Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:34

Een samenleving is ook één grote hoop. Dat is namelijk iedereen die in een bepaald gebied samen leeft. Maar verder kun je m.i. niet zo stellen dat het mislukt is, want het is dus een continue proces. Niet mislukt, want het kan altijd nog wel lukken maar ik stel vast dat ie op dit moment ook niet wél gelukt is. Individueel zijn er natuurlijk wel mensen/ groepen/steden/ etc die prima naast en met elkaar kunnen leven. En dat is alleen maar mooi, want houdt in dat het dus wél kan. En aangezien iedereen tot een samenleving behoort zijn we er ook met zn allen verantwoordelijk voor dat het lukt. Wel ben ik van mening dat we nu toch richting een moment gaan waarop de boel nog scherper wordt gezet. Dingen worden nog meer uitvergroot en onder een vergrootglas gelegd. Maar of dat nu puur een internetdingetje (de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend) of irl óók zo is..

Al moet ik op persoonlijke noot nog wel even zeggen dat ik niet echt geloof in een multiculti.. Er zal altijd wat assimilatie of integratie plaats (moeten) vinden. Assimilatie gebeurt veelal vanzelf (gebruiken overnemen van elkaar), maar integratie vanuit bijv. de overheid (de kansen om deel te nemen), de nieuwkomer (de wil om deel te nemen) en bestaande groep (de verwelkoming om deel te nemen) is iets dat vanuit deze groepen plaats moet vinden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:49

geerke schreef:
Ik snap niet hoe sommige mensen van mening kunnen zijn dat de multiculturele samenleving gelukt is....natuurlijk,er zijn er veel die het goed doen .Maar daarintegen zijn er genoeg wijken vooral in de grote steden waar zelfs de derde generatie geen fatsoenlijk nederlands spreekt.En dan heb ik het niet over mensen die op dit moment binnenkomen. Merkel riep ook al dat de multiculturele samenleving mislukt was,nou,die kan het weten...

En die heeft er een miljoen nieuwkomers bij :o

Verder kan ik mij geheel in jouw woorden vinden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:53

Sammie schreef:
Het is al lang en breed afhgebakend wat een multiculti samenleving is

Citaat:
Multiculturalisme is een maatschappelijk en politiek standpunt waarbij men gelijkwaardigheid veronderstelt van verschillende culturele, etnische en godsdienstige gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.[1] Meestal worden etnisch en godsdienstig verschillende gemeenschappen bedoeld. Multiculturalisme wordt als ideologie vaak gecontrasteerd met assimilatie en integratie. Sommige aspecten van multiculturalisme vloeien voort uit eerbiediging van de grondrechten voor individuen, zoals die in de Nederlandse en Belgische Grondwet zijn vastgelegd. Andere aspecten zijn daarmee in strijd.

In een multiculturele samenleving valt de hele samenleving onder. Bovendien is een samenleving een continue proces. Als ie nu niet gelukt is wil dat niet zeggen dat dat over 100 jaar nog steeds zo.

Imo zie je nu tekenen dat het ergens niet goed gaat. Als bepaalde bevolkingsgroepen meer kans hebben om in de bijstand te komen bijv. of dat bepaalde bevolkingsgroepen minder kans hebben op een baan. Of minder betaald krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen. Ongeacht de redenen... Maar ook wrijvingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen omdat hun (leef)ideeën over een bepaald onderwerp uiteen liggen. Als je dat van elkaar kan accepteren is er niks aan de hand, ga je dat bij elkaar opdringen krijg je dus die wrijving.

Nederlands spreken als je in Nederland spreekt is op zich wel handig ja.. Nochtans is dat enkele aspect geen teken of reden dat je niet met de samenleving mee kan draaien.

Heel simpel gezegd denk ik dat zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt (incl. geen overlast veroorzaken dus) is er niks aan de hand. Of iig je valt niet zodanig op dat mensen zich er massaal aangaan ergeren.

Absoluut wel.
Als je de Nederlanse taal matig beheerst , zal je op veel vlakken binnen de samenleving problemen gaan ervaren ( studie/scholing/werk).
Wij hebben een volwassen vrouw ( Afghaans) die bij de organisatie waar ik werk in een leertraject zit ( zorg)
Zij spreekt Nederlands ( gebrekkig) en verstaat het ook.
Maar door de taalbarriere merk je dat zij feedback gesprekken-functioneringsgesprekken etc niet goed begrijpt ( inhoud , wat de bedoeling is etc etc).
Waardoor zij keer op keer vastloopt, en niet het niveau en diploma gaat behalen wat ze eigenlijk graag wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:57

Je wil niet weten hoeveel Chinezen er in oa Amerika, Italië én ook in Nederland elke dag hard werken en geen woord anders dan Chinees spreken.. :D Overigens raad ik niemand aan om niet de taal van het land te leren, hoor. Maar het is dus wel mogelijk om zonder taalkennis mee te draaien in de maatschappij en daarbij ook je steentje aan bij te dragen.

Ook een beetje afhankelijk van je werkzaamheden. Wij hebben regelmatig contact met iemand op het frontoffice van een ander bedrijf. Die komt af en toe over dat ze dr eigen werk niet eens begrijpt, vervolgens het computersysteem niet en dan is haar Nederlands ook nog eens zeer gebrekkig. Zowel in het praten als verstaan..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:28

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:36

Vieze ziektes ? Bijzondere benaming voor mazelen en (open) TBC.... zeker jouw kots-smiley is ongepast.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:45

Sammie schreef:
Een samenleving is ook één grote hoop. Dat is namelijk iedereen die in een bepaald gebied samen leeft. Maar verder kun je m.i. niet zo stellen dat het mislukt is, want het is dus een continue proces. Niet mislukt, want het kan altijd nog wel lukken maar ik stel vast dat ie op dit moment ook niet wél gelukt is. Individueel zijn er natuurlijk wel mensen/ groepen/steden/ etc die prima naast en met elkaar kunnen leven. En dat is alleen maar mooi, want houdt in dat het dus wél kan. En aangezien iedereen tot een samenleving behoort zijn we er ook met zn allen verantwoordelijk voor dat het lukt. Wel ben ik van mening dat we nu toch richting een moment gaan waarop de boel nog scherper wordt gezet. Dingen worden nog meer uitvergroot en onder een vergrootglas gelegd. Maar of dat nu puur een internetdingetje (de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend) of irl óók zo is..

Al moet ik op persoonlijke noot nog wel even zeggen dat ik niet echt geloof in een multiculti.. Er zal altijd wat assimilatie of integratie plaats (moeten) vinden. Assimilatie gebeurt veelal vanzelf (gebruiken overnemen van elkaar), maar integratie vanuit bijv. de overheid (de kansen om deel te nemen), de nieuwkomer (de wil om deel te nemen) en bestaande groep (de verwelkoming om deel te nemen) is iets dat vanuit deze groepen plaats moet vinden.

Maar waar valt iemand onder die hier geboren is, maar bijv. een Italiaanse achternaam heeft? Als die niet werkt, is hij dan een luie buitenlander? Of als hij een hele goede arts is, die fijne dokter.
Tot waar is iemand een buitenlander of immigrant en wanneer is hij een Nederlander? Neem Marco Borsato of Ali B. als voorbeeld.

En dan hoef ik niet het antwoord volgens de wet, dat weet ik nl. heel goed. Maar ik hoor graag het antwoord van bokkers die vinden dat de multiculturele samenleving is mislukt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:59

rapido schreef:
Sammie schreef:

Ja dat krijg je ook. Allerlij vieze ziektes. Er was ook al schurft en open TBC onder vluchtelingen in opvang.
Bah :r

Ja fijn..alle ziekten die al een jaar of wat uitgeroeid waren komen nu allemaal mee met die asielzoekers...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:00

Electra63 schreef:
Vieze ziektes ? Bijzondere benaming voor mazelen en (open) TBC.... zeker jouw kots-smiley is ongepast.

Wat is het dan? Een fijne, leuke ziekte?

Anoniem

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:06

En hoe denken jullie dan dat die ziektes tot stand komen? Volgens mij komt het overgrote deel namelijk nog altijd voort uit enorm slechte hygienische omstandigheden en tekort aan mogelijkheden om het in te perken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:12

Esther28 schreef:
Electra63 schreef:

Wat is het dan? Een fijne, leuke ziekte?

TBC of mazelen heeft niets met vies te maken, rare bewoording om een ziekte te benoemen.
Dit soort ziektes komt ook af en toe voor in verpleeghuizen of GGZ-instellingen of in de bible-belt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:27

Electra63 schreef:

en weer word je mond gesnoerd als je je ongezouten mening geeft.........

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:55

Nee heerlijke ziektes en nee daar kunnen de lieve schatjes waarvandaan ook niets aan doen dat ze niet per 1e klas ticket direct naar een 5 sterrenoord getaxiet worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:07

Electra63 schreef:
En dan hoef ik niet het antwoord volgens de wet, dat weet ik nl. heel goed. Maar ik hoor graag het antwoord van bokkers die vinden dat de multiculturele samenleving is mislukt.

Op 1 staat wel het aantal criminelen onder de marokkaanse bevolking die zich over het algemeen meer marokkaan voelen dan nederlander.
Op nr 2 staat de zogenaamde positieve discriminatie die de overheid nodig vind.
Op 3 staat dat het opgedragen wordt en het dus niet vanzelf komt.

3x faal.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:13

Journaal net: Timmermans stelt dat 50% economische vluchteling is. Het uitvoeren van selectie aan de buitengrenzen van Europa lijkt mij nu vrijwel noodzakelijk worden, dit lijkt me niet houdbaar en ik denk dat de onrust nog veel erger gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:16

rapido schreef:
Electra63 schreef:

en weer word je mond gesnoerd als je je ongezouten mening geeft.........

Wat een onzin. ... Waarom moet je een kots-smiley zetten? Ik gun niemand een ziekte en zeker niet een vluchteling in een kamp of AZC.

Jij wilt geen normale discussie voeren, maar provoceren en opjutten.

Ik ga naar stal..... De sfeer :wave: hier is weer bijzonder negatief.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:58

Mazelen is helemaal geen vieze ziekte,dit kán je gewoon krijgen of je nou wél of niet ge-ent bent.
Open TBC kan je ook zomaar krijgen, ik heb het zelf als 1 jarig kind gekregen,en het was niet smerig of vies bij ons thuis!
Mijn dochter van 25 jaar oud kreeg vorig jaar de waterpokken,was er wél tegen ge-ent.Ook hier is niks smerigs aan.

Er is ook griep in een AZC,weet zo niet welke.Ook logisch,want er is een Epedemie in Nederland.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:12

Ik denk dat de middenweg bij Timmermans ligt..

Die 60% economische vluchteling uit veilige landen snel terugsturen, de kinderen in bescherming nemen, de binnengrenzen sluiten en cntrole bij de buitengrenzen..

Alleen jammer dat het zooooo lang duurt eer Timmermans eindelijk eens een stelling aanneemt...de lidstaten roepen hier al maanden om!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:19

tbc is nooit uitgeroeid, mazelen ook niet. 15 jaar geleden had een goede vriend al tbc opgelopen in het uitgaansleven :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-01-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:19

Tcm62 schreef:

Die 60% economische vluchteling uit veilige landen snel terugsturen, de kinderen in bescherming nemen, de binnengrenzen sluiten en cntrole bij de buitengrenzen..

Alleen jammer dat het zooooo lang duurt eer Timmermans eindelijk eens een stelling aanneemt...de lidstaten roepen hier al maanden om!

De meeste burgers riepen al de hele tijd dat een grote groep gelukszoekers zijn.
Maar dat waren racisten.

Schengen is leuk in tijden dat alles maar zijn gangetje gaat.
Op het moment dat er gezien wordt dat er even wat anders aan de hand is moet een land gewoon vrij zijn tijdelijk de grens te sluiten.
Calamiteit voorbij weer Open.

Maar nee iedereen ziet dat het fout gaat. Behalve de leiders van onze landen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:23

Er gebeurd veel achter de schermen, wat we niet mogen weten en uiteindelijk moeten de hoge
heren ook weer gaan besturen en dan moet je kleur gaan bekennen...

Liefdadigheid is altijd mooi, zeker voor mensen die hun geweten moeten sussen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:25

Ja alles voor hunzelf.
Echt niet voor het (betalende) volk.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:48

bruintje123 schreef:
Tcm62 schreef:

De meeste burgers riepen al de hele tijd dat een grote groep gelukszoekers zijn.
Maar dat waren racisten.

Schengen is leuk in tijden dat alles maar zijn gangetje gaat.
Op het moment dat er gezien wordt dat er even wat anders aan de hand is moet een land gewoon vrij zijn tijdelijk de grens te sluiten.
Calamiteit voorbij weer Open.

Maar nee iedereen ziet dat het fout gaat. Behalve de leiders van onze landen.

Schengen mag van mij opgedoekt worden :o

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:49

Tcm62 schreef:

:j :j :j

Nederland wordt over het algemeen wat laat wakker

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:53

Euh... Heel Europa wordt hierin laat wakker.. Deze stroom werd 12 maanden geleden al voorspeld!

Schengen dichtgooien heeft geen zin.. Betere grensbewaking zou er voor kunnen zorgen dat Schengen gewoon open kan blijven. Strengere voorwaarden voor permanente opvang wellicht ook. Sneller beslissen idem dito.