Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:04

Het Justice Department doet strafrechtelijk onderzoek naar Jerome Powell := ...

Echt belachelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:06

Trump heeft jaren geleden al eens geroepen dat olie uit Venezuela waardeloos is, 't is een soort dikke teer, hooguit geschikt om een weg mee aan te leggen. Je verwacht het niet, die onbetrouwbare uitspraken van hem ;) :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:46

Het enige belang wat telt voor T, is dat Venezuela Cuba etc door T volledig gecontroleerd wordt. Wat je met die zware stookolie moet aanvangen, weet nog niemand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 18:48

Venezuela heeft ook enorm veel goud in de grond zitten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:57

En nu heeft hij z'n zinnen ook op Cuba gezet. Ze krijgen niets uit Venezuela tenzij ze hem geven wat hij wil.

Hij heeft zichzelf ook uitgeroepen tot Interim President van Venezuela met een screenshot op Truthsocial.

Hoelang geven we het totdat een crisis wordt uitgeroepen waardoor geen verkiezingen gehouden kunnen worden? Er is al een EO uitgegaan dat mail in ballots en kiescomputers niet meer zijn toegestaan, maar dat is een keuze van de Staten, dus heeft hij niets over te zeggen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 21:19

WW3 zal wel crisis genoeg zijn.

Hij is er hard aan aan het werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:23

Hij probeert in Minneapolis de boel op de spits te drijven. Had natuurlijk gehoopt dat na George Floyd de mensen weer gigantisch tekeer zouden gaan.
Dan had hij de martial law uit kunnen voeren!! En dan komen er geen mid terms !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 10:05

Over Groenland:
https://x.com/navingcitizen/status/2008784935121805431
"De VS hebben al afdwingbare wettelijke rechten op belangrijke delen van Groenland.
De defensieovereenkomst tussen de VS en Denemarken uit 1951 (die nog steeds van kracht is) geeft de VS afdwingbare controle over "defensiegebieden" in Groenland, waaronder de enorme ruimtebasis Pituffik (Thule).
• De VS kunnen in overeengekomen zones eenzijdig faciliteiten bouwen, exploiteren en uitbreiden – hiervoor is geen compensatie vereist.
• De Amerikaanse vlag wappert naast de Deense en Groenlandse vlaggen; de VS controleert de veiligheid en de toegang tot het omliggende luchtruim en water.
• Alle in de VS gebouwde infrastructuur blijft voor altijd Amerikaans eigendom en kan naar believen worden verwijderd of weggegooid.
Het verdrag blijft van kracht zolang de NAVO bestaat, zonder einddatum.
• De update van 2004 maakte er een trilateraal samenwerkingsverband van (inclusief Groenland), maar behield de rechten van de VS om upgrades uit te voeren (bijv. raketverdedigingsradars), maar alleen met overleg en zonder veto.

Met al die vrijheden: waarom zouden de VS met al deze rechten Groenland per se willen hebben? Natuurlijk de grondrijkdommen. Maar het verdrag hangt onlosmakelijk aan het lidmaatschap van de NAVO.
En het is geen geheim dat Trump uit de NAVO wil. Dan vervallen dus ook alle rechten die de VS in Groenland heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 10:09

Die laatste is ook wel belangrijk, vooral -zoals ik het begrijp- dat niemand (óók de VS) géén veto-recht heeft!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:00

Babootje schreef:
Over Groenland:
https://x.com/navingcitizen/status/2008784935121805431
"De VS hebben al afdwingbare wettelijke rechten op belangrijke delen van Groenland.
De defensieovereenkomst tussen de VS en Denemarken uit 1951 (die nog steeds van kracht is) geeft de VS afdwingbare controle over "defensiegebieden" in Groenland, waaronder de enorme ruimtebasis Pituffik (Thule).
• De VS kunnen in overeengekomen zones eenzijdig faciliteiten bouwen, exploiteren en uitbreiden – hiervoor is geen compensatie vereist.
• De Amerikaanse vlag wappert naast de Deense en Groenlandse vlaggen; de VS controleert de veiligheid en de toegang tot het omliggende luchtruim en water.
• Alle in de VS gebouwde infrastructuur blijft voor altijd Amerikaans eigendom en kan naar believen worden verwijderd of weggegooid.
Het verdrag blijft van kracht zolang de NAVO bestaat, zonder einddatum.
• De update van 2004 maakte er een trilateraal samenwerkingsverband van (inclusief Groenland), maar behield de rechten van de VS om upgrades uit te voeren (bijv. raketverdedigingsradars), maar alleen met overleg en zonder veto.

Met al die vrijheden: waarom zouden de VS met al deze rechten Groenland per se willen hebben? Natuurlijk de grondrijkdommen. Maar het verdrag hangt onlosmakelijk aan het lidmaatschap van de NAVO.
En het is geen geheim dat Trump uit de NAVO wil. Dan vervallen dus ook alle rechten die de VS in Groenland heeft.

Kirsten Verdel schrijft hierover:
– In een interview zegt Trump dat hij Groenland ‘moet bezitten’ omdat het land ‘psychologisch belangrijk’ is om te hebben. Als hem wordt gevraagd of het psychologisch belangrijk is voor Amerika of voor hem persoonlijk om Groenland te ‘hebben’, antwoordt hij dat het voor hem persoonlijk belangrijk is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:36

Ik begreep dat het ook praktische overwegingen zijn. Als Groenland onderdeel wordt van de VS, kunnen ze alle milieuwetgeving schrappen om de grondstoffen te winnen. Zolang het onder Denemarken valt, kunnen ze niet aan die grondstoffen komen. Maar alsnog schijnt het vrij moeilijk te zijn om daar iets te winnen. In feite gaat het gewoon om ordinaire landjepik en kijken hoever je kan gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:46

mylittlejoy schreef:
Ik begreep dat het ook praktische overwegingen zijn. Als Groenland onderdeel wordt van de VS, kunnen ze alle milieuwetgeving schrappen om de grondstoffen te winnen. Zolang het onder Denemarken valt, kunnen ze niet aan die grondstoffen komen. Maar alsnog schijnt het vrij moeilijk te zijn om daar iets te winnen. In feite gaat het gewoon om ordinaire landjepik en kijken hoever je kan gaan.

Wat denk je van het annexeren van Groenland als opmaat voor het ontvlechten van VS uit de NATO?
Dat Trump uit de NATO wil "hangt al langer boven de markt". Maar dan zijn ze ook hun positie op Groenland kwijt. Het zou wel eens minder om grondstoffen kunnen gaan dan we nu denken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:16

Ik hoop heel erg dat de NATO dan inderdaad uit elkaar valt, maar binnen een dag opnieuw gevormd wordt als NATO 2.0 versie minus 1

Waar alle verdragen en afspraken van van versie 1.0 maar dan met 31 landen ipv 32....

Dàn staat Trump namelijk echt buitenspel en komt hij bedrogen uit.

Ik vermoed dat hij het aloude verdeel en heers als tactiek probeert met NATO.

En ik hoop dus dat de overige 31 landen zeggen F#ck of, not on our watch.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:32

F_T schreef:
Ik hoop heel erg dat de NATO dan inderdaad uit elkaar valt, maar binnen een dag opnieuw gevormd wordt als NATO 2.0 versie minus 1

Waar alle verdragen en afspraken van van versie 1.0 maar dan met 31 landen ipv 32....

30 lijkt mij beter.. Hongarije is ook gewoon dood gewicht ..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:45

Punt van mijn post was nu juist geen ingewikkelde onderhandelingen en veranderingen maar zo snel mogelijk door.

Op het moment dat je dit soort dingen op hetzelfde moment wil doorvoeren wint Trump alsnog wat hij wil, want dan gaat het een eeuwigheid aan onderhandelingen duren.

En dàt moet wat mij betreft het liefst voorkomen worden.

Dus onveranderd verder, slechts min 1.
Namelijk het land dat een ander NATO land aanvalt (en de agressor is)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:46

martichr schreef:
F_T schreef:

30 lijkt mij beter.. Hongarije is ook gewoon dood gewicht ..

Nog wel maar in april verkiezingen en Orban s partij staat er heel slecht voor ( hopelijk worden stemmers door de Russen niet omgekocht).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 12:16

mylittlejoy schreef:

Wat in heb begrepen, is dat Groenland hartstikke open staat voor business, dus als amerika wil minen, dat gewoon kan. Het is totaal oninteressant omdat de kosten van het ophalen heel hoog zijn, en bedrijven er daarom zonder enorme subsidie weinig trek in hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:17

Niet alleen de kosten van 'omhoog halen' zijn hoog, Groenland is ook seismisch gezien behoorlijk actief gezien de ligging langs de plaatgrens tussen de Euraziatische en Noord-Amerikaanse plaat.
Verder komen er steeds vaker klimaat-gerelateerde schokken voor: smeltend ijs en dunner wordende gletsjers verzwakken berghellingen.
Een enorme aardverschuiving in september 2023 in Oost-Groenland veroorzaakte een megatsunami en zorgde negen dagen lang voor trillingen die wereldwijd meetbaar waren.
Daar kunnen dure boorinstallaties niet zo best tegen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:31

Trump kennende heeft hij zich daar totaal niet op ingelezen. Die weet alleen 'Groenland = grondstoffen"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:35

Mwoah dat weet ik niet zo net hoor of het hem nou echt puur daar om gaat. Ik denk dat er voor hem toch meerdere belangen meespelen. Volgens mij weet hij vooral dat die bloedzuigers om hem heen het heel belangrijk vinden, en wil hij gewoon zijn naam er op hebben...net als op alles. En het lijdt lekker af van Epstein natuurlijk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:37

Ik vraag me regelmatig af of Trump uberhaupt nog 'weet'.

Hij lijkt steeds meer alleen nog maar ad hoc te re(a)geren, zonder 'weet'.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:47

pmarena schreef:
Mwoah dat weet ik niet zo net hoor of het hem nou echt puur daar om gaat. Ik denk dat er voor hem toch meerdere belangen meespelen. Volgens mij weet hij vooral dat die bloedzuigers om hem heen het heel belangrijk vinden, en wil hij gewoon zijn naam er op hebben...net als op alles. En het lijdt lekker af van Epstein natuurlijk.

Welke belangen behalve aanzien door de winst van landjepik en meer mogelijkheden tot olie/andere grondstoffen? Afleiden van Epstein en de ICE praktijken wellicht idd...

Ik waag te betwijfelen dat hij ook maar seconden besteed aan de mitsen en maren van de praktijk op groenland, laat staan de mitsen en maren van het innemen van groenland op wereldtoneel..

Als hij zijn naam er maar op kan zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:37

Over Epstein gesproken....
All over X staan nu de beschuldigingen geuit door Sascha Riley (Boras), die volgens zijn verklaringen als jongetje door zijn adoptiefvader en -moeder William en Lynn Riley die hem ook misbruikten in het netwerk van Epstein werd verhandeld. Geluidsfragmenten van zijn verklaringen zijn opgenomen met een journaliste en liggen op een aantal plaatsen in de wereld veilig opgeborgen. Er worden door Sascha Riley concreet namen genoemd van betrokkenen bij het misbruik en waarvan hij weet heeft: Donald Trump, Andy Biggs, Jim Jordan, Lindsey Graham, and Clarence Thomas, naast Trump allemaal hooggeplaatste leden van het huis of congres en de rechterlijke macht. Hij heeft een aantal jaren geleden bij de politie verklaringen afgegeven, maar die zijn verder nooit opgevolgd. Hij hoopt nu dat dit wel gebeurt... En volgens hem kan dit ook, want hij heeft genoeg verifieerbare informatie afgegeven.
https://x.com/MAGACult2/status/2011204745323819472

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:55

Niet geverifieerd dus en kans dat het een complottheorie verhaal is, net als wij in NL hebben gehad met het verhaal van Lisa/Argos. Maar aan de andere kant doet de Trump regering er alles aan om de Epstein files verborgen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:28

Volgens mij als ze in één keer alle 12000 blz hadden vrijgegeven waren er maar weinig mensen geweest die het helemaal zouden lezen.