Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:55

Ja, dat is dan ook wel weer waar Sammie :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:10

Ik zit op de RU in Nijmegen, straat naast het tentenkamp van Heumensoord waar ze zo'n 3000 vluchtelingen opvangen. Hele positieve ervaringen mee, allemaal heel aardig, behulpzaam en vooral dankbaar voor de opvang. Er zitten hier ook een hele hoop kinderen, daarvoor hebben ze nu een klein schooltje gebouwd.
De klachten snap ik echter wel. De tenten waar ze inzitten zijn niet geschikt voor langere huisvesting, en al zeker niet met kinderen. Daarbij mogen ze niks doen, terwijl ze zo graag aan de slag willen in plaats van hun tijd uitzitten op dat terrein.
Deze mensen zijn er trouwens kapot van dat ze van huis moesten vluchten, niks geen gelukzoekers, geluk hadden ze daar.
Het zou ook heel fijn zijn als de hoge pieten wat sneller beslissingen zouden nemen betreffende werkvergunningen enzo, deze mensen willen ontzettend graag iets gaan doen, en dat zou misschien ook heel de sfeer in Nederland veranderen. Misschien dat mensen dan iets minder negatief tegenover de vluchtelingen komen te staan. Want de manier van protesteren hier is ook niet echt normaal meer te noemen.

En betreffende die ziektes... leven jullie onder stenen? Ziektes (en dan vooral zoiets als TBC) verspreiden zich het beste op plekken waar veel mensen op elkaar leven...check. Daarbij zijn de douches en wasmachines in de noodopvangen wat minder luxe dan dat wij thuis hebben staan.

geerke

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:17

natuurlijk...er zijn al 60.000 mensen binnen gekomen en er komen er nog ongeveer 93.000....die moeten wel meteen een baan krijgen en een huis hebben natuurlijk.Anders is het onmenselijk.Dit is toch onmogelijk?Met de beste wil van de wereld?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:27

Dat snap ik ook wel, ik ben ook niet achterlijk. Huisvesting is een lastig punt, er is niet genoeg ruimte in een land als Nederland. Mensen moeten noodgedwongen in tenten omdat het even niet anders kan, snap ik. Maar waar ik dan wel een beetje kriebelig van word is van die mensen die het de vluchtelingen niet schijnen te gunnen. Of gelijk boos worden als er een bericht naar buiten komt dat de mensen in heumensoord niet helemaal tevreden zijn met hun tent. Het is vooral gewoon het onbegrip waar ik een beetje moe van wordt. Het geklaag over dat wij erop achteruit gaan omdat we hun opvang verschaffen.

Betreffende het werken, er best wat plakken vrij in bepaalde branches. Misschien niet voor alle 100.000, maar er kan hier aan beide kanten wat gewonnen worden. Meer opvulling van banen, en minder vluchtelingen die voor zich uit zitten te staren.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:46

Je zegt best zinnige dingen Ilse.

Maar er komen zoveel meer aspecten om de hoek kijken dan dat jij hier benoemt.

Allereerst de grote hoeveelheden mensen die hierheen komen, voornamelijk man, alleenreizend.
En van een geheel andere cultuur, ook nog voornamelijk mensen die de islam hangen.
Het is fijn ook een positief geluid te horen dat de opvang waar jij uitzicht op hebt rustig lijkt te verlopen.
maar anderzijds hoor je in Nederland ( en Europa) ook veel ervaringen van plekken waar het niet goed gaat ( opstootjes, aanrandingen, homo geweld, onderdrukken van Christenen, orthodox islamisten).
En dan krijg je wel dat mensen gaan reageren zoals ze reageren.
Grof geweld en krachttermen keur ik af.
Maar ik kan mij ook goed inleven waarom bijv de inwoner van Oranje zich hebben ge-uit zoals we allemaal via de media konden zien en volgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:43

Fijn dat er ook positieve verhalen zijn. Maar deze mensen willen wat doen net als alle andere Nederlanders die zonder werk thuis zitten. Dus wat willen ze dan gaan doen?
Zijn er eigenlijk concrete plannen gemaakt om bijvoorbeeld de mensensmokkelaars aan te pakken? Dat er namen worden genoemd of er word gezocht naar plekken waar ze beginnen met slachtoffers te maken?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:53

Er zijn wel plannen, maar of die concreet zijn? En of t effect heeft!? Laatst liep een journalist op de Turkse kust en de Griekse eilanden zo tegen de smokkelaars aan, overdag en s nachts. Ff een gesprekje aangeknoopt.. Toch zegt Turkije meer smokkelaars op te pakken.. Maar ja wat die smokkelaars zelf zeggen, als er geld te verdienen valt zijn we er.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:08

Maar dan gaan we uit van de meest mooie insteek...economische vluchtelingen, jonge mannen uit Afrikaanse landen, geen of nauwelijks opleiding...weliicht weinig vaardigheid tot Nederlands leren, misschien wel geen behoefte aan dagelijks zoveel inzet om Nederlands te leren, die komen in aanmerking tot ongeschoold werk...daarvan is er nauwelikks nog wat.

De tuinder gaat de hardwerkende Pool niet inruilen voor een nog nooit werkende Afrikaan, die droomde over rijkdom en gratis huis met dito uitkering..

Zijn de mensen nou echt zo naif?

Een grote groep rijke Syriers die denken hier in een oogwenk hun carriere voort te gaan zetten, waar maar een zeer klein deel dit gaat lukken, de rest komt in een veel lagere ladder aan de bak met depressie en ontevredenheid om de hoek, m.i. Een gevaar voor radicalisering..

Dan een heel erg grote groep die gewoon niks te bieden heeft, de armere de onontwikkelde, die neerstrijkt en net als thuis rondhangen heeft gedaan, dat hier gaat doen. Kijk eens in de Bijlmer? Een bolwerk van criminaliteit, weten we nog de Gliphoeve?

De werkdruk in Nederland ligt hoog, erg hoog, het uitvalspercentage in Nederland is dito hoog vanwege de werkdruk, niet alleen het werkaanbod, maar ook de druk van bovenaf en van binnenuit de job...veel en snel faillisement, steeds weer die tijdelijke contracten die stress veroorzaken...iets wat de migranten helemaal niet kennen...en de weg van de minste weerstand kiezen..de uitkering, die wel zo hoog is dat je zoveel geld met huis alleen krijgt als je heel erg veel hebt in je eigen land....

En dan praat men over niet gunnen?
Niemand gunt inderdaad een gelukszoeker iets, waarom niet? Omdat iedereen weet dat ze komen profiteren en guess, niet alleen de witte rechtsdenkende hollander zegt dit hoor...spreek de allochtoon die wel een eerlijk bestaan heeft oogebouwd, die zijn pas fel. :D mijn Turkse autokeur garage houder en zijn personeel...zo...gesprek van de dag is het met de migranten, die roepen meteen die profiteurs! Roven alles leeg hier..moest echt lachen..

Maar tegen de tijd dat jullie kinderen de arbeidsmarkt op willen en jullie toe zijn aan een gezin en een huurhuis nodig hebben, kopen is al niet meer te doen onder 3x modaal....dan loop je pas tegen een muur op.

Dat er nu ineens tienduizenden banen Gecreëerd kunnen worden, met dito huizen, is de eigen bevolking in het gezicht spugen...ik heb al jong mens 15! Jaar op een huurwoning in Amsterdam moeten wachten, alles wat leeg kwam en ik aanvroeg te mogen huren met huren die soms echt wel te veel waren, gingen mijn neus voorbij aan migranten toendertijd met huursubsidie...

En dat voor economische vlichtelingen? Misschien voor erg socialen onder ons, ga een jaar bij artsen zonder grenzen werken of bij ontwikkelingshulp, dan doe je ook goed werk. Soms is het ook goed om eens in die landen zelf te gaan kijken waarom het daar niet van de grond komt...heeft dat misschien ook met de mens aldaar zelf te maken??!?

En Ilse, snel iets gaan doen omdat ze zich vervelen? Het is al gebleken dat het volhouden van zwaar eentonig werk voor de meesten juist iets is wat ze snel afhaken, dat hebben we geleerd in de jaren 80. Die integratie is totaal mislukt..
Vrijwillgerswerk zullen ze zeker wel mogen..initiatief van binnen uit? genoeg te doen in zo een kamp, dagelikse huishoudelijke activiteiten, desnoods met hout van alles maken voor de kinderen, een soos, een speeltuin, speelgoed maken, desnoods een winkeltje, breien, haken, koken, maaltijden name it...de burgers zullen hieraan graag meewerken, bedrijven zullen graag spullen doneren..iedereen heeft toch een vakmanschap meegenomen vanuit eigen land? Kennis, ontwikkeling? Ideeen, ideeen wat ze hier zouden gaan doen als ze eenmaal hier zijn! Of allemaal dokter, advokaat, architect, direkteur?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:54

Tcm62 schreef:
Maar dan gaan we uit van de meest mooie insteek...economische vluchtelingen, jonge mannen uit Afrikaanse landen, geen of nauwelijks opleiding...weliicht weinig vaardigheid tot Nederlands leren, misschien wel geen behoefte aan dagelijks zoveel inzet om Nederlands te leren, die komen in aanmerking tot ongeschoold werk...daarvan is er nauwelikks nog wat.

De tuinder gaat de hardwerkende Pool niet inruilen voor een nog nooit werkende Afrikaan, die droomde over rijkdom en gratis huis met dito uitkering..

Een grote groep rijke Syriers die denken hier in een oogwenk hun carriere voort te gaan zetten, waar maar een zeer klein deel dit gaat lukken, de rest komt in een veel lagere ladder aan de bak met depressie en ontevredenheid om de hoek, m.i. Een gevaar voor radicalisering..

Dan een heel erg grote groep die gewoon niks te bieden heeft, de armere de onontwikkelde, die neerstrijkt en net als thuis rondhangen heeft gedaan, dat hier gaat doen. Kijk eens in de Bijlmer? Een bolwerk van criminaliteit, weten we nog de Gliphoeve?

De werkdruk in Nederland ligt hoog, erg hoog, het uitvalspercentage in Nederland is dito hoog vanwege de werkdruk, niet alleen het werkaanbod, maar ook de druk van bovenaf en van binnenuit de job...veel en snel faillisement, steeds weer die tijdelijke contracten die stress veroorzaken...iets wat de migranten helemaal niet kennen...en de weg van de minste weerstand kiezen..de uitkering, die wel zo hoog is dat je zoveel geld met huis alleen krijgt als je heel erg veel hebt in je eigen land....

Niemand gunt inderdaad een gelukszoeker iets, waarom niet? Omdat iedereen weet dat ze komen profiteren en guess, niet alleen de witte rechtsdenkende hollander zegt dit hoor...spreek de allochtoon die wel een eerlijk bestaan heeft oogebouwd, die zijn pas fel. :D mijn Turkse autokeur garage houder en zijn personeel...zo...gesprek van de dag is het met de migranten, die roepen meteen die profiteurs! Roven alles leeg hier..moest echt lachen..

Maar tegen de tijd dat jullie kinderen de arbeidsmarkt op willen en jullie toe zijn aan een gezin en een huurhuis nodig hebben, kopen is al niet meer te doen onder 3x modaal....dan loop je pas tegen een muur op.

Dat er nu ineens tienduizenden banen Gecreëerd kunnen worden, met dito huizen, is de eigen bevolking in het gezicht spugen...ik heb al jong mens 15! Jaar op een huurwoning in Amsterdam moeten wachten, alles wat leeg kwam en ik aanvroeg te mogen huren met huren die soms echt wel te veel waren, gingen mijn neus voorbij aan migranten toendertijd met huursubsidie...

En dat voor economische vlichtelingen? Misschien voor erg socialen onder ons, ga een jaar bij artsen zonder grenzen werken of bij ontwikkelingshulp, dan doe je ook goed werk. Soms is het ook goed om eens in die landen zelf te gaan kijken waarom het daar niet van de grond komt...heeft dat misschien ook met de mens aldaar zelf te maken??!?

En Ilse, snel iets gaan doen omdat ze zich vervelen? Het is al gebleken dat het volhouden van zwaar eentonig werk voor de meesten juist iets is wat ze snel afhaken, dat hebben we geleerd in de jaren 80. Die integratie is totaal mislukt..
Vrijwillgerswerk zullen ze zeker wel mogen..initiatief van binnen uit? genoeg te doen in zo een kamp, dagelikse huishoudelijke activiteiten, desnoods met hout van alles maken voor de kinderen, een soos, een speeltuin, speelgoed maken, desnoods een winkeltje, breien, haken, koken, maaltijden name it...de burgers zullen hieraan graag meewerken, bedrijven zullen graag spullen doneren..iedereen heeft toch een vakmanschap meegenomen vanuit eigen land? Kennis, ontwikkeling? Ideeen, ideeen wat ze hier zouden gaan doen als ze eenmaal hier zijn! Of allemaal dokter, advokaat, architect, direkteur?

Heb hier helemaal niets meer aan toe te voegen _/-\o_

Met de laatste alinea heb je ook nog een extra spijker op de kop geslagen :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:11

Remy schreef:
Tcm62 schreef:

Heb hier helemaal niets meer aan toe te voegen _/-\o_

Met de laatste alinea heb je ook nog een extra spijker op de kop geslagen :j

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ons wordt wijsgemaakt dat het allemaal hoogopgeleide hersenchirurgen uit Aleppo zijn..ehm ja ja..al die alleengaande mannen tussen de 16 en 36 zeker??
Er zullen er inderdaad wel tussen zitten die naar Arabische begrippen hoogopgeleid zijn maar dat kan je qua niveau al niet vergelijken met Europees/Westers niveau.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:46

Er zitten ook studenten tussen die gewoon echt in de veronderstelling waren hier zo hun studie weer op te kunnen pakken. Tja zo werkt het natuurlijk ook niet.

Ik zou trouwens de Arabische (echt) hoogopgeleiden trouwens niet uitvlakken, hoor. Er werd en wordt in het Midden Oosten ook op gelijkwaardig niveau lesgegeven. Wellicht anders, maar er is geen reden om aan te nemen dat het IQ of de lesstof daar lager ligt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:20

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:18

Tja....dan denk je als 22 jarige iets goed te doen voor de mensheid .Zijn we misschien iets te naief? Super post tcm62!
Laatst bijgewerkt door geerke op 26-01-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:22

Heel klein beetje iets maar.

Hoor net op de radio dat pro rail uitleg gaat geven aan vluchtelingen dat ze zomaar niet het spoor over mogen.

Uitleg over homo's is er ook al.

En die hoog opgeleide die zich zo vervelen hebben geen tijd om op hun smartphone uit te zoeken in wat voor land ze nu zijn?

Potverdorie dat doen wij zelfs nog bij 10 dagen vakantie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:40

Nou ze weten echt wel dat wij hier homo's accepteren,een uitleg zal niet werken.|Bij veel moslims blijft een homo een zonde,dat kan en mag gewoon niet bij ze.Ze zullen dit ook nooit accepteren,wat ook weer logisch is,ze wijken niet van hun geloof af,ongeacht in welk land ze zitten.
Alleen de echte vluchteling zal het wel accepteren,in ieder geval een homo met rust laten.

Gisteravond een interview met een Homo uit Syrië,die zei tegen de andere in het AZC:je bent nu niet in Syrië dus laat me met rust.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:56

bruintje123 schreef:
Heel klein beetje iets maar.

Hoor net op de radio dat pro rail uitleg gaat geven aan vluchtelingen dat ze zomaar niet het spoor over mogen.
Potverdorie dat doen wij zelfs nog bij 10 dagen vakantie.

Ben je zelf toevallig ooit in landen als syrie, Egypte (en dan niet de rode zee, maar het binnenland) op vakantie geweest?

Of kijk even hier naar. Geen Midden-Oosten, maar blijf van het spoor vandaan is ook niet helemaal van toepassing ;)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:32

Wat vinden de mensen in dit topic van deze berichten?

http://www.nrc.nl/next/2016/01/20/u-twi ... ie-1578392
http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/01/2 ... je-1579682
(Het gaat over hetzelfde, maar in het 2de artikel staat een voorbeeld van het twitterbericht wat in het eerste artikel ontbreekt).

Ik volg al weken dit topic omdat ik het leuk vind om verschillende meningen te lezen over deze kwestie. Het lijkt een beetje alsof iedereen moet kiezen of je er links of rechts in staat. Persoonlijk weet ik het nog niet zo goed, maar dit soort berichtgeving vind ik best belangrijk, want gaat dat niet veel en veel te ver?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:41

Kana schreef:
Persoonlijk weet ik het nog niet zo goed, maar dit soort berichtgeving vind ik best belangrijk, want gaat dat niet veel en veel te ver?

Nou... Als iemand voorstelt 'zullen we er hier een tweede Geldermalsen van maken?' dan vind ik het helemaal niet zo vreemd om daar even langs te gaan, eigenlijk. Beetje flauw om dan te roepen dat degene die daar gehoor aan geeft fout zit, en zij niet. En om dan te klagen dat je niet serieus wordt genomen... Dat word je dan juist wel. Je mag demonstreren en dat wordt ook herhaaldelijk gezegd. Maar wel fatsoenlijk en niet gevaarlijk en gewelddadig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:58

Sammie.

Daarom zeg ik ook.
In al hun verveling kunnen ze niet zelf even Googlen wat hier gebruikelijk is?
Nee het moet weer voorgekauwd gaan worden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:10

Ik dacht ik ga eens twitter bekijken, blijkt dat de pvda veel tegengas geeft en die twitter is iemand die makkelijk de media opzoekt.

Maar zag tot mijn verdriet deze foto...hoe gaan we dit veranderen...check voeten en pakezel..https://mobile.twitter.com/robbrugge/st ... 32/photo/1

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:33

Het is maar een foto. Ik loop liever op blote voeten dan ik schoenen moet dragen die veel te groot zijn. Je weet ook niet of de mannen het hebben aangeboden natuurlijk. Tja, ik draag ook liever mijn kind dan ik hem aan mijn man geef. Ben daar heel eerlijk in := Zo gek is het niet dat een moeder haar kind graag heel dichtbij zich wil houden en dat een kind ook heel graag bij moeder wil blijven. Kan ook gewoon een stronteigenwijze vrouw zijn die ook maar vertikt om een vent om hulp te vragen natuurlijk
Voor hetzelfde heeft de fotograaf ook de schoenen aangeboden. Je weet het niet. En wie weet zijn die mannen vreselijk vrouw onvriendelijke horken, maar ook dat weet je niet. Je ziet slechts 1 foto. Dat maakt foto's ook mooi, staat open voor interpretatie en gesprek :) iedereen kan er weer wat anders in zien :)

Ik vind het geen voorbeeld van hoe zij de dames behandelen (ze loopt ook niet achter de heren, maar zelfs voor ze! Dus haar plaats is volgens de foto zelfs voor de man!), wel een mooi maar ook verdrietig beeld geven van hoe graag ze veiligheid wil en dat zelfs op blote voeten wil opzoeken met haar belangrijkste bezit: de kinderen, dicht bij zich.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:10

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:15

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:19

beleid is al jaren bagger bij huurcoorperaties. Gelukkig geeft zwangerschap al geen voorrang meer, maar voorheen kon het nog rendabel zijn om je voort te planten. Ik zie hier ook dat huurwoningen vooral verkocht worden, terwijl er een enorm tekort is aan sociale huurwoningen. De top verdient lekker en de burger heeft geen huis. Ook zonder deze enorme toestroom aan vluchtelingen was het al huilen met de pet op en kon je jaren wachten (tot idd zelfs meer dan 10 jaar) en ging het huis alsnog naar een voorrangs figuur die ook rustig net uit de bajes kon komen := of die gewoon vriendjes was met de diegene die de toewijzing deden...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:38

Het is maar een foto? Spreekt boekdelen....kijk eens naar het gezicht van de vrouw..

Bijzondere reaktie vurneon...
Ik vind dit in en in triest...