...Echt belachelijk.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
...Babootje schreef:Over Groenland:
https://x.com/navingcitizen/status/2008784935121805431
"De VS hebben al afdwingbare wettelijke rechten op belangrijke delen van Groenland.
De defensieovereenkomst tussen de VS en Denemarken uit 1951 (die nog steeds van kracht is) geeft de VS afdwingbare controle over "defensiegebieden" in Groenland, waaronder de enorme ruimtebasis Pituffik (Thule).
• De VS kunnen in overeengekomen zones eenzijdig faciliteiten bouwen, exploiteren en uitbreiden – hiervoor is geen compensatie vereist.
• De Amerikaanse vlag wappert naast de Deense en Groenlandse vlaggen; de VS controleert de veiligheid en de toegang tot het omliggende luchtruim en water.
• Alle in de VS gebouwde infrastructuur blijft voor altijd Amerikaans eigendom en kan naar believen worden verwijderd of weggegooid.
• Het verdrag blijft van kracht zolang de NAVO bestaat, zonder einddatum.
• De update van 2004 maakte er een trilateraal samenwerkingsverband van (inclusief Groenland), maar behield de rechten van de VS om upgrades uit te voeren (bijv. raketverdedigingsradars), maar alleen met overleg en zonder veto.
Met al die vrijheden: waarom zouden de VS met al deze rechten Groenland per se willen hebben? Natuurlijk de grondrijkdommen. Maar het verdrag hangt onlosmakelijk aan het lidmaatschap van de NAVO.
En het is geen geheim dat Trump uit de NAVO wil. Dan vervallen dus ook alle rechten die de VS in Groenland heeft.
mylittlejoy schreef:Ik begreep dat het ook praktische overwegingen zijn. Als Groenland onderdeel wordt van de VS, kunnen ze alle milieuwetgeving schrappen om de grondstoffen te winnen. Zolang het onder Denemarken valt, kunnen ze niet aan die grondstoffen komen. Maar alsnog schijnt het vrij moeilijk te zijn om daar iets te winnen. In feite gaat het gewoon om ordinaire landjepik en kijken hoever je kan gaan.
F_T schreef:Ik hoop heel erg dat de NATO dan inderdaad uit elkaar valt, maar binnen een dag opnieuw gevormd wordt als NATO 2.0 versie minus 1
Waar alle verdragen en afspraken van van versie 1.0 maar dan met 31 landen ipv 32....
Dàn staat Trump namelijk echt buitenspel en komt hij bedrogen uit.
Ik vermoed dat hij het aloude verdeel en heers als tactiek probeert met NATO.
En ik hoop dus dat de overige 31 landen zeggen F#ck of, not on our watch.
martichr schreef:F_T schreef:Ik hoop heel erg dat de NATO dan inderdaad uit elkaar valt, maar binnen een dag opnieuw gevormd wordt als NATO 2.0 versie minus 1
Waar alle verdragen en afspraken van van versie 1.0 maar dan met 31 landen ipv 32....
Dàn staat Trump namelijk echt buitenspel en komt hij bedrogen uit.
Ik vermoed dat hij het aloude verdeel en heers als tactiek probeert met NATO.
En ik hoop dus dat de overige 31 landen zeggen F#ck of, not on our watch.
30 lijkt mij beter.. Hongarije is ook gewoon dood gewicht ..
mylittlejoy schreef:Ik begreep dat het ook praktische overwegingen zijn. Als Groenland onderdeel wordt van de VS, kunnen ze alle milieuwetgeving schrappen om de grondstoffen te winnen. Zolang het onder Denemarken valt, kunnen ze niet aan die grondstoffen komen. Maar alsnog schijnt het vrij moeilijk te zijn om daar iets te winnen. In feite gaat het gewoon om ordinaire landjepik en kijken hoever je kan gaan.
pmarena schreef:Mwoah dat weet ik niet zo net hoor of het hem nou echt puur daar om gaat. Ik denk dat er voor hem toch meerdere belangen meespelen. Volgens mij weet hij vooral dat die bloedzuigers om hem heen het heel belangrijk vinden, en wil hij gewoon zijn naam er op hebben...net als op alles. En het lijdt lekker af van Epstein natuurlijk.