Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:25

bruintje123 schreef:
Regering kan wel de buitensporige lonen en bonussen van de zorg top aan banden leggen.
Dat geld hoort in de zorg bij de patiënt.
Maar dat doet de regering niet want dat zijn de banen waar ze zelf dadelijk in gaan werken.

Ik werk in de zorg.
Blijft een hele rare verdeling op de wereld.
Als je weet wat bestuurders van zorginstellingen verdienen, pure diefstal -O-

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:47

SandraVerl schreef:
Mixje90 schreef:

dat jij het nog een soort van durft te verdedigen...

Excuseer?? Waar lees jij ergens dat ik ook maar 1 oorlog verdedig?

In de volgende zin, soort van
Citaat:
Het enige wat ik zeg is dat het westen altijd de boeman is voor bepaalde mensen.

Dat is niet direct letterlijk verdedigen nee, maar ik vind het wel een soort van excuus/verdediging voor iets wat extreem afschuwelijk is. Excuses als ik dat totaal verkeerd lees...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:53

Mixje90 schreef:
SandraVerl schreef:

dat jij het nog een soort van durft te verdedigen...

Excuseer?? Waar lees jij ergens dat ik ook maar 1 oorlog verdedig?

In de volgende zin, soort van
Citaat:
Het enige wat ik zeg is dat het westen altijd de boeman is voor bepaalde mensen.

Dat is niet direct letterlijk verdedigen nee, maar ik vind het wel een soort van excuus/verdediging voor iets wat extreem afschuwelijk is. Excuses als ik dat totaal verkeerd lees...[/quote]

Kijk, als je iets uit de context rukt, dan kan je dat altijd naar je hand draaien en interpreteren zoals je het zelf wil, wat niet wil zeggen dat jou interpretatie de juiste is. Dingen benoemen zoals ze zijn, is nog altijd geen verdediging of goedkeuring van. Of ga jij nu beweren dat er geen groep mensen rond loopt die denkt zoals ik zeg? Jij doet het toch ook? Moest je genuanceerd denken, dan zou je aan de hand van mijn voorbeelden best zien dat ik alleen maar een punt wil maken. Of ga je nu ontkennen dat verschillende groepen uit Syrië de hulp van het Westen vroeg bij hun strijd tegen het regime maar dat eerst niet kreeg? Hoeveel roepen er niet dat, de weigering van inmenging door Europa, net de reden was voor de 1ste Syrië-strijders om te vertrekken? En hoe lang worden we al niet verweten dat we Israël beschermen en de Palestijnen niet helpen? Hebben we ons gaan moeien in Tunesië of Egypte? Nee, hé, maar daar hebben ze ook het gevoel dat we ze lieten stikken.
Je gedraagd je nu net zoals een getuige van Jehova, die quoten ook uit onderzoeken dat wat in hun kraam past, om zo hun gelijk te krijgen. Wat niet wil zeggen dat je gelijk hebt.
Het wordt wel duidelijk dat je alles behalve neutraal bent, wat je goed recht is, maar dat geeft je nog niet het recht om dat wat een ander schrijft, totaal uit de context te rukken en daar een geheel eigen en verkeerde interpretatie van te maken. Ik heb een bloedhekel aan mensen die me woorden en visies in de mond leggen die ik totaal niet aan hang. Als je me correct zou quoten, dan zou je er ook het stuk bijpakken waarin ik zeg dat we in het verleden fout zaten. En met dat leren vanuit het verleden, bedoel ik dat kolonisatie fout was en toch laten we on nu koloniseren. En heel duidelijk zet ik daar achter dat dat niet de schuld is van de mensen die naar hier komen, maar wel van de regimes in het Oosten die deze mensen daarvoor misbruiken.
Maar ach, ook uit dit stuk zal je weer enkel de dingen knippen en plakken, om vervolgens om te vormen tot een misvormde boodschap die dan weer helemaal in jou kraam past (of waarvan je denkt dat die in je kraam past). En weet je, het is net door in je eigen hokje te blijven zitten en niet naar de dingen te kijken die buiten je hokje vallen, dat er wij-zij verhalen ontstaan en blijven bestaan ipv dat er een ons komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-16 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:57

Er wordt altijd een verzoek door een land gedaan tot inmenging van het Westen, Rusland of Amerika..anders is het schending van het luchtruim of een daad van agressie door met je leger zo een land binnen te vallen...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:45

Citaat:
Kijk, als je iets uit de context rukt, dan kan je dat altijd naar je hand draaien en interpreteren zoals je het zelf wil, wat niet wil zeggen dat jou interpretatie de juiste is. Dingen benoemen zoals ze zijn, is nog altijd geen verdediging of goedkeuring van. Of ga jij nu beweren dat er geen groep mensen rond loopt die denkt zoals ik zeg? Jij doet het toch ook? Moest je genuanceerd denken, dan zou je aan de hand van mijn voorbeelden best zien dat ik alleen maar een punt wil maken.

Leg dan duidelijk uit welk punt je wil duidelijk maken over de Irak oorlog zonder Syrië erbij te halen en allerlei andere conflicten. Het is onzin om dat als hetzelfde te zien.
Dat er mensen rondlopen die denken zoals jij zegt... Boeiend? Ik zie mijzelf niet als als "mensen" en jou ook niet als "mensen" we zijn beide unieke individuen die prima in staat zijn een eigen mening te vormen. Er zullen altijd "mensen" bestaan met de meest vreemde ideeën.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:01

Vermoeiend discussiëren zo met jou mixje90!! :roll:
Overal heb je een weerwoord over en moet iedereen zijn standpunt haarfijn uitleggen.
Geloof dat je dat nu onderhand wel weet van velen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:43

Mixje90 schreef:
Citaat:
Kijk, als je iets uit de context rukt, dan kan je dat altijd naar je hand draaien en interpreteren zoals je het zelf wil, wat niet wil zeggen dat jou interpretatie de juiste is. Dingen benoemen zoals ze zijn, is nog altijd geen verdediging of goedkeuring van. Of ga jij nu beweren dat er geen groep mensen rond loopt die denkt zoals ik zeg? Jij doet het toch ook? Moest je genuanceerd denken, dan zou je aan de hand van mijn voorbeelden best zien dat ik alleen maar een punt wil maken.

Leg dan duidelijk uit welk punt je wil duidelijk maken over de Irak oorlog zonder Syrië erbij te halen en allerlei andere conflicten. Het is onzin om dat als hetzelfde te zien.
Dat er mensen rondlopen die denken zoals jij zegt... Boeiend? Ik zie mijzelf niet als als "mensen" en jou ook niet als "mensen" we zijn beide unieke individuen die prima in staat zijn een eigen mening te vormen. Er zullen altijd "mensen" bestaan met de meest vreemde ideeën.

Eens met Rapido, doordat jij alles uit de context rukt, is een discutie met jou onmogelijk.

Jij begon over Irak, niet ik. Het is jou standpunt dat Irak los staat van de rest, niet het mijne en dat heb ik hier al heel duidelijk gemaakt.

En ik zet in mijn vorige post niet "mensen", maar "SOMMIGE mensen", net door dat in hoofdletters geschreven woord er tussenuit te halen, geef je mijn woorden wederom een totaal andere betekenis. Wanneer verschillende individuen een zelfde mening hebben dan krijg je en groep van sommige mensen met eenzelfde visie.

De mods hebben hier trouwens opgeroepen om niet meer persoonlijk te worden en toch doe jij dat wel op een geheel onpersoonlijke post van mij. Ik wens dan ook niet meer met jou in discutie te gaan en zal de volgende keer als jij persoonlijk wordt naar mij toe, je van de 1ste keer temmen bij de mods.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:21

SandraVerl schreef:
De mods hebben hier trouwens opgeroepen om niet meer persoonlijk te worden en toch doe jij dat wel op een geheel onpersoonlijke post van mij. Ik wens dan ook niet meer met jou in discutie te gaan en zal de volgende keer als jij persoonlijk wordt naar mij toe, je van de 1ste keer temmen bij de mods.

Dat ik je om je "persoonlijke mening" vraag of jou "persoonlijk" vraag iets te verduidelijken is heel wat anders dan "persoonlijk worden". Als ik dat wel geweest ben, stuur de quote maar door, dan tem ik mezelf bij de mods :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:34

Volgens mij kan er wel een slotje op het topic. Alles is nu wel gezegd en het is gewoon een suf zwaardgevecht geworden zonder dat iemand ook maar 1 centimetertje toegeeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:04

lieveli schreef:
Volgens mij kan er wel een slotje op het topic. Alles is nu wel gezegd en het is gewoon een suf zwaardgevecht geworden zonder dat iemand ook maar 1 centimetertje toegeeft.

Klopt.... Er is zeker geen normale discussie mogelijk, zoals in de titel, over een middenweg.
Ik ben allang afgehaakt door de negatieve sfeer hier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:47

Mooi voorbeeld van polarisatie, hoe verder de discussie kwam hoe meer zwart/wit en de discussie partners verder van mening verschilden. Middenweg is er niet meer inderdaad, niet voor de vluchtelingen, niet voor veel mensen. Discussie voegt niets meer toe.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:31

Interessante stukjes over dingen die in dit topic wel vaker aangehaald worden:

journalisten vinden etniciteit vooral relevant bij negatief nieuws :
http://www.dieponderzoek.nl/journaliste ... ef-nieuws/

En nog interessanter:
Een paar echt politiek incorrecte uitspraken:
https://decorrespondent.nl/3892/Hier-ee ... 8-02fede6d

Citaat:
Marokkanen zijn vaak criminelen. Zwarte Piet is gezellig. Nederland is vol. De multiculturele samenleving is mislukt. Allemaal zeer politiek incorrecte uitspraken, toch? Toch niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:40

als de multiculturele samenleving gelukt is,hoe ziet deze er dan uit als hij niet gelukt is?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:46

geerke schreef:
als de multiculturele samenleving gelukt is,hoe ziet deze er dan uit als hij niet gelukt is?

Lijkt mij een zeer passende laatste zin voor dit topic :o

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:11

Ik zou het jammer vinden als dit topic gaat sluiten. Weet bijna zeker dat het allemaal nog veel erger gaat worden en waar moeten we dan ons ei kwijt...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:26

storrum schreef:
Ik zou het jammer vinden als dit topic gaat sluiten. Weet bijna zeker dat het allemaal nog veel erger gaat worden en waar moeten we dan ons ei kwijt...

Ik dacht precies hetzelfde, maar ik weet bijna zeker dat wij niet hetzelfde bedoelen -O-

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:58

ravellie schreef:
geerke schreef:

Lijkt mij een zeer passende laatste zin voor dit topic :o

In die zin absoluut relevant omdat een groot deel van deze (moslim)vluchtelingen niet meer teruggaat naar het land van herkomst en integratie van alle eerdere generaties is bij lange na half of helemaal niet goed verlopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:18

Ik snap niet hoe sommige mensen van mening kunnen zijn dat de multiculturele samenleving gelukt is....natuurlijk,er zijn er veel die het goed doen .Maar daarintegen zijn er genoeg wijken vooral in de grote steden waar zelfs de derde generatie geen fatsoenlijk nederlands spreekt.En dan heb ik het niet over mensen die op dit moment binnenkomen. Merkel riep ook al dat de multiculturele samenleving mislukt was,nou,die kan het weten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:40

geerke schreef:
Ik snap niet hoe sommige mensen van mening kunnen zijn dat de multiculturele samenleving gelukt is....natuurlijk,er zijn er veel die het goed doen .Maar daarintegen zijn er genoeg wijken vooral in de grote steden waar zelfs de derde generatie geen fatsoenlijk nederlands spreekt.En dan heb ik het niet over mensen die op dit moment binnenkomen. Merkel riep ook al dat de multiculturele samenleving mislukt was,nou,die kan het weten...

Mijn vraag is dan, wie valt onder de multiculturele samenleving? Alle mensen met een kleurtje? Met een buitenlandse achternaam (2e of 3e generatie)? Mensen met een ander geloof?
Dus valt de 2e generatie Italiaan of Griek ook onder de multiculturele samenleving? Of de 3e generatie Molukker, Chinees of Surinamer? De (blanke) Engelsman of Duitser? De moslims of hindoes?
En wanneer doe je het goed? Als je werkt? Als je geen overlast veroorzaakt? Als je alleen maar Nederlandse spreekt?

Ik ben zeer benieuwd, ik heb alle bovengenoemde voorbeelden in mijn familie/vriendenkring :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:45

geerke schreef:

Heb je t artikel wel gelezen of... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:48

Ik woon in een extreem multiculti wijk (van tokkies tot eerste/tweede generatie islamitische mensen, Polen, Surinamers, Antillianen, en nu zelfs vluchtelingen), en ik kan toch wel zeggen dat het hier geslaagd is.

Ja, er gebeurt hier t.o.v andere wijken in Utrecht meer ongein, maar dat is bijna nooit gericht naar 'onschuldige bijstanders' (gaat vaak om drugsdeals waar ik niet zo veel mee te maken heb), en daarbuiten is dat voor een groot deel te wijten aan de complete verpaupering van de wijk de afgelopen decennia. Ze zijn nu druk bezig met opknappen van zowel openbaar groen als de huizen, en dat kan je heel erg goed terugzien in de rust op straat.

De enige mensen die ik hier tegenkom die weinig Nederlands praten zijn eigenlijk alleen maar eerste generatie allochtonen, die in hun omgeving ook weinig Nederlands praten. Ik vind dat persoonlijk geen peiler voor de multiculturele samenleving (of in ieder geval maar tot op zekere hoogte) omdat deze mensen zich op plekken waar het moet doorgaans prima uit de voeten kunnen in het Nederlands. Soms is het in de supermarkt wat moeilijk, maar het scheelt dat het meisje dat in de supermarkt werkt zelf ook Turks praat.

Ik zou zeggen dat een geslaagde multiculturele samenleving, een samenleving is waarbij mensen niet meer naar de huidskleur van iemand die ze tegenkomen kijken, maar naar het feit dat het een mens is. En in dat opzicht denk ik dat onze multiculturele samenleving niet geslaagd is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:52

Het is al lang en breed afhgebakend wat een multiculti samenleving is

Citaat:
Multiculturalisme is een maatschappelijk en politiek standpunt waarbij men gelijkwaardigheid veronderstelt van verschillende culturele, etnische en godsdienstige gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.[1] Meestal worden etnisch en godsdienstig verschillende gemeenschappen bedoeld. Multiculturalisme wordt als ideologie vaak gecontrasteerd met assimilatie en integratie. Sommige aspecten van multiculturalisme vloeien voort uit eerbiediging van de grondrechten voor individuen, zoals die in de Nederlandse en Belgische Grondwet zijn vastgelegd. Andere aspecten zijn daarmee in strijd.

In een multiculturele samenleving valt de hele samenleving onder. Bovendien is een samenleving een continue proces. Als ie nu niet gelukt is wil dat niet zeggen dat dat over 100 jaar nog steeds zo.

Imo zie je nu tekenen dat het ergens niet goed gaat. Als bepaalde bevolkingsgroepen meer kans hebben om in de bijstand te komen bijv. of dat bepaalde bevolkingsgroepen minder kans hebben op een baan. Of minder betaald krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen. Ongeacht de redenen... Maar ook wrijvingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen omdat hun (leef)ideeën over een bepaald onderwerp uiteen liggen. Als je dat van elkaar kan accepteren is er niks aan de hand, ga je dat bij elkaar opdringen krijg je dus die wrijving.

Nederlands spreken als je in Nederland spreekt is op zich wel handig ja.. Nochtans is dat enkele aspect geen teken of reden dat je niet met de samenleving mee kan draaien.

Heel simpel gezegd denk ik dat zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt (incl. geen overlast veroorzaken dus) is er niks aan de hand. Of iig je valt niet zodanig op dat mensen zich er massaal aangaan ergeren.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:52

Citaat:
Afgelopen november verscheen weer zo’n taboedoorbrekend rapport. Het SCP, de WRR en het WODC, drie gerenommeerde onderzoeksbureaus, concludeerden het onderzoek van het SCP, de WRR en het WODC vind je hier. dat ex-asielzoekers drie keer zo vaak verdacht worden van een misdrijf als de gemiddelde, ‘autochtone’ Nederlander. Maar als je corrigeert voor geslacht, leeftijd en sociaal-economische positie, dan blijkt etniciteit geen rol te spelen. ‘Sterker nog,’ schrijven de onderzoekers, ‘er is sprake van een ondervertegenwoordiging van asielmigranten ten opzichte van autochtonen.’ Vooral Afghanen en Irakezen blijken brave jongens.

https://decorrespondent.nl/3892/Hier-ee ... 8-02fede6d

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:17

Sammie schreef:
Het is al lang en breed afhgebakend wat een multiculti samenleving is

Citaat:
Multiculturalisme is een maatschappelijk en politiek standpunt waarbij men gelijkwaardigheid veronderstelt van verschillende culturele, etnische en godsdienstige gemeenschappen binnen een bepaald afgebakend bestuurlijk gebied.[1] Meestal worden etnisch en godsdienstig verschillende gemeenschappen bedoeld. Multiculturalisme wordt als ideologie vaak gecontrasteerd met assimilatie en integratie. Sommige aspecten van multiculturalisme vloeien voort uit eerbiediging van de grondrechten voor individuen, zoals die in de Nederlandse en Belgische Grondwet zijn vastgelegd. Andere aspecten zijn daarmee in strijd.

In een multiculturele samenleving valt de hele samenleving onder. Bovendien is een samenleving een continue proces. Als ie nu niet gelukt is wil dat niet zeggen dat dat over 100 jaar nog steeds zo.

Imo zie je nu tekenen dat het ergens niet goed gaat. Als bepaalde bevolkingsgroepen meer kans hebben om in de bijstand te komen bijv. of dat bepaalde bevolkingsgroepen minder kans hebben op een baan. Of minder betaald krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen. Ongeacht de redenen... Maar ook wrijvingen tussen bepaalde bevolkingsgroepen omdat hun (leef)ideeën over een bepaald onderwerp uiteen liggen. Als je dat van elkaar kan accepteren is er niks aan de hand, ga je dat bij elkaar opdringen krijg je dus die wrijving.

Nederlands spreken als je in Nederland spreekt is op zich wel handig ja.. Nochtans is dat enkele aspect geen teken of reden dat je niet met de samenleving mee kan draaien.

Heel simpel gezegd denk ik dat zolang je je kop niet boven het maaiveld uitsteekt (incl. geen overlast veroorzaken dus) is er niks aan de hand. Of iig je valt niet zodanig op dat mensen zich er massaal aangaan ergeren.

Maar is dan de gehele multiculturele samenleving mislukt?
Alles wordt in dit topic op één hoop gegooid: vluchtelingen, immigranten, arabieren, (Nederlandse) moslims, gelukszoekers, 2e/3e generatie.