Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:44

Achterom schreef:
Dinopino schreef:
Hieronder een filmpje, waarbij aangegeven wordt hoe aan beide zijden fake nieuws wordt verspreid.
https://www.facebook.com/messenger_medi ... _cmt0lCIt8

Je link werkt niet. Zal wel fake nieuws zijn :+
:j

Zie de plaatser. Geen enkele reden dus om het aan te klikken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:47

pien_2010 schreef:
Amen Cer en mysa. Cer verwoordt precies hoe zo'n bericht koren op de molen is.
Sterk inhoudelijke post Pien, dank!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:34

Dank je wel Ailill je t'enpris. (Graag gedaan).

Ik vind dat als er links geplaatst worden ook uitleg tekst erbij moet, iets dat veel mensen waaronder Daks, ik en anderen dat wel doen. Diegene die willen checken kunnen dat doen, anderen laten dat.

Ik vind dat nl wel waardevol want zoals gisteren had ik niet veel tijd en kon het toch goed volgen. Ik weet precies welke posters veel checken en waar het risico klein is op fake news. En welke ik met een stevige korrel zout moet nemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:45

kiki1976 schreef:
Exitium schreef:
Nu.nl:

Gesprek tussen buitenlandministers zonder resultaten
Het gesprek dat de buitenlandministers van Oekraïne, Rusland en Turkije vandaag zouden voeren, is na een uur afgelopen. De Oekraïense minister Kuleba zegt tegen Reuters dat het gesprek zowel makkelijk als moeilijk verliep. "Makkelijk omdat Lavrov (de Russische buitenlandminister) zijn traditionele retoriek volgde, moeilijk omdat ik mijn best heb gedaan."

Kuleba zegt dat er geen voorgang is geboekt in het afspreken van een algehele wapenstilstand. Ook zou zijn Russische ambtsgenoot geen toezeggingen hebben willen doen over Mariupol en de veilige vluchtroute die Oekraïne daar wil instellen.

"De lastigste situatie is die in Mariupol", aldus Kuleba. Hij geeft aan nog een vervolggesprek te willen. Rusland heeft daar nog niks over gezegd.

Aanvulling vanuit Rusland bekenen, bron NOS
Citaat:
Lavrov haalt uit naar Westen
Minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft na het gesprek met ambtgenoot Koeleba in Turkije uitgehaald naar het Westen. Hij zegt dat het Westen een gevaarlijke situatie in Oekraïne creëert die nog jarenlang zal aanhouden. Degenen die "wapens en huurmoordenaars" leveren aan Oekraïne moeten begrijpen hoe gevaarlijk hun handelingen zijn, sprak Lavrov.

Hij zei dat Rusland de crisis zal doorstaan en zal proberen nooit meer afhankelijk te zijn van het Westen. Daar voegde hij aan toe dat het erop lijkt dat Oekraïne "gesprekken wil voeren om maar gesprekken te kunnen voeren".

Lavrov noemde de situatie in Oekraïne een gevecht voor het Russische recht op een plek op de wereldkaart.

Okay. Ja. Wat moet je ervan zeggen :\.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:55

kiki1976 schreef:
Exitium schreef:
Nu.nl:

Gesprek tussen buitenlandministers zonder resultaten
Het gesprek dat de buitenlandministers van Oekraïne, Rusland en Turkije vandaag zouden voeren, is na een uur afgelopen. De Oekraïense minister Kuleba zegt tegen Reuters dat het gesprek zowel makkelijk als moeilijk verliep. "Makkelijk omdat Lavrov (de Russische buitenlandminister) zijn traditionele retoriek volgde, moeilijk omdat ik mijn best heb gedaan."

Kuleba zegt dat er geen voorgang is geboekt in het afspreken van een algehele wapenstilstand. Ook zou zijn Russische ambtsgenoot geen toezeggingen hebben willen doen over Mariupol en de veilige vluchtroute die Oekraïne daar wil instellen.

"De lastigste situatie is die in Mariupol", aldus Kuleba. Hij geeft aan nog een vervolggesprek te willen. Rusland heeft daar nog niks over gezegd.

Aanvulling vanuit Rusland bekenen, bron NOS
Citaat:
Lavrov haalt uit naar Westen
Minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft na het gesprek met ambtgenoot Koeleba in Turkije uitgehaald naar het Westen. Hij zegt dat het Westen een gevaarlijke situatie in Oekraïne creëert die nog jarenlang zal aanhouden. Degenen die "wapens en huurmoordenaars" leveren aan Oekraïne moeten begrijpen hoe gevaarlijk hun handelingen zijn, sprak Lavrov.

Hij zei dat Rusland de crisis zal doorstaan en zal proberen nooit meer afhankelijk te zijn van het Westen. Daar voegde hij aan toe dat het erop lijkt dat Oekraïne "gesprekken wil voeren om maar gesprekken te kunnen voeren".

Lavrov noemde de situatie in Oekraïne een gevecht voor het Russische recht op een plek op de wereldkaart.

Klassieke Sovjet retoriek. Had zomaar uit de mond van Brezjnev kunnen komen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:57

Vertaald vanuit mijn Oekraïnse groep. Ik durf niet 100 % te garanderen dat het echt zo is. Wel 85%

----------------------------------

Lavrov bevestigde dat Rusland opzettelijk een kraamkliniek in Mariupol heeft gebombardeerd en opnieuw heeft gelogen om de wreedheden van Rusland te rechtvaardigen

"Een paar dagen geleden, tijdens een vergadering van de VN-Veiligheidsraad, presenteerde de Russische delegatie de feiten dat dit kraamkliniek al lang bezet was door het Azov Bataljon en andere radicalen, alle moeders, alle verpleegsters en al het personeel uitgezet. Het was de basis van het ultraradicale Azov-bataljon." loog de bezetter

Hij gaf toe dat hij rapporten van Mariupol had gezien, die precies het tegenovergestelde toonden, aangezien camera's lieten zien dat de moeders gewond waren en waren, maar beschouwde ze als manipulatie, omdat mediaberichten "geen aandacht schonken aan de andere kant".

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken is niet van plan aandacht te schenken aan de wereldwijde verontwaardiging over het cynisme van de bombardementen. "Dit is niet de eerste keer dat we pathetische kreten hebben gezien over de zogenaamde wreedheden begaan door de Russische strijdkrachten", zei Lavrov.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:08

Daks,Pien, en alle anderen die de moeite nemen om hier nieuws te posten, erg fijn.

Wat denken jullie, zou een no fly zone door de navo landen nog eens opnieuw bekeken worden,of is dat echt niet aan de orde?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:09

lukka63 schreef:
Daks,Pien, en alle anderen die de moeite nemen om hier nieuws te posten, erg fijn.

Wat denken jullie, zou een no fly zone door de navo landen nog eens opnieuw bekeken worden,of is dat echt niet aan de orde?

Gaat niet gebeuren. Te link. En Oekraïne is niet in de NATO. En de opzet van NATO is defensief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:13

De kraamkliniek was gisteren op het nieuws en dit kwam erg overtuigend over. Zeg nooit nooit, maar ik denk ook dat dit bericht klopt.
Vrouwen zijn tijdens de bevalling gebombardeerd want tja soms kun je niet meer naar de schuilkelder.
Maar nogmaals, graag dat dit fake zou zijn, maar denk het niet.

Helaas is de treurige waarheid dat de Navo daar haar handen niet aan gaat branden en ik denk dat dit verstandig is, maar wellicht later als we weten hoe deze oorlog verloopt, slaan we ons voor de kop met deze keuze.
Navo wil niet als geheel betrokken worden vandaar dat individuele landen ondersteunen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:20

Denk ook niet dat het een heel belangrijk feit is voor nu. Er worden verschrikkelijke dingen gepleegd, ook zonder die kliniek. Al verdorven genoeg. Die oorlog moet stoppen. Sowieso om te voorkomen dat half Afrika en het midden oosten tegen de zomer geen eten meer heeft.

pmarena

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:22

Maar in hoeverre is het nou eigenlijk inderdaad zo dat er nu niet gezaaid wordt? Ligt alles op het platteland in heel Ukraïne dan ook stil...? Dat lijkt me op zich ook een sterk verhaal, dat er geen boer meer aan het boeren zou zijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:23

Nouja het hele land ligt plat kwa vervoer, invoer en export. Als ze nog iets van zomerzaaigoed hebben liggen dan zou dat in sommige gebieden kunnen, maar dat is een schrijntje van het totaal. Daarna komt het probleem van vervoeren, en verschepen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:28

pmarena schreef:
Maar in hoeverre is het nou eigenlijk inderdaad zo dat er nu niet gezaaid wordt? Ligt alles op het platteland in heel Ukraïne dan ook stil...? Dat lijkt me op zich ook een sterk verhaal, dat er geen boer meer aan het boeren zou zijn?

Goh, de boeren beginnen hier nog maar nèt met ploegen en voorbereiden en hier is het 10-12°. In Oekraïne is het nog rond het vriespunt, lijkt me niet dat ze daar al aan het zaaien zijn, oorlog of niet.
En binnen een maand is er misschien geen bezaaibaar land meer, of geen boer die nog kan gaan zaaien.

En àls de boer toch nog gewoon voortploegt, hoe moeten de voorraden hier geraken?

Nee, Oekraïne als leverancier kan je voorlopig wel vergeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:34

Ik denk ook dat ze hun voedsel hard nodig hebben voor eigen land, als importeren moeilijk of onbetaalbaar wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:40

Thioro: "nu" als in "dit jaar" uiteraard.

Ik denk dat we met een heleboel aannames bezig zijn maar het eigenlijk gewoon niet weten.
Er rekening mee houden dat alles niet als voorheen zal gaan, dat ligt voor de hand.

Maar of ze daar zaaigoed hebben liggen, hoeveel % boeren toch zullen inzaaien, wat er wanneer geoogst kan worden en waar het dan naartoe gaat... volgens mij hebben bokkers hier in het topic daar maar weinig zicht op. Vooral ook omdat het de vraag is hoe 1 en ander zich verder zal ontwikkelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:41

pmarena schreef:
Ik denk dat we met een heleboel aannames bezig zijn maar het eigenlijk gewoon niet weten.
Er rekening mee houden dat alles niet als voorheen zal gaan, dat ligt voor de hand.

Maar of ze daar zaaigoed hebben liggen, hoeveel % boeren toch zullen inzaaien, wat er wanneer geoogst kan worden en waar het dan naartoe gaat... volgens mij hebben bokkers hier in het topic daar maar weinig zicht op. Vooral ook omdat het de vraag is hoe 1 en ander zich verder zal ontwikkelen.

Je kunt natuurlijk wel prognoses maken adhv informatie die nu gegeven is. En dan is het gewoon een heel plausibele situatie dat er vanuit Oekraïne niets of minimaal geexporteerd wordt. Ga er maar van uit dat graan en graanproducten stukken duurder gaan worden.

Importeren is ook lastig nu, en zo lang de oorlog duurt, zal dat blijven. In het verleden behaalde resultaten en zo.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 10-03-22 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:42

Waarom ligt Mariupol steeds opnieuw onder vuur? Zou dat iets over de strategie of doelen zeggen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:48

996981 schreef:
Waarom ligt Mariupol steeds opnieuw onder vuur? Zou dat iets over de strategie of doelen zeggen?

Dat is een belangrijke zuidelijke havenplaats. Ik gok zomaar dat als Mariupol valt Odessa de volgende is.
Dat is wat Poetin wilt. De gehele controle over de havenplaatsen. .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Daks schreef:
996981 schreef:

Dat is een belangrijke zuidelijke havenplaats. Ik gok zomaar dat als Mariupol valt Odessa de volgende is.
Dat is wat Poetin wilt. De gehele controle over de havenplaatsen. .

Dit idd. Strategisch hele belangrijke locaties.

tamary

996981 schreef:

Verbinding met de Krim en toegang zwarte zee.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:49

Vanuit mijn Oekraïnse groep:

⚡️Operational information from the General Headquarters of the Armed Forces of Ukraine as of 12 p.m., March 10: the enemy has been stopped in all directions, the enemy is trying to keep the occupied lines

▪️Invaders continue to hold Poliske, Kukhari, Borodianka, Andriyivka, Motyzhyn, Horenychi, Bucha, Demydiv.

▪️The preparation and penetration of enemy sabotage and reconnaissance groups into Kyiv under the guise of evacuated residents of occupied settlements is not ruled out.

▪️Moshchun village was liberated, and the enemy was repulsed.

▪️In the Mykolayiv direction the enemy is trying to gain a foothold in the settlements of Luparevo, Pravdyno, Blagodatne, Novohryhorivka, Kalynivka, Kyselivka, Pershotravneve, Oleksandrivka, Burgunka, Bereslav, Tavriysk.

▪️In the Crimean direction, the enemy is being reinforced by a brigade of marines of the Baltic Fleet of the Armed Forces of the russian federation.

▪️The occupiers began to mark themselves with a yellow ribbon on their sleeves, trying to mislead the Armed Forces of Ukraine. Be attentive!

----------------------------------
⚡️Operationele informatie van het Generaal Hoofdkwartier van de Strijdkrachten van Oekraïne vanaf 10 maart 12.00 uur: de vijand is in alle richtingen gestopt, de vijand probeert de bezette linies te behouden

▪️Indringers houden Poliske, Kukhari, Borodianka, Andriyivka, Motyzhyn, Horenychi, Bucha, Demydiv vast.

▪️De voorbereiding en penetratie van vijandelijke sabotage- en verkenningsgroepen in Kiev onder het mom van geëvacueerde inwoners van bezette nederzettingen is niet uitgesloten.

▪️Het dorp Moshchun werd bevrijd en de vijand werd afgeslagen.

▪️In de richting van Mykolayiv probeert de vijand voet aan de grond te krijgen in de nederzettingen Luparevo, Pravdyno, Blagodatne, Novohryhorivka, Kalynivka, Kyselivka, Pershotravneve, Oleksandrivka, Burgunka, Bereslav, Tavriysk.

▪️In de richting van de Krim wordt de vijand versterkt door een brigade van mariniers van de Baltische Vloot van de Strijdkrachten van de Russische Federatie.

▪️De bezetters begonnen zichzelf te markeren met een geel lint op hun mouwen, in een poging de strijdkrachten van Oekraïne te misleiden. Wees attent!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:50

tamary schreef:
996981 schreef:

Verbinding met de Krim en toegang zwarte zee.

En aaneengesloten gebied onder controle.. verbinding tussen de Krim en de "onafhankelijke" republieken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:50

Dank :) dat klinkt ik mijn lekenoren niet of dan met enkel het vervangen van het Oekraïens bestuur zijn doel bereikt zou hebben?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:58

996981 schreef:
Dank :) dat klinkt ik mijn lekenoren niet of dan met enkel het vervangen van het Oekraïens bestuur zijn doel bereikt zou hebben?

Klopt. Maar dat is de afgelopen jaren politiek gezien niet gelukt. En ondertussen schoof Oekraïne meer en meer richting EU en NATO. Dus dan moet je wat als Rusland.

Als ze Zelensky alsnog te pakken krijgen (en die een ‘tragisch ongeluk’ heeft gehad) dan zouden ze kunnen proberen een marionet neer te zetten. Los van de vraag of dat lukt.

In elk geval zou ik als Putin van Oekraïne een ‘eeuwig neutrale’ staat maken en Oekraïne ‘ter bescherming’ helemaal inkapselen. ‘Lekker veilig voor de eeuwig neutrale en militair onbewapende Oekraïne’.

Als ik dan als Putin nog geen Nobelprijs voor de Vrede krijg dan maak ik er zelf wel 1 en reik m aan mezelf uit.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 10-03-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:01

pmarena schreef:

De gevechten zijn (voor nu) in het oosten van Oekraïne en dan vooral langs de grenzen.
Overigens sneeuwt het daar nu dus er het is niet zo dat het zaad vandaag of morgen de grond in moet.

Even een disclaimer. Ik probeer alle berichten die ik zie zo kritisch mogelijk van alle kanten te bekijken, dat wil niet zeggen dat ik niet misselijk wordt van de hele situatie in Ukraïne en wanneer ik denk aan alle levens die worden verwoest op dit moment. Voor mij is in deze oorlog Rusland absoluut de slechterik aangezien zij een ander land actief is binnengevallen met geweld. Of Rusland nu uitgedaagd is of niet doet er voor mij niet toe. Zelfs als ze gelijk zouden hebben dat er Neo-Nazi's actief zouden zijn in Oekraïne vind ik dat geen reden om met tanks, wapens en bommen een grens over te trekken.

Pamela Harris (Vice-president VS) heeft zojuist met de Poolse Primier een persconferentie gegeven waarin ze zeer expliciet was in dat de VS het artikel 5 van de NAVO (een voor allen, allen voor een) absoluut zal navolgen.