God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:51

De bijbel bestaat uit 88 boeken, evangeliën en brieven, en die zijn dus door een groot tal schrijvers gemaakt.
apostelen van jezus bijvoorbeeld en Genesis is geschreven door Mozes er zijn er zo veel

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:52

Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:52

Het zal in je leven iig altijd consequenties hebben.
Al denk ik liever in 'gevolg'. Alles wat je doet heeft gevolgen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:53

suze_ schreef:
Het zal in je leven iig altijd consequenties hebben.
Al denk ik liever in 'gevolg'. Alles wat je doet heeft gevolgen.

Dat begrijp ik, maar dat heeft niets met God te maken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:54

Moniek schreef:
Sim0ne schreef:
Dus je mag uitvreten wat je wil, als je maar achteraf berouw toont. Lekkere moraal...

nee dat zie je verkeerd.
elke zonde heeft conceqenties die zijn van klein tot groot en daardoor word jou levensweg bepaald.

Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.[/quote]

in veel gevallen wel maar berouw tonen is niet zomaar biechten en dan ben je klaar.
nee berouw tonen is jeleven anders leven je eigen veranderen.
niet alle zondes worden vergeven,puurheid van een ander weg nemen is zoals dat bij jezus hebben geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:55

Wat trouwens voor de mensen die geïntereseerd zijn een heel interessant boek is, is "de vrouwelijke geschiedenis van de wereld" van Marilyn French. Lachen

Een women point of view op de wereldgeschiedenis in plaats van alle boeken die door mannen zijn geschreven Schijnheilig

(klinkt nu heel feministisch, maar er is niks mis mee de geschiedenis eens door een andere bril te bekijken)

@simone: ik reageerde omdat jij zei er zijn dus geen consequenties voor diegene. Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:55

Sim0ne schreef:

wat bedoel je?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:56

Sim0ne schreef:

Idd, ok ik geef toe, mijn bijbelkennis is te klein om daar inhoudelijke opmerkingen over te maken,
maar daarom ben ik juist nieuwsgierig wat de oorsprong hiervan is.
Maar nergens hierin vind ik een goede reden voor mij om aan de inhoud van de bijbel enige waarde toe te kennen,
anders dan een leuke mythe, net als die van de Grieken etc.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:57

suze_ schreef:
@simone: ik reageerde omdat jij zei er zijn dus geen consequenties voor diegene. Lachen

Ik bedoelde consequenties vanuit God. Als je ondanks grote zondes toch in de hemel kan komen, vind ik dat erg raar. De consequenties op aarde zijn namelijk van zeer beperkte tijd (een mensenleven), dat wordt gevolgd door een eeuweigheid in de hemel. Ik heb daarmee gewoon het idee dat het veel te makkelijk wordt gemaakt voor de gelovigen. De ongelovigen immers kunnen nooit in de hemel komen, hoe goed ze ook leven, terwijl de gelovigen alleen berouw hoeven te tonen en dan wel in de hemel komen, ondanks de meest verschrikkelijke dingen die ze misschien in hun leven gedaan hebben. Dit is voor mij niet alleen onverteerbaar, maar ook uiterst onrechtvaardig en onbegrijpelijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:58

Moniek schreef:
Sim0ne schreef:

wat bedoel je?

Al die verschillende boeken waaruit de bijbel bestaat, hoe weet je zeker dat de teksten die daarin staan door God doorgegeven zijn aan de mensen die ze geschreven hebben?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:59

eefangel schreef:
Sim0ne schreef:

Idd, ok ik geef toe, mijn bijbelkennis is te klein om daar inhoudelijke opmerkingen over te maken,
maar daarom ben ik juist nieuwsgierig wat de oorsprong hiervan is.
Maar nergens hierin vind ik een goede reden voor mij om aan de inhoud van de bijbel enige waarde toe te kennen,
anders dan een leuke mythe, net als die van de Grieken etc.

De bijbel bestaat uit 88 boeken, evangeliën en brieven, en die zijn dus door een groot tal schrijvers gemaakt.
apostelen van jezus bijvoorbeeld en Genesis is geschreven door Mozes er zijn er zo veel
ook word er gezegd dat wij de mensen het hebben geschreven god heeft het ons verteld wat wij moesten schrijven.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:00

Moniek schreef:
ook word er gezegd dat wij de mensen het hebben geschreven god heeft het ons verteld wat wij moesten schrijven.

Hoe weet je zo zeker dat God dat vertelt heeft en dat die mensen het niet zelf verzonnen hebben?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:00

Moniek schreef:
Sim0ne schreef:
Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.

in veel gevallen wel maar berouw tonen is niet zomaar biechten en dan ben je klaar.
niet alle zondes worden vergeven,puurheid van een ander weg nemen is zoals dat bij jezus hebben geprobeerd.

(ik spreek volgens de rooms-katholieke kerk, hoe het elders zit weet ik niet)
als je gaat biechten, krijg je de absolutie, dit wil zeggen dat je zonden dan vergeven worden.
men gaat ervan uit dat je gaat biechten omdat je berouw hebt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:01

fojoe schreef:
als je gaat biechten, krijg je de absolutie, dit wil zeggen dat je zonden dan vergeven worden.

Ik zou liever uitgaan van een geloof waarbij mensen van tevoren nadenken en iets besluiten niet te doen, dan achteraf spijt te betuigen. Gedaan is gedaan en aanvaard de consequenties. Je moet iemand toch aansprakelijk kunnen stellen voor zijn gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:02

Sim0ne schreef:
suze_ schreef:

Ik bedoelde consequenties vanuit God. Als je ondanks grote zondes toch in de hemel kan komen, vind ik dat erg raar. De consequenties op aarde zijn namelijk van zeer beperkte tijd (een mensenleven), dat wordt gevolgd door een eeuweigheid in de hemel. Ik heb daarmee gewoon het idee dat het veel te makkelijk wordt gemaakt voor de gelovigen. De ongelovigen immers kunnen nooit in de hemel komen, hoe goed ze ook leven, terwijl de gelovigen alleen berouw hoeven te tonen en dan wel in de hemel komen, ondanks de meest verschrikkelijke dingen die ze misschien in hun leven gedaan hebben. Dit is voor mij niet alleen onverteerbaar, maar ook uiterst onrechtvaardig en onbegrijpelijk.

geloof jij hier zelf in?

ik ben alleen maar heel erg blij voor de mensen die in een hemel geloven dat ze dat hebben als geruststelling. Fijne gedachte toch daar terecht te kunnen. Lachen

mensen die verschrikkelijke dingen hebben gedaan en berouw tonen en dan denken daar te zullen komen, ach ja.

ik denk meer in de karma-richting.. what goes around comes around.

en dat zij denken dat ik en andere 'ongelovigen' daar niet komen, daar maak ik mij niet druk om, want voor mij bestaan hemel en hel toch niet Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:02

Moniek schreef:
Sim0ne schreef:
Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.

men gaat ervan uit dat je gaat biechten omdat je berouw hebt.[/quote]

klopt maar vergeven is een daad niet zomaar een woord je word vergeven waardoor je verandert.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:03

Nee, ik geloof zelf niet in de hemel. Ik ben alleen op zoek naar redenaties van gelovigen om dit te rechtvaardigen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:04

Moniek schreef:

Dat heb je hier nu heel mooi voor een 2e keer neergezet,

maar heb je ook een antwoord op mijn vraag?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:04

Vroeg ik mij ook af. Hoe weet je dat de teksten in de bijbel echt door God doorgegeven zijn aan de mensen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:05

Sim0ne schreef:
fojoe schreef:

Ik zou liever uitgaan van een geloof waarbij mensen van tevoren nadenken en iets besluiten niet te doen, dan achteraf spijt te betuigen. Gedaan is gedaan en aanvaard de consequenties. Je moet iemand toch aansprakelijk kunnen stellen voor zijn gedrag.

ik vind de biecht ook wel een heel eenvoudig omwegje naar de hemel, hoor!
ik vertel wat ik geleerd heb in de godsdienstlessen, dit is niet wat ik zelf geloof Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:06

Denk dat dat iets is waar geen voor bewijs is en waar je dus weer in moet 'geloven'.
(betreft dat teksten door God doorgegeven aan de mensen)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:07

suze_ schreef:
Denk dat dat iets is waar geen voor bewijs is en waar je dus weer in moet 'geloven'.

Dan wordt het geloof wel heel flinterdun.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:08

Inderdaad, want dan is de kans dus net zo groot dat dat alles niet helemaal op feiten gebaseerd is, als dat het de absolute waarheid is Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:09

Moniek schreef:
klopt maar vergeven is een daad niet zomaar een woord je word vergeven waardoor je verandert.

ja, je zonden worden vergeven en dan kan je weer opnieuw beginnen ... met zondigen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:09

Sim0ne schreef:
suze_ schreef:

Dan wordt het geloof wel heel flinterdun.

Maar dat is wat geloof is Haha!

En op zich is dat toch niet erg als iemand dat wil geloven Lachen
Als iemand zich daar goed bij voelt en kracht uithaalt.

Zolang er maar respect is naar andere geloven/mensen toe en er geen missionaris-gedoe bij komt kijken Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt