in de regering en kamer komen..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:14

Ik neem aan voor koelwater.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:20

Ja dat is een beetje simpel gesteld hè. Het water dat veehouders verspillen komt vaak niet uit Nederland dus wordt in dat soort nummers ook niet meegenomen. Het draait o.a. om het veevoer dat niet in Nederland wordt verbouwd.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:27

BaileyMix schreef:
Ja dat is een beetje simpel gesteld hè. Het water dat veehouders verspillen komt vaak niet uit Nederland dus wordt in dat soort nummers ook niet meegenomen. Het draait o.a. om het veevoer dat niet in Nederland wordt verbouwd.


hoezo verspillen?

heb je een onderbouwing voor deze stelling?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:17

Dat is dan toch bij alle sectoren zo BaileyMix? Die andere sectoren halen toch ook hun grondstoffen ergens anders weg? Die nummers zijn dan toch ook niet meegenomen?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:20

_Penotti schreef:
Ik neem aan voor koelwater.


Nou dat zou ik dus graag meer in detail willen weten: waar blijft al dat water onder "energy production"

* koelwater kerncentrales ? > wordt vanaf opp water gehaald ?

* water-stoom-condensaat-water bij kracht centrale's ? > gaat daar zoveel verloren ?

* Koeling bij industrie processen breed gezien ? > valt dat onder Energy production > nee wel onder Industry.

Zit dus met aantal vraagtekens.

Roodvos

Berichten: 6764
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:44

Peetstap schreef:
_Penotti schreef:
Ik neem aan voor koelwater.


Nou dat zou ik dus graag meer in detail willen weten: waar blijft al dat water onder "energy production"

* koelwater kerncentrales ? > wordt vanaf opp water gehaald ?

* water-stoom-condensaat-water bij kracht centrale's ? > gaat daar zoveel verloren ?

* Koeling bij industrie processen breed gezien ? > valt dat onder Energy production > nee wel onder Industry.

Zit dus met aantal vraagtekens.

De grafiek en de tabel laten alleen water inname zien. Voor een compleet beeld zou je ook lozingscijfers moeten hebben.
Ik ben recent op bezoek geweest bij een energiecentrale. Daar wordt idd heel veel water voor koeling ingenomen. Dit water gaat, met een klein percentage verdamping, weer terug naar het oppervlaktewater.

Het absolute verbruik ligt dus niet zo hoog.