Wilders en zijn extreme uitspraken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

Re: Meneer Wilders is zelf knetter gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:28

ja, dat vind ik ook chubby. Hij is wel erg grof af en toe... maar ik vind ook wel dat er punten zijn waarin hij gelijk heeft, alleen brengt hij het erg ruw.
Tuurlijk verschilt het per geval, maar soms gaat het in mijn ogen gewoon te ver hoor. Het is nederland, en als er mensen zijn die moslim willen zijn vind ik dat goed, maar de nederlandse wetten staat boven de koran, vind ik. En ik vin dook dat mensen zelf initiatief kunnen nemen, en niet met hun handje op zitten te wachten. (verschilt per situatie hoor! dat mag niet vergeten worden)
@ronja, heb jij zelf ervaring met moslims in het bijzonder? Ik denk trouwens wel dat religie een motivatie is, maar in een ander opzicht dan dat van jou...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:28

Wat ik jammer vind is dat er een hele angstcultuur om de Islam en de daaraan verwante geloven bestaat, terwijl het overgrote deel van de niet-islamieten geen ENKEL idee hebben wat er in de Koran staat en hoe de verschillende stromingen binnen de Islam die woorden interpreteerd en in de praktijk brengt.

De enige kennis die wij vaak hebben zijn de "weetjes" die wij via de media en politicie als Wilders aangereikt krijgen. Niet echt objectief, toch?

Ik durf mij niet inhoudelijk te bemoeien met zaken betreffende de inhoud van de Islam, omdat ik niet de moeite heb om te zeggen dat ik daar dus geen barst van af weet.

Wat ik wel durf te zeggen is dat als je de bijbel woord voor woord gaat uitspitten, je daar ook de nodige amunitie voor anti-christelijken kunt vinden.

Maar zo zwart-wit is het leven toch niet? Net zoals er vele stromingen bestaan in het christendom, jodendom en boedshisme, zijn er evenveel verschillende stromingen in het islamitische geloof.
We scheren toch ook niet alle christenen over 1 kam, een katholiek is toch geen protestant of russisch orthodox? Waarom mag je dan wel zeggen dat "de" islam slecht is?

Over immigratie heb ik wel ideeen. In de meeste landen van de wereld kun je alleen maar een verblijfsvergunning krijgen als je aan eisen en voorwaarden voldoet. Voor veel landen geldt daarbij dat je een werktoezeggen moet hebben en er iemand voor je garant moet staan.
Ik vind dat dat hier in Nederland ook ingevoerd moet worden. Geen zicht op werk is gewoon geen verblijfsvergunning, echte vluchtelingen uitgezonderd natuurlijk. In andere landen in dat echt heel normaal.

Over Nederlanders die het vertikken om te werken (en daar zijn er ook veel van), die mogen van mij inderdaad ook veeeel harder aangepakt worden. Korten op de uitkering als je werk weigert of weigert bij of om te scholen, etc.
We moeten allemaal op de een of andere manier bijdragen aan onze maatschappij, of je nou Nederlander bent of niet. Iedereen die wil bijdragen is wat mij betreft welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:29

Citaat:
Over immigratie heb ik wel ideeen. In de meeste landen van de wereld kun je alleen maar een verblijfsvergunning krijgen als je aan eisen en voorwaarden voldoet. Voor veel landen geldt daarbij dat je een werktoezeggen moet hebben en er iemand voor je garant moet staan.
Ik vind dat dat hier in Nederland ook ingevoerd moet worden. Geen zicht op werk is gewoon geen verblijfsvergunning, echte vluchtelingen uitgezonderd natuurlijk. In andere landen in dat echt heel normaal.

Over Nederlanders die het vertikken om te werken (en daar zijn er ook veel van), die mogen van mij inderdaad ook veeeel harder aangepakt worden. Korten op de uitkering als je werk weigert of weigert bij of om te scholen, etc.
We moeten allemaal op de een of andere manier bijdragen aan onze maatschappij, of je nou Nederlander bent of niet. Iedereen die wil bijdragen is wat mij betreft welkom.

Hier sluit ik me helemaal bij aan Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:30

Ik denk dat mensen in sommige delen wel gegronde angst hebben hoor, ik woon in centrum antwerpen. Er zijn delen dat de politie niet meer komt.
Er is meer dan weetjes uit de krant

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:30

Nou sorry hoor, maar als je een ander paspoort hebt je de taal niet spreekt dan kan je hier wel geboren zijn, maar blijf je een buitenlander. Nederland is van de koeien en de molens en de klompen. En als je dat niets vind ga je maar lekker ergens heen waar je het beter kan krijgen toch?

Wat hebben we hier niet genoeg gedaan aan integratie? Laat me niet lachen.... Hebben mensen dan zelf geen verantwoordelijkheid? Zij komen toch hier heen? Dan ga je toch zorgen dat je de boel voor elkaar hebt? Het einige dat we hier fout hebben gedaan is dat we geen eisen hebben gesteld. En keiharde regels. Geen onzin met pardonregelingen en andere onzin. Nee regels! Als jij hier wilt blijven moet je zorgen dat je de taal spreekt en werk hebt. Dat je zoveel verdient per jaar en dat je de eerste 10 jaar niet in contact komt met jusitie. Voldoe je hier niet aan? Dan weg.

De reden dat men niet integreert en aanpast is omdat ze hun eigen cultuur meenemen. En dat botst met de gewoonten en de gebruiken hier. Hier voedt de school je kinderen niet op, nee dat moet je hier zelf doen. Hier zijn vrouwen geen voetveeg. Als je een knappe baan wilt zal je dus handjes moeten leren schudden met vrouwen. De culturen verschillen gewoon te veel om dit vlekkeloos te laten verlopen. Maar zij zijn de gene die zich moeten aanpassen, niet wij. Tuurlijk is iedereen vrij om te geloven wat hij of zij wil, maar je zal je gebruiken moeten aanpassen aan het land waar je bent.

Maar goed, ik ben ook niet slim genoeg om alles in een breder perspectief te zien

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:31

Slotty schreef:
@ronja, heb jij zelf ervaring met moslims in het bijzonder? Ik denk trouwens wel dat religie een motivatie is, maar in een ander opzicht dan dat van jou...

Jep.. absoluut. En naast mijn persoonlijke ervaring heb ik er ook nog mijn studie van gemaakt en ben ik er dus dagelijks mee bezig. Vandaar dat het me persoonlijk zo raakt. Zit met rooie wangen achter de pc wanneer ik dergelijke dingen lees... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:32

En ik heb er dagelijks mee gewerkt....en heb dus ook heel wat ervaringen...en veel zijn niet positief.
1 ervan is gediscrimineerd worden....toch te gek voor woorden...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:34

Word jij dan niet bangen heel boos van al die vrouwonterende dingen die je meemaakt? En dat Homo´s weer in elkaar getimmerd worden? Tuurlijk doet niet iedereen dat. Maar het zijn er zo veel...

Firedancer

Slotty schreef:
Het is nederland, en als er mensen zijn die moslim willen zijn vind ik dat goed, maar de nederlandse wetten staat boven de koran, vind ik.

De kunst is alleen om het fijne lijntje te vinden tussen andere cultuur of gewoontes accepteren en anderzijds respect te hebben voor de normen en regels van het land waar je woont c.q. te gast bent.

Wij wonen in een land wat er voor gekozen heeft om tolerant te zijn en veel verscheidenheid aan leefvormen te ambieren en respecteren, dat is prachtig, maar dat betekent niet dat je je dus als Nederlander maar moet laten dicteren door iemand die daar andere ideeen op na houdt.
Er is al eerder geschreven dat als je naar het buitenland gaat, je ook niet alles kunt doen en laten wat je wilt, dan heb je daar de lokale maatschappij te respecteren en je aan te passen. Tolerantie betekent in mijn ogen dat je wel meer variatie toe staat in cultuur en gewoontes, maar niet dat je maar alles over je heen moet laten komen. Dan wordt het ook een janboel.

Anoniem

Chubby schreef:
Ik was vorige week stómverbaasd te horen dat een man al 29 jaar in NL woont, illegaal (!), maar wel werkt en officieel woont en zijn kinderen gaan naar school..

Ik was enige tijd geleden meer verbaast over het feit dat een gezin welke al 30 jaar in Nederland verbleef en netjes werkte, belasting betaalde, kids naar school enz.........gewoon het land zonder pardon uitgezet kon worden.

lesilla

Maar wat ik vaak ook tegenkom, is dat de tegen argumenten van mensen komen die niet in probleem wijken wonen, en dus makkelijk roepen hebben. Ik versta de mensen die in die wijken wonen en roepen, zoiets heet beide kanten verstaan, inplaats van rechtdoor denken, en dat doen er veel niet

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:35

Sorry dat ik het zeg maar ik ben toch wel een beetje
voorstander van zijn plannen. Maar soms zegt hij
dingen die ik toch een beetje te vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:36

Denk dat velen een aantal dingen verwarren. Mensen die politiek of economisch asiel aanvragen die zullen eerst door de molen moeten voor ze kunnen werken. Die kunnen niet in hun eigen land eerst de boel regelen en dan deze kant op komen. Als dat zou kunnen dan heette het geen asiel meer Clown

Immigranten daarintegen en dat zijn dus mensen die uit een veilige omgeving komen, daar zijn de regels anders voor en die komen niet zomaar het land in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:36

Ik heb er helemaal niet voor gekozen zo tollerant te zijn

En heel veel mensen die bijv een stem op rita uitgebracht hebben ook niet....maar kijkt onze regering daarna?
Wat heeft stemmen voor zin in dit land? Is toch maar een vertoning en meer niet....

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:37

Esperanza schreef:
Word jij dan niet bangen heel boos van al die vrouwonterende dingen die je meemaakt? En dat Homo´s weer in elkaar getimmerd worden? Tuurlijk doet niet iedereen dat. Maar het zijn er zo veel...

Ehhmmm.... de dingen die jij noemt zijn niet specifiek islamitisch. Er zijn heel veel christelijke stromingen waar dat ook de normaalste zaak van de wereld is, waarvan er ook veel in Nederland zijn. Gooien wij die er ook uit dan, als zijn ze nog zo oer - hollands?

Esperanza
Blogger

Pipo schreef:
Chubby schreef:
Ik was vorige week stómverbaasd te horen dat een man al 29 jaar in NL woont, illegaal (!), maar wel werkt en officieel woont en zijn kinderen gaan naar school..

Ik was enige tijd geleden meer verbaast over het feit dat een gezin welke al 30 jaar in Nederland verbleef en netjes werkte, belasting betaalde, kids naar school enz.........gewoon het land zonder pardon uitgezet kon worden.

Dit soort excessen hadden ook voorkomen moeten worden. Het is mooi dat er eindelijk schoon schip gemaakt wordt, maar zo iemand kan je niet meer wegsturen. Anderzijds is het ook zo... Waar leg je de grens? En wat sprak die kerel slecht Nederlands zeg. Dat kan na 30 jaar toch wel iets beter?

kjoetie

Esperanza schreef:
Nou sorry hoor, maar als je een ander paspoort hebt je de taal niet spreekt dan kan je hier wel geboren zijn, maar blijf je een buitenlander. Nederland is van de koeien en de molens en de klompen. En als je dat niets vind ga je maar lekker ergens heen waar je het beter kan krijgen toch?

Dat is jouw mening maar geen feit. Wettelijk zijn het toch echt nederlandse jongeren Lachen Zullen we we dan meteen alle friezen, limburgers en achterhoekers die amper ABN spreken eruit kieperen?

Wat hebben we hier niet genoeg gedaan aan integratie? Laat me niet lachen.... Hebben mensen dan zelf geen verantwoordelijkheid? Zij komen toch hier heen? Dan ga je toch zorgen dat je de boel voor elkaar hebt? Het einige dat we hier fout hebben gedaan is dat we geen eisen hebben gesteld. En keiharde regels. Geen onzin met pardonregelingen en andere onzin. Nee regels! Als jij hier wilt blijven moet je zorgen dat je de taal spreekt en werk hebt. Dat je zoveel verdient per jaar en dat je de eerste 10 jaar niet in contact komt met jusitie. Voldoe je hier niet aan? Dan weg.

De reden dat men niet integreert en aanpast is omdat ze hun eigen cultuur meenemen. En dat botst met de gewoonten en de gebruiken hier. Hier voedt de school je kinderen niet op, nee dat moet je hier zelf doen. Hier zijn vrouwen geen voetveeg. Als je een knappe baan wilt zal je dus handjes moeten leren schudden met vrouwen. De culturen verschillen gewoon te veel om dit vlekkeloos te laten verlopen. Maar zij zijn de gene die zich moeten aanpassen, niet wij. Tuurlijk is iedereen vrij om te geloven wat hij of zij wil, maar je zal je gebruiken moeten aanpassen aan het land waar je bent.

Aanpassen ja, assimileren (en dat is eigenlijk wat jij zegt) hoeft imo niet, mits je maatschappelijk kunt functioneren. Is maar een heul klein deel die geen handjes schudden hoor Knipoog en de moslima van nu stoomt door naar de top van het bedrijfsleven en qua opleidingsniveau. Bovendien vind ik dat integreren iets is dat toch echt ook van 2 kanten komt hoor, beetje open staan voor een ander is niet verkeerd. Werkt toch ook veel prettiger als je mekaar een beetje tegenmoet komt? Maargoed, is je goed recht om dat te vinden. Nederland is lang niet zo tolerant als we claimen te zijn, maar onverschillig: als we er maar geen last van hebben mag je doen wat je wilt, maar owee als het niet volledig bij onze kaasvisie past (even heel kort door de bocht). Ik denk dat jij verwoord wat heel veel mensen inderdaad denken. Maar dan onszelf ook niet meer op de borst kloppen hoe tolerant en vrij we wel niet zijn.

Je vergeet even dat de eerste 2 generaties hier ook helemaal niet van plan waren om te blijven. Wat je zegt over het wanbeleid van de overheid ben ik het wel mee eens.

Maar goed, ik ben ook niet slim genoeg om alles in een breder perspectief te zien.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 20-09-07 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Ik heb de Koran niet gelezen, maar ook de Bijbel ken ik niet woordelijk (of iets in die richting)..

Ik vermoed dat wanneer je beide boeken naast elkaar legt, je een héle hoop overeenkomsten vindt. Beide boeken geven een leidraad aan normen en waarden, waarmee je je leven kunt leiden als goed mens.

Ik heb dan ook geen enkele moeite met mensen die een ander geloof aanhangen dan mijn geloof. Mits dat niet in extreme mate is. Ook mensen die zwaar hangen aan de Nederlands Hervormde Kerk vind ik "eng". Omdat deze extremisten zelf geen verantwoordelijkheid meer dragen en hun daden vergoeilijken uit naam van God of Allah.

Er ís een heleboel onbegrip tussen culturen en geloven. Maar het blijkt dat veel mensen het nut niet zien van een open discussie. Datgene wat georganiseerd wordt, wordt óf veel te liefjes aangepakt óf loopt af met een hoop trammelant. En je kunt zeggen wat je wilt, ik heb vooral van de zijde van alochtonen veel dominantie en agressie gezien.

Firedancer schreef:
Wat ik jammer vind is dat er een hele angstcultuur om de Islam en de daaraan verwante geloven bestaat, terwijl het overgrote deel van de niet-islamieten geen ENKEL idee hebben wat er in de Koran staat en hoe de verschillende stromingen binnen de Islam die woorden interpreteerd en in de praktijk brengt.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:38

ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik tegen buitenlanders ben hoor!! want ikken er een aantal, en die zijn gewoon heel vriendelijk. Alleen criminelen, dat vind ik niet goed. Maarja, er zijn ook criminelen die nederlander zijn...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:41

Ik zeg ook niet dat een multiculturele samenleving niet voor problemen zorgt, integendeel. Die problemen zijn er wel degelijk en daar kun je je ogen niet voor sluiten.

Waar ik wél op tegen ben is dat mensen die problemen koppelen aan het Islamitisch geloof. Want dat klopt gewoon echt niet. Als de Islam aan zou zetten tot haat en onverdraagzaamheid, hoe verklaar je dan al die duizenden Moslims die braaf hun leven leiden en niet meer verkeerd doen dan jij en ik? Zoals ik al zei, de Islam praat criminaliteit niet goed, en daar moet je de oorzaak ook niet zoeken. Die ligt op heel andere vlakken (die soms wel te maken hebben met een afwijkende etnisch-culturele achtergrond, dat spreek ik absoluut niet tegen)

Je kunt niet tegen de Islam aan blijven schoppen en dan verwachten dat alles opgelost wordt, want zo werkt het gewoon niet. En dat is helaas wel wat Wilders verkondigt.

En waar ik ook ontzet van ben is dat er mensen zijn die bepaalde verschijnselen overtrekken naar een veel te grote groep. Want dat is gewoon niet de werkelijkheid.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:42

Firedancer schreef:
Esperanza schreef:

Ehhmmm.... de dingen die jij noemt zijn niet specifiek islamitisch. Er zijn heel veel christelijke stromingen waar dat ook de normaalste zaak van de wereld is, waarvan er ook veel in Nederland zijn. Gooien wij die er ook uit dan, als zijn ze nog zo oer - hollands?

Nou, gelukkig komt dat ook steeds minder voor. Daar vechten we toch ook al jaren tegen? (De christelijke schoolmeester die thuis zijn kinderen misbruikt?) Maar om nu weer 100 jaar terug te gaan in de tijd, daar pas ik voor.

Ik pas er voor om betast te worden in een discotheek, maar niets terug durf te doen om dat zij met zijn allen zijn en wij maar met zijn 2en? Als het een Nederlander was geweest had ie een knal op zijn bek gehad.

Ook ik heb er niet voor gekozen om tolerant te zijn. En ik zie niet in wat er mis mee is om van mensen die hier willen blijven te vragen om zich aan te passen. Aan onze poldercultuur.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:43

Maar ik bedoel ze slaan mensen in elkaar. En wat krijgen ze, als een nederlandse jongeren zoiets zouden flikken zouden ze meteen hele politie achter zich aan. En ik bedoel het zijn ze niet allemaal en er zijn ook nl jongeren die zulke dingen doen maar 85 tot 90 procent lees ik laatst ergens is wel marokaans, turks iniedergeval buitenlands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:45

Esperanza schreef:
En wat sprak die kerel slecht Nederlands zeg. Dat kan na 30 jaar toch wel iets beter?

Dat ligt eraan: 30 jaar geleden haalden wij grote getallen Turkse mensen naar Nederland omdat we te lam waren voor bepaalde werkzaamheden. Destijds werd er helemaal geen taalcursus gegeven, dat is pas eind jaren 80 ingesteld. Die mensen werkten keihard en als ze thuis kwamen hadden ze hun gezin, welke ook geen Nederlands sprak. Wanneer had die beste man dat moeten leren? En nu is hij oud en versleten en zeggen we: Bedankt he.......maar donder nu maar weer op! Die man heeft gewoon gewerkt, belasting betaald, pension opgebouwd enz enz.

Zo ga je niet met mensen om. Tenminste, niet volgens mijn normen en waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:46

kimmysan schreef:
Maar ik bedoel ze slaan mensen in elkaar. En wat krijgen ze, als een nederlandse jongeren zoiets zouden flikken zouden ze meteen hele politie achter zich aan. En ik bedoel het zijn ze niet allemaal en er zijn ook nl jongeren die zulke dingen doen maar 85 tot 90 procent lees ik laatst ergens is wel marokaans, turks iniedergeval buitenlands.

Dat je dat leest is omdat als een Allochtoon een misdaad pleegd er meteen staat: ''Turkse jongen slaat homo in elkaar'' oid. Je ziet nooit staan: ''Nederlandse man opgepakt voor mishandeling'' ofzo. Daardoor valt het op, en niet omdat er nou zóveel meer Allochtone criminelen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:46

kimmysan schreef:

Je zou eens iets verder mogen denken dan je eigen referentiekader of de dingen die je in het voorbijgaan hoort.