Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:14

Ehm, bijstand is lager per maand. Dat scheelt aantal tientjes, maar per jaar scheelt het nog een stuk meer door het verschil in vakantiegeld. Die mensen moeten het ook redden. Wat jij krijgt is dus niet eens het minimale...

Maar goed, het is ook een hele andere discussie, maar juist iets wat het veel simpeler kan maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:25

mvdende schreef:
Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.

Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.

Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.

Dat is nog een behoorlijk bedrag dat je krijgt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 07:34

MyWishMax schreef:
Ehm, bijstand is lager per maand. Dat scheelt aantal tientjes, maar per jaar scheelt het nog een stuk meer door het verschil in vakantiegeld. Die mensen moeten het ook redden. Wat jij krijgt is dus niet eens het minimale...

Maar goed, het is ook een hele andere discussie, maar juist iets wat het veel simpeler kan maken.

Bijstand wordt dan ook gezien als tijdelijke situatie en het bedrag is dus lager om mensen weer aan het werk te krijgen. Dat er tegenwoordig óók chronisch zieken in de bijstand belanden, klopt, maar dáár was bijstand niet voor bedoeld.

De officiële sociale minimum bedragen liggen inderdaad hoger dan de bijstand, omdat bijvoorbeeld wajong geen tijdelijk iets is, maar mensen daar langere tijd mee moeten leven. Dus heeft de overheid een minimum bedrag ingesteld, waarbij ze denken dat dat genoeg is om langdurig van te kunnen leven.

Deze bedragen zijn trouwens gewoon standaard bedragen en voor iedereen open en bloot op het internet te vinden. Daarom doe ik er niet moeilijk over te vermelden wat ik krijg: je kan het allemaal gewoon opzoeken.

Echwel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:49

En dan nog mopperen.
Nee hoor bijstand is niet tijdelijk, mijn vriendin zit er al jaren in en zal dat tot aan aow zitten.
Te ziek om een echte baan te hebben, maar doet zoveel vrijwilligers werk
20 uur per week
Dus geen profiteur

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:57

Ik val achterover van dat bedrag....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:58

Het is geen wereldinkomen. Maar prima te doen, lijkt me :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:04

Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven. De Wajong vind ik ook wat vreemd, de bijstand is als vangnet prima maar al die andere potjes zet ik wel mijn vraagtekens bij.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-08-22 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:05

Suzanne F. schreef:
Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven.

En maar klagen :=

Dit is geld dat je krijgt. In vele andere landen had je helemaal niks gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:06

Spenk schreef:
Suzanne F. schreef:
Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven.

En maar klagen :=

Dit is geld dat je krijgt. In vele andere landen had je helemaal niks gekregen.

Precies. Ik heb familie in Zuid Afrika en daar krijg je gewoon niks. Geen geld, geen eten. Geen geld, geen ziekenhuis. Etc,

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:10

Suzanne F. schreef:

En zo Nederlands om te mopperen.
Eerlijk vooral de mensen die in het vangnet zitten mopperen
Kijk eens over de grens, hoeft niet ver weg hoor maar kijk naar Engeland

Bijna 2 dagen op de eerste hulp moeten wachten voor je gezien wordt.
Tandarts niet te betalen dus veel mensen met heel echt heel slecht gebit.
Winkels waar je weinig kunt kopen op gebied van verse groente die uit het buitenland komt, een eenvoudige courgette bv..

Maar als je in het vangnet zit en je hebt de luxe van een auto en op vakantie gaan, zit je wat mij betreft goed.

Dat je nu moet bezuinigen ach maakt een mens weer sterker, soms is het niet anders, ik heb al 2 recessies meegemaakt en we leven nog hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:16

tamary schreef:
Mincome experiment van 1974 tot 1979 in Canada :
https://delangemars.nl/basis-inkomen-pa ... a-mincome/

Raar dat je met een onderzoek van 40 jaar geleden komt, terwijl er veel recenter onderzoek naar gedaan is door Harvard en de University of Exeter:
https://www.wsj.com/articles/the-high-c ... 1658166372
Resultaten: geen positieve effecten, wel negatieve effecten.
Citaat:
"It’s no surprise that people who received a large percentage of their monthly income for doing nothing were less motivated to work and less satisfied with their work.

Earning a paycheck can give workers a sense of personal agency that encourages them to make better financial and health decisions. Receiving a handout may do the opposite."

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:46

mvdende schreef:
Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.

Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.

Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.

Ik dacht dat je netto maar op 1300 mocht zitten om die energietoeslagen te krijgen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:52

elnienjo schreef:
mvdende schreef:

Ik dacht dat je netto maar op 1300 mocht zitten om die energietoeslagen te krijgen?

Toeslagen tellen niet mee als belastbaar inkomen. Dus alleen die 1093 en vakantiegeld tellen mee daarvoor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:54

Nou basisloon dan op 1000 zetten alle toeslagen weg en alles wat je extra nodig hebt voor werken of vrijwilligerswerk doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:59

Wie gaat dat basisloon voor iedereen betalen dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:02

verootjoo schreef:
Wie gaat dat basisloon voor iedereen betalen dan?

De mensen die werken.

Oh, wacht :').

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:15

Maat zonder toeslagen betaal je minder belasting toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:16

Echwel schreef:
Nou basisloon dan op 1000 zetten alle toeslagen weg en alles wat je extra nodig hebt voor werken of vrijwilligerswerk doen.

Dan gaan er veel meer mensen in de armoede raken. 1000 euro is niet voldoende.
Gezien de huurprijzen tot vrije sector op 730 liggen. En niet iedereen heeft een goedkoop huurhuis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:18

Echwel schreef:
Maat zonder toeslagen betaal je minder belasting toch?

Je betaald belasting naar je inkomen. Maar als wajonger krijg je gewoon jonggehandicaptenkorting.Bij het uwv betaal ik meer belasting dan over mijn salaris.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:22

DuoPenotti schreef:
Ik val achterover van dat bedrag....

Ik ook krijg dat niet met WW, zorgtoeslag en huurtoeslag.

1033 +111 + 207

Toeslagen tellen niet mee voor energietoeslag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:26

Maar dan is jouw huur weer lager, Marcella. Huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van de huur en van inkomen.

Echwel, heel knap van jouw vriendin zeg! Ik hoop het ooit voor een paar uur per week te redden, op het moment lukt dat niet en mag het ook niet. Terwijl het me juist zo fijn lijkt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:32

Klopt huurtoeslag is minder. Maar WW ook zo'n 60 euro zit volgens mij echt op sociaal minimum gezien mijn WW een toeslag heeft.

Zit er eigenlijk aan te denken om gewoon werk te zoeken, beter te melden en eigenlijk ook dat ik WW stop kan zetten. Want dat programma zie ik helemaal niet zitten als ze met domme adviezen tot nu toe komen. :=

Als het een beetje raar staat mijn hersenpan slaap nog net wakker. %)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 09:51

Marcella schreef:
Klopt huurtoeslag is minder. Maar WW ook zo'n 60 euro zit volgens mij echt op sociaal minimum gezien mijn WW een toeslag heeft.

Zit er eigenlijk aan te denken om gewoon werk te zoeken, beter te melden en eigenlijk ook dat ik WW stop kan zetten. Want dat programma zie ik helemaal niet zitten als ze met domme adviezen tot nu toe komen. :=

Als het een beetje raar staat mijn hersenpan slaap nog net wakker. %)

Dan zit je nog onder sociaal minimum.
Afbeelding

Sociaal minimum is €1266 bruto, dus €1093 netto.

Ik krijg bovenop de wajong óók een toeslag, omdat ik anders onder dat sociaal minimum uit ging komen.

In totaal is wajong + toeslag dus die €1093.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:51

Het leuke aan een basisloon is dat je alles wat je verdient met werken mag houden. Nu is het zo dat je eigenlijk 'voor niks' werkt als je een uitkering hebt en een parttime baan.. want je inkomen wordt gewoon aangevuld tot het bedrag van je uitkering.
Een basisloon is wat dat betreft veel eerlijker; je krijgt die 1000/1500 euro áltijd.. en elk uurtje dat je ernaast nog werkt komt bij je inkomen erbij. Het stimuleert dus veel meer om (parttime of fulltime) te gaan werken om wat bij te verdienen, en het maakt zwartwerken veel minder interessant.
Het zorgt er ook voor dan mensen gelukkiger worden van hun werk, omdat ze zonder al te veel risico een nieuwe baan kunnen zoeken, of een eigen bedrijf kunnen beginnen, in plaats van vast te zitten aan die uitzichtloze baan waar ze niet gelukkig zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:56

8nnemiek schreef:
Het leuke aan een basisloon is dat je alles wat je verdient met werken mag houden. Nu is het zo dat je eigenlijk 'voor niks' werkt als je een uitkering hebt en een parttime baan.. want je inkomen wordt gewoon aangevuld tot het bedrag van je uitkering.
Een basisloon is wat dat betreft veel eerlijker; je krijgt die 1000/1500 euro áltijd.. en elk uurtje dat je ernaast nog werkt komt bij je inkomen erbij. Het stimuleert dus veel meer om (parttime of fulltime) te gaan werken om wat bij te verdienen, en het maakt zwartwerken veel minder interessant.
Het zorgt er ook voor dan mensen gelukkiger worden van hun werk, omdat ze zonder al te veel risico een nieuwe baan kunnen zoeken, of een eigen bedrijf kunnen beginnen, in plaats van vast te zitten aan die uitzichtloze baan waar ze niet gelukkig zijn.

:j

Inderdaad mensen durven gemakkelijker een vaste baan op te geven en een andere te beginnen omdat ze een beetje zekerheid hebben.
Daarnaast alle toeslagen weg, hoeveel dat aan ambtelijke kosten scheelt, daar kun je veel voor doen.

Ik ben voorstander, maar goed lijkt me logisch voor mij.