Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:14

katiavl schreef:
Laatste tijd begint het erg te kriebelen bij me, wat voor onbegrip ik hier zie voorbij komen... Ik word er persoonlijk verdrietig van
* Foto's van mensen met zware obesitas worden gewoon als grap gebruikt, wat erg gevoelloos is. Plus dat deze mensen gainers zijn dat is lichamelijke mishandeling.
* "Kijk die dikke eet", en daarom is ze dik... Moeten mensen niet meer eten soms?

En daarom maak ik dit topic, hoop dat mensen dit lezen en meer begrip krijgen.

Obesitas is een andere naam voor overgewicht. Het woord komt uit het Latijn en betekent letterlijk: veel eten. Mensen met overgewicht weten dat dit overgewicht lang niet altijd veroorzaakt wordt door te veel eten. Een beter woord voor overgewicht is dan ook ‘Adipositas’. Dit komt uit het Grieks en betekent: veel vet.

In de medische wereld is ‘Adipositas’ het meest gebruikte woord voor overgewicht.

Adipositas of obesitas is een aandoening die ontstaat wanneer gedurende lange tijd meer energie wordt opgenomen dan verbruikt. Het teveel aan energie wordt opgeslagen in vetweefsel. Men is er inmiddels van overtuigd dat obesitas een chronische ziekte is omdat het eenmaal aanwezige vet nauwelijks meer weg te krijgen is.

Veel nog onbegrepen

Onderzoek heeft ons geleerd dat de aanleg voor obesitas voor een groot deel erfelijk is. Waarom precies iemand obees wordt is nog niet helemaal duidelijk, maar is mede afhankelijk van sociale, culturele, economische, psychologische en omgevingsfactoren. Aan de basis ligt altijd een verstoorde energiebalans. Wetenschappers hebben ontdekt dat meer dan 400 genen en daaraan verwante hormonen (bijvoorbeeld leptine), verantwoordelijk zijn voor gewichtstoename. Er zijn duidelijk biochemische verschillen tussen obesitas patiënten en niet obesitas patiënten. Een obesitas patiënt die gewicht verliest volgens de standaard manier, zal geen normale stofwisseling ontwikkelen (=gelijk aan een niet-obesitas patiënt). Sterker nog: stofwisselingsproblemen kunnen ontstaan door lijnen en kunnen leiden tot gewichts- en vettoename.

Obesitas is zelden het resultaat van schildklierafwijkingen, hormonale problemen, gebrek aan wilskracht of een psychologische afwijking.

Oorzaken

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bij het ontstaan van vetzucht erfelijke factoren een rol spelen. Op dit gebied wordt veel onderzoek verricht. In de hersenen bevindt zich het hongercentrum en een verzadigingscentrum van waaruit de behoefte aan voedsel wordt aangestuurd. Maar als de voedselbehoefte van het lichaam erg laag is, werken die centra niet meer optimaal en wordt er gemakkelijk meer opgenomen dan nodig is voor het dagelijkse energiegebruik. Aanpassingsproblemen, persoonlijke moeilijkheden, frustraties, e.d. kunnen ook leiden tot storingen in het gevoel voor trek en verzadiging met als gevolg meer eten of snoepen dan nodig is voor het dagelijkse energieverbruik.

Recent onderzoek (dierproeven) heeft uitgewezen dat bepaalde virussen obesitas veroorzaken bij dieren. Het kan zijn dat enkele van deze virussen ook bij mensen obesitas veroorzaken.

http://www.wlsinfo.nl/obesitas.htm

Waarom is het uitlachen van iemand die hepatitis heeft "not done" maar de obese persoon mag wel door het slijk gehaald worden?

Even topic weer op de rails zetten......... kijk met name even naar de onderste zin van het gekwote bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:14

Nouks schreef:
runningkawa schreef:
maar jij legt geen dingen in de mond van een ander....
Neem niet zo de "slachtoffer" rol.... Lachen

Je geeft aan alles de schuld aan een ander

de ander leest niet, maar jij zend alles duidelijk uit...
de ander doet halve pogingen
De ander legt woorden in de mond
de ander...

en jijzelf?

Zie nagelbijtvoorbeeld.

En verder: jij kent mij toch ook niet? Ik beweer zelf helemaal niet perfect te zijn. Integendeel. Wat wil je weten?

Zeg ik dan dat jij zegt dat je perfect bent? Geen woorden in de mond leggen...had je een hekel aan zei je Haha!
Ik wijs je alleen op dingen uit dit topic..daar hoef ik je niet voor te kennen...zijn gewoon dingen die je hier schrijft.
En waar vraag ik verder dat ik iets van je wil weten?
Als dat zo is vraag ik het wel...maar dat is nu niet zo Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:15

Weet je wat nog makkelijker is?
Zo door gaan en wachten tot dit topic een slotje krijgt Lachen

Daarom negeer ik jullie gekibbel Clown

Sommige mensen hebben meer aanleg om dik te worden. [ genetisch bepaald, of niet ]
Sommige mensen slikken medicatie waardoor ze makkelijker dik worden.
Sommige mensen hebben psychische problemen, waardoor ze naar voedsel grijpen.
Sommige mensen eten gewoon teveel, omdat ze het lekker vinden.
Sommige mensen bewegen niet genoeg, maar eten wel veel.

Feit blijft dat ieder pondje door het mondje gaat.
Van de lucht word je niet dik.
En wat de persoon er aan doet of aan kan doen, moeten ze vooral zelf weten.
Achter iedere persoon schuilt weer een ander verhaal.
Het is zo makkelijk mensen over 1 kam te scheren.

Maar net als we in dit topic wat meer respect voor elkaar moeten hebben: dikke(re) mensen blijven mensen en er dient respectvol met ze om gegaan te worden.
Goed, ik zeg niet dat ik nooit denk: ' Goh, wat is die dik ..' Maar wat ik denk, blijven mijn gedachten. Het hardop zeggen of mensen ermee kwetsen, is weer een ander verhaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:16

suleilitha : tuurlijk mag een dik gezin naar de mac, maar als ze 2 menu's pp op gaan eten dan is het toch niet gek dat ik dan denk: goh... hoe zou het toch komen dat zij zo dik zijn...
Ik ben gewoon eerlijk Knipoog Als jij een roker enorm ziet hoesten en daarna direct een peuk op ziet steken denk jij vast ook wel: goh... die peuk kan die beter laten liggen Knipoog

Iedereen heeft die gedachten wel eens, maar o wee als je het openbaar maakt en gewoon eerlijk bent dat je wel eens die gedachtes hebt.

Niemand heeft neutrale gedachtes en niemand die altijd denkt: gut, wat zal er aan de hand zijn met dat arme mens waardoor ze nu nog een hamburger weg werkt. of nog een sigaret opsteekt.
Dat is te ingewikkeld.
Ik geef eerlijk toe dat ik mensen wel veroordeel in mijn gedachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:17

Juist...wat je denkt en wat je ook harop zegt...is een heel verschil Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:17

runningkawa schreef:
Zeg ik dan dat jij zegt dat je perfect bent? Geen woorden in de mond leggen...had je een hekel aan zei je Haha!
Ik wijs je alleen op dingen uit dit topic..daar hoef ik je niet voor te kennen...zijn gewoon dingen die je hier schrijft.
En waar vraag ik verder dat ik iets van je wil weten?
Als dat zo is vraag ik het wel...maar dat is nu niet zo Lachen

"en jijzelf?" indiceert naar mijn mening wel dat je benieuwd bent in hoeverre ik ook realistisch naar mezelf kan zijn dat ik zelf ook niet alles goed doe. Dus vandaar: wat wil je weten Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:19

Oh, oh, oh wat gaan we hier tekeer zeg Haha!

Ben het met beide kampen eens.
Ik ben zelf hartstikke te dik dus ik heb recht van spreken Clown

Er komt net een nieuwe reactie binnen van Daphne en die verwoordt prachtig waar we het nou al de hele tijd over hebben. Zij zegt ook dat ze er niks aan kan doen.

Nou zal ik dan zo dapper zijn om te zeggen dat dat natuurlijk ONZIN is?
Ik snap wel dat mensen als Nouks het frustrerend vinden als mensen zich achter dit excuus verbergen. Ik snap weer niet dat ze mensen hierdoor minder vinden (of het komt alleen zo over)

Ik zelf wil best afvallen. Het lukt me niet. Waarom niet? Gebrek aan wilskracht? Verkeerde dieet? Weet ik veel.
Weet wel dat ik het WEL KAN! Als ik het echt wil dan lukt het. Als ik nu iedere dag ga sporten en 1700 kcal eet dan val ik af.
Maar dat doe ik niet...
Ik verschuil me er niet achter, het is geen excuus. Het is gewoon de waarheid.

Heb nog wel een mooie theorie waarom mensen soms niet willen afvallen en het wel heel de tijd zeggen (en ook geloven dat ze het willen maar het lukt nooit) Copyright van Dr.Phil trouwens.
Dik zijn geeft je een excuus.
Mijn leven is klöte --> omdat ik dik ben
Krijg geen promotie --> omdat ik dik ben
Krijg geen vriend --> omdat ik dik ben
etc, etc.

Wat nou als je afvalt en je hebt nog steeds geen vriend? Wat dan? PANIEK!

Dik zijn geeft je dus een zekere mate van een comfort zone.

En ook: ik ben al sinds mijn 12e psychisch dik (ik dacht het) en vanaf mijn 18e echt te dik (zie oorzaak gevolg maar dit terzijde)
Dat betekent dat mijn gehele IDENTITEIT is opgebouwd uit het zijn van een dik persoon.
Als ik dun ben heb ik geen idee wie ik ben.

Dit zijn dus GEEN excuses, maar meer zelfreflecties waarbij ik mezelf de vraag heb gesteld: waarom val je nou niet gewoon af?

En soms leg ik me erbij neer, totdat ik een foto zie van mezelf dan wil ik weer afvallen. Maar dan toch maar niet...
Geen dicipline? Misschien. Maar ik denk dat er andere redenen zijn waarom ik niet doorzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:19

En die jijzelf... wellicht onduidelijk, ik wilde niets weten, maar wel dat je een keer nadacht over het alles maar op een ander schuiven...gewoon voor jou zelf... Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:20

Niemand beweert dat je van lucht dik word, wel beweren mensen dat er iets mis kan zijn met je remming en vetcellen. En als de wetenschap niet dacht dat er effectief iets mis zou kunnen zijn. Zouden ze niet zo een grote testen doen. Het is nog altijd een gok, het heeft nog jaren onderzoek nodig. Maar het is wel een eventuele factor waarbij we rekening moeten houden. Wanneer we mensen als lui en wilskrachtloos bestempelen. Duidelijker kan ik het echt niet schrijven Lachen

Niemand geeft ook reactie op de mens, maar op de post
Laatst bijgewerkt door lesilla op 02-06-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:21

runningkawa schreef:
Juist...wat je denkt en wat je ook harop zegt...is een heel verschil Ja

Maar veel mensen vinden het uberhaupt al vreselijk als je die gedachtes hebt en toegeeft dat je die ook echt hebt.

En natuurlijk flap ik er wel eens wat uit, maar ja ik ben ook menselijk Nagelbijten / Gniffelen
Meestal in de trent van: de trap is gezonder dan de lift, je kan beter brood eten als je trek hebt dan nu een koekje en bij rokers die klagen over longen of geldgebrek: leg die sigaret dan neer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:25

Als ik die gedachte heb, die ik natuurlijk ook heb, tik mezelf in gedachte wel op de vingers.
Want ik weet niets van die persoon bij de mac...helemaal niets.
En dan vind ik mijn eigen gedachte niet gepast en wil die ook niet hebben.

En ik kan je zeggen, doordat te doen, verminderd wel het aantal van die gedachtes.

(wellicht oook een vorm van wilskracht, je gedachte verbeteren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:30

Kijk, dit vind ik nu een mooie post, Nuage. Om er even op in te gaan:

Nuage schreef:
Oh, oh, oh wat gaan we hier tekeer zeg Haha!

Ben het met beide kampen eens.
Ik ben zelf hartstikke te dik dus ik heb recht van spreken Clown

(Even niet persoonlijk tegen jouw, Nuage...)

Kennen jullie die foto's van Patricia, die zo ontzettend is afgevallen? Als je die ziet zou je je toch ook niet in kunnen denken dat ze ooit zwaar overgewicht had? Heeft ze dan plotseling geen recht van spreken meer omdat het haar niet af te zien is? Iedereen zal het met me eens zijn als ik zeg dat ze dan misschien juist recht van spreken heeft omdat ze het zelf heeft ervaren en heeft doorgemaakt. Waarom doen jullie dan nog steeds alsof ik niet weet waar ik het over heb?

Citaat:
Er komt net een nieuwe reactie binnen van Daphne en die verwoordt prachtig waar we het nou al de hele tijd over hebben. Zij zegt ook dat ze er niks aan kan doen.

Nou zal ik dan zo dapper zijn om te zeggen dat dat natuurlijk ONZIN is?
Ik snap wel dat mensen als [***] het frustrerend vinden als mensen zich achter dit excuus verbergen. Ik snap weer niet dat ze mensen hierdoor minder vinden (of het komt alleen zo over)

Dank je.

Citaat:
Ik zelf wil best afvallen. Het lukt me niet. Waarom niet? Gebrek aan wilskracht? Verkeerde dieet? Weet ik veel.
Weet wel dat ik het WEL KAN! Als ik het echt wil dan lukt het. Als ik nu iedere dag ga sporten en 1700 kcal eet dan val ik af.
Maar dat doe ik niet...
Ik verschuil me er niet achter, het is geen excuus. Het is gewoon de waarheid.

Kijk, en dit kan ik dus waarderen. Iemand die er gewoon eerlijk voor uit komt dat het niet lukt, maar wel mogelijk zou moeten zijn. Echt, dit vind ik dus top. Als iemand dit IRL tegen me zou zeggen zou diegene daardoor waarschijnlijk een flinke dosis waardering op zich af gevuurd krijgen. Met ontkennen en je ervoor verstoppen kom je er gewoon niet, door het te erkennen is de eerste stap (indien je er iets aan wilt veranderen natuurlijk) al gezet.

Citaat:
Heb nog wel een mooie theorie waarom mensen soms niet willen afvallen en het wel heel de tijd zeggen (en ook geloven dat ze het willen maar het lukt nooit) Copyright van Dr.Phil trouwens.
Dik zijn geeft je een excuus.
Mijn leven is klöte --> omdat ik dik ben
Krijg geen promotie --> omdat ik dik ben
Krijg geen vriend --> omdat ik dik ben
etc, etc.

Wat nou als je afvalt en je hebt nog steeds geen vriend? Wat dan? PANIEK!

Dik zijn geeft je dus een zekere mate van een comfort zone.

En ook: ik ben al sinds mijn 12e psychisch dik (ik dacht het) en vanaf mijn 18e echt te dik (zie oorzaak gevolg maar dit terzijde)
Dat betekent dat mijn gehele IDENTITEIT is opgebouwd uit het zijn van een dik persoon.
Als ik dun ben heb ik geen idee wie ik ben.

Dit zijn dus GEEN excuses, maar meer zelfreflecties waarbij ik mezelf de vraag heb gesteld: waarom val je nou niet gewoon af?

En soms leg ik me erbij neer, totdat ik een foto zie van mezelf dan wil ik weer afvallen. Maar dan toch maar niet...
Geen dicipline? Misschien. Maar ik denk dat er andere redenen zijn waarom ik niet doorzet.

Als er andere redenen zijn waarom jij niet doorzet, kan ik daar begrip voor opbrengen, echt waar. Je hebt in ieder geval redenen waarom je niet doorzet. Je hoeft van mij bovendien helemaal niet door te zetten. Maar dan nog, die discipline: wanneer je dan toch door WIL gaan zetten, kom je zonder die discipline ook nergens.

En dat laatste is dus wat ik bedoel met discipline.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:31

Kawa mooi gezegd, doe net hetzelfde.

Ik kan die gedachten en tijd, beter gebruiken voor mensen te helpen Lachen ik geloof toch in de kracht van positief denken, slechte karma ook anders Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:35

Mpepers schreef:
Eens met je allerlaatste zin, met dit verschil:
Ik heb graag respect voor alle mensen. En ook voor alle redenen waarom ze misschien wel of niet zijn zoals ze zijn.
Alweer: Dat is waar ik in mijn allereerste post over viel.
[

Graag respect hebben voor alle mensen = een leuk streven. Echter onmogelijk.
Respect hebben voor iemand komt voor uit iemand z'n daden.
Respect hebben voor mensen die dieren mishandelen, kinderverkrachters etc etc en voor mij zijn ook mildere daden een reden om geen of minder respect voor iemand te hebben.
(nogmaals gaat het niet om respect tonen!)

Dat jij er anders over denk prima Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:37

Maar je kan het nooit helemaal uitbannen. Ik heb ook eigenlijk alleen die gedachtes als er kinderen betrokken bij zijn, want die hebben geen keuze... Dan word ik boos in gedachten van 'mens, zie je niet wat je je kids aandoet??' Die kids hebben al een eetverslaving voordat ze uberhaupt volwassen zijn! over de gezondheidsklachten maar te zwijgen....
Maar ik ben blij met die gedachtes en die houd ik ook lekker! Lachen (daarom word ik ook altijd boos als ik mensen zie die roken bij kids, geen gordels omdoen bij de kids etc. puur omdat kinderen geen keuze hebben en dat ouders blijkbaar de gezondheid van de kids niet op nummer 1 hebben staan)
Maar je kan niet álle gedachtes uitbannen, er glipt er altijd wel 1 tussendoor en tuurlijk schrik ook daar wel eens van. Ik tik andere mensen wel op de vingers die hun gedachten direct openbaar maken (als in jeeemig, kijk dat dikke mens eens!).
Ik geef wel eens commentaar op iemands ongezonde gedrag, maar alleen als ik dat persoon goed genoeg ken. Want ik verwacht ook dat ze mij op de vingers tikken als ik erg ongezond bezig ben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:38

Ik geef toe dat ik ook geen respect heb voor mensen die gruwelijke daden doen.

Maar wat voor gruwelijk daad doet iemand die te veel weegt?
Daar kun je toch wel respect voor hebben?

En dat mis ik in dit topic nogal eens regelmatig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:39

katiavl schreef:
Kawa mooi gezegd, doe net hetzelfde.

Ik kan die gedachten en tijd, beter gebruiken voor mensen te helpen Lachen ik geloof toch in de kracht van positief denken, slechte karma ook anders Haha!

Ik doe dat ook "vaak".
Slechte gedachte kosten energie, iets waar ik zeer weinig van heb. Kan een groot verschil merken als ik me meer beperk tot mezelf en niet "druk maak" over een ander Ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:40

tsjah, er zijn zoveel dikke mensen. En aan de ene kant heb ik zoiets van tsjah.. Dat is hun zaak enz. Maar hier op school is echt een hele dikke jongen, die elke pauze wel een paar frikandellen opeet. Ja, als hij dat doet kijkt iedereen, als een ander dat doet, dan kijkt niemand. Het is hard, maar mensen kijken naar elkaar, lachen elkaar uit om zichzelf beter te voelen, omdat ze zelf eigenlijk ook erg onzeker zijn. Ik probeer zoveel mogelijk mensen niet uit te lachen of te kwesten. (maar ik moet toegeven, toen ik laatst een enorme man op een klein scootertje zag, en me vriendin maakte een opmerking.. kwam ik niet meer bij..) Ik vind dat het in sommige topics gewoon ja ook als grappig word bedoeld. Ze halen die afbeeldingen van het internet, vaak zijn dit hele overdreven afbeeldingen die nog extra dik zijn gemaakt in photoshop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:40

Iemand die te veel weegt is niet strafbaar, gelukkig maar.
Het topic ging er oorspronkelijk over dat er vaak de draak wordt gestoken met dikke mensen. En ik erger me daar ook kapot aan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:41

runningkawa schreef:

Het veel wegen = voor mij totaal onbelangrijk, maar de manier hoe ze om gaan met zichzelf en dat uitstralen naar buiten. Dus voor de 1e persoon met overwicht kan ik wel respect hebben en voor de ander met meer of zelfs minder overgewicht kan ik geen respect hebben.

(volgens mij geldt dit niet alleen voor mij. Volgens mij heeft iedereen in de vrienden-familie-kring wel iemand die "wat" zwaarder is.)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-06-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:42

Als je problemen hebt met je gezond heid is afvallen wel een groot probleem. Ik heb een eetprobleem (gehad/nog steeds een beetje)
Ik ben er sinds 2 maanden achter dat mijn stofwisseling en mijn schildklier niet werken. Ik viel niet af, alleen als ik me suf sporte.
Ik ben 2 jaar geleden ruim 20 kilo afgevallen.
Toen kreeg ik een eigenzaak en werkte ik 70 tot 80 uur in de week, ging van manege werk naar veel zitten en had geen tijd meer om te sporten. Alles vloog er weer aan.
Ik zit nu bij een arts in duitsland die vertelde me dat heel mijn inhoud slecht werkt. Als het 1 niet werkt krijgt de rest ook problemen met werken. Het is een systeem en mijn systeem werkt niet. Hij vertelde me dat als ik op 500 cal ga leven ik nog niet eens af zal vallen omdat mijn lichaam niet zelf de gifstoffen laat kwijt raken. Alleen als ik minimaal 4/5 uur fanatiek sport in de week zal ik langzaam afvallen. Maar daar heb ik niet altijd tijd voor waardoor ik blijf schommelen. Dan weer 10 kilo er af dan weer 10 kilo er aan. Ik heb nu medicijnen om mijn systeem aan het werk te krijgen. Ik merk er nog weinig van maar hij zei dat dat komt omdat het al zo lang niks gedaan heeft dat dat even kan duren. En ja ik heb weinig motivatie als het maar niet wil lukken en dan komt het eetprobleem terug. Inmiddels is mijn moeder zo lief iets meer te werken zodat ik een paar ochtenden in de week kan sporten en dan voel ik me gelijk een stuk beter.

Maar voor mij zal mijn leven lang gelden, medicijnen slikken en me suf sporten wil ik slank worden/blijven en een normaal eetpatroon aan wil blijven houden.

Elk pondje komt door het mondje daar geloof ik wel in. Maar het er af krijgen ligt iets ingewikkelder in sommige gevallen.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:43

Runningkawa: Ik ben het helemaal met je eens.

Ik geloof niet dat ik ooit een opmerking gemaakt heb tegen iemand die impliceerde dat diegene iets moets doen of laten omdat dat beter voor hem.haar zou zijn. Echt waar niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:45

Mpepers:
Ik wel, maar met de beste bedoelingen.
Andersom heb ik vaak te horen gekregen dat ik meer moest eten. Vond ik juist lief! Ze gaven om mij!
Het gaat om de manier waarop je iets zegt en tegen wie je het zegt. Een goede vriendin zal gebaat zijn bij je lieve bedoelingen, de vreemde in de straat zal het beledigend vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:47

superwoman schreef:
runningkawa schreef:

Het veel wegen = voor mij totaal onbelangrijk, maar de manier hoe ze om gaan met zichzelf en dat uitstralen naar buiten. Dus voor de 1e persoon met overwicht kan ik wel respect hebben en voor de ander met meer of zelfs minder overgewicht kan ik geen respect hebben.

(volgens mij geldt dit niet alleen voor mij. Volgens mij heeft iedereen in de vrienden-familie-kring wel iemand die "wat" zwaarder is.)

Maar dat ligt aan het gewicht?
Ligt dat niet gewoon aan de uitstraling, gedragingen van die persoon in het algemeen?
Die ook zo zouden zijn als ze dunner waren?

Of begrijp ik je post nu verkeerd? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:48

Mpepers schreef:
Ik geloof niet dat ik ooit een opmerking gemaakt heb tegen iemand die impliceerde dat diegene iets moets doen of laten omdat dat beter voor hem.haar zou zijn. Echt waar niet.

Nou, ik wel bij bv mijn zusje, die enorm rookte en dronk...... Zelfs aan het begin van haar zwangerschap bleef ze roken, nou, dan doe ik mijn mond toch echt wel open, hoor. Heeft uiteindelijk zowaar ook geholpen, ze had echt een keiharde duw nodig in de goede richting. Ja

En ik heb voor mensen die echt naar gedrag vertonen en die nare dingen doen ook geen enkel respect . Respect is niet iets automatisch. Dat moet je verdienen. Maar ik zie de vergelijking met dikke(re) mensen niet. Ik ken heel wat dikke mensen, allemaal met hun eigen problemen (of niet) daarmee en die zal ik nooit belachelijk maken. Vind het wel heel erg als je je kinderen een slechte start geeft met slechte voedingsgewoonten en dat zie je zo veel tegenwoordig. Verdrietig