Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:18

pmarena schreef:
Ja dat arme dier...vraag me af hoe het daarmee verder ging.

Die partner die een beetje een grote mond had tegen de 'agent' zal zich ook wel vreselijk schuldig voelen als ik dat filmpje zo zie...

Ze deed natuurlijk niks wat een excuus is om even later iemand dood te schieten, maar ik zou toch het gevoel hebben van verdorie was ik gewoon eerder ingestapt dan waren we weggereden.... nu heb ik ervoor gezorgd dat die kerels geagiteerd raakten en er aan bijgedragen dat deze situatie ontstond...

Zijn er geen filmpjes die eerder begonnen vraag ik me af...?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de situatie ontstond van het bekvechten met de agent / met de auto schuin op de weg staan...?

Niet dat het heel veel uitmaakt verder want het schieten was gewoon een onnodige escalatie terwijl ze er nog geen halve minuut van af waren om weg te rijden....

Ik heb ergens gelezsn dat die partner heeft geroepen dat ze weg moest rijden... en dat ze zichzelf inderdaad schuldig voelt daarover.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:23

DubbelFun schreef:
Op die ene kleine basis zitten wel al 16.000 militairen met goed uitgeruste spullen waarvan een aantal die Amerika niet aan de grote klok wil hebben hangen.

150 man. Iets met koud weer slijtage van materiaal kost veel geld ...

Nado

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:28

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:21

DubbelFun schreef:
Op die ene kleine basis zitten wel al 16.000 militairen met goed uitgeruste spullen waarvan een aantal die Amerika niet aan de grote klok wil hebben hangen.

En dit dan? :

Reporters Online
https://reportersonline.nl › Nieuwe berichtenpagina
2 dagen geleden — – Critici zeggen dat de VS tijdens de Koude Oorlog 15.000 soldaten in Groenland had, maar dat dat aantal nu met 99% is gedaald tot slechts 150.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:59

Ik heb duidelijk een ander getal voor ogen gekregen dan jullie ik vond het al vreemd dat T sprak over een inval terwijl er al zoveel soldaten zouden zitten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:44

tamary schreef:
DubbelFun schreef:

150 man. Iets met koud weer slijtage van materiaal kost veel geld ...

Ik vraag mij af of jullie het over dezelfde basis hebben, want de commandant der strijdkrachten van NL noemde gisteren ook dat aantal van 16000.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:46

Dit is gewoon nóg een geval van een president die geweld tegen eigen burgers inzet en nadrukkelijk goedkeurt, in plaats van deze te beschermen. Valt in het rijtje Nationale Garde inzetten in steden en Capitool bestormen. Totaal wetteloos en rechteloos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:12

Tijdens de Koude Oorlog hadden de Verenigde Staten tot wel 50 bases en radarstations in Groenland. Tegenwoordig is er nog maar één over, de ruimtebasis Pituffik, waar zo'n 150 Amerikaanse militairen gestationeerd zijn.
Dus die 15.000 zal wel verkeerd begrepen zijn, kan me niet voorstellen dat iemand dit verkeerd ziet, zeker niet een hoge militair.
Vermoedelijk, denken analisten, speelt er net zoiets als in Venezuela, waar Amerikaanse oliebedrijven nu de vrije hand krijgen. De Kruif: „De veiligheid van de VS is een drogreden. Het gaat ook in Groenland om grondstoffen.”
Steeds grotere delen van de poolkap smelten en daardoor is de bodem van Groenland steeds beter te ontginnen. Vermoedelijk zijn daar héél veel grondstoffen en zeldzame metalen te vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:44

Hij had het over Alaska, dat daar een aantal grote Amerikaanse bases zitten en dat daarom Groenland helemaal niet perse nodig was. En dat Amerika gewoon bases kan plaatsen in Groenland, die toestemming is er nu al.
WNL, was wel interessant om terug te kijken, inclusief kaart en dergelijke.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:54

BigOne schreef:
Steeds grotere delen van de poolkap smelten en daardoor is de bodem van Groenland steeds beter te ontginnen. Vermoedelijk zijn daar héél veel grondstoffen en zeldzame metalen te vinden.
Die zijn er zeker te vinden, maar het smelten van de ijskappen gaat juist op land voor grotere problemen zorgen. En de strenge lange en koude winters zijn ook nog lang niet over.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:57

Geen idee of het klopt, maar ik las al dat de oliebedrijven helemaal niet zo zitten te wachten op die olie in Venezuela. De olieprijs is zo laag, en het moderniseren van de oliebedrijven die daar zitten is zo kostbaar dat het nauwelijks geld oplevert.

Wellicht verwachten ze in Groenland makkelijker aan de olie en andere grondstoffen te kunnen komen, die bij het smelten inderdaad helemaal vrij komen te liggen. Dat zou een ramp zijn voor de natuur én het klimaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:00

Het smelten van een ijskap van 1,5 tot 3 km dik gaat wel even duren én ik hoop niet dat het zover komt, want dan zal het zeeniveau wereldwijd met ong. 7 mtr stijgen 8-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:21

Venezuela is teerolie, niet de schenkstroop olie waar de rafinaderijen liefst op draaien en omschakelen naar ander type olie kost maanden en dus flink geld. Je pingpongt dus niet zomaar even heen en weer afhankelijk van welke olietanker er in de haven ligt.

Groenland grondstoffen winnen is kostbaar en tot nu toe niet succesvol geweest (China). Tel daar de ongetwijfeld stevige milieuregels bij op (ah, daarom wil VS eigendom ipv bestaande verdragen gebruiken) en de kosten zijn zeer hoog zonder garantie op genoeg opbrengst.

Groot deel van dit verhaal zal ook te maken hebben met inderdaad het mijn achtertuin, mijn zeggenschap en julie (Rusland & China) mogen daar niet meer pissen.
Dat zet ook vraagtekens bij steun aan Oekraine al is daar ook een grondstoffen win verdrag EN amerika mag natuurlijk wel in Ruslands voortuin pissen. Immers aan iedereen mag dat of niemand mag dat eerlijkheid doen we niet aan als amerika. Die zijn ikkus wel en niemand anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:28

Animal Farm all over..."All animals are equal, but some animals are more equal than others".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:36

Ik heb begrepen dat ze in Amerika nog veel ouderwetse raffinaderijen hebben voor die dikke olie, en daarom ook juist graag die van Venezuela willen hebben. Hun eigen dikke olie is op, en de olie die ze door fracking kunnen oppompen is te dun, en wordt dus geëxporteerd naar Canada om daar te raffineren, omdat ze dat in eigen land niet kunnen, en het niet rendabel is om nieuwe raffinaderijen te bouwen, of bestaande om te bouwen inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:38

tamary schreef:
Venezuela is teerolie, niet de schenkstroop olie waar de rafinaderijen liefst op draaien en omschakelen naar ander type olie kost maanden en dus flink geld. Je pingpongt dus niet zomaar even heen en weer afhankelijk van welke olietanker er in de haven ligt.

Groenland grondstoffen winnen is kostbaar en tot nu toe niet succesvol geweest (China). Tel daar de ongetwijfeld stevige milieuregels bij op (ah, daarom wil VS eigendom ipv bestaande verdragen gebruiken) en de kosten zijn zeer hoog zonder garantie op genoeg opbrengst.

Groot deel van dit verhaal zal ook te maken hebben met inderdaad het mijn achtertuin, mijn zeggenschap en julie (Rusland & China) mogen daar niet meer pissen.
Dat zet ook vraagtekens bij steun aan Oekraine al is daar ook een grondstoffen win verdrag EN amerika mag natuurlijk wel in Ruslands voortuin pissen. Immers aan iedereen mag dat of niemand mag dat eerlijkheid doen we niet aan als amerika. Die zijn ikkus wel en niemand anders.

Dat was ook zo (voor mij) interessant aan dat item op WNL gisteren.

Rusland heeft dus al vlaggetjes m.a.w. een deel van de Lomonosov Rug geclaimd. En daar schijnen grote aardgas en aardolievoorraden te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:48

Tijdens het overleg van Trump met de oliemaatschappijen vroeg trump waarom ze weg waren gegaan uit Venezuela :D antwoord: Door jouw sancties!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:02

Trump: "Op de een of andere manier krijgen we Groenland." En vervolgens suggereerde hij dat de Verenigde Staten veel geld zouden besparen als we uit de NAVO zouden stappen.
Trump wil Groenland omdat het niet "alleen maar ijs" is — het bevat zeldzame aardmetalen, olie, scheepvaartroutes en een Arctisch fort van een biljoen dollar. Het ijs smelt en de kaart verandert. Dat is het hele spel. Vooral de zeldzame aardmetalen heeft de VS zelf eigenlijk niet of maar heel weinig.

President Trump heeft zijn commandanten van de speciale eenheden opdracht gegeven een plan op te stellen voor de invasie van Groenland, maar stuit op verzet van hoge militaire functionarissen
https://x.com/PollTracker2024/status/20 ... 2812596275
Gesterkt door zijn 'succes' in Venezuela, wil hij Groenland annexeren voordat hij zijn invloed in het congres verliest. Zijn generaals hebben geweigerd en wijzen Trump erop dat zijn actie illegaal is zonder de instemming van het congres.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:30

Waar hij met venezulea nog een soort excuus had want dictator (niet mijn woorden natuurlijk), komt hij daar bij Groenland niet mee weg. Of gaat hij het op de onderdrukking door Denemarken gooien dan?

Overigens, er zijn best veel protesten tegen Ice zag ik, een grote demonstratie in NY bijvoorbeeld, er is echt wel tegengeluid (ik heb dat niet op de nieuws sites gezien, maar dat ligt aan mij want die volg ik niet helemaal op de voet)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:34

Golden globe met veel anti ice speldjes ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:34

Volgens mij heeft Mango Mussolini niet door dat die twee landen, zowel letterlijk als figuurlijk, een hele andere orde van grootte zijn :=

Venezuela was al niet goed maar het is geen NAVO land én had een shady president. Groenland daarentegen…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:41

Dat zijn hooggeplaatste generaals nu hun mond open durven te doen is ook wel een teken aan de wand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:01

Dat is zeker een positief teken, maar ook hooggeplaatste generaals zijn vervangbaar...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:38

Ondertussen de groenlandse bevolking :

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:46

DubbelFun schreef:
Animal Farm all over..."All animals are equal, but some animals are more equal than others".

En nog veel meer 1984, inclusief newspeak zo ongeveer (woorden en news die/dat ongunstig zijn voor de partij worden geschrapt en herschreven, en men is verplicht de partijversie te volgen)

En zéker ook dit 'De Partij'

De twee doelstellingen van 'de Partij' zijn het hele aardoppervlak veroveren en het onafhankelijke denken vernietigen.

Orwell had een vooruitziende blik ;(