Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:Ik snap niet hoe sommige mensen van mening kunnen zijn dat de multiculturele samenleving gelukt is....natuurlijk,er zijn er veel die het goed doen .Maar daarintegen zijn er genoeg wijken vooral in de grote steden waar zelfs de derde generatie geen fatsoenlijk nederlands spreekt.En dan heb ik het niet over mensen die op dit moment binnenkomen. Merkel riep ook al dat de multiculturele samenleving mislukt was,nou,die kan het weten...
Sammie schreef:Het is al lang en breed afhgebakend wat een multiculti samenleving isCitaat:Multiculturalisme is een maatschappelijk en politiek standpunt waarbij men gelijkwaardigheid veronderstelt van verschillende culturele, etnische en godsdienstige gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.[1] Meestal worden etnisch en godsdienstig verschillende gemeenschappen bedoeld. Multiculturalisme wordt als ideologie vaak gecontrasteerd met assimilatie en integratie. Sommige aspecten van multiculturalisme vloeien voort uit eerbiediging van de grondrechten voor individuen, zoals die in de Nederlandse en Belgische Grondwet zijn vastgelegd. Andere aspecten zijn daarmee in strijd.
In een multiculturele samenleving valt de hele samenleving onder. Bovendien is een samenleving een continue proces. Als ie nu niet gelukt is wil dat niet zeggen dat dat over 100 jaar nog steeds zo.
Imo zie je nu tekenen dat het ergens niet goed gaat. Als bepaalde bevolkingsgroepen meer kans hebben om in de bijstand te komen bijv. of dat bepaalde bevolkingsgroepen minder kans hebben op een baan. Of minder betaald krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen. Ongeacht de redenen... Maar ook wrijvingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen omdat hun (leef)ideeën over een bepaald onderwerp uiteen liggen. Als je dat van elkaar kan accepteren is er niks aan de hand, ga je dat bij elkaar opdringen krijg je dus die wrijving.
Nederlands spreken als je in Nederland spreekt is op zich wel handig ja.. Nochtans is dat enkele aspect geen teken of reden dat je niet met de samenleving mee kan draaien.
Heel simpel gezegd denk ik dat zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt (incl. geen overlast veroorzaken dus) is er niks aan de hand. Of iig je valt niet zodanig op dat mensen zich er massaal aangaan ergeren.
Sammie schreef:Een samenleving is ook één grote hoop. Dat is namelijk iedereen die in een bepaald gebied samen leeft. Maar verder kun je m.i. niet zo stellen dat het mislukt is, want het is dus een continue proces. Niet mislukt, want het kan altijd nog wel lukken maar ik stel vast dat ie op dit moment ook niet wél gelukt is. Individueel zijn er natuurlijk wel mensen/ groepen/steden/ etc die prima naast en met elkaar kunnen leven. En dat is alleen maar mooi, want houdt in dat het dus wél kan. En aangezien iedereen tot een samenleving behoort zijn we er ook met zn allen verantwoordelijk voor dat het lukt. Wel ben ik van mening dat we nu toch richting een moment gaan waarop de boel nog scherper wordt gezet. Dingen worden nog meer uitvergroot en onder een vergrootglas gelegd. Maar of dat nu puur een internetdingetje (de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend) of irl óók zo is..
Al moet ik op persoonlijke noot nog wel even zeggen dat ik niet echt geloof in een multiculti.. Er zal altijd wat assimilatie of integratie plaats (moeten) vinden. Assimilatie gebeurt veelal vanzelf (gebruiken overnemen van elkaar), maar integratie vanuit bijv. de overheid (de kansen om deel te nemen), de nieuwkomer (de wil om deel te nemen) en bestaande groep (de verwelkoming om deel te nemen) is iets dat vanuit deze groepen plaats moet vinden.
Esther28 schreef:Electra63 schreef:Vieze ziektes ? Bijzondere benaming voor mazelen en (open) TBC.... zeker jouw kots-smiley is ongepast.
Wat is het dan? Een fijne, leuke ziekte?
Electra63 schreef:En dan hoef ik niet het antwoord volgens de wet, dat weet ik nl. heel goed. Maar ik hoor graag het antwoord van bokkers die vinden dat de multiculturele samenleving is mislukt.
rapido schreef:Electra63 schreef:Vieze ziektes ? Bijzondere benaming voor mazelen en (open) TBC.... zeker jouw kots-smiley is ongepast.
en weer word je mond gesnoerd als je je ongezouten mening geeft.........
Tcm62 schreef:Ik denk dat de middenweg bij Timmermans ligt..
Die 60% economische vluchteling uit veilige landen snel terugsturen, de kinderen in bescherming nemen, de binnengrenzen sluiten en cntrole bij de buitengrenzen..
Alleen jammer dat het zooooo lang duurt eer Timmermans eindelijk eens een stelling aanneemt...de lidstaten roepen hier al maanden om!
bruintje123 schreef:Tcm62 schreef:Ik denk dat de middenweg bij Timmermans ligt..
Die 60% economische vluchteling uit veilige landen snel terugsturen, de kinderen in bescherming nemen, de binnengrenzen sluiten en cntrole bij de buitengrenzen..
Alleen jammer dat het zooooo lang duurt eer Timmermans eindelijk eens een stelling aanneemt...de lidstaten roepen hier al maanden om!
De meeste burgers riepen al de hele tijd dat een grote groep gelukszoekers zijn.
Maar dat waren racisten.
Schengen is leuk in tijden dat alles maar zijn gangetje gaat.
Op het moment dat er gezien wordt dat er even wat anders aan de hand is moet een land gewoon vrij zijn tijdelijk de grens te sluiten.
Calamiteit voorbij weer Open.
Maar nee iedereen ziet dat het fout gaat. Behalve de leiders van onze landen.
Tcm62 schreef:Ik denk dat de middenweg bij Timmermans ligt..