Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
suze_ schreef:Het zal in je leven iig altijd consequenties hebben.
Al denk ik liever in 'gevolg'. Alles wat je doet heeft gevolgen.
Moniek schreef:Sim0ne schreef:Dus je mag uitvreten wat je wil, als je maar achteraf berouw toont. Lekkere moraal...
nee dat zie je verkeerd.
elke zonde heeft conceqenties die zijn van klein tot groot en daardoor word jou levensweg bepaald.
Sim0ne schreef:Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?
Sim0ne schreef:Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?
suze_ schreef:@simone: ik reageerde omdat jij zei er zijn dus geen consequenties voor diegene.
Moniek schreef:Sim0ne schreef:Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?
wat bedoel je?
eefangel schreef:Sim0ne schreef:Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?
Idd, ok ik geef toe, mijn bijbelkennis is te klein om daar inhoudelijke opmerkingen over te maken,
maar daarom ben ik juist nieuwsgierig wat de oorsprong hiervan is.
Maar nergens hierin vind ik een goede reden voor mij om aan de inhoud van de bijbel enige waarde toe te kennen,
anders dan een leuke mythe, net als die van de Grieken etc.
Moniek schreef:De bijbel bestaat uit 88 boeken, evangeliën en brieven, en die zijn dus door een groot tal schrijvers gemaakt.
apostelen van jezus bijvoorbeeld en Genesis is geschreven door Mozes er zijn er zo veel
ook word er gezegd dat wij de mensen het hebben geschreven god heeft het ons verteld wat wij moesten schrijven.
Moniek schreef:Sim0ne schreef:Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.
in veel gevallen wel maar berouw tonen is niet zomaar biechten en dan ben je klaar.
nee berouw tonen is jeleven anders leven je eigen veranderen.
niet alle zondes worden vergeven,puurheid van een ander weg nemen is zoals dat bij jezus hebben geprobeerd.
fojoe schreef:(ik spreek volgens de rooms-katholieke kerk, hoe het elders zit weet ik niet)
als je gaat biechten, krijg je de absolutie, dit wil zeggen dat je zonden dan vergeven worden.
men gaat ervan uit dat je gaat biechten omdat je berouw hebt.
Sim0ne schreef:suze_ schreef:@simone: ik reageerde omdat jij zei er zijn dus geen consequenties voor diegene.
Ik bedoelde consequenties vanuit God. Als je ondanks grote zondes toch in de hemel kan komen, vind ik dat erg raar. De consequenties op aarde zijn namelijk van zeer beperkte tijd (een mensenleven), dat wordt gevolgd door een eeuweigheid in de hemel. Ik heb daarmee gewoon het idee dat het veel te makkelijk wordt gemaakt voor de gelovigen. De ongelovigen immers kunnen nooit in de hemel komen, hoe goed ze ook leven, terwijl de gelovigen alleen berouw hoeven te tonen en dan wel in de hemel komen, ondanks de meest verschrikkelijke dingen die ze misschien in hun leven gedaan hebben. Dit is voor mij niet alleen onverteerbaar, maar ook uiterst onrechtvaardig en onbegrijpelijk.
Moniek schreef:Sim0ne schreef:Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.
in veel gevallen wel maar berouw tonen is niet zomaar biechten en dan ben je klaar.
nee berouw tonen is jeleven anders leven je eigen veranderen.
niet alle zondes worden vergeven,puurheid van een ander weg nemen is zoals dat bij jezus hebben geprobeerd.
Moniek schreef:De bijbel bestaat uit 88 boeken, evangeliën en brieven, en die zijn dus door een groot tal schrijvers gemaakt.
apostelen van jezus bijvoorbeeld en Genesis is geschreven door Mozes er zijn er zo veel
ook word er gezegd dat wij de mensen het hebben geschreven god heeft het ons verteld wat wij moesten schrijven.
Sim0ne schreef:fojoe schreef:(ik spreek volgens de rooms-katholieke kerk, hoe het elders zit weet ik niet)
als je gaat biechten, krijg je de absolutie, dit wil zeggen dat je zonden dan vergeven worden.
men gaat ervan uit dat je gaat biechten omdat je berouw hebt.
Ik zou liever uitgaan van een geloof waarbij mensen van tevoren nadenken en iets besluiten niet te doen, dan achteraf spijt te betuigen. Gedaan is gedaan en aanvaard de consequenties. Je moet iemand toch aansprakelijk kunnen stellen voor zijn gedrag.
suze_ schreef:Denk dat dat iets is waar geen voor bewijs is en waar je dus weer in moet 'geloven'.
(betreft dat teksten door God doorgegeven aan de mensen)
Moniek schreef:klopt maar vergeven is een daad niet zomaar een woord je word vergeven waardoor je verandert.
Sim0ne schreef:suze_ schreef:Denk dat dat iets is waar geen voor bewijs is en waar je dus weer in moet 'geloven'.
(betreft dat teksten door God doorgegeven aan de mensen)
Dan wordt het geloof wel heel flinterdun.