Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:53

Eva2, is dat verplicht? Heb je daar een bron van?
Ik kan wel vinden dat Balkenende het in het najaar van 2006 verplicht wilde stellen (en op dat moment was het dus NIET verplicht om godsdienstles aan te bieden, wat inhoudt dat er op dat moment dus ook geen verplichte inhoud was van die godsdienstlessen.) Ik kan niet vinden hoe het daarmee verder is gegaan. Wel durf ik vrij zeker te zeggen dat als het in november 2006 nog niet verplicht was, het nu zeker nog geen praktijk is op de scholen.

http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=9915

Over de oerknal... ik weet niet of het een verplicht leerdoel is, uit onderstaande pagina lijkt het er op dat het wel zo is en min of meer tegen de zin van de betreffende christelijke school in gegeven moet worden. Lees de antwoorden, vooral van vraag 19 en 21.
http://www.geocities.com/jackbaaij/vwo4 ... whfst1.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:38

Het is inderdaad niet verplicht. En zeker niet elke school heeft die intentie. Verder zijn godsdienstlessen facultatief.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:36

De scholen die ik ken doen het allemaal wel, als een school dat niet zou doen vind ik het ook meer op een sekte lijken dan een geloof.

Maar goed, het gaat hier over het homo zijn en domineeschap, persoonlijk zou ik er niets op tegen hebben als mijn dominee/voorganger/spreker homo zou zijn, daar kan hij niets aan doen. Wel zou ik mijn twijfels hebben als hij ook een homoseksuele relatie heeft, dan zou ik toch wel van hem willen horen hoe hij daarmee omgaat en waarom hij het zo doet.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:25

Vraag je dat ook aan een dominee die bijv. samenwoond met een vrouw?
Of als hij getrouwd is met een vrouw?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:05

anneliesdj schreef:
De scholen die ik ken doen het allemaal wel, als een school dat niet zou doen vind ik het ook meer op een sekte lijken dan een geloof.

Maar goed, het gaat hier over het homo zijn en domineeschap, persoonlijk zou ik er niets op tegen hebben als mijn dominee/voorganger/spreker homo zou zijn, daar kan hij niets aan doen. Wel zou ik mijn twijfels hebben als hij ook een homoseksuele relatie heeft, dan zou ik toch wel van hem willen horen hoe hij daarmee omgaat en waarom hij het zo doet.

Vind je dat zelf niet een beetje een onbeleefde vraag. Hij vraagt toch ook niet aan jou wat je thuis met je man doet en waarom?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:21

Nee maar als je dominee bent ligt dat toch wel wat anders. Daarbij hoef ik echt niet te weten wat hij in de slaapkamer doet hoor.

En nee, als hij getrouwd is vraag ik dat niet, dan kun je er toch vanuit gaan dat hij geen homo is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:25

Maar het gaat neem ik aan niet om slaapkamergeheimen maar meer om hoe zo'n dominee een relatie heeft en die in overeenstemming brengt met het geloof? Dat gebeurt ook bij getrouwde dominees... dat ze voorbeelden geven die op hun eigen leven en eigen gevoelens zijn gebaseerd: van de eerste echtelijke ruzie en hoe je dat oplost, of het opvoeden van kinderen...
Ik heb een jaar lang verplicht de preek gevolgd (in Amerika, gastgezin) en toen haalde de dominee ook regelmatig dat soort voorbeelden aan. Heel aansprekend en toegankelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:38

Juist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:06

anneliesdj schreef:
Nee maar als je dominee bent ligt dat toch wel wat anders. Daarbij hoef ik echt niet te weten wat hij in de slaapkamer doet hoor.

En nee, als hij getrouwd is vraag ik dat niet, dan kun je er toch vanuit gaan dat hij geen homo is.

Ik volg het niet. Je zegt juist als shadow aangeeft dat een dominee die met een vrouw getrouwd is dingen als voorbeeld aan haalt. Maar in de quote zeg je dat als hij met een vrouw getrouwd is je dit niet vraagt? Wat maakt een homoseksuele relatie dan anders?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:59

Met andere woorden er zijn andere normen en waarden van toepassing als het om een homo gaat?
Ook een homo stel kan kinderen hebben en deze opvoeden.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:39

Shadow0 schreef:
Eva2, is dat verplicht? Heb je daar een bron van?
Ik kan wel vinden dat Balkenende het in het najaar van 2006 verplicht wilde stellen (en op dat moment was het dus NIET verplicht om godsdienstles aan te bieden, wat inhoudt dat er op dat moment dus ook geen verplichte inhoud was van die godsdienstlessen.) Ik kan niet vinden hoe het daarmee verder is gegaan. Wel durf ik vrij zeker te zeggen dat als het in november 2006 nog niet verplicht was, het nu zeker nog geen praktijk is op de scholen.

http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=9915

Over de oerknal... ik weet niet of het een verplicht leerdoel is, uit onderstaande pagina lijkt het er op dat het wel zo is en min of meer tegen de zin van de betreffende christelijke school in gegeven moet worden. Lees de antwoorden, vooral van vraag 19 en 21.
http://www.geocities.com/jackbaaij/vwo4 ... whfst1.htm

Het is nietverplicht om les te geven in godsdienstige vorming, maar wel in levensbeschouwing en geestelijke stromingen. Heel duidelijk dus!! Knipoog , want zo komt iedere godsdienst aan bod. Het kan wettelijk niet zo zijn dat een school alleen maar over het christendom verteld, of alleen maar over de islam Haha! een school is dus WEL DEGELIJK verplicht over iedere godsdienst iets te vertellen en te leren.

Eern vaste inhoud zal vast niet gegeven worden, in het onderwijs werkt men met bepaalde doelen, en het is de school, in zekere zin dan, vrij op welke manier ze die doelen willen bereiken. Gelukkig geven de meeste scholen , zowel christelijk als openbaar, gewoon les in iedere vorm van godsdienst.

Okee, ontopic weer......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:53

faye schreef:
Ik volg het niet. Je zegt juist als shadow aangeeft dat een dominee die met een vrouw getrouwd is dingen als voorbeeld aan haalt. Maar in de quote zeg je dat als hij met een vrouw getrouwd is je dit niet vraagt? Wat maakt een homoseksuele relatie dan anders?

Shadow0 schreef:
Maar het gaat neem ik aan niet om slaapkamergeheimen maar meer om hoe zo'n dominee een relatie heeft en die in overeenstemming brengt met het geloof? Dat gebeurt ook bij getrouwde dominees... dat ze voorbeelden geven die op hun eigen leven en eigen gevoelens zijn gebaseerd: van de eerste echtelijke ruzie en hoe je dat oplost, of het opvoeden van kinderen...
Ik heb een jaar lang verplicht de preek gevolgd (in Amerika, gastgezin) en toen haalde de dominee ook regelmatig dat soort voorbeelden aan. Heel aansprekend en toegankelijk.

Van mij mag een dominee best homo zijn maar vanuit de bijbel wordt een homoseksuele relatie afgekeurd. Als mijn dominee dus wel een homoseksuele relatie heeft zal ik willen weten hoe hij dat in overeenstemming brengt met zijn geloof.
Wat een homoseksuele relatie voor christenen anders maakt lijkt me zo langzamerhand wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:57

In je eerste post zeg je dat je dat alleen aan homoseksuele dominee zou vragen en niet aan een keurig getrouwde dominee. Als shadow dan aanhaalt dat het niet uitmaakt wat voor relatie die dominee heeft, beaam je dat. Nu beweer je weer dat dat wel verschil maakt.
Eigenlijk wil je dus weten of die dominee seks met een man heeft. Vind je dat zelf niet een hele onbeschofte vraag?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:02

Wat zit je nou te *en? Heb jij een rare kronkel in je hoofd ofzo, lees eens wat er staat!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:05

ja hoor dominee mag van mij best lesbisch/bi/homo zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:05

Ik heb geen rare kronkel hoor, maar volgens mij heeft de bijbel moeite met seks tussen twee mannen. Niet of ze samen ontbijten of dineren? Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:14

anneliesdj schreef:

Dus omdat hij als beroep Dominee heeft gekozen, geeft jou dat het 'recht' om hem naar z'n relatie en hoe hij dat invult te vragen. Je zegt dat je er niet naar vraagt als iemand getrouwd is (hoewel homo's tegenwoordig gelukkig ook gewoon kunnen trouwen). Dus dan ga je wel specifiek naar iemands sexuele voorkeur vragen, dat is namelijk het enige verschil tussen een homo en een hetero.

Wat voor vragen zou je een homosexuele dominee dan stellen? Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:15

Ik ben helemaal niets qua geloof. Ook niet zo opgevoed.
Ken wel 1 dominee die homo is en ook getrouwd is met zijn vriend. Geen problemen.
Ken een andere dominee die zijn kerk beschikbaar heeft gesteld aan de moslimgemeenschap, omdat zij ook hun jongeren allah-les willen geven ipv dat hun kinderen naar een malle A'damse moskee gaan waar ze verkeerde extreme dingen leren.
Beide niet echt volgens de bijbel.

Zal zelf ook nooit gaan geloven, maar als een dominee - homo of niet - er zulke moderne inzichten op na houdt, zou ik bijna lid willen worden van die kerk. In mijn ogen is dat ook de enige manier om mensen nog aan je te binden, want met die achterlijk ouderwetse opvatingen maak je in de wereld meer kapot als heel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:45

Anoeska schreef:
Dus omdat hij als beroep Dominee heeft gekozen, geeft jou dat het 'recht' om hem naar z'n relatie en hoe hij dat invult te vragen. Je zegt dat je er niet naar vraagt als iemand getrouwd is (hoewel homo's tegenwoordig gelukkig ook gewoon kunnen trouwen). Dus dan ga je wel specifiek naar iemands sexuele voorkeur vragen, dat is namelijk het enige verschil tussen een homo en een hetero.

Wat voor vragen zou je een homosexuele dominee dan stellen? Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen.

Ja dat klopt, als je dominee bent dan leef je naar je geloof en dus naar de 'regels' die God stelt, dat geldt niet alleen voor een dominee maar voor de hele gemeente.
Als hij iets doet wat niet strookt met de bijbel dan vraag ik daarnaar ja. Maar dat geldt ook als hij bv zijn kinderen zou mishandelen, zou stelen of wat ook maar, niet alleen als hij homo zou zijn.

En ik zou er niet naar vragen als hij getrouwd is met een vrouw, je mag er dan toch vanuit gaan dat hij dan geen homo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:51

Maar als hij is aangesteld als dominee, dan moet hij zich nog verantwoorden? Is er dan geen vertrouwen in de leiding van de kerk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:06

Aangesteld als dominee? Vertrouwen in de leiding?

Je kunt wel dominee zijn maar dat betekend niet dat je heilig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:13

Staat er niet iets in de bijbel over gij zult niet oordelen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:21

Ja maar daarom mag je wel vragen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:22

Het is maar wat je fatsoenlijk en onfatsoenlijk vind natuurlijk Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:27

Faye, ik vind jouw manier van vragen stellen onfatsoenlijk. Er worden hier vragen gesteld en er wordt zo duidelijk mogelijk antwoord gegeven maar dankzij jou ben ik nog de enige die hier serieus op ingaat. En toch kun je nog niet fatsoelijk zijn.
En zeg niet dat je niet snapt wat ik bedoel want dat weet je best. Alles wat gezegd wordt probeer jij zo verkeerd mogelijk op te vatten en zo provocerend mogelijk op te reageren.
Als je niet op een normale manier kunt discussieren kun je beter stoppen anders doe ik het.