Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:25

Die peiling legt veel macht bij Wilders.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:28

Cowboy55 schreef:

Maurice de Hond :)*

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:43

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Maurice de Hond :)*

Jawel, maar als de formatie vandaag zou klappen zit de VVD met de Zwarte Piet (mag dat nog, Zwarte Piet?). Daar heb ik geen Hond voor nodig om tot die conclusie te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:26

Marije_jiplover schreef:
Ik lees op dit moment het boek De Graanrevolutie en daarin is te lezen dat het groeien van boerenbedrijven met 1 tak van de landbouw per bedrijf en het uitsterven van kleine gemengde bedrijven wel degelijk overheidsbeleid is, olv landbouw minister Mansholt.
Schaalvergroting, mechanisatie, nooit meer hongerwinter, dat zijn een paar termen die in die tijd nogal gebezigd werden.

:j

En nu is er zo'n welvaart dat we geen honger meer kennen, het mag inderdaad wel een onsje minder ten behoeve van het dierenwelzijn, de natuur en het klimaat.

Journee: PVDD neemt klakkeloos alles over wat Dier en Recht beweert. Alleen al daarom kan ik die partij niet serieus nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:16

Hoezo: 'rechts is pas waar Maxima voor pleit' (een digID)...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:01

Die hele commotie over die eerste kamer stemming spreidingswet heeft met onkunde te maken. De tweede kamer gaat het over politieke standpunten. De eerste kamer kijkt/ toetst alleen maar of een nieuwe wet past in onze wetgeving en toepasbaar is. Blijkbaar is dat het geval.

GEERT Wilders en iedereen aan de formatie tafel weet dat ook. Dus voor mij is dit trommel gerommel voor de bűhne. Zodra de eerste kamer op de stoel gaat zitten van dertiende kamer maken ze zichzelf overbodig want is niet de bedoeling.

Citaat:
De Eerste Kamer is medewetgever en controleur van de regering. Ieder wetsvoorstel dat aangenomen is door de Tweede Kamer, moet ook door de Eerste Kamer worden aangenomen voordat het een wet kan worden. De Eerste Kamer let er met name op of wetsvoorstellen juridisch kloppen, goed uit te voeren en te handhaven zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:00

Zodra de eerste Kamer op de stoel gaat zitten van de Tweede Kamer (iets mis gegaan hierboven).....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:34

Cowboy55 schreef:
Jawel, maar als de formatie vandaag zou klappen zit de VVD met de Zwarte Piet (mag dat nog, Zwarte Piet?). Daar heb ik geen Hond voor nodig om tot die conclusie te komen.

Als de formatie nu klapt, dan gaat dat de partij pijn doen die het laat klappen. Maar de kans is groot dat het voor Wilders relatief goed uitpakt. Maar dat maakt Maurice de Hond nog geen betrouwbare peiler. Van hem is bekend dat hij eerst bedenkt wat volgens hem de uitkomst moet zijn en dat hij daa na de vragen erbij zoekt. Maurice de Hond is geen peiler, hij is iemand die peilingen gebruikt om de bevolking in een bepaalde richting te sturen. Alleen zonder zijn sturing doet Wilders het op dit moment nog heel goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:54

Als de huidige vier partijen niet met elkaar verder gaan
(... wat ik zou toejuichen...)
zijn er nog allerlei andere opties open zoals
"extra parlementair" (in feite een gedoogconstructie)
een minderheidskabinet (heel veel overleg met de Tweede Kamer)
of een zakenkabinet...

Dat kan allemaal nog.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 04:45

pien_2010 schreef:
Die hele commotie over die eerste kamer stemming spreidingswet heeft met onkunde te maken. De tweede kamer gaat het over politieke standpunten. De eerste kamer kijkt/ toetst alleen maar of een nieuwe wet past in onze wetgeving en toepasbaar is. Blijkbaar is dat het geval.

Zo zou het wel moeten zijn ja. In de praktijk is dat onder Rutte de laatste jaren flink verschoven.
Daarom is het goed om te zien dat de eerste kamer nu haar rol weer eens oppakt zoals het hoort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:08

Hmmm, ik leerde op school dat de Eerste Kamer in de praktijk de 'chambre de réflexion' is, weg van de verhitte debatten.
En dat dit niet zo in de wet is vastgelegd.
Volgens mij is het met Driek van Vugt, een jonge senator voor de SP veranderd. (Hij was eigenlijk tegen het bestaan van de Eerste Kamer, maar omdat hij er zat als volksvertegenwoordiger vond hij dat hij tegen wetten mocht stemmen waar hij het niet mee eens was.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:55

Even iets heel anders de eerste berekening zijn binnen wat betreft inkomens en de verhogingen en wijzigingen het pakt ellendig uit voor alleenstaande minima en eigenlijk veel alleenstaanden. -O- Oftewel die het toch al financieel lastig hadden zijn er nog verder op achteruit gegaan. Benieuwd of daar nog wat aan wordt gecorrigeerd

https://nos.nl/l/2506158

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:26

karuna schreef:
Even iets heel anders de eerste berekening zijn binnen wat betreft inkomens en de verhogingen en wijzigingen het pakt ellendig uit voor alleenstaande minima en eigenlijk veel alleenstaanden. -O- Oftewel die het toch al financieel lastig hadden zijn er nog verder op achteruit gegaan. Benieuwd of daar nog wat aan wordt gecorrigeerd

https://nos.nl/l/2506158

Dat is toch geen nieuws meer...
Het was te verwachten.

Het is sowieso een droom dat ons wordt voorgespiegeld elk jaar met dat we er zoveel op vooruit gaan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:25

Ik ben er ook niet verrast door. Mijn wao was 11 euro bruto meer dan vorig jaar. Maar de kosten flink gestegen. Ik krijg al bijna 20 euro minder zorg toeslag en de premie is 13 euro gestegen per maand. Nog los van alle andere toegenomen vaste lasten. Ik zag dat ik ook meer belasting moet gaan betalen omdat het laagste percentage verhoogd is. Dus ik ga er hoe dan ook op achteruit.en met mij veel anderen. Ach ja de minima hadden het toch al financieel krap dus wat minder kan best toch.

En als alleenwonende was je toch ook al in het nadeel met veel dingen en gemiddeld duurder uit met alles *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:39

Iemand moet de hogere inkomsten van aandeelhouders, huisjesmelkers, CEO's en andere grootverdieners opbrengen. De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten.

Dan had je wieg maar bij iemand anders moeten staan.

Afbeelding

Tja, als je dan eens kijkt waar ze er het meeste op vooruit gaan.
Vanaf 90.000 valt er pas echt iets te vieren. En kunnen ze een goede champagne fles opentrekken op de goede tijden.

https://nos.nl/artikel/2506158-koopkrac ... lerarmsten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:13

In Frankrijk is het zelfde gebeurt als wat in Nederland verwacht kan worden als extreme maatregelen gewenst door PVV (Frankrijk extreem rechts van Marie Le Pen) in een wet getoetst worden aan de grondwet.

De 30 maatregelen toegevoegd door extreem rechts van de nieuwe immigratie wet in Frankrijk zijn verwijderd daar het tegen de Grondwet is of tegen wetten van de rechten van de wet.
Een artikel erover
https://nos.nl/artikel/2506261-constitu ... igratiewet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:20

pien_2010 schreef:
In Frankrijk is het zelfde gebeurt als wat in Nederland verwacht kan worden als extreme maatregelen gewenst door PVV (Frankrijk extreem rechts van Marie Le Pen) in een wet getoetst worden aan de grondwet.

De 30 maatregelen toegevoegd door extreem rechts van de nieuwe immigratie wet in Frankrijk zijn verwijderd daar het tegen de Grondwet is of tegen wetten van de rechten van de wet.
Een artikel erover

En juist om die reden is het zo mooi dat de spreidingswet is aangenomen.
Maar veel partijen blijven liever in moeilijk realiseerbare oplossingen denken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:21

pien_2010 schreef:

Een artikel erover

:D slimme Macron

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:25

Als je het nu hebt over verlies van vertrouwen in de politiek, dan geldt dit bericht hiervoor voor mij. Ik woon in Den Haag, ik wist dat FvD niet veel bij welke vergadering dan ook aanwezig was maar als ik dit dan lees, dan denk ik waarom aanvaard je zo'n zetel als je er toch niets mee doet? Gelukkig lijken mensen van andere partijen wel serieus bezig met deze (betaalde) functie:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/480105 ... n-den-haag

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:29

prompter schreef:
Als je het nu hebt over verlies van vertrouwen in de politiek, dan geldt dit bericht hiervoor voor mij. Ik woon in Den Haag, ik wist dat FvD niet veel bij welke vergadering dan ook aanwezig was maar als ik dit dan lees, dan denk ik waarom aanvaard je zo'n zetel als je er toch niets mee doet? Gelukkig lijken mensen van andere partijen wel serieus bezig met deze (betaalde) functie:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/480105 ... n-den-haag

heeft forum zo weinig mensen, dat 1 persoon zowel 2ekamerlid als statenlid als gemeenteraadslid moet zijn? Lijkt me ook wel heel veel om allemaal goed bij te houden.
Verder lijkt het me een vervelend mannetje, dus ze zullen hem vast niet gaan missen in Den Haag.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:37

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Een artikel erover

En juist om die reden is het zo mooi dat de spreidingswet is aangenomen.
Maar veel partijen blijven liever in moeilijk realiseerbare oplossingen denken.

Gaat de spreidingswet voor oplossingen zorgen?? Gaan dorpen en steden nu vrijwillig mensen opnemen, als er geen woningen zijn lijkt me dat gewoon lastig, leegstaande kantoren, scholen ect. verbouwen is een optie, maar is dat op korte termijn haalbaar?? Dat is tot nu toe nog niet gelukt.

Bouwen in de Oostvaardersplassen, daar is veel ruimte.

Leuke penthousjes op de bovenste verdieping - prachtige uit-/ vergezichten - en ruimte genoeg om te recreeren, bootje voor de deur, Top lokatie,

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:46

ik denk dat de spreidingswet alleen maar voor heel veel onrust gaat zorgen in veel gemeentes. Het probleem wordt verplaatst, niet opgelost.
Ik volg het topic van Koper op LZP hoeveel moeite zij heeft om woonruimte te vinden en dat zij feitelijk dakloos is... ik vind het dan zo zuur en oneerlijk dat gemeentes wel heel veel moeite moeten gaan doen voor de asielzoekers. En dat zij dan dus op straat staat.

maar goed, een oplossing (behalve grenzen dicht, en dat schijnt niet te mogen) weet ik verder ook niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:55

het gaat in de spreidingswet om asielzoekers verspreiden in noodopvangen, niet om statushouders die recht hebben op een huis. Het zijn hele andere categorieën.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:01

De spreidingswet lost problemen zeker op: het belast de plekken die nu opvang doen iets minder doordat alle gemeentes een deel van het probleem moeten opvangen. En opvang die in verhouding staat tot je aantal inwoners is juist goed te doen zonder dat het een probleem is, dus veel gemeentes kunnen daar gewoon een verschil maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:18

Shadow0 schreef:
De spreidingswet lost problemen zeker op: het belast de plekken die nu opvang doen iets minder doordat alle gemeentes een deel van het probleem moeten opvangen. En opvang die in verhouding staat tot je aantal inwoners is juist goed te doen zonder dat het een probleem is, dus veel gemeentes kunnen daar gewoon een verschil maken.

dat snap ik wel, maar het geeft alsnog veel onrust. Hier een dorp verderop zijn een paar jaar geleden echt flinke rellen geweest met ME inzet en alles, alleen omdat er sprake was van misschien een COA. Gemeentehuis was helemaal gebarricadeerd. (Geldermalsen)

Hier in Culemborg is al een opvang, daar zijn 'we' ook wel aan gewend inmiddels, dus hier verwacht ik niet echt problemen. Ik ben vóór de spreidingswet, maar voorzie wel problemen.

En ik ben ook voor Noodopvang voor Nederlandse woningzoekenden/daklozen. Dat lijkt nu nauwelijks te vinden/bestaan.