Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:De scholen die ik ken doen het allemaal wel, als een school dat niet zou doen vind ik het ook meer op een sekte lijken dan een geloof.
Maar goed, het gaat hier over het homo zijn en domineeschap, persoonlijk zou ik er niets op tegen hebben als mijn dominee/voorganger/spreker homo zou zijn, daar kan hij niets aan doen. Wel zou ik mijn twijfels hebben als hij ook een homoseksuele relatie heeft, dan zou ik toch wel van hem willen horen hoe hij daarmee omgaat en waarom hij het zo doet.
anneliesdj schreef:Nee maar als je dominee bent ligt dat toch wel wat anders. Daarbij hoef ik echt niet te weten wat hij in de slaapkamer doet hoor.
En nee, als hij getrouwd is vraag ik dat niet, dan kun je er toch vanuit gaan dat hij geen homo is.
Shadow0 schreef:Eva2, is dat verplicht? Heb je daar een bron van?
Ik kan wel vinden dat Balkenende het in het najaar van 2006 verplicht wilde stellen (en op dat moment was het dus NIET verplicht om godsdienstles aan te bieden, wat inhoudt dat er op dat moment dus ook geen verplichte inhoud was van die godsdienstlessen.) Ik kan niet vinden hoe het daarmee verder is gegaan. Wel durf ik vrij zeker te zeggen dat als het in november 2006 nog niet verplicht was, het nu zeker nog geen praktijk is op de scholen.
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=9915
Over de oerknal... ik weet niet of het een verplicht leerdoel is, uit onderstaande pagina lijkt het er op dat het wel zo is en min of meer tegen de zin van de betreffende christelijke school in gegeven moet worden. Lees de antwoorden, vooral van vraag 19 en 21.
http://www.geocities.com/jackbaaij/vwo4 ... whfst1.htm
faye schreef:Ik volg het niet. Je zegt juist als shadow aangeeft dat een dominee die met een vrouw getrouwd is dingen als voorbeeld aan haalt. Maar in de quote zeg je dat als hij met een vrouw getrouwd is je dit niet vraagt? Wat maakt een homoseksuele relatie dan anders?
Shadow0 schreef:Maar het gaat neem ik aan niet om slaapkamergeheimen maar meer om hoe zo'n dominee een relatie heeft en die in overeenstemming brengt met het geloof? Dat gebeurt ook bij getrouwde dominees... dat ze voorbeelden geven die op hun eigen leven en eigen gevoelens zijn gebaseerd: van de eerste echtelijke ruzie en hoe je dat oplost, of het opvoeden van kinderen...
Ik heb een jaar lang verplicht de preek gevolgd (in Amerika, gastgezin) en toen haalde de dominee ook regelmatig dat soort voorbeelden aan. Heel aansprekend en toegankelijk.
anneliesdj schreef:Nee maar als je dominee bent ligt dat toch wel wat anders. Daarbij hoef ik echt niet te weten wat hij in de slaapkamer doet hoor.
En nee, als hij getrouwd is vraag ik dat niet, dan kun je er toch vanuit gaan dat hij geen homo is.
Anoeska schreef:Dus omdat hij als beroep Dominee heeft gekozen, geeft jou dat het 'recht' om hem naar z'n relatie en hoe hij dat invult te vragen. Je zegt dat je er niet naar vraagt als iemand getrouwd is (hoewel homo's tegenwoordig gelukkig ook gewoon kunnen trouwen). Dus dan ga je wel specifiek naar iemands sexuele voorkeur vragen, dat is namelijk het enige verschil tussen een homo en een hetero.
Wat voor vragen zou je een homosexuele dominee dan stellen? Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen.