Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:25

slimmerik schreef:
De winkeliers maken 22% winst op de melk. De melkfabriek 16% en de boer bij goede prijs een half procent...eerlijk toch

ik vind ook niet alles eerlijk, maar 43 cent is een te goede melkprijs zou ik bijna zeggen Bloos je kunt wel eisen, maar als je teveel/te hoge eisen stelt is de kans veel groter dat het toch niet lukt! kun je beter je eisen wat bijstellen zodat het er wel door komt want daar zijn meer boeren mee geholpen denk ik!

A_lette schreef:
Ik betaal liever meer geld voor mijn melk dan dat de boeren verdwijnen!

waren er maar meer zoals jou Pling maar de meeste mensen willen zo min mogelijk geld uitgeven aan hun voedsel en die zien alleen de prijzen in de supermarkt en hebben geen idee wat een boer allemaal doet voor die liters melk...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:26

Je kan dat ook niet verwachten, de koopkracht is ook gedaald. Dus kan je niet zomaar de prijzen laten stijgen.
Dan zullen mensen sneller naar ingevoerde melk grijpen

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:07

faye schreef:
Over die tweede tak, Hoeveel gezinnen kunnen überhaupt nog van 1 inkomen rondkomen? Dat is helemaal niet specifiek iets voor de boeren. Ze betalen wel een stuk lagere woz waarde over hun huis bijvoorbeeld. Dus er zitten ook voordelen aan ten opzichte van de gewone burger.

Daar ga je fout ... dat is helemaal niet zo ...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:24

ze hebben alleen het geluk dat hun woning als bedrijfswoning word gezien en daardoor waarschijnlijk lager word getaxateerd als dat bijv hetzelfde huis in een nette woonwijk zou staan Knipoog
maar dan heb ik het niet gehad over de extra kosten die een "landeigenaar" heeft Clown en die is hoger als de woz Knipoog

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:56

Een groot probleem hier in het emsland is dat er heel veel getreide (de "voedsel" oogst voor de dieren) verkocht wordt aan de "bio anlage" (er wordt onderanderen biodiesel van gemaakt). Hierdoor is het diervoeder enorm in prijs gestegen. (lees: een zak paardenvoer is in 4 maand tijd van 12 euro naar 18 euro gegaan = een verrekt hoog percentage al zeg ik het zelf).
De melkvee houders moeten veel hogere voerprijzen betalen vandaar dat ze nu staken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:15

Rianneke schreef:
A_lette schreef:
Ik betaal liever meer geld voor mijn melk dan dat de boeren verdwijnen!

waren er maar meer zoals jou Pling maar de meeste mensen willen zo min mogelijk geld uitgeven aan hun voedsel en die zien alleen de prijzen in de supermarkt en hebben geen idee wat een boer allemaal doet voor die liters melk...

Ligt ook aan mijn achtergrond hoor. Mijn ouders hebben ons scharrelkippenbedrijf een paar jaar geleden op moeten geven, dus weet helaas wel hoeveel emoties dat los maakt. Plus het feit dat er hier in de buurt verschillende veebedrijven zijn. Genoeg respect hier voor de boeren dus. Maar om nou blokkades en de melk over het land te spuiten gaat mij wel te ver.

Ja de kosten stijgen verschrikkelijk snel en het is terecht dat ze meer geld willen. Maar er is vast wel een andere manier.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:18

A_lette schreef:
Mijn ouders hebben ons scharrelkippenbedrijf een paar jaar geleden op moeten geven, dus weet helaas wel hoeveel emoties dat los maakt

Ach gut lastig hoor ik kan het wel snappen! bij ons waren de omstandigheden vast anders maar missen doe je het altijd Verdrietig

A_lette schreef:
Ja de kosten stijgen verschrikkelijk snel en het is terecht dat ze meer geld willen. Maar er is vast wel een andere manier.

dat lijkt mij ook! en dan op zo'n manier dat de boer er niks mee lijd, maar dat de consument het wel in de gaten heeft!!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:31

Hiernaast vinden ze het verschrikkelijk de melk weg te laten lopen en gaat het echt niet "zo maar".
Ze melken nog steeds volgens de de normen, met filters tussen de pompen en al. Melktank wordt gevuld alsof het zo afgehaald wordt. Pas als ie vol is moet er noodgedwongen wat in de mesttank gegoten worden.
Maar dit gaat alles behalve "demonstratief"!
Wel worden de grote trekkers voor de melktank geparkeerd zodat niet "toevallig" of "per ongeluk" de melk wordt afgehaald.
De stemming is hier eerder "gelaten" dan "obstinaat" hoor.
De boeren willen gewoon waar voor hun geld en een brood op de plank en niet het onderste uit de kan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:19

A_lette schreef:

Bedenk eens een andere manier? LTO is al jaren bezig met lobby-en maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Pluspunt is dat door deze acties het wel weer wat meer in de belangstelling komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:31

Rianneke schreef:
ze hebben alleen het geluk dat hun woning als bedrijfswoning word gezien en daardoor waarschijnlijk lager word getaxateerd als dat bijv hetzelfde huis in een nette woonwijk zou staan Knipoog
maar dan heb ik het niet gehad over de extra kosten die een "landeigenaar" heeft Clown en die is hoger als de woz Knipoog

Iemand die buiten woont en land bezit betaalt toch vele malen meer Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:36

Laten we niet vergeten dat de melkprijs vorig jaar 43 cent was!! Het kan dus wel......

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:58

Vorigjaar? 3 maanden geleden bedoel je zeker.
Vorigjaar kregen wij 29 ct. Toen demonstreerde niemand/
Nu zitten we op 36 ct en iedereen vliegt op.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 23:01

Het kan wel, maar daar tegenover staat ook dat de prijs ook lager kan zijn. Schommelingen. Ik denk ook niet dat ie hoger zou gaan als die 43 cent. Qua voorspellingen van de organisaties (WTO of zo..).

Dat vind ik ook apart, vorig jaar toen niemand genoeg verdiende, en het nie tlanger had door moeten gaan voordat er boeren waren gesneuveld, hoorde je niemand. En nu? Zijn we allemaal wakker geworden door de hogere melkprijs, en denken we dat de melkprijs altijd zo kan zijn?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:40

fransje23 schreef:
A_lette schreef:

Bedenk eens een andere manier? LTO is al jaren bezig met lobby-en maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Pluspunt is dat door deze acties het wel weer wat meer in de belangstelling komt.

Ik doelde op het laten wegstromen/sproeien van de melk Knipoog

Wat de prijs betreft zou ik het ook niet weten. Van de melkprijzen weet ik verder ook niet veel af en hoe dit is vastgestelt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:06

suffie schreef:
Laten we niet vergeten dat de melkprijs vorig jaar 43 cent was!! Het kan dus wel......

Ja voor sommige fabrieken. Knipoog
Maar voor andere fabrieken (die van ons ook) was het vorig jaar 29 cent. Toen zijn er een heleboel boeren overgestapt naar een andere melkfabriek, en dat zijn degenen die nu het hardst lopen te zeiken.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:04

Dat is het risico wat ze hebben genomen om te gaan switchen van afnemer...

fransje23 schreef:
A_lette schreef:

Maar is het wel de goede belangstelling? Dát vraag ik me af. Er zit nog altijd een verschil tussen "iets horen" en "luisteren en er daadwerkelijk wat mee doen".

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:14

Loose schreef:
suffie schreef:

Ja voor sommige fabrieken. Knipoog
Maar voor andere fabrieken (die van ons ook) was het vorig jaar 29 cent. Toen zijn er een heleboel boeren overgestapt naar een andere melkfabriek, en dat zijn degenen die nu het hardst lopen te zeiken.

Er doen genoeg boeren mee die niet zijn overgestapt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:21

Ja dat snap ik wel. Knipoog Maar hier blokkeerden de mensen die overgestapt waren in de winter onze melkfabriek. Dat omdat zij weggegaan waren wij nu een hogere melkprijs hadden etc.. Jaloers? Haha! Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:25

Wij doen mee uit solidariteit en dat het tijd is om met elkaar in gesprek te gaan.
Wat timing betreft had men beter in actie kunnen komen toen de prijzen vorig jaar zo laag waren.

Ik hoop gewoon dat men, boeren burgers buitenlui en nog veel belangrijker de supermarktketens, zich achter de oren krabben en beseffen dat niemand kan bestaan door onder de kostprijs te leveren. De bakker, loodgieter, supermarkteigenaar, niemand niet.
Laat ze de dialoog aan gaan.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:30

Erg solidair.. de melkfabriek van anderen blokkeren terwijl de tankauto's van je eigen fabriek wel gewoon rijden. Lachen Bij ons zeiden ze dat idd ook, dat je solidair moest zijn met elkaar. Maar ik denk dat er betere manieren zijn dan melkfabrieken blokkeren (waardoor iedereen maar gedwongen wordt melk weg te laten lopen, uhu solidair) of je eigen melk weg te laten lopen (eigen probleem, €4000 per keer of hoeveel je maar melkt in de put gooien).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:30

Maar gooien jullie nog steeds je melk weg?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:32

Bij ons wordt er alleen maar melk de put in gegooid, wij hebben niets geblokkeerd.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:34

Hm ja dat moet je zelf maar weten. Knipoog Hoeveel melkbeurten hebben jullie dan al weggegooid nu?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:36

Sinds het begin van de actie in Nederland, dus vorige week woensdag.
Andere broer sinds vrijdag voor een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:55

Dan heb je het geld ook niet echt nodig denk ik dan maar Knipoog