Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:48

8nnemiek schreef:
Spenk schreef:
Italie is dan ook absoluut geen financieel gezond land. Zonder de steun van europa in 2020 was het land failliet gegaan. En daarom was NL destijds zo fel over het geven van geld aan italie. Die geven geld uit als water maar hebben eigenlijk niks op orde.

Dat dus.. die hebben, net als Griekenland, een staatsschuld van heel veel meer dan 100% van het BBP. Dat is het gevaar van een regering die niet weet waar ze mee bezig zijn en te weinig belasting heft/mensen te vroeg met pensioen laat gaan/te veel geld uitgeeft.

Gelukkig betaald de nederlandse belastingbetaler daar wel weer aan mee.

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:02

Alsof een nexit iets oplost, ja het stikstofprobleem want dan vallen alle EU subsidies voor landbouw en veeteelt weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:09

Sansevieria schreef:
MyWishMax schreef:
Nederland heeft wat dat betreft het echt heel goed voor elkaar. Het is niet perfect, maar zorg is toegankelijk en betaalbaar, er is een vangnet.

Zie ik ook zo, waarbij ik me wel zorgen maak voor hoelang dat nog zo is :(
Crisis op crisis achter elkaar aan...

En nee, ik heb zelf nog nooit zorgtoeslag, huurtoeslag of wat dan ook ontvangen.
Tot nog toe altijd gelukkig in staat geweest mijn eigen broek op te houden.
Maak me zorgen over hoe het met mensen moet die tot nog toe nog maar net aan rond konden komen.

Ik moet er helaas wel gebruik van maken en ben enorm dankbaar dat het er is. Maar het was al net aan idd, dus ik ben ook bang voor de toekomst...

Ik weet ook niet of er een politieke partij is die het beter zou kunnen. Vooral veel schreeuwen met weinig inhoud, aan de andere kant is het enorm lastig natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-08-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:09

Ik ben maar weer stil over het geweldige vangnet na 28 jaar er aan betalen ....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:13

Het is niet geweldig, dat heb ik al heel vaak aangegeven. Maar het is er wel. Ja, er vallen mensen buiten de boot, zoals jij (en ik qua ziekte uitkering ) maar jij krijgt nu bot gezegd niks omdat partner genoeg/te veel verdiend en jullie niet onder sociaal minimum komen.

Maar vergeleken met een heel groot deel van de wereld is het heel goed. Niet geweldig, niet perfect en op sommige vlakken niet goed, maar het is er wel. De uitvoering is vooral niet goed op sommige gebieden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:17

Nee dat is niet de reden dat ik niks krijg.
Een wia heeft niets met partner inkomen te maken.

Het heeft met een falend uwv te maken.

Maar ik ga er verder niet op door op mijn privé .
Maar ons sociale stelsel is ook al lang niet meer goed. Dat wilde ik zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:22

Nee, maar als jij geen partner had gehad had je wel bijstand gekregen. Dit hebben we al veel vaker besproken. Ik heb precies hetzelfde gehad qua wia en dus jaren 0 inkomen, maar wel partner. Nu zonder partner in bijstand waar ik niet hoor, maar dus wel iets krijg en niet zoals andere landen op straat beland zonder zorg.

Dát bedoel ik. De uitvoering is niet oké, maar er is wel een vangnet. Jammer genoeg komt dat dus bij de gemeenten terecht als uwv zo trots is dat aantal zieken uitkeringen afnemen. Bij gemeenten neemt het aantal bijstandsuitkeringen aan mensen die door ziekte niet kunnen werken heel erg toe.

Vangnet is goed, er zijn allerlei opties. De uitvoering is niet goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:23

BigOne schreef:
De belastingdruk is in Frankrijk het hoogst met 46,1%. Daarna komt Denemarken met 44,9% en België met 44,8%. Andere Europese landen waar een groter gedeelte van het bruto binnenlands product (BBP) naar de overheid gaat zijn Zweden, Finland, Oostenrijk, Italië, Luxemburg en Noorwegen.9 dec. 2019.

Veertig jaar geleden kwamen we al in Zweden bij vrienden, die werkten allemaal fulltime, kinderen gingen standaard met één jaar naar de kindergarten. Gratis , dat wel maar werken was noodzaak voor stellen want anders kwam je door de hoge belastingen niet rond.
Het valt me steeds meer op dat diegene die een uitkering heeft het hardste zit te schreeuwen maar niet met oplossingen komt, behalve flikker die regering aan de kant.

Klopt. Mijn boekhouder zei, dat als je van Frankrijk houdt je accepteert dat je veel belasting betaalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:31

Mindim schreef:
8nnemiek schreef:
Dat dus.. die hebben, net als Griekenland, een staatsschuld van heel veel meer dan 100% van het BBP. Dat is het gevaar van een regering die niet weet waar ze mee bezig zijn en te weinig belasting heft/mensen te vroeg met pensioen laat gaan/te veel geld uitgeeft.

Dat geld is geleend, moeten ze gewoon terug betalen.

Wat ons sociale stelsel en vangnet betreft; het is niet perfect, zeker niet! Maar het ís er wel. Er zijn echt niet veel landen waar je zo veel zekerheid hebt. En natuurlijk vallen er altijd wel wat mensen buiten de boot, maar het merendeel hoeft niet bang te zijn om dakloos te worden bijvoorbeeld.
Ik zou zelf graag een basisloon zien. Maar om zoiets voor elkaar te krijgen moet het complete systeem op de schop.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:52

Ik vind Frankrijk ook niet echt goedkoop meer, voor vakantie perfect, maar nu over stappen om te gaan wonen zou voor mij teveel toestanden zijn.
Hadden we eerder moeten doen miss.
Maar zoals nu dat ik ook afhankelijk ben van de wmo krijg ik dat in Frankrijk niet.
En geloof me het was echt onze droom na het pensioen

Maar eerlijk gezegd ben ik in Nederland met alle medische hulp enz beter af

Daarbij op het moment de auto's moeten vervangen omdat je dan niet meer in je Nederlandse auto mag rijden is in deze tijd een flinke kostenpost.

Dus hoe graag we ook zouden willen, we houden het maar bij vaak op vakantie gaan

Omdat het in Nederland zo slecht nog niet is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:02

Spenk schreef:
Italie is dan ook absoluut geen financieel gezond land. Zonder de steun van europa in 2020 was het land failliet gegaan. En daarom was NL destijds zo fel over het geven van geld aan italie. Die geven geld uit als water maar hebben eigenlijk niks op orde.

En een giga goudvoorraad :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:17

8nnemiek schreef:
Mindim schreef:

Dat geld is geleend, moeten ze gewoon terug betalen.

Wat ons sociale stelsel en vangnet betreft; het is niet perfect, zeker niet! Maar het ís er wel. Er zijn echt niet veel landen waar je zo veel zekerheid hebt. En natuurlijk vallen er altijd wel wat mensen buiten de boot, maar het merendeel hoeft niet bang te zijn om dakloos te worden bijvoorbeeld.
Ik zou zelf graag een basisloon zien. Maar om zoiets voor elkaar te krijgen moet het complete systeem op de schop.

Ja sinds 2020 is Griekenland begonnen met hun schuld van 3.2 miljard aan Nederland terug te betalen, 3.2 miljard!!!!! Dat moet ergens in 2041 tot 2060 afgelost zijn.....

Ons sociale vangnet wordt uitgekleed, maar we betalen steeds meer..

Basisloon, nee dank je

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:31

pien_2010 schreef:
Aaaaaah Loretta, Armand <3 .....nu scoor je bij me. Ik vond hem indertijd heel erg goed

Liedje ben ik te min?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:42

purny schreef:
pien_2010 schreef:
Aaaaaah Loretta, Armand <3 .....nu scoor je bij me. Ik vond hem indertijd heel erg goed

Liedje ben ik te min?

Yep!

Ik heb dat als puber strijdbaar gezongen voor mijn vader. Na afloop kreeg ik een zoen met de woorden dat hij van me hield. _O- zo geestig....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:44

Mindim, waarom liever geen basisloon?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:42

https://nos.nl/artikel/2442131-diesel-v ... an-benzine

Weer een gevolg van die zinloze rotoorlog. -O- Diesel op sommige plekken duurder dan benzine. Dat gaat weer gevolgen hebben voor de dieselrijders. En de transportsector die het weer gaat doorberekenen aan de klanten enz

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:37

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2442131-diesel-v ... an-benzine

Weer een gevolg van die zinloze rotoorlog. -O- Diesel op sommige plekken duurder dan benzine. Dat gaat weer gevolgen hebben voor de dieselrijders. En de transportsector die het weer gaat doorberekenen aan de klanten enz

Geloof je nog serieus dat het allemaal door Oekraïne komt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:30

MyWishMax schreef:

Heel simpel, omdat wij er dan enorm op achteruit gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:34

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Hoezo? De uitwerkingen die ik langs zag komen was iedereen bedrag x, daardoor geen toeslagen enzovoorts meer en alles wat je aan salaris binnenkrijgt komt er bovenop. Toeslagen zijn niet nodig, omdat die basis genoeg moet zijn om te leven, niet ruim maar genoeg. Dus hoezo er enorm op achteruit gaan? Of heb jij een andere uitwerking gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:38

MyWishMax schreef:
Mindim schreef:

Hoezo? De uitwerkingen die ik langs zag komen was iedereen bedrag x, daardoor geen toeslagen enzovoorts meer en alles wat je aan salaris binnenkrijgt komt er bovenop. Toeslagen zijn niet nodig, omdat die basis genoeg moet zijn om te leven, niet ruim maar genoeg. Dus hoezo er enorm op achteruit gaan? Of heb jij een andere uitwerking gelezen?

Wij krijgen geen toeslagen, dragen al 52 procent af en dat zie ik dan alleen maar meer worden, want het moet toch ergens van worden betaald ;)

Maar goed, dat is off topic hier eigenlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:43

Wij hebben ruim 35 jaar de helft aan de belastingdienst betaald. Ook al die tijd particulier moeten verzekeren tegen ziektekosten.
Dat is de consequentie van onze verzorgingsstaat. Daar betaal je voor een ander. Basisinkomen en toeslagen weg ( voor gezonde mensen) lijkt me een prima idee. Wil je meer moet je je handen laten wapperen. En dat kan ook betekenen dat je gewoon volop blijft werken en meer overhoud.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:48

Zelfs een deel uitkeringen zou weg kunnen of verminderd. Ook als je thuisblijf ouder bent of alleen staande ouder, dat je minder hoeft te werken voordat je een leefbaar inkomen heb en dus meer thuis zou kunnen zijn of juist wat werken zonder dat je veel uren weg bent en kidneren weg moet brengen naar opvang. Ik zag er toen wel een hoop voordelen in. Zelfs als je ziek bent en dus niet genoeg kan verdienen, maar wel iets zou kunnen doen voor een paar uur wat normaal echt niet genoeg zou zijn.

Maar goed, het is een tijd geleden dat ik dat helemaal doorgelezen heb en heb er te weinig verstand van om nadelen ook in te zien. Er was ooit wrl een proef gedaan ergens met basisinkomen. Maar hoe wat en waar ben ik kwijt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:55

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 22:23

Ik krijg nu €1093 + €104 + €330 = €1527 per maand netto aan wajong, zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus het basisloon moet dan minimaal dat zijn, want ik krijg precies het sociaal minimum. Dus het minimale van het minimale waar je van zou moeten kunnen leven.

Dus een basisloon van €1500 ipv een uitkering én de mogelijkheid daarbovenop te werken zou voor mij zeker interessant zijn.

Minder basisloon zou voor mij en vele andere die niet kunnen werken (ik zit nog in een traject) catastrofaal zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:57

Maar je zit al twee jaar in het traject , word dat nog wat?