Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:58

juval schreef:
dat snap ik wel, maar het geeft alsnog veel onrust. Hier een dorp verderop zijn een paar jaar geleden echt flinke rellen geweest met ME inzet en alles, alleen omdat er sprake was van misschien een COA. Gemeentehuis was helemaal gebarricadeerd. (Geldermalsen)

Maar wie geven er dan precies die onrust? Asielzoekers die er nog niet zijn, of bewoners die het acceptabel vinden om te rellen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:00

juval schreef:
Shadow0 schreef:
De spreidingswet lost problemen zeker op: het belast de plekken die nu opvang doen iets minder doordat alle gemeentes een deel van het probleem moeten opvangen. En opvang die in verhouding staat tot je aantal inwoners is juist goed te doen zonder dat het een probleem is, dus veel gemeentes kunnen daar gewoon een verschil maken.

dat snap ik wel, maar het geeft alsnog veel onrust. Hier een dorp verderop zijn een paar jaar geleden echt flinke rellen geweest met ME inzet en alles, alleen omdat er sprake was van misschien een COA. Gemeentehuis was helemaal gebarricadeerd. (Geldermalsen)

Hier in Culemborg is al een opvang, daar zijn 'we' ook wel aan gewend inmiddels, dus hier verwacht ik niet echt problemen. Ik ben vóór de spreidingswet, maar voorzie wel problemen.

En ik ben ook voor Noodopvang voor Nederlandse woningzoekenden/daklozen. Dat lijkt nu nauwelijks te vinden/bestaan.

Jij vindt het dus een goed idee dat de sociale gemeentes tot over hun oren in de oliebol moeten blijven zitten omdat een stelletje angstige asocialen rellen veroorzaken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:05

juval schreef:
ik denk dat de spreidingswet alleen maar voor heel veel onrust gaat zorgen in veel gemeentes. Het probleem wordt verplaatst, niet opgelost.
Ik volg het topic van Koper op LZP hoeveel moeite zij heeft om woonruimte te vinden en dat zij feitelijk dakloos is... ik vind het dan zo zuur en oneerlijk dat gemeentes wel heel veel moeite moeten gaan doen voor de asielzoekers. En dat zij dan dus op straat staat.

maar goed, een oplossing (behalve grenzen dicht, en dat schijnt niet te mogen) weet ik verder ook niet.

Het probleem is dat alle andere oplossingen stranden bij de rechter. Asielinstroom beperken klinkt leuk, alleen het gaat in de praktijk nooit lukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:10

juval schreef:
ik denk dat de spreidingswet alleen maar voor heel veel onrust gaat zorgen in veel gemeentes. Het probleem wordt verplaatst, niet opgelost.

Grof gezegd denk ik dat dit klopt.
Ik heb in Leiden gewoond: 'stad van vluchtelingen' en op plekken waar je de vooroordelen kon opscheppen.
Plaatsen zoals Leiden vormen het probleem niet -
maar na uitgebreid overleg kan de minister nu overgaan tot dwang als plaatsen het vierkant laten afweten.
En ik zie inderdaad de bui hangen dat dus niet iedereen blij gaat zijn.
(Persoonlijk vind ik die gemeenten asociaal en ben ik blij dat ze niet langer zich er onderuit kunnen wurmen met smoesjes en wat al niet.)

En ach - het probleem oplossen?
Eerst de wereldvrede, eerder stopt 'het verschijnsel vluchteling' niet.
Citaat:
Ik volg het topic van Koper op LZP hoeveel moeite zij heeft om woonruimte te vinden en dat zij feitelijk dakloos is... ik vind het dan zo zuur en oneerlijk dat gemeentes wel heel veel moeite moeten gaan doen voor de asielzoekers. En dat zij dan dus op straat staat.

Ja.
Dit probleem heet stagnatie op de woningmarkt.

Heel zuur voor Koper en honderdduizenden andere mensen, inclusief vluchtelingen.

SPAAR mij het valse sentiment dat de gemeente geen moeite voor groep 1 hoeft te doen omdat er een wet komt om groep 2 niet te laten barsten...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:50

Wat ik niet begrijp is waarom niemand heeft over een toenemend aantal alleenwonende in Nederland en de druk die daardoor op de huizenmarkt ontstaat. Vroeger woonden mensen veelal met 2 of meer mensen in een huis tegenwoordig woont er in datzelfde huis nog maar 1 persoon.

Na wat nazoeken blijkt dat vooral in de grote steden het percentage alleenwonenden enorm groot is. Zo woont in Amsterdam 30% van de bevolking alleen. Als die allemaal met 2 in een huis samen gingen wonen was het huizentekort in heel Nederland meteen opgelost :)*
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... enstaanden

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:12

irmaz schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom niemand heeft over een toenemend aantal alleenwonende in Nederland en de druk die daardoor op de huizenmarkt ontstaat. Vroeger woonden mensen veelal met 2 of meer mensen in een huis tegenwoordig woont er in datzelfde huis nog maar 1 persoon.

Na wat nazoeken blijkt dat vooral in de grote steden het percentage alleenwonenden enorm groot is. Zo woont in Amsterdam 30% van de bevolking alleen. Als die allemaal met 2 in een huis samen gingen wonen was het huizentekort in heel Nederland meteen opgelost :)*

Random? 2 random mensen die bij elkaar gaan wonen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:18

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Tuurlijk waarom niet, gewoon een camera er bij zetten. Mensen trouwen nu ook zonder elkaar ooit gezien te hebben :j

(het was alleen maar om aan te geven hoe groot het aantal alleenwonende in Nederland is en hoe die bijdragen aan het woningtekort. Deze groep is de laatste jaren steeds harder gegroeid en vooral dus in de steden ;) )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:23

juval schreef:
Shadow0 schreef:
De spreidingswet lost problemen zeker op: het belast de plekken die nu opvang doen iets minder doordat alle gemeentes een deel van het probleem moeten opvangen. En opvang die in verhouding staat tot je aantal inwoners is juist goed te doen zonder dat het een probleem is, dus veel gemeentes kunnen daar gewoon een verschil maken.

Hier in Culemborg is al een opvang, daar zijn 'we' ook wel aan gewend inmiddels, dus hier verwacht ik niet echt problemen. Ik ben vóór de spreidingswet, maar voorzie wel problemen.

En ik ben ook voor Noodopvang voor Nederlandse woningzoekenden/daklozen. Dat lijkt nu nauwelijks te vinden/bestaan.

Paar jaar geleden kwam hier tijdelijke opvang op een cruiseschip, dit waren allen jonge (Syrische) mannen.
Veel protesten hier tot en met dat de ME moest komen om de rust te bewaren.

Achteraf is het heel goed gegaan. De plek waar de boot lag, was een hangplek voor jongeren, die voor veel overlast zorgden. Door de komst van de opvang en de daarbij behorende beveiliging, was de overlast direct weg en waren de meeste inwoners blij. De tijdelijke opvang is toen nog een keer verlengd. De boot ligt nu ergens anders.
Maar er is geen enkel probleem geweest met deze asielzoekers.

Daarna is in een leeg kantoorpand tijdelijke opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne gecreëerd. 100 meter van mijn huis, ik heb er niets van gemerkt.
En nu worden er flexwoningen gebouwd. In 1e instantie voor mensen uit Oekraïne en daarna willen ze deze woningen voor tijdelijke opvang voor ieder die dit nodig heeft, te gaan gebruiken.
Ook nu zijn er protesten door buurtbewoners die bang zijn dat de waarde van hun (dure) koopwoning zal dalen.

NIMB houdt oplossingen tegen, denk ik.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:26

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Tuurlijk waarom niet, gewoon een camera er bij zetten. Mensen trouwen nu ook zonder elkaar ooit gezien te hebben :j

(het was alleen maar om aan te geven hoe groot het aantal alleenwonende in Nederland is en hoe die bijdragen aan het woningtekort. Deze groep is de laatste jaren steeds harder gegroeid en vooral dus in de steden ;) )

En dan heb je nog de variant: zijn met 2, wonen in een huis geschikt voor 4-5 mensen. Maar blijven in huis voor 4-5 mensen wonen omdat een huis/appartement voor 2 mensen met de helft van de oppervlakte van het huis voor 4-5 mensen minstens zo duur is als het huis voor 4-5 mensen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:28

irmaz schreef:

Ik heb dat al meerdere keren benoemd. Maar het is oneindig veel makkelijker om buitenlanders de schuld te geven, dus doet het volk dat maar. Mensen wonen minder snel samen, huisoppervlak is gestegen en ouderen blijven langer (alleen) thuiswonen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:36

irmaz schreef:
juval schreef:

Jij vindt het dus een goed idee dat de sociale gemeentes tot over hun oren in de oliebol moeten blijven zitten omdat een stelletje angstige asocialen rellen veroorzaken?

mag ik je vragen hoe je erbij komt dat ik dat vind?
Ik voorzie alleen problemen. Ja, voornamelijk van de burgers in gemeentes. Ze hebben niet voor niets PVV gestemd. En nimby's.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:40

iedereen mag toch kiezen of hij/zij alleen wil wonen. Daar heb ik totaal geen probleem mee. Helaas loopt het bouwen van kleinere woningen voor alleenstaanden, starters of ouderen hiermee niet synchroon. Hier loopt ook een bouwproject, met alleen maar heel dure grote villa's. Onbetaalbaar en dus niet goed afgestemd op de vraag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:55

Dat is ook al jaren benoemd er is een gruwelijk te kort aan kleine woningen. Wat gebouwd wordt is groot, duur en voor veel mensen onhaalbaar want daar is veel geld aan te verdienen door ontwikkelaars. Op de plek van 4 van die enorme panden hadden ook 10 kleinere goedkopere huizen kunnen staan. Sociale huur wordt nog zelden gebouwd.of er worden 40 huurhuizen gesloopt en komen er 30 voor terug. En het dan raar vinden dat er te weinig huizen zijn die betaalbaar zijn of bescheiden aan maat.

Ik zit deels van de tijd in een arbeidershuisje in een rijtje 70m2 met drie inimini slaapkamers. Dergelijke huisjes worden niet meer gebouwd. Maar op een relatief kleine oppervlakte heb je toch best praktische ruimte. En er passen er veel van in 1 straat
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-01-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:55

irmaz schreef:

Deels omdat de maatschappij veranderd is en mensen meer een plek voor henzelf willen - het vraagt wel wat om een woning te delen.

Maar minstens zo belangrijk is dat er heel veel beleid is dat maakt dat je heel wat risico's aangaat, een aantal uitkeringen vervallen of veranderen. Ook veel zorg wordt niet verleend als je samenwoont, dat moet de partner maar doen. Dat is niet zo heel erg als je inderdaad als partners samenwoont vanuit een langdurige vaste relatie, maar het is een groot probleem als de relatie nog niet zo stabiel is of juist slechter gaat of als je gaat samenwonen met iemand die niet je partner is. Woningdelen omdat het praktisch is wordt behoorlijk onaantrekkelijk gemaakt.

(En ook verhuurders en VVE's ontmoedigen of verbieden het soms in hele normale appartementen of woningen.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:10

karuna schreef:
Dat is ook al jaren benoemd er is een gruwelijk te kort aan kleine woningen. Wat gebouwd wordt is groot, duur en voor veel mensen onhaalbaar want daar is veel geld aan te verdienen door ontwikkelaars. Op de plek van 4 van die enorme panden hadden ook 10 kleinere goedkopere huizen kunnen staan. Sociale huur wordt nog zelden gebouwd.of er worden 40 huurhuizen gesloopt en komen er 30 voor terug. En het dan raar vinden dat er te weinig huizen zijn die betaalbaar zijn of bescheiden aan maat.

Ik zit deels van de tijd in een arbeidershuisje in een rijtje 70m2 met drie inimini slaapkamers. Dergelijke huisjes worden niet meer gebouwd. Maar op een relatief kleine oppervlakte heb je toch best praktische ruimte. En er passen er veel van in 1 straat

Bij de laatste zinnen krijg ik ineens het beeld van Coronation Street..... :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:15

Ze mochten willen dat het er zo uitzag. :P Dit zijn begin jaren 50arbeidershuisjes gebouwd voor de medewerkers van een fabriek die er stond. Een paar straten in korte tijd uit de grond gestampt. Klein maar functioneel waar ze destijds met 5/6/7 mensen in woonden

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:12

irmaz schreef:
juval schreef:

juval schreef:
mag ik je vragen hoe je erbij komt dat ik dat vind?
Ik voorzie alleen problemen. Ja, voornamelijk van de burgers in gemeentes. Ze hebben niet voor niets PVV gestemd. En nimby's.

Ik had jouw reactie iets te snel gelezen, sorry. Je eerste zin klonk nogal dreigend vond ik. Maar ik had de rest ook moeten lezen :o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:09

Janneke2 schreef:
juval schreef:

Grof gezegd denk ik dat dit klopt.
Ik heb in Leiden gewoond: 'stad van vluchtelingen' en op plekken waar je de vooroordelen kon opscheppen.
Plaatsen zoals Leiden vormen het probleem niet -
maar na uitgebreid overleg kan de minister nu overgaan tot dwang als plaatsen het vierkant laten afweten.
En ik zie inderdaad de bui hangen dat dus niet iedereen blij gaat zijn.
(Persoonlijk vind ik die gemeenten asociaal en ben ik blij dat ze niet langer zich er onderuit kunnen wurmen met smoesjes en wat al niet.)

En ach - het probleem oplossen?
Eerst de wereldvrede, eerder stopt 'het verschijnsel vluchteling' niet.
Citaat:

Ja.
Dit probleem heet stagnatie op de woningmarkt.

Heel zuur voor Koper en honderdduizenden andere mensen, inclusief vluchtelingen.

SPAAR mij het valse sentiment dat de gemeente geen moeite voor groep 1 hoeft te doen omdat er een wet komt om groep 2 niet te laten barsten...

Tja, in sommige gemeentes is inderdaad soms niet voldoende draagkracht voor de opvang van vluchtelingen. Om gemeente dan gelijk als asociaal te bestempelen gaat mij dan weer wat ver. Vaak is er in de gemeenteraad zelf wel voldoende draagkracht, maar is er een kleine groep burgers die zoveel stampij veroorzaakt dat de gemeente de plannen gewoon niet durft voort te zetten.

Het feit dat voor huidige inwoners van Nederland ook geen woningen beschikbaar zijn, helpt hun zaak ook niet.

In Nederland zijn inderdaad ook veel eenpersoonshuishoudens. Dat heeft ook met emancipatie te maken, want iedereen heeft geleerd voor zichzelf te zorgen. Ook ouderen moeten tegenwoordig zolang mogelijk op zichzelf wonen, want een bejaarden tehuis is niet meer de norm.

Daarnaast is het voor veel mensen financieel voordeliger om zelfstandig te blijven wonen. Een nabestaandenpensioen wordt bijvoorbeeld niet meer uitgekeerd zodra iemand langer dan 6 maanden samenwoont. Daarnaast zijn er in Nederland ook veel regels, die roet in het eten gooien. In een eensgezindswoning mag bijvoorbeeld maar 1 huishouden wonen. Ook als dit huishouden maar uit 1 persoonbestaat en het huis misschien wel 5 slaapkamers heeft.

Naar mijn idee zou er ook nog veel winst op de woningmarkt te halen zijn, als dit soort dingen kunnen worden aangepast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:13

Ik denk dat zelfstandig wonen ook met de kostendelersnorm te maken heeft. Wat Shadow schrijft, mensen gaan er in veel gevallen op veel gebieden op achteruit. Laat ze de kostendelersnorm maar eens afschaffen. Dan graag weer bejaardentehuizen of woonvormen voor ouderen, komt er ook weer een heel aantal huizen vrij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:00

Of mensen die met z’n tweeen op een enorm erf wonen met paarden aan huis (weiland) op een oppervlakte waar je makkelijk 50 mensen kwijt kan..

Misschien moeten we een maximaal woon/erf oppervlak per persoon gaan toepassen.. :P

1 persoon: 50m2
2 personen: 80m2
Enzovoorts :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:02

Cer schreef:
Of mensen die met z’n tweeen op een enorm erf wonen met paarden aan huis (weiland) op een oppervlakte waar je makkelijk 50 mensen kwijt kan..

Misschien moeten we een maximaal woon/erf oppervlak per persoon gaan toepassen.. :P

1 persoon: 50m2
2 personen: 80m2
Enzovoorts :D

Dan moet ik verhuizen ondanks 1 slaapkamer |(

Eens hoor, we wonen in Nl op vrij veel vierkant meter per persoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:03

"De pvv als (a) sociale partij - en het eigen risico in de zorg... "

Dinsdag wordt er in de Tweede Kamer gestemd, maar het debat is wel al gaande.

Voor alle duidelijkheid: ik heb een hekel aan de pvv, onder andere wegens kiezersbedrog.
Onder andere: in het verkiezingsprogramma jat men de sociale paragraaf van de SP, maar als het op stemmen aankomt stemt de ultrarechtse pvv gewoon mee met de vvd.
(Er zijn meer leugens verteld door Wilders, maar ik houd het even hierbij.)

Tijdens de campagne schijnt Wilders dramatisch te hebben gedaan tov de PvdA, die "slechts" het eigen risico geleidelijk aan wil afschaffen, te beginnen met eerst honderd euro lager.
"Die mevrouw kan geen dag wachten...!" riep Wilders.

We moeten nog even wachten tot de definitieve stemming, maar qua debat laat het zich aanzien dat de pvv weer eens ouderwets stemt om het eigen risico zo te laten.

Nare man, die Wilders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:24

Ik snap heel goed dat Wilders tegen de “ dwangwet “ is, zodra in ter Apel en Budel de druk van de ketel is zodat de rust wederkeert heeft hij geen stokpaardje meer.
Trump doet hetzelfde in Amerika, aanzetten van haat tegen immigranten. Daar krijgen ze kiezers door, gewoon autocratische nietsnutten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:47

Niet alleen Wilders
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... r-BB1hiUcy?

Nu de spreidingswet aangenomen is, moet de gemeente Den Haag volgend jaar 2499 opvangplekken hebben voor asielzoekers. Wat ons betreft gaat dit absoluut niet gebeuren. We bepalen zelf wel wat we doen met onze ruimte, en er is hier gewoon geen plek meer", zegt De Mos.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:50

Zo werkt het inderdaad. En als dat niet lukt dan kunnen we altijd nog die linkse (groene) rakkers de schuld geven van :list: . Werkt ook al jaren als een tierelier, waarbij voor het gemak maar wordt vergeten dat links al jaren aan de zijlijn staat, Wilders letterlijk linkse ideeën (SP) in zijn programma heeft opgenomen, en al jaren met de VVD meestempt.
Ik vind het knap, dat iemand zoveel overtuigingskracht heeft en charisma dat de achterban er nog in meegaat ook!