steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:08

Dinopino schreef:
In een topic waar opgeroepen wordt de boeren te steunen vind ik het voor mij zelf heel toepasselijk om de boeren te danken, datzij ondanks de maatregelen die genomen worden toch doorwerken. De regering staat niet achter ze en door de media neemt de steun onder de bevolking ook meer af. Dit is overigens mijn mening niet gebaseerd op cijfers wetenschap enz. Ik zeg mijn mening en bedank de boeren.

Toppie dat jij de boeren bedankt. Ik niet, kan bezig blijven met bedanken, er zijn zoveel verschillende mensen ''gewoon'' aan het werk.
En tuurlijk werken ze door, er moet brood op de plank komen, zo simpel is het. Wat je verder aanvoert, Regering en media is voor mij afdeling zielig gedoe, daar kan ik echt niks mee.

Nog een paar om te bedanken als je wil: broodbakkers(fabriek en ambachtelijk) personeel Gas Licht Water(alles werkt nog steeds) vuilnismannen/vrouwen(straten blijven schoon) enz enz.

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:22

ik hoef ook helemaal geen applaus voor mijn gewone werk hoor. Dat gaat gewoon door zoals altijd.
Het is voor boeren net als voor zoveel andere ondernemers wel een heel onzekere tijd. Wat doet de melkprijs, verwacht wordt dat die hard gaat zakken.
Kunnen er nog koeien en kalveren weg, werken de kalveropfokbedrijven en slachterijen door?

En de export en import? als dat stil komt te liggen gaan we dat allemaal merken in de supermarkten. Tja, dan is het toch wel fijn dat we in Nederland zelfvoorzienend kunnen zijn voor een groot aantal producten.

En dan natuurlijk ook de stikstof ellende die maar door blijft sudderen op de achtergrond. Regels die er nu toch doorheen gedrukt gaan worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:43

Wow wat een agressie in bovenstaand antwoord. Met somber weer kan ik het begrijpen. Ik bedank elke dag in gedachten heel veel mensen. Vind het prima dat je die andere allemaal bedankt. Wanneer je het ook meent, zou je het iets liefdevoller kunnen vermelden. Vind het op zich wel apart dat wanneer je in een topic voor Steun onze boeren zo agressief reageert. Ik dacht ik zit in het juiste topic om hier iemand te bedanken. Natuurlijk doen de boeren gewoon hun werk, maar ze kunnen nu door de omstandigheden de regels die er nu doorgedrukt worden niet aanvechten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:18

juval schreef:
ik hoef ook helemaal geen applaus voor mijn gewone werk hoor. Dat gaat gewoon door zoals altijd.
Het is voor boeren net als voor zoveel andere ondernemers wel een heel onzekere tijd. Wat doet de melkprijs, verwacht wordt dat die hard gaat zakken.
Kunnen er nog koeien en kalveren weg, werken de kalveropfokbedrijven en slachterijen door?

En de export en import? als dat stil komt te liggen gaan we dat allemaal merken in de supermarkten. Tja, dan is het toch wel fijn dat we in Nederland zelfvoorzienend kunnen zijn voor een groot aantal producten.

En dan natuurlijk ook de stikstof ellende die maar door blijft sudderen op de achtergrond. Regels die er nu toch doorheen gedrukt gaan worden.

Ik begrijp zeker jouw onzekerheid. Voor veel mensen zijn het onzekere tijden en niet te vergeten zullen wij later allemaal de financiële gevolgen gaan voelen. Er zal na deze crisis weer bezuinigd moeten worden. Er gaat zoveel uit aan steunmaatregelen.

Ik probeer de boeren te steunen door bloemen bij de boer/langs de weg en streekproducten te kopen. Die zijn sowieso vaak ook erg lekker.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 15:04

Dinopino, dankjewel voor je mooie woorden. Ik snap je frustratie. Blijkbaar is het voor sommigen moeilijk te accepteren dat er mensen zijn die de Nederlandse voedselproductie waarderen...

@Electra en CharleyT, natuurlijk doen we ons werk. We doen 'gewoon' ons werk, met een minister die nu stilletjes op de achtergrond van de Coronacrisis de landbouwsector keihard aan het verraden is. Hebben jullie enig idee wat zij allemaal uitspookt op dit moment? Behalve haar stikstofregels erdoor drukken (lees: grote investeringen in een tijd waarin bijvoorbeeld de melkprijs, die al heel lang allesbehalve ruim is, vrijwel zeker onderuit zal gaan), komt ze vandaag weer met wat nieuws: ze wil de gegevens van overtreders van dierenwelzijn openbaar maken. Een dikke trap naar de veehouders die al lang zijn bezweken aan de regeldruk en daardoor financieel en psychisch aan de grond zitten. En een dikke middelvinger naar alle boeren die hun vee perfect voor elkaar hebben, aan alle regels voldoen, 24/7 klaar staan voor hun vee en proberen te laten zien hoe het er écht aan toe gaat op de Nederlandse veehouderijen ipv het smerige imago dat diverse media en clubs als Wakker Dier over de sector (succesvol) als enige waarheid probeert te verkondigen.

Of gaan we dan ook de gegevens bekend maken van eigenaren van alle pony's alleen in de wei en van alle paarden die 23/7 in een box van 3x3 staan. En van Duitse Herders op een flatje, Bulldogs die niet normaal kunnen ademhalen, vissen in een klein aquarium, wegkwijnende konijnen die ooit leuk waren voor 3 dagen... Vast niet.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... baar-maken

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:00

De aap is nu definitief uit de mouw: extern salderen wordt 'beperkt' mogelijk.

Citaat:
Landbouwminister Carola Schouten wil een meldingsplicht invoeren voor publieke en private partijen die stikstofruimte willen opkopen. Dat maakte de bewindsvrouw vrijdag in een Kamerbrief bekend. De transactie kan alleen worden gedaan als de provincie toestemming geeft. Zo willen kabinet en provincies ongerichte en ongecontroleerde uitkoop van veehouderijen tegengaan. Minister Carola Schouten van LNV wil dat bij extern salderen de initiatiefnemer verplicht wordt zich vooraf te melden bij de provincie over een voorgenomen aankoop. De provincies beoordelen of de aankoop past in de gebiedsvisie.

De eerste provincie heeft al laten zien dat het niets geeft om natuur, maar dat is blijkbaar geen eye-opener voor Schouten. Om moedeloos van te worden.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... t-mogelijk

En dan, de belangrijkste stikstofmaatregelen van het kabinet op een rij. Ik heb er een aantal uit gepikt, waarvan de laatste mij het meest zorgen baart.

Citaat:
2-Stoppersregeling
Voor de stoppersregeling is 1 miljard euro gereserveerd. De regeling wordt begin 2021 opengesteld. Nadat bedrijven zich landelijk hebben aangemeld, zal een selectie plaatsvinden en wordt een lijst opgesteld van bedrijven die in aanmerking komen op basis van grootte of locatie. Het zal gaan om met name melkveehouderijen en naar schatting 150 tot 250 bedrijven.

150-200 melkveebedrijven? Op een totaal van ruim 16.000? :+ Dat zet zoden aan de dijk, zeker als extern salderen ook nog eens mogelijk wordt.

Citaat:
4-Verlagen van ruw eiwit in veevoer
Aan het ruweiwitgehalte in mengvoer en mogelijk ander krachtvoer voor melkvee wordt een maximum gesteld. Dit wordt vastgelegd in een ministeriële regeling en opgenomen in het stikstofregistratiesysteem, waardoor de reductie direct wordt ingeboekt.
Het streven is om de regeling per 1 september 2020 in te laten gaan. Voor de implementatie van veevoermaatregelen is de komende jaren 73 miljoen euro beschikbaar. Een deel van dat geld zal worden ingezet voor coaches en voorlichting. Vanaf 2021 kan de sector met een eigen convenant komen en met nieuwe richtlijnen die de regeling overbodig kunnen maken.

Oh we mogen weer mee praten, daar gelooft toch niemand meer in 8)7

Citaat:
6-Investeringssubsidie voor mest
Het kabinet wil dat bedrijven regenwater opvangen van staldaken en erf om daarmee mest te kunnen verdunnen in een verhouding van één deel water op twee delen mest. Op met name zandgronden is deze toepassing beperkt door gebrek aan (oppervlakte)water.
Daarom wil het kabinet een investeringssubsidie in het leven roepen van circa 100 miljoen euro voor de periode 2021-2023, om regenwater op te vangen en te hergebruiken. Hiermee wordt 40 procent van de investeringskosten vergoed.

Toe maar, 40 procent. Wat een gul gebaar. Volgens mij leeft Schouten in een sprookje waarin de marges buitengewoon ruim zijn.

Samen met de andere maatregelen kom ik uit op 450 miljoen om ervoor te zorgen dat de blijvers misschien hopelijk in de toekomst ook kunnen blijven. Bijna 3 keer zoveel (1,27 miljard) wordt uitgegeven om ervoor te zorgen dat boeren stoppen (waarbij een deel van stikstofruimte extern gesaldeerd zal worden, dat deel zal dus niet bijdragen aan stikstofreductie). Een uiterst merkwaardige verdeling als je het mij vraagt.

Citaat:
8-Stikstofnorm in de wet vastgelegd
Het kabinet wil de doelen van de stikstofmaatregelen en de daarvoor gereserveerde budgetten in een wet vast te leggen. Het streven is om in 2030 50 procent van het stikstofgevoelige natuurareaal (in hectares) in Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen.

Betekent dit dat als alle maatregelen onvoldoende blijken te zijn, dat gedwongen bedrijfsbeëindiging een feit kan gaan worden? Het PBL stelde niet zo lang geleden dat in 44 Natura2000 gebieden de kritische depositiewaarde overschreden zal worden, al zou Nederland zelf geen stikstofdepositie veroorzaken...

-O-

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... an-kabinet

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:02

bedankt dat je het zo op een rijtje hebt gezet. Ik ben inmiddels een beetje stikstof-moe...

trieste conclusies iig :(

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:36

Heel begrijpelijk hoor.

Waanzin is het, ik hoop dat het extern salderen nog een hele grote juridische staart gaat krijgen. Continu wordt er terecht op gehamerd dat NH3 en NOx twee totaal verschillende dingen zijn. Steevast wanneer iemand nu roept dat de lucht veel schoner is, is het terechte weerwoord dat de welbekende luchtkwaliteit-kaarten alleen maar over NOx gaan en dus zo goed als niets zegt over de uitstoot door de landbouw.

En nu staan Den Haag en de provincies te trappelen om boeren uit te kopen, zodat zij de vrijgekomen stikstofruimte (lees: ammoniakruimte) kunnen gebruiken om nog meer NOx uit te stoten.

Side note:
- Uitstoot van NH3 door de land- en tuinbouw is gereduceerd van 331 miljoen kilo (1990) naar ruim 132 miljoen kilo (2017) = reductie van ruim 65%
- Uitstoot van NOx door verkeer en vervoer is gereduceerd van 377 miljoen kilo (1990) naar 220 miljoen kilo (2015) = reductie van 41%

De sector die het aanzienlijk beter heeft gedaan, krijgt de zwarte piet toegespeeld -O-

https://www.melkvee.nl/artikel/245920-p ... -salderen/
https://www.rivm.nl/stikstof/ammoniak
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... stofoxiden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:46

Hallo ben een leek op het agrarisch gebied. Mij vertelde een boer dat de kwaliteit van de zaden de laatste jaren heeft afgenomen. Nu las is op een site dat je in Duitsland oude zaden volgens de wet niet mag gebruiken met een boetegeld van 25.000,00 euro. Is dat in Nederland ook zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:16

geen idee, wij hebben een melkveebedrijf. Maar wel een goede vraag... die boetes zijn vaak wel extreem voor agrarische bedrijven .

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:40

Weet je ook over welk zaad de boer het had?
Wij merken (nog?) niet dat de kwaliteit van het zaad is afgenomen, maar wel dat het niet meer is toegestaan om gecoat zaad te gebruiken. Deze coating was een insecticide, dit gaf de eerste bescherming tegen schadelijke insecten. Het verbieden van deze coating heeft daarom ook best wat gevolgen, maar dat ligt niet aan de kwaliteit van het zaad zelf.
Ik durf niet te zeggen wat de boetes hier zijn, wij kennen ook geen boeren die daar hun vingers aan branden. Je product wordt getest, als daaruit blijkt dat er coating op heeft gezeten wordt het niet meer afgenomen. Alle kosten die je gemaakt hebt voor het product is dan voor jezelf, en ook dat loopt aardig in de papieren. Maar dat is het risico dat je dan (ga ik maar vanuit) bewust neemt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:36

Ik ga dat eens nazoeken. Hij had het destijds over mais

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:37

juval schreef:
dit topic gaat over boeren, niet persé over stikstof problematiek.

Het beleid in NL is gewoon heel erg krom, aan de ene kant moeten kleine gezinsbedrijven wijken omdat zij niet kunnen voldoen aan alle regels, en aan de andere kant is het dus voor grote boeren (met geld) vrij eenvoudig om megastallen te bouwen.

precies

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:39

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:04

prachtig!! <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:15

Citaat:
*****Noord-Hollandse boerin voert actie bij Deen*****
Aardappelteler Astrid Francis stort aanhanger aardappelen voor hoofdkantoor Deen supermarkten!

Astrid Francis, boerin uit Noord-Holland, is producent van exclusief aardappelras BeemsterValery. Deze mooie aardappel levert zij onder andere aan de Deen. Echter werd zij vanmorgen geattendeerd op lege schappen bij de Deen.

Hierop gaf Deen bij navraag aan dat deze aardappel helaas niet leverbaar is, terwijl er bij Francis in de schuur nog 120.000 kilo top kwaliteit aardappelen liggen te wachten op een bestelling.
Toch geeft Deen aan vanwege ‘leverproblemen’, door het einde van het Nederlandse aardappelseizoen, de keuze te hebben gemaakt hun aardappels in o.a. Israël te hebben besteld.

Dit betekent dat Nederlandse telers op het randje van de financiële afgrond balanceren en achterblijven met schuren vol top kwaliteit aardappelen, welke straks voor 1 cent de kilo als veevoer worden gebruikt! Dit terwijl ondertussen schepen vol dure en niet duurzame Israëlische aardappelen hierheen worden gehaald.

Voor Astrid Francis is de maat vol. Zij reed vanmiddag met haar trekker met aanhanger vol Hollandse aardappelen naar het hoofdkantoor van Deen in Hoorn om hun zogenaamde leverproblemen op te lossen. Vanmiddag om 16.30 uur kwam ze daar aan!

Agractie Nederland ondersteunt deze actie van harte. Agractie strijdt tegen onnodig gesleep van voedsel over de wereld en voor een fatsoenlijk verdienmodel van Nederlandse boeren. Eigen voedsel en lokale bedrijven eerst zou, zeker in de deze crisistijd, het credo moeten zijn!

Agractie roept álle supermarkten met klem op om álle voedsel zoveel mogelijk lokaal af te nemen. De voedselproducenten van Nederland hebben het in deze tijd zwaar en dan is het volkomen ongepast om hen te passeren en voedsel uit verre landen te importeren, terwijl hier schuren vol topkwaliteit als veevoer worden doorgedraaid!

goede actie! :Y)
Hoop dat mensen eens gaan nadenken waar hun voedsel vandaan komt.. t is toch belachelijk dat we aardappelen uit Israel moeten gaan halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:32

wat een topwijf!!! Benieuwd wat ze toen te melden hadden bij Deen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:36

juval schreef:
Citaat:
*****Noord-Hollandse boerin voert actie bij Deen*****
Aardappelteler Astrid Francis stort aanhanger aardappelen voor hoofdkantoor Deen supermarkten!

Astrid Francis, boerin uit Noord-Holland, is producent van exclusief aardappelras BeemsterValery. Deze mooie aardappel levert zij onder andere aan de Deen. Echter werd zij vanmorgen geattendeerd op lege schappen bij de Deen.

Hierop gaf Deen bij navraag aan dat deze aardappel helaas niet leverbaar is, terwijl er bij Francis in de schuur nog 120.000 kilo top kwaliteit aardappelen liggen te wachten op een bestelling.
Toch geeft Deen aan vanwege ‘leverproblemen’, door het einde van het Nederlandse aardappelseizoen, de keuze te hebben gemaakt hun aardappels in o.a. Israël te hebben besteld.

Dit betekent dat Nederlandse telers op het randje van de financiële afgrond balanceren en achterblijven met schuren vol top kwaliteit aardappelen, welke straks voor 1 cent de kilo als veevoer worden gebruikt! Dit terwijl ondertussen schepen vol dure en niet duurzame Israëlische aardappelen hierheen worden gehaald.

Voor Astrid Francis is de maat vol. Zij reed vanmiddag met haar trekker met aanhanger vol Hollandse aardappelen naar het hoofdkantoor van Deen in Hoorn om hun zogenaamde leverproblemen op te lossen. Vanmiddag om 16.30 uur kwam ze daar aan!

Agractie Nederland ondersteunt deze actie van harte. Agractie strijdt tegen onnodig gesleep van voedsel over de wereld en voor een fatsoenlijk verdienmodel van Nederlandse boeren. Eigen voedsel en lokale bedrijven eerst zou, zeker in de deze crisistijd, het credo moeten zijn!

Agractie roept álle supermarkten met klem op om álle voedsel zoveel mogelijk lokaal af te nemen. De voedselproducenten van Nederland hebben het in deze tijd zwaar en dan is het volkomen ongepast om hen te passeren en voedsel uit verre landen te importeren, terwijl hier schuren vol topkwaliteit als veevoer worden doorgedraaid!

goede actie! :Y)
Hoop dat mensen eens gaan nadenken waar hun voedsel vandaan komt.. t is toch belachelijk dat we aardappelen uit Israel moeten gaan halen.

Waarschijnlijk omdat dat alsnog goedkoper is als de aardappelen in Nederland, en de consument wil helaas zo min mogelijk betalen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:53

LiannePuthzy schreef:
Waarschijnlijk omdat dat alsnog goedkoper is als de aardappelen in Nederland, en de consument wil helaas zo min mogelijk betalen

Als consument betaal je in de supermarkt anders nog steeds de hoofdprijs voor aardappelen. Dus geef alsjeblieft de schuld aan de tussenhandel. Het is belachelijk dat een boer maar 1 cent per kilo krijgt. Dan haal ik liever de aardappelen rechtstreeks bij de boer voor hetzelfde geld als in de supermarkt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 15-05-20 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:56

Top actie.
Mogen van mij meer boeren doen als er weer eens buitenlandse oliebol licht.

En hier maar strenge regels op spuiten en welke middelen er mogen. Daar mag alles, dan nog het vervoer, en dat moeten we hier vreten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:05

Kinke schreef:
wat een topwijf!!! Benieuwd wat ze toen te melden hadden bij Deen

JAAA echt he!, zo blij mee, dit is de weg die we moeten nemen. laten zien dat we er zijn en kunnen en hoe rot het allemaal in elkaar zit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:18

reactie van Deen:
Citaat:
Bij het hoofdkantoor van DEEN werden we vandaag aan het einde van de dag verrast door aardappelteler Astrid Francis die een lading aardappels bij het hoofdkantoor van DEEN loste.

Zij was geïnformeerd dat DEEN de aardappels niet meer inkocht, omdat het seizoen voorbij is. Echter heeft zij nog 120.000 kilo aardappels in haar schuur liggen.

DEEN koopt de aardappels van Astrid Francis in via een tussenpersoon. Van de tussenpersoon hadden wij inderdaad vernomen dat het einde seizoen was. Om toch aan de vraag van onze klanten te kunnen voldoen, zijn vervolgens aardappels ingekocht in het buitenland. Dat er nog een voorraad aardappels beschikbaar is, was bij ons niet bekend.

Overigens gaat het om aardappels in 2 kilo verpakking, waar DEEN ongeveer 250 zakken per week van verkoopt (=500 kilo). In relatie tot de beschikbare 120.000 kilo is DEEN slechts een kleine afnemer.

DEEN koopt graag en bij voorkeur in bij lokale telers. De vele borden in de weilanden in het marktgebied van DEEN zijn daar het bewijs van. Wij zijn hier juist trots op. Helaas is er met betrekking tot dit probleem niet via de normale weg contact met ons gezocht door Astrid Francis. Natuurlijk zijn wij bereid mee te denken in het aardappeloverschot dat er is, maar wel in de vorm van een goed gesprek.

´we wisten het niet' ... 8)7

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:30

Tuurlijk...... En misschien hadden ze de naam van de tussenpersoon ook eens moeten noemen, je weet wel die er het rijkste op word om zooi uit het buitenland te halen.
En bij een goed gesprek was het niet in het nieuws gekomen, jammer dat het zo moet, maar blijft goede actie.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:15

Dit soort fantastische, vriendelijke acties zouden op de voorpagina's moeten staan _/-\o_

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:15

Tiepfoudt schreef:
Heel begrijpelijk hoor.

Waanzin is het, ik hoop dat het extern salderen nog een hele grote juridische staart gaat krijgen. Continu wordt er terecht op gehamerd dat NH3 en NOx twee totaal verschillende dingen zijn. Steevast wanneer iemand nu roept dat de lucht veel schoner is, is het terechte weerwoord dat de welbekende luchtkwaliteit-kaarten alleen maar over NOx gaan en dus zo goed als niets zegt over de uitstoot door de landbouw.

En nu staan Den Haag en de provincies te trappelen om boeren uit te kopen, zodat zij de vrijgekomen stikstofruimte (lees: ammoniakruimte) kunnen gebruiken om nog meer NOx uit te stoten.

Side note:
- Uitstoot van NH3 door de land- en tuinbouw is gereduceerd van 331 miljoen kilo (1990) naar ruim 132 miljoen kilo (2017) = reductie van ruim 65%
- Uitstoot van NOx door verkeer en vervoer is gereduceerd van 377 miljoen kilo (1990) naar 220 miljoen kilo (2015) = reductie van 41%

De sector die het aanzienlijk beter heeft gedaan, krijgt de zwarte piet toegespeeld -O-

https://www.melkvee.nl/artikel/245920-p ... -salderen/
https://www.rivm.nl/stikstof/ammoniak
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... stofoxiden

Gerichte vraag: is er afgelopen periode wel serieus doorlopend gemeten , en de uitslagen daarvan vergeleken met perdiode daarvoor ?
Bedoel , nu is er een situatie ontstaan waarin je invloed van industrie, autoverkeer, vliegverkeer, etc, etc, etc kunt meten, omdat die bijdrage aan vervuiling juist enorm is afgenomen.
Bij mijn weten draaien de boeren gewoon altijd door, zowel in veeteelt als landbouw... dus.... : heb je een schat aan informatie beschikbaar over bv hoeveelheden stikstof neerslag maar ook andere schadelijke stoffen.

Of heerst er zoiets van : we doen hier effe bewust niks mee, want de uitkomst is schrikbarend afwijkend ??