Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:57

Marigold schreef:
ik vind dat nogal grof hoor,
maakt het jullie dan echt niet uit hoe er met die dieren wordt omgegaan om je kroket te kunnen produceren?
zijn jullie dan paardrijd-liefhebbers, ipv paarden-liefhebbers?

wat is dat voorn rare op merking, ik rij al 1.5 jaar niet meer, heb mn paard als veulen gekocht en hij is nu 2 volgendjaar kan ik pas beginnen met rijden..
ik weet niet waar jij die conqlusie uit trekt?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:00

kwam voort uit het over en weer grapjes maken over kroketten.
ik vind het zelf echt een serieuse zaak, de oorsprong van de kroketten, en kan me daarom denk ik niet voorstellen dat andere paardengekken er zo geintjes over kunnen maken, het was niet aan 1 iemand persoonlijk gericht maar gewoon in reactie op dat wat ik net al schreef dus.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:10

Tsja.. Ik ben een paardenliefhebber, maar lust ook kroket. En nee vegetariër zal ik nooit worden.. Daarvoor vind ik vlees (in het algemeen) te lekker. Respect voor mensen die weg vega zijn, maar zo ieder zijn keuze.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:03

Tja, kies toch liever voor een normale frikadel dan een kipfrikadel hoor. Haha!
Boeren die met varkens of koeien in de weer zijn gaan dan ook niet moeilijk doen. Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:23

runningkawa schreef:
Ook nederlands transport is niet zielig.
Ja ze staan met meerdere samen, dicht bij elkaar.
Maar dat is juist fijner dan los.

Een jomg paard kun je bijv ook het beste laden in een 2 paards trailer met tussenschot.
Dan heeft hij wat steun in de bochten als hij wil.
Zet je die in een 2 paardstrailer zonder tussen schot is stil blijven staan vaak moeilijker.

Varkens idem dito.
Ze hebben zo steun aan elkaar.
Anders zouden ze in een bocht met wat pech gewoon op en neer rollen Lachen

Denk dat je me verkeerd begrijpt.

Wat ik zielig vind is het transport en behandeling van slachtvee in het BUITENLAND.

In NL is dit perfect geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:24

runningkawa schreef:
Midasje, dan bedoelen we hetzelfde Lachen
De manier zoals het in het buitenland regelmatig gaat (vervoer, houden) moet ook echt gestopt worden.
Walchelijk gewoon.
Maar hier in NL gaat het allemaal wel vind ik dan.

Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:36

Ben ik nou echt de enigste die geen oogkleppen voor heeft?? kijk eens op een paardenmarkt (en dan niet de grote publieke waar de dierenbescherming vooraan staat om zielige paardjes tegen te houden) maar op bijv. utrecht. Daar staan echt de beestjes die van handelaar naar handelaar gaan met kapotte benen enz. die je iedere week weer ziet en waar iedereen weer een euro meer winst op wil maken... En wat dacht je van de belgische paarden waar je vaak een veulentje bijziet. Die worden ook alleen maar voor de slacht gefokt en gaan dan op transport naar italië. En dat gaat echt niet zachtzinnig... Hier in nederland kan het nog zo ontzettend veel beter. Tuurlijk is het in het buitenland vaak nog veel erger. Ben ik helemaal met jullie eens, maar steek niet je hoofd in de grond. Hier gebeuren ook zat dingen die het daglicht niet kunnen verdragen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:42

zammie: ik kan wel dom zijn, maar gaan die paarden niet vooral naar Italië omdat de Nederlanders te weinig paardenvlees eten?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:46

nee, die paarden worden hier gefokt speciaal om als paardevlees (nog in leven) naar italie te gaan. kan er helaas niets anders van maken. Er zijn hier in de omgeving sowieso 3 boeren die trekpaarden fokken en die gaan met een half jaar op transport naar italië... Leuk leven hebben ze in ieder geval wel gehad, alleen een beetje kort leventje...

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:47

je eet toch ook varkens, koeien en kippen? dus paarden in frikandellen zou weer heel erg zijn?
beetje onzin niet?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:02

zammie, dat is dus het punt.
het percentage paardenvlees dat in nl geslacht is, zoals in de topics van de paardenslager excursies, is klein.
op de 1 of andere manier brengt het blijkbaar toch meer op om paarden voor de slacht te transporteren naar italië, en dát is wat me zo tegenstaat.
samen met de ellende in america en mexico natuurlijk!
behalve dat ik geen paard wil eten, is het transport en manier van slachten voor mij een grote reden om geen paardenvlees te willen eten.

ben aan de hand van dit topic ook weer bewuster van overig vlees, (was wat laks geworden, omdat ik nu geen biologische boer meer in de buurt heb, waar ik het eerder altijd kocht)
heb vandaag biologisch gehakt gekocht, daarop staat dus netjes het land van geboorte, mesten, slachten en verwerken, allemaal in nl, en dat is hoe ik het wil.
ik ben van mening dat het dierenwelzijn en manier van slachten in nl wel humaan is.
(uitzonderingen daar gelaten, (helaas zijn die er blijkbaar))

ik wist overigens niet dat er in nl echt bewust voor de slacht wordt gefokt, maar als je kijkt naar de overige markt voor belsen, ja dan is het ook niet vreemd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:18

helaas gebeurt het hier dus ook. Tuurlijk kun je in je eentje niet de wereld verbeteren, maar als je een beetje bewust bent/wordt van de dingen dan ben je al op de goede weg. Mijn eerste reactie in dit topic was ook een beetje van, nou het zal allemaal wel, maar ben toch nu wel bewuster gaan denken en de dingen die ik opnoem wist ik al, maar dacht daar verder niet over na. ik ga nu ook over op biologisch vlees. heb nog wel wat gewoon in de vriezer liggen en zal dat eerst opmaken, maar ga zeker anders inkopen doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:40

Maar is biologisch vriendelijker?
Daar zet ik dus mijn kant tekeningen bij Lachen
Vervoer is iig al hetzelfde Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:43

Die dieren komen in ieder geval wel zoveel (weet niet meer precies hoeveel) buiten en lopen in een buitenstal. Vind ik al een hele verbetering. Vervoer zal altijd een probleem blijven... Ik heb al eens vaker gezegd: Als er geen mensen rondliepen op deze aardbol, dan was het een paradijs...

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:46

pinuts schreef:
zucht, er zijn mensen die geen paardenvlees willen eten. Omdat ze daar meer van houden dan bijv van een koe. En omdat een paard je huisdier is. Dus voor die mensen is dat wel ff belangrijk om te weten.

en wist je dat paarden de enige dieren zijn die NIET gefokt worden voor de slacht

dus is dat een rare reden vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:51

Ik denk dat je daar een denkfout maakt Zammie Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:55

bij biologisch weet je teminste zeker dat ze buiten zijn geweest (veel, of alleen maar ooit), en dat ze hen hele leven in nl zijn geweest, dus geen grote transporten hebben moeten ondergaan.
daar teken ik voor.
maar van mij hoeft dat niet perse biologisch te zijn, zoals ik vaker zei, het mag ook van een gewone melkkoe zijn, als die bij de plaatselijke slager geslacht wordt.
ik heb het dan over melkvee dat buiten komt, voor de rest, dat biologische qua geen gif of kunstmest en al die dingen, dat boeit me eigenlijk niet.
het gaat mij erom dat ik weet dat er niet met zo'n dier gezeuld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:56

Volgensmij is een bio vlees helemaal niet zeker buiten geweest.
Maar heeft het wel meer leefruimte gehad Lachen
Of heb ik het nu verkeerd?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:58

ik zou het niet eens precies weten,
maar er staat op dat ze in nl geboren zijn, geleefd hebben en geslacht zijn.
en daar gaat het mij persoonlijk dus om Lachen
als dat op ander vlees ook werdt vermeld kocht ik dat net zo snel.
rundvlees dan dus he.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:18

runningkawa schreef:
Volgensmij is een bio vlees helemaal niet zeker buiten geweest.
Maar heeft het wel meer leefruimte gehad Lachen
Of heb ik het nu verkeerd?

was een paar weken terug in boer zoekt vrouw, met Agnes. Die ging kijken op de bioboerderij van haar vriend en daar lieten ze zien hoe de boerderij er uit zag en hoelang de dieren naar buiten gingen (moeten volgens de regels)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:19

Volgensmij moet er niks.... een scharrelkip ziet ook geen buitenlucht hoor Lachen

Maar goed, kan het fout hebben Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:20

runningkawa schreef:
Ik denk dat je daar een denkfout maakt Zammie Lachen

Wat is mijn denkfout runningkawa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:21

Dat ze buiten moeten Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:26

runningkawa schreef:
Dat ze buiten moeten Lachen

Heb ff gegoogeld, en daar staat genoeg info op over de verschillende keurmerken. Moet me er dus goed in gaan verdiepen om erachter te komen wat wat nu precies inhoudt, maar er is wel vlees (varkens, koeien en kippen) te verkrijgen van dieren die zelf mogen beslissen of ze buiten of binnen willen zijn...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:29

als ik heel erg eerlijk ben hou ik me niet zo bezig met het welzijn van de dieren die voor consumptie gehouden/gefokt worden.
tuurlijk, als ik van die nare beelden zie draait mijn maag om, maar ik eet er geen karbonaatje of frikandelletje minder om.