Verkracht meisje(11) mag geen abortus plegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: Verkracht meisje(11) mag geen abortus plegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:30

Faye; jij ook hier... Haha!

Shadow; ik kom vanaf vrijwel het prille begin op bokt en ik geloof niet dat ik ooit eerder heb mee gemaakt dat iemand er zo'n ophef over heeft gemaakt dat niet altijd iedere reactie wordt gelezen in een topic. Verder wil ik toch even zeggen dat ik de kleuterschool reeds 32 jaar geleden heb verlaten en dat ik sindsdien niet meer zo belerend ben toegesproken. Misschien bedoel je het niet belerend, maar zo komt het wel over. Jij gebruikt bokt op jouw manier, maar ik blijf bokt vooral op mijn manier gebruiken (zoals ik dat al ruim 7 jaar doe). Dat jij dat onbeleefd vindt is helemaal prima, maar nu weet ik het wel. Ik denk daar zelf duidelijk anders over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:32

detour schreef:
Het is het belerende, shadow, dat is irritant, dat vinden mensen wel eens vervelend, zeker mensen die al wat ouder zijn dan jij.

Nogmaals: hoe oud denk je dat ik ben? Ben jij een van die mensen 'die al wat ouder is dan ik'?

Citaat:
Door de regels heen lees ik je enorme zelfovertuiging en het weinige erspect voor anders denkenden.

Dat wil ik even nuanceren. Ik heb groot respect voor mensen die een onderbouwde, zorgvuldig afgewogen mening hebben die anders is dan mijn mening. Maar voor 'ik vind het zo en ik wil er verder ook niet over nadenken' heb ik inderdaad weinig respect, dat klopt. En dan gaat het dus niet in eerste instantie om de inhoud van de mening: zelf ben ik in deze situatie voor abortus, maar ik heb groot respect voor de mening van Goeroe die daar een aantal kanttekeningen bij plaatst, en veel minder respect voor de manier waarop jij je mening gaf, terwijl die toch inhoudelijk meer overeenkomt.

Citaat:
Denk je nu serieus dat je mensen met zo'n belerend toontje zo makkelijk kunt overtuigen? misschien komt het wel heel zeurderig over?

Ik weet niet of ik ze kan overtuigen, ik denk het niet. Maar desondanks zijn de meesten in deze discussie hun mening later alsnog gaan onderbouwen, dus in dat opzicht... is het niet alleen maar verlies geweest Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:39

Ik ben heeeeel oud Shadow. Knipoog Ik ben bijna 30 jaar van de kleuterschool af en verbaas me gewoon over jouw manier van spreken. Koe

Goeroe heeft iets positiefs over zich, ze spreekt veel minder belerend en is in staat de ander te trachten te begrijpen en in zijn of haar waarde te laten, ongeacht of ze zich wel of niet laat overtuigen.

Dat jij misschien geen idee hebt wat verkrachtingsslachtoffers doormaken, neem ik je niet kwalijk; het is voor mij erg lastig mensen hier ervan te overuigen dat als je tussen dergelijke mensen hebt gewerkt je het leed zwaarder laat wegen dan al het wetenschappelijk geleuter. Je hebt misschien werkelijk geen idee wat het impact inhoudt vandaar mijn toegevoegde lijstje waar vrijwel niemand op inging, by the way. Dat vind ik dan weer heel bijzonder.
Iemand noemde hierdoor egoistisch dat ik het echt als een noodzaak zie de baby te laten verwijderen omdat dat imo veel zwaarder weegt dan al de andere mogelijkheden.

Dat mag. En ik vind het prima dat jij en Goeroe alles liever onderbouwen omdat het voor jou criteria zijn waaronder men discussieert.
Knipoog
Het kan soms idd aan het denken zetten. De manier waarop jij mijn mening echter "schadelijk" noemde vond ik echt te bizar voor woorden. Dat is oordelen omdat je je stoort aan mijn stelligheid.

Soms kan ook jij er nl echt heel erg naast zitten. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:44

detour schreef:
het kan soms idd aan het denken zetten. De manier waarop jij mijn mening echter "schadelijk" noemde vond ik echt te bizar voor woorden.

Dat vind ik vreemd. Want alles wat je schrijft over anders denken en respect voor andermans meningen, zou dan toch ook hiervoor op moeten gaan? Waarom wil jij niet weten wat er achter die mening zit? Jij hebt meerdere malen aangegeven je mening niet te veranderen, niet geinteresseerd te zijn in andere argumenten, dat maar geleuter te vinden. En dan ik snap niet helemaal waarom jij mijn houding vindt getuigen van te weinig respect voor andere meningen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:45

Jammer dat je over een zin struikelt.
SChadelijk voor slachtoffers of bepaalde argumenten geleuter vinden vind ik echt een essentieel verschil.

Maar sta je nou open voor de oudere dames? Of vind je ons maar watjes?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:53

detour schreef:
Jammer dat je over een zin struikelt.
SChadelijk voor slachtoffers of bepaalde argumenten geleuter vinden vind ik echt een essentieel verschil.

Maar sta je nou open voor de oudere dames? Of vind je ons maar watjes?

Ik sta in elk geval niet open voor jullie omdat je (iets) ouder bent. Ik vind leeftijd niet erg interessant en vind het altijd raar dat mensen dat van belang vinden - ik ben eerder overtuigd van inhoudelijke argumenten.

En dat schadelijk voor slachtoffers: ja, dat vind ik. Ook ik heb ervaringen, en wel ervaringen waarin de hulpverleners zo gericht zijn op een bepaalde manier van kijken, dat ze het moeilijk vinden om te erkennen dat hun overtuiging voor sommige individuen niet geldt. Ik vind het heel kwalijk als mensen al aangeven hun mening niet te willen veranderen, onder geen enkele omstandigheid, en ja, ik denk dat daarmee in de hulpverlening veel schade gedaan wordt. Vanuit de overtuiging om het goede te doen, maar door een vrij rigide manier van kijken en handelen die ten koste gaat van de personen die eigenlijk geholpen zouden moeten worden.

Ik sta overigens wel open voor een andere visie daarover hoor. Maar: als je dat alleen maar probeert te bereiken door een beroep op je leeftijd, nee, dan ben ik niet overtuigd. Als je met inhoudelijke argumenten komt... dan wil ik er graag over nadenken Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:03

Jij vind dat raar omdat je je de waarde van levenservaring nog weinig hebt toegeeigend denk ik..

Wat voor ervaringen heb jij op dat gebied? heb jij dergelijke mensen begeleid en onderteund?
Jij baseert je mening op theorieen, ik op praktijkervaring.
Als ik schadelijk was geweest voor deze lieve mensen hadden ze me er destijds wel uitgeknikkerd.

Verder ga je inhoudeljik totaal niet op mij en Vikki in; ga je nu ook bij jezelf te rade of het misschien slimmer is je een beetje anders op te stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:13

Je kunt het leven niet baseren op enkel theorie....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:16

faye schreef:
Je kunt het leven niet baseren op enkel theorie....

Hy Faye, welkom bij de kleuterclub!
Knipoog

Ik zal er verder maar niet meer op in gaan, hoor. Tuurlijk zal mijn stelligheid irritatie wekken, zeker bij mensen die denken te weten wat discussieren precies is en hoe het hoort. Ik verlijd mezelf ertoe in de valkuil van gekibbel terecht te komen. Bloos

Misschien is het meisje inmiddels al wel geholpen, hopelijk gaat eht goed met haar en krijgt ze heel veel steun en goede begeleiding de komende jaren.. Ach gut

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:24

Ik ga nog eens wat meer on topic... ik kan me redelijk verplaatsen in de situatie van het 11 jarige meisje omdat mijn vriendin's moeder dus in een zelfde situatie heeft gezeten (met als groot groot verschil dat zij geen abortus mocht van haar ouders Bloos! ... uit geloofsoverwegingen) en hoewel ik natuurlijk heel blij ben dat mijn vriendin bestaat, vind ik het in en in triest dat haar moeder het grootste deel van haar jeugd dus kwijt is geraakt door op zo'n jonge leeftijd zwanger te raken. Ik vind dat ze daar echt voor behoed had moeten worden. De jeugd van mijn vriendin's moeder was dus echt niet leuk meer... maar die van mijn vriendin was ook zo leuk en makkelijk niet.

In eerste instantie vind ik dat kinderen helemaal geen sex moeten hebben... maar als het om wat voor reden dan ook toch voor gevallen is, dan vind ik dus wel dat kinderen tegen de eventuele gevolgen beschermd zouden moeten worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:26

vikki schreef:
Ik ga nog eens wat meer on topic... ik kan me redelijk verplaatsen in de situatie van het 11 jarige meisje omdat mijn vriendin's moeder dus in een zelfde situatie heeft gezeten (met als groot groot verschil dat zij geen abortus mocht van haar ouders Bloos! ... uit geloofsoverwegingen) en hoewel ik natuurlijk heel blij ben dat mijn vriendin bestaat, vind ik het in en in triest dat haar moeder het grootste deel van haar jeugd dus kwijt is geraakt door op zo'n jonge leeftijd zwanger te raken. Ik vind dat ze daar echt voor behoed had moeten worden. De jeugd van mijn vriendin's moeder was dus echt niet leuk meer... maar die van mijn vriendin was ook zo leuk en makkelijk niet.

In eerste instantie vind ik dat kinderen helemaal geen sex moeten hebben... maar als het om wat voor reden dan ook toch voor gevallen is, dan vind ik dus wel dat kinderen tegen de eventuele gevolgen beschermd zouden moeten worden.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Zeker bij je laatste alinea.imo Is geloofsovertuiging als ze zo fundamentalistisch wordt toegepast enorm schadelijk voor het geestelijke welzijn van de jonge moeder..
Verdrietig

Ik zou zelfs in gesprek gaan met mijn stiefdochter die over een maand 14 wordt en zwanger zou raken over de mogelijkheden mbt abortus. Gelukkig wordt er bij haar op school over gesproken, wordt er goede sexuele voorlichting gegeven en worden er instanties besproken die hulp kunnen verlenen bij psychisch leed; tegenwoordig heb je ook al van die engerds die hondsbrutaal binnenkomen bij jonge meiden op hun p.c., pretenderen ook jong en onervaren te zijn.. Blegh. Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:29

dat ben ik met jullie eens.
de jeugd van zo'n jong kind staat dan toch volledig op zn kop.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:45

De jeugd staat imo niet alleen op zijn kop; die is gewoon in 1 klap weg. Mijn vriendin's moeder moest dan wel naar school (leerplicht he), maar zodra ze thuis was had ze zelf voor 100% de zorg van Athena op zich en moest ze tussen haar huiswerk door luiers verschonen, flesjes geven etc. etc. etc. ... Bij vriendinnetjes blijven slapen was er niet meer bij... naar de film... ... gezellig stappen toen ze 18 was... .... Geen tijd voor, geen geld voor. En het is bijna geen doen om je kind een leuke jeugd te geven als je zelf niet weet wat een leuke jeugd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:47

Ik ben met jullie eens dat het echt heel erg is om vanuit geloofsovertuiging de jeugd van zo'n kind te intnemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:50

.. Kan me ook niet voorstellen dat er een God is die dat zo zou willen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:51

.. In de bijbel is een verhaal waar een baby jongetje wordt geofferd aan God, het enigste kind wat deze ouders hadden...Uiteindelijk liet God het niet gebeuren, hij testte de kracht van het geloof van deze ouders (bizar onbegrijpelijk stukje)...

Heb ooit discussie gevoerd met iemand die zei (protestantse) dat je de bijbel letterlijk moest nemen om een goede gelovige te zijn (en in de hemel te komen, voor wat hoort wat, kots Koe )..
Waarop ik haar confronteerde met deze bijbelse anekdote en vroeg of zij uit liefde voor God haar kind zou opofferen als Hij het vroeg.. Ze twijfelde. Ik schrok er van. Bloos
Laatst bijgewerkt door detour op 01-07-08 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:53

Op welk verhaal doel jij, Detour?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:50

Het offer van Isaac op de berg Moria, Abrahams eerst geboren zoon wat uiteindelijk niet door gaat, of de eerste van de 10 plagen in Egypte waar alle eerstgeborenen sterven...

Zou jij het doen als God je het opdroeg? Volgenws de bijbel moet je het leven respecteren, de bijbel is tegen abortus. Intussen laat God wel als straf de eerstgeborenen sterven in Egypte en test Abraham op een vrij zieke manier.

Je hoeft het overigens niet met me eens te zijn, hoor! Knipoog
Ik vind dit soort zaken moeilijk te rijmen. Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:15

idd,dat is erg krom ook in mijn ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:34

vikki schreef:
De jeugd staat imo niet alleen op zijn kop; die is gewoon in 1 klap weg. Mijn vriendin's moeder moest dan wel naar school (leerplicht he), maar zodra ze thuis was had ze zelf voor 100% de zorg van Athena op zich en moest ze tussen haar huiswerk door luiers verschonen, flesjes geven etc. etc. etc. ... Bij vriendinnetjes blijven slapen was er niet meer bij... naar de film... ... gezellig stappen toen ze 18 was... .... Geen tijd voor, geen geld voor. En het is bijna geen doen om je kind een leuke jeugd te geven als je zelf niet weet wat een leuke jeugd is.

Maar ten eerste betekent het niet kiezen voor abortus niet automatisch dat het meisje van 11 degene is die het kind opvoedt.
Ten tweede zijn er nog andere mogelijke gevolgen. Bijvoorbeeld: jullie mogen religie geen gegronde reden vinden om abortus te weigeren, maar stel nou dat het meisje opgroeit in een gemeenschap waar abortus heel zondig beschouwd wordt? In dat geval zou de 'smet' van een abortus haar kansen op een normaal leven in de gemeenschap ook behoorlijk in de war sturen.

Als je de gevolgen van het hebben van een kind meeneemt in de afweging, dan moet je ook de gevolgen van de abortus meenemen in de afweging.

Nou denk ik dat het in dit geval minder aan de orde is omdat de ouders zich in elk geval hebben uitgesproken voor abortus, maar dat is wel iets dat je moet bekijken, en niet zomaar weg kunt wuiven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:35

detour schreef:
Waarop ik haar confronteerde met deze bijbelse anekdote en vroeg of zij uit liefde voor God haar kind zou opofferen als Hij het vroeg.. Ze twijfelde. Ik schrok er van. Bloos

Waarom schrik je daarvan Detour? Jij bent toch ook bereid om het leven van het babytje te offeren voor het geluk van het meisje van 11?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:36

Als je als ouder je 11 jarige na verkrachting dwingt een kind op de wereld te zetten uit geloofsovertuiging dan is dat in mijn ogen kindermishandeling. Ook al wordt het in de kringen waar het kind opgroeit als zondig beschouwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:37

faye schreef:
Als je als ouder je 11 jarige na verkrachting dwingt een kind op de wereld te zetten uit geloofsovertuiging dan is dat in mijn ogen kindermishandeling. Ook al wordt het in de kringen waar het kind opgroeit als zondig beschouwd.

Dus jij vindt jouw uitgangspunt daarin eigenlijk belangrijker dan het realiseren van de beste kansen voor het kind?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:40

Shadow, ik kan gewoon echt niet snappen dat iemand (hoe religieus dan ook) abortus als zondiger zou kunnen beschouwen dan sex met een kind... ik vind dus dat het laatste (en zeker wanneer er sprake is geweest van verkrachting, dat lijkt me een hele traumatische ervaring). Als die imo grootste zonde dan al plaats heeft gevonden, dan moet die kleinere (let wel; zelf zie ik het absoluut niet als een zonde) zonde er ook nog wel bij kunnen. Erger dan ergst kan toch niet... en sex met een kind vind ik vele vele vele malen erger dan abortus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:41

shadow vind jij het een beste kans voor een kind van 11 als die ook een kind op de wereld moet zetten door misbruik van een oom(of wie dan ook)?

dan klopt er ergens iets niet