Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:59

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:59

Echwel schreef:
Waarom zie je met proefdieren alleen de schrijnende gevallen, en niet zoals Cassidy zei de milde gevallen

Omdat de meeste mensen niet veel tegen de milde gevallen hebben. Het is toch alleen maar goed dat men laat zien hoe vreselijk wij met dieren omgaan?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:05

GRMBL.. heel mn post weg.. ff overnieuw typen!

runningkawa schreef:
Wie scheert er hier over 1 kam?
Dat maak jij ervan Lachen

Er wordt hierboven toch duidelijk gesuggereerd dat niemand een tweede kans moet krijgen.

runningkawa schreef:
Dat het zoals het nu gaat niet werkt omdat het te vaak fout gaat is gewoon zo.
Dus zullen ze het anders aan moeten pakken.

Natuurlijk gaat het vaak fout, te vaak... maar je hoort alleen maar de fouten. Heb je wel eens bij het journaal gezien dat er een ex-gedetineerde weer goed terug was in de samenleving?
Nee!

runningkawa schreef:
Maar zoals ik eerder zei, wil je sommige dingen uitvoeren, moet je echt ziek zijn in je bovenkamer. En ja dat is erg voor die persoon dat hij dat heeft moeten krijgen. Maar sommige ziektes zijn niet te genezen...ook niet in de bovenkamer met eeuwig gel*l van een spych. Maar ik heb het idee dat men dat nog steeds niet in wil zien.

Je hoeft niet altijd 'ziek' te zijn om gekke dingen te doen!

Vb:
detour schreef:
maar als er iemand aan mijns stiefdochter komt denk ik eerlijk gezegd wel, dat ik dat stukkie tolerantie laat vallen en niet voor mezelf insta..

Dus, als de stiefdochter van detour (even als vb he Knipoog ) om het leven komt door een misdrijf of wordt mishandeld. Detour staat niet voor zichzelf in en gaat de aanvaller te lijf, ze verwond of misschien vermoord hem wel.
Ze zit haar straf uit, terecht overigens, en keert na jaren terug naar huis. Mag ze nu niet meer functioneren in de maatschappij? Mag ze niet opnieuwe proberen haar leven op te bouwen?

Overigen wil ik je vragen niet zo denigerend te doen over Psychologie. Het is meer dan gelul, veel meer!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:06

detour schreef:
Helemaal met je eens Elaine, al denk ik dat elk mens op een gegeven moment het zo zat is dat emoties een rol gaan spelen en dat maakt het zo lastig; agressie en emoties zijn nu eenmaal menselijk en die eingeschappen kunnen kennelijk niet altijd koste wat het kost- onderdrukt worden.
Volgens mij is dat ook een van de drijfveren bij delicten, net als een teveel aan bepaalde hormomen (is zowiezo onderocht en spelt wel degelijk een rol).
Net als dat dat drijfveren zijn van mensen die zeggen: Doodmaken, die rotzakken, weg ermee, opsluiten, voorgoed, geen tweede kans.

Uiteindelijk kan geen mens om dit soort drijfveren heen en worden we er vroeg of laat allemaal mee geconfronteerd..

Je ziet het hier te algemeen, dan spreek je over eventueel passiemoord en oudermoord, daar kan het door opdrijven van emoties zeker dat laatste en jarenlange druk zijn maar daar word ook rekening mee gehouden. Het eerste njah dat is ieder zijn mening.
De hormoon theorie is nog altijd tussen haakjes trouwens. Daarom helpt chemisch "casteren" bij sommige maar daarin zit je dan weer in een bepaalde groep moordenaars

En een tweede kans geven? Sommige verdienen die eenmaal niet, en ben super blij dat ze die ook niet krijgen. Jullie zien echt nog als teveel mens hoor maar goed als je spreekt over zware gedetineerde Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-09-07 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:06

runningkawa schreef:
Toch valt gewoon meer dan de helft van de criminelen terug in de oude gewoonte, dus nogal logisch dat je dat ook meer hoort, want het gebeurd simpelweg ook meer

In de oude gewoonte terugvallen is slechts een klein deel. Terug in het criminele circuit is helaas een groter deel.. maar nog steeds minder dan de helft!

Het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt om weer in de maatschappij terug te keren.. lees alleen dit topic maar eens door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:09

Dat niemand een 2e kans verdient lees ik echt nergens hoor

Tuurlijk hoor je dat niet op het journaal, jij hoort toch ook niet dat mijn enigste overtreding 58 rijden is waar 50 mocht.
En zelfs die overtreding hoor je niet omdat het geen impact maakt.

TBS krijg je vaak niet zomaar, hebben die mensen een terugval dan is het iets niet zo leuk wat ze gedaan hebben.

70 % van de criminelen komt later weer met jusitie in aanraking
zelfs 80% bij jongeren
Bij TBS-ers is dat wat lager, maar nog altijd veel te hoog gezien het soort misdrijven waar die meestal voor zitten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:10

Elaine, ik heb niet gezegd dat mensen geen tweede kans moeten hebben. Als jij een diefstal pleegt op je zestiende, kan ik er wel mee leven. Maar een kindermoordenaar/verkrachter (ik noem maar wat) hoeft naar mijn mening inderdaad geen tweede kans te hebben. En dan heb ik het natuurlijk niet over de ouder die uit machteloosheid en woede een kogel door de kop van de moordenaar van zijn kind heeft gejaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:12

Wat die ouder ook niet zou doen als het recht eens zegevierde en verkrachters en moordenaars die dat uit koelebloede doen eens echt het gevang in gingen, ipv een half jaartje, want ze zijn zo zielig en geen lieve jeugd boehoe snik snif...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:20

Wat een zinloze discussie (niet dat die niet gevoerd mag worden natuurlijk). Het heeft geen nut om de dierproeven over te hevelen naar mensen omdat de resultaten niet bruikbaar zullen zijn. Je zou de criminelen in kunnen spuiten met ziektes, maar dat zal nog steeds geen echt bruikbare resultaten opleveren, vanwege verschillen in genen. Dus dat is al nutteloos.

Dan zou je nog de proeven op vrijwilligers (laatste fase, vrijwel zeker onschadelijk) kunnen laten doen door criminelen. Is ook nutteloos want de dierproeven blijven bestaan en de mensen die nu leven van medicijntesten (dat zijn er meer dan je denkt) hebben geen baan meer.

Wees in godsnaam gelukkig dat wij wel het fatsoen hebben om onze gedetineerden een menswaardig bestaan te gunnen. Want als wij ze dat niet gunnen en geven, zijn we het zelf ook niet waard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:27

katiavl, dat klopt, ik geef ook een algemeen beeld aan, je hebt je ratio en je gevoelskant . Vind de middenweg maar eens! En dat testosteron een HEEL belangerijke rol speelt bij mannen die gewelddelicten hebben gepleegd is echt bewezen, niks vaags aan.
Dat kan dus een oorzaak zijn, eentje, maar wel eentje die niet over het hoofd gezien moet worden.
Ik vind het alleen- net als een geestesziekte bijvoorbeeld- geen excuus voor de daden die ze uitvoeren.

Praktijkvb: Mijn zus, orthopedagoog, liep stage in De Mesdagkliniek, was jong en onschuldig studentje destijds.
De manier waarop de gedetineerden haar trachten te intmideren op zeer subtiele rake wijze met bepaalde geluiden, woorden, houdingen.. Zeer doeltreffend en doelbewust. Daar zitten zeer geraffineerde zieke mensen tussen. Zelfs in de kliniek presteren ze nog ziekelijk gedrag, hetzij natuurlijk minder erg dan buiten de muren maar toch. Die hoeven van mij oko al geen tweede kans te krijgen.
Denk maar aan hannibal lector uit Silence of the lambs, die figuren zijn er. Weg ermee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:28

lies schreef:
Wat een zinloze discussie (niet dat die niet gevoerd mag worden natuurlijk). Het heeft geen nut om de dierproeven over te hevelen naar mensen omdat de resultaten niet bruikbaar zullen zijn. Je zou de criminelen in kunnen spuiten met ziektes, maar dat zal nog steeds geen echt bruikbare resultaten opleveren, vanwege verschillen in genen. Dus dat is al nutteloos.

Dan zou je nog de proeven op vrijwilligers (laatste fase, vrijwel zeker onschadelijk) kunnen laten doen door criminelen. Is ook nutteloos want de dierproeven blijven bestaan en de mensen die nu leven van medicijntesten (dat zijn er meer dan je denkt) hebben geen baan meer.

Wees in godsnaam gelukkig dat wij wel het fatsoen hebben om onze gedetineerden een menswaardig bestaan te gunnen. Want als wij ze dat niet gunnen en geven, zijn we het zelf ook niet waard.

Het verschil in genen? Hoe zit dat met dieren dan? Zijn die genen niet net zo verschillend?

En ja, wat ben ik blij dat wij het fatsoen hebben om onze moordenaars en verkrachters een menswaardig bestaan te gunnen. Al die onschuldige dieren zijn immers in en in slecht, die verdienen het leven wat ze hebben als proefdier juist....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:42

Omdat iemand zegt tegen proeven op mensen te zijn, betekent dat niet meteen dat degene pro dierproeven is.

Wat de genen betreft. Proefdieren worden in een gecontroleerd milieu gefokt en ook speelt inteelt hier een rol in. Dit is bij mensen niet haalbaar. Of stel je voor dat ze in de gevangenis (inteelt) criminelen gaan fokken? Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:47

Niet allemaal grotendeels bij apen zeker de kleinere is het wildvang, dat fok zou moeten zijn. Maar als je lang de kooien gaat vertonen ze gedrag dat een fokdier niet doet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:51

Diablo schreef:
Het verschil in genen? Hoe zit dat met dieren dan? Zijn die genen niet net zo verschillend?

En ja, wat ben ik blij dat wij het fatsoen hebben om onze moordenaars en verkrachters een menswaardig bestaan te gunnen. Al die onschuldige dieren zijn immers in en in slecht, die verdienen het leven wat ze hebben als proefdier juist....

Zie idd het antwoord van Schimmelig wat betreft genen.

Ik ben helemaal niet voor dierproeven, maar aangezien er niets te kiezen valt, is het gewoon niet anders he?
Zoals al eerder is gezegd; wanneer er alternatieven bestaan zijn dierproeven verboden. Dus kortom, dierproeven zijn hard nodig. Helaas, maar waar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:35

lies schreef:
Diablo schreef:

Zie idd het antwoord van Schimmelig wat betreft genen.

Sizzle schreef:
detour schreef:
Proefdieren zijn ook individuen; dus die stelling gaat niet op; we vallen mijns inziens gewoon net als paarden onder het fenomeen zoogdier.

Enof die stelling op gaat. De meeste proeven worden uitgevoerd op inteelt stammen zodat ieder dier een identieke genetische achtergrond heeft. Dit gebruik van inteeltdieren heeft het proefdier gebruik aanzienlijk teruggedrongen. Wil je misschien ook inteelt gedetineerden maken?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:41

Ik heb een poging gedaan om alles correct bij te lezen, en ga met Lies & Sizzle mee. We kunnen er van alles bij halen in de discussie, maar het heeft helemaal geen wetenschappelijk toegevoegde waarde om gedetineerden te gaan gebruiken.

Gevoelsmatig zal dat anders liggen bij sommige mensen, dat begrijp ik -op zich- best. Maar dat kan/mag nooit een reden zijn om het toe te staan, vind ik.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:54

Sizzle, in je laatste alinea geef je aan dat inteeltdieren het gebruik van proefdieren heeft teruggedrongen; wat zijn inteeltdieren dan? Producten/ aftreksels van de mens?.. Wat ontzettend barmhartig van de mens!

Ook hoe het in NL gesteld is met de criminelen, hoe ze worden gehouden (want er zitten inderdaad een hoop beesten tussen), daar zouden we trots op moeten zijn.

Tuurlijk. Het personeel lijdt onder zware werkdruk, er zijn tekorten aan, ondergewaardeerd salaris, TBS-ers die nog steeds te vaak ontsnappen en in herhaling vallen..

Als ik in de regering zou zitten zou ik niet zo trots zijn op deze omstandigheden maar goed- ieder zijn ding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:27

Diablo schreef:
Ik snap gewoon niet dat er met onschuldige dieren, die nergens om gevraagd hebben en zich niet kunnen verdedigen, zo gesold wordt en dat mensen die gemoord en verkracht hebben zó de hand boven het hoofd wordt gehouden.

Amen.

Elaine hoe kom jij aan die info want wat jij verteld klopt eigenlijk niet helemaal....
En dat geeft een vertekend beeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:30

detour schreef:
Sizzle, in je laatste alinea geef je aan dat inteeltdieren het gebruik van proefdieren heeft teruggedrongen; wat zijn inteeltdieren dan? Producten/ aftreksels van de mens?.. Wat ontzettend barmhartig van de mens!.

Natuurlijk zijn die lijnen een product van de mens, maar dat zijn KWPNers ook.
Ik zou ook liever een wereld zonder proefdieren zien, maar aangezien dat nog niet helemaal lukt zijn er dus maatregelen die er voor zorgen dat er zo min mogelijk gebruikt worden.
Inteelt lijnen zijn daarbij vreselijk belangrijk. Variatie wordt daardoor minimaal zodat je direct naar een effect kunt kijken zonder dat je extra dieren hoeft te nemen om de natuurlijke variatie te bepalen. In sommige proeven kan dit letterlijk een factor 10 schelen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:52

Zijn KWPN-ers zo sterk gericht op inteelt? dat is toch juist het doel niet?!?

Ik snap je verder wel hoor, en het doel ervan, maar nog steeds vind ik het ethisch onacceptabel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:05

Ja kijk als je niet meer mag fokken met dieren dan moeten we ook geen huisdieren meer nemen. Dit valt onder en heeeeel ander hoofdstukje lijkt mij. Dan krijg je meningen al:
Friezen zijn een grote pot met inteelt, dat vind ik ook onacceptabel. Poedels zijn zo lelijk als wat en krijgen ook nog vaak epileptie, dat vind ik ook zielig. Het fokken van vechtrassen bij honden is ook dierenbeulerij. De muizen/ratten lijden niet onder het inteelt zijn, die zijn namelijk gewoon gezond. Maar dit gaat veel te ver off-topic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:10

Inderdaad, ik vind ook dat dat onder een ander kopje valt, vandaar mijn reactie!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:10

detour schreef:
Inderdaad, ik vind ook dat dat onder een ander kopje valt, vandaar mijn reactie!
ah, ok sorry.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:14

Maakt niet uit

Sprak net vriendin aan de lijn, had ook een verfrissend idee:

Als iemand een criminele daad verricht, zou hij van te voren moeten weten dat hij in de bak komt en afhankelijk van het kaliber van zijn daad zou er een bepaalde gradatie aan proeven op hem of (of haar) uitgevoerd mogen worden.

Misschiend dat ze dan wat meer nadenken voor ze uits stouts uithalen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:15

Sizzle schreef:
Poedels zijn zo lelijk als wat en krijgen ook nog vaak epileptie,

Epileptie komt bij alle hondenrassen voor, en ik kan ergere hondenrassen bedenken met raskenmerken die ontstaan in echte lichamelijke problemen dan de poedel hoor.
Het is het imago dat een poedel nuffig maakt, en het kapsel dat ze aangemeten krijgen, maar het zijn verder schitterende dieren. Omdat jij ze niet mooi vindt zijn ze meteen zielig?