Kinke schreef:kom het net tegen, bericht klopt absoluut niet
Hoezo niet?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sunnda schreef:Ook hier even een steunbetuiging en diep respect voor alle boeren hier die ondanks alle ellende zorgen dat onze supermarkten dagelijks gevuld zijn_/-\o_
Ik wordt gewoon kwaad als ik lees dat de regering in hun handjes klapt voor de zorg en vergeet hoe we pas echt in de oliebol zouden zitten zonder eten. Dan heb je ook geen verpleegsters meer want die zijn dan eten aan het zoeken.
Je zou zeggen dat we nu juist leren dat je eigen voedsel produceren en beheren iets heel belangrijks is, maar ze hebben nog wat bouwgrond nodig vrees ik.
Sunnda schreef:Ook hier even een steunbetuiging en diep respect voor alle boeren hier die ondanks alle ellende zorgen dat onze supermarkten dagelijks gevuld zijn_/-\o_
Ik wordt gewoon kwaad als ik lees dat de regering in hun handjes klapt voor de zorg en vergeet hoe we pas echt in de oliebol zouden zitten zonder eten. Dan heb je ook geen verpleegsters meer want die zijn dan eten aan het zoeken.
Je zou zeggen dat we nu juist leren dat je eigen voedsel produceren en beheren iets heel belangrijks is, maar ze hebben nog wat bouwgrond nodig vrees ik.
Magrathea schreef:Sunnda schreef:Ook hier even een steunbetuiging en diep respect voor alle boeren hier die ondanks alle ellende zorgen dat onze supermarkten dagelijks gevuld zijn_/-\o_
En zonder de zorg was er niemand om eten te geven. Kunnen we misschien afspreken dat iedereen zijn rol heeft in de maatschappij, en geen wedstrijdje wie er beter is dan een ander ervan maken?
juval schreef:wie maakt er een wedstrijdje van??? niemand!
het is gewoon zo dat bepaalde beroepen onder de cruciale beroepen valt. En daar mag je best trots op zijn, dat mag best een keer gewaardeerd worden Magrathea! valt jouw beroep ook onder cruciaal?
Magrathea schreef:'Mesdagfonds komt nu toch uit op zelfde stikstofcijfer als RIVM, trekt kritiek stil in" https://nos.nl/artikel/2329170-mesdagfo ... il-in.html
Citaat:Journalisten zijn te lui om zich echt te verdiepen in de stikstofcrisis.
Citaat:De chemicus denkt dat de media allang geen informatie- of kennisbron meer is. „Het is veel meer de mening van een journalist en dit geldt zeker in het stikstofdebat. Ik merk dat journalisten niet geïnteresseerd of te lui of te vooringenomen zijn om te schrijven wat ze waarnemen. Het is heel snel ‘wat vind ik ervan’; hij of zij schrift iets en dan is het klaar. De media wil het publiek iets voorhouden rondom landbouw, stikstof en natuur dat niet de realiteit weergeeft. Het delen van informatie is naar de achtergrond geschoven en selectieve berichtgeving staat op de voorpagina. Ik heb de indruk dat journalisten vooral hun stem willen laten horen, hun positie willen laten zien en zich niet daadwerkelijk willen verdiepen in bijvoorbeeld stikstof.”
Ondertussen wordt het publiek wel iets voorgehouden en zal er volgens Hanekamp een groep Nederlanders zijn die daardoor een beeld van stikstof en landbouw krijgen die bezijden de waarheid is.
Loretta schreef:We hebben elkaar allemaal heel hard nodig. Maar op dit moment moeten we heel erg blij zijn dat Nederland zoveel voedsel produceert. Het zijn onzekere tijden. Als we nu afhankelijk van import van voedsel waren geweest dan kon de voedselzekerheid nog weleens een heel groot probleem worden.
Citaat:Mijn journalistieke week begon eigenlijk zaterdagavond 28 maart. Hermen Vreugdenhil, statenlid van de ChristenUnie in Brabant, deelde die dag een document van Provincie Brabant waaruit bleek dat de provincie de rechten van veehouderijen had gekocht ver buiten de eigen provinciegrenzen. Achter de rug van de andere provincies om. Soms zelfs inclusief de stallen en grond. Brabant doet dit om Logistiek Park Moerdijk mogelijk te maken.
Daarvoor had de provincie Brabant geen landbouwbedrijven op hoeven te kopen, want er waren ook andere opties. Alleen waren die andere opties – naar het oordeel van de provincie zelf – te ingrijpend voor de industrie van Moerdijk en omgeving. Boerenbedrijven waren bovendien een veel gemakkelijkere en effectievere prooi om de industrie te helpen. Mede doordat ammoniak dicht bij de bron neerslaat en de hoge schoorstenen van de industrie een veel minder duidelijk beeld geeft over het neerslaan van stikstof in natuur.
Citaat:De actie van Brabant maakte vooral duidelijk dat extern salderen er gewoon aan zit te komen. Alle mensen die ik later deze week sprak ontkenden dat niet.
Citaat:Marije zit zelf in twee werkgroepen van het Landbouw Collectief met ambtenaren om tafel, waaronder de Registratie-werkgroep. Daarbinnen proberen de leden oplossingen te zoeken om ammoniak en NOx apart te registreren. Het loopt echter allemaal vast op een juridische muur. Of dat echt niet anders kan of van bovenaf gewoon het excuus is om een andere agenda te hanteren, blijft een vraag.
De kans dat er een scheiding komt is volgens gedeputeerde Drenth klein. Het is heel complex om die twee stoffen te scheiden, zo liet hij optekenen. Dat is ambtelijk jargon voor dat het niet gaat gebeuren. Daarmee wordt duidelijk dat agrarische bedrijven straks gewoon ingeruild worden voor industrie en woningbouw.
Citaat:Minister Schouten moet straks een klap geven op de randvoorwaarden waarbinnen extern salderen mogelijk moet worden. Dat gaat ze natuurlijk gewoon doen. Of ze dat nu zelf wil of dat ze dat onder druk van de andere ministers moet doen. Dat leid ik af van haar houding deze week in het overleg met het Landbouw Collectief en hoe ze zich nadien in de media uitte. Zij en de provincies drukken de externe saldering keihard door in crisistijd. Daar bedoel ik corona mee. En er zullen op korte termijn ook binnen provincies besluiten over worden genomen, want er is al weer een spoedwet ingediend bij de Tweede Kamer over digitaal stemmen bij provincies en waterschappen. De wet verbiedt dit nu nog, maar over een paar weken kan dat wel.
Voor boeren die hun bedrijf willen verkopen is het misschien een kans. Voor boeren die door willen, die net zijn ingestapt in een maatschap, die vallen onder de PAS-meldingen een hard gelag.
CharleyT schreef:juval schreef:wie maakt er een wedstrijdje van??? niemand!
het is gewoon zo dat bepaalde beroepen onder de cruciale beroepen valt. En daar mag je best trots op zijn, dat mag best een keer gewaardeerd worden Magrathea! valt jouw beroep ook onder cruciaal?
De boeren doen toch gewoon wat ze ook zouden doen zonder deze Corona crisis? In ziekenhuizen enz is de werkdruk duidelijk veel hoger dan zonder corona.
Citaat:Onze landbouw kenmerkt zich door een aantal eigenschappen die tegenwoordig als negatief worden bestempeld. Het zijn scheldwoorden geworden. Onze landbouw is intensief. Intensief staat voor de mensen gelijk aan slecht.”
Citaat:De intensivering van de landbouw zorgt dat we ook ruimte hebben voor die natuur. Alleen lijkt natuur nu een hogere waardering te krijgen dan landbouwproductie.
Citaat:Toch zijn er veel mensen die redeneren ‘hoe minder landbouw, hoe te beter dat is voor de natuur’. ,,Dat is een onverstandige manier van denken. Los van politieke beslissingen over hoeveel export je wilt. Een deel van ons Nederlandse landschap is ook een agrarisch landschap. Het is niet alleen maar natuur. Het is juist de interactie met weiden en bosschages die we mooi vinden. De gedachte dat natuur goed is en landbouw slecht, gaat voorbij aan de economische realiteit, maar ook voorbij aan de lessen die we hebben geleerd over duurzamere landbouw.
Citaat:,,Het is echt een groot gevaar dat er mensen zijn die denken dat we niet meer voedsel nodig hebben. Er komen nog minimaal twee miljard mensen bij en er zijn al twee miljard mensen die niet goed gevoed zijn. We hebben voorlopig meer en niet minder voedsel nodig.
Citaat:Ja, maar we exporteren ook gewoon heel veel peren en varkensvlees naar het buitenland.
,,Dat klopt en het kan zijn dat de politiek dat minder wil gaan doen. Overigens importeren we ook veel voedsel. Maar je moet wel kijken naar de consequenties. Als wij stoppen met de intensieve varkenshouderij, wat zijn dan de effecten op wereldschaal? Dan gaat die varkenshouderij naar Polen of Oekraïne. Daar zijn de arbeidsomstandigheden en de dierenwelzijnsomstandigheden een stuk minder. Dus je kunt als Nederland wel zeggen: ‘daar hebben wij geen zin meer in, tabee!’, maar als wereld schiet je er niks mee op. We zouden dan beter naar een overgangsperiode kunnen kijken waarin we onze kennis en productie met Polen gaan delen.”
Citaat:U zei het tussen neus en lippen door. Maar u heeft het ook over de export. Die export toont toch juist aan dat het wel minder kan toch? Want we exporteren 90 procent van ons eten.
,,Het klopt dat die landbouwexport nu een heet hangijzer is. Maar bedenk wel dat ons belangrijkste exportproduct onze kennis over landbouw is. Als je de hele landbouw uit Nederland zou weghalen, als we teruggaan naar een soort Ot en Sien-landbouw, dan missen we straks ook onze export van kennis. We exporteren niet alleen aardappelen. We exporteren ook kennis over pootaardappelen en zaaizaad. Daar zijn we het beste in ter wereld. We hebben die expertise, omdat we weten hoe het werkt. Kennis is ons belangrijkste product, maar die kunnen we alleen ontwikkelen als we ook zelf hoogwaardige landbouw hebben.”
Citaat:Stel je concentreert de landbouw in Oost-Brabant of de Achterhoek. Zou het daar dan nog intensiever kunnen? Om de productie op hetzelfde niveau te houden?
,,Het is de vraag of dat je doel moet zijn. Elke boer wil zo veel mogelijk produceren tegen zo weinig mogelijk kosten. Dan moet je ze daar wel de middelen voor geven. Een van de grote dilemma’s is nu dat met al die regelgeving en een afkalvend maatschappelijk draagvlak bijna geen jongeren nog boer willen worden. Er is weinig perspectief. Je hebt een miljoen nodig om een bedrijf over te nemen en dan kom je in een heel onzekere wereld terecht. Niet in de laatste plaats omdat boeren zich bijna moeten verontschuldigen dat ze boer zijn. De waardering voor onze Nederlandse boeren is heel gering.”
Citaat:De voorstanders van de natuur geloven wel in biologische landbouw. Maar u bent daar in uw boek minder enthousiast over.
,,Biologisch suggereert dat het beter voor de natuur zou zijn, maar biologisch betekent ook kiezen voor minder opbrengst. Dat betekent dat je meer land nodig hebt en dat dat land niet naar natuur kan gaan. Daarvan kun je zeggen dat het niet zo erg is voor Nederland, maar voor hele delen van de wereld geldt dat we niet nog meer bos gekapt willen hebben.”
Citaat:Toch plakken we daar het etiket goed op?
,,Ja precies. De vraag is hoe we het beste van beide werelden, de biologische en de gangbare landbouw, kunnen combineren. Ik ben ervan overtuigd dat over een aantal jaren de tegenstelling is verdwenen. De gangbare landbouw streeft er ook naar zo schoon mogelijk te produceren. De afname van chemische middelen gaat nu al heel snel. De wetenschap helpt daarbij. We leren hoe planten zichzelf beschermen tegen ziektes. Dat is een andere manier van kijken dan ‘zet de spuit er maar op’.”
Eilinora schreef:Uhm, ik ben boerin en met mij werken nog vele anderen ook nog deels buiten de deur.
Ik kom nog in contact met een boel andere mensen door mijn werk.
En de boodschappen komen ook niet vanzelf binnen gewandeld.
De veearts komt ook nog steeds in geval van nood en de klauwbekappers ook wanneer er een koe kreupel loopt.
Wij lopen dus zeker net zoveel risico als ieder ander.