Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mvdende schreef:Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.
Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.
Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.
Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.
MyWishMax schreef:Ehm, bijstand is lager per maand. Dat scheelt aantal tientjes, maar per jaar scheelt het nog een stuk meer door het verschil in vakantiegeld. Die mensen moeten het ook redden. Wat jij krijgt is dus niet eens het minimale...
Maar goed, het is ook een hele andere discussie, maar juist iets wat het veel simpeler kan maken.
Suzanne F. schreef:Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven.
Spenk schreef:Suzanne F. schreef:Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven.
En maar klagen
Dit is geld dat je krijgt. In vele andere landen had je helemaal niks gekregen.
Suzanne F. schreef:Gewoon om te krijgen vind ik het echt een heel flink bedrag. Dan kan je Nederland weer waarderen als verzorgingsstaat. Al vind ik dit persoonlijk iets te overdreven. Een vangnet oké, maar sommige dingen vind ik wat overdreven.
tamary schreef:Mincome experiment van 1974 tot 1979 in Canada :
https://delangemars.nl/basis-inkomen-pa ... a-mincome/
Citaat:"It’s no surprise that people who received a large percentage of their monthly income for doing nothing were less motivated to work and less satisfied with their work.
Earning a paycheck can give workers a sense of personal agency that encourages them to make better financial and health decisions. Receiving a handout may do the opposite."
mvdende schreef:Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.
Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.
Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.
Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.
elnienjo schreef:mvdende schreef:Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.
Ik dacht dat je netto maar op 1300 mocht zitten om die energietoeslagen te krijgen?
Echwel schreef:Nou basisloon dan op 1000 zetten alle toeslagen weg en alles wat je extra nodig hebt voor werken of vrijwilligerswerk doen.
Marcella schreef:Klopt huurtoeslag is minder. Maar WW ook zo'n 60 euro zit volgens mij echt op sociaal minimum gezien mijn WW een toeslag heeft.
Zit er eigenlijk aan te denken om gewoon werk te zoeken, beter te melden en eigenlijk ook dat ik WW stop kan zetten. Want dat programma zie ik helemaal niet zitten als ze met domme adviezen tot nu toe komen.
Als het een beetje raar staat mijn hersenpan slaap nog net wakker.
8nnemiek schreef:Het leuke aan een basisloon is dat je alles wat je verdient met werken mag houden. Nu is het zo dat je eigenlijk 'voor niks' werkt als je een uitkering hebt en een parttime baan.. want je inkomen wordt gewoon aangevuld tot het bedrag van je uitkering.
Een basisloon is wat dat betreft veel eerlijker; je krijgt die 1000/1500 euro áltijd.. en elk uurtje dat je ernaast nog werkt komt bij je inkomen erbij. Het stimuleert dus veel meer om (parttime of fulltime) te gaan werken om wat bij te verdienen, en het maakt zwartwerken veel minder interessant.
Het zorgt er ook voor dan mensen gelukkiger worden van hun werk, omdat ze zonder al te veel risico een nieuwe baan kunnen zoeken, of een eigen bedrijf kunnen beginnen, in plaats van vast te zitten aan die uitzichtloze baan waar ze niet gelukkig zijn.