De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

visje

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:27

russel schreef:
Hoe zit het met het donorprobleem in Belgie?

Dat bestaat nog steeds Haha! . Het is wel zo dat de wachtlijsten bij ons een stuk minder lang zijn omdat er meer gedoneerd wordt. De laatste jaren is er veel campagne gevoerd om mensen te overtuigen een donorkaart aan te vragen. Dit heeft een effect gehad om het aantal donaties.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:48

erleyne schreef:
Inderdaad! Ik weet niet hoe het in België gesteld is, maar hier hebben we nog zoiets als vrijheid van meningsuiting en persvrijheid. Censuur is wel het ergste wat je kan voorstellen in dit geval!

Hier ben ik weer geneigd om te zeggen dat het allemaal zo eenvoudig niet te stellen is. Haha! De slogan van "de vrije meningsuiting" is DE slogan van het Vlaams Belang in België. Dat is de extreem rechtse (volgens sommigen fascistische) oppositiepartij waar ondertussen al 1 op 5 mensen in België op stemt.

Vlaams Belangers worden regelmatig op het matje geroepen wegens racistische uitspraken en zwaaien dan steeds met het argument van de vrije meningsuiting om er onderuit te komen. Ik vind wel degelijk dat er grenzen mogen zijn aan de vrije meningsuiting. Ik vind het niet gepast dat iemand onder het mom van vrije meningsuiting kwetsende onwaarheden over andere rassen zit uit te kramen.

Citaat:
Overigens vind ik het erg apart dat kinderen 's ochtends mogen bellen terwijl pa en ma op bed liggen? lekker verantwoordelijk van die ouders, bij ons was het: kinderen op, ouders op. En denk maar niet dat ik het in mijn hoofd haalde om zonder toestemming te gaan bellen! ( maar dit gaat wel erg OT Bloos ).

Ik denk niet dat het juist is om de verantwoordelijkheid als alternatief voor een degelijk beleid naar voren te schuiven. Want waarom plaats je dan nog zebrapaden aan schoolpoorten? Het is toch de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind veilig naar school te brengen.

Verantwoordelijkheid zou geen excuus mogen zijn om geen maatregelen te treffen tegen dit soort misleidende spelletjes.

Wat programma's zoals Temptation Island (en erger) betreft... als je kijkt naar wat een strenge methodologie wetenschappers moeten naleven om mensen als proefpersonen aan een experiment te mogen laten deelnemen, dan is het wel hallucinant dat programma-makers zomaar mogen doen wat ze willen met diezelfde mensen. Ik denk ook hier dat verantwoordelijkheid geen excuus mag zijn. Het is duidelijk dat mensen die beslissen deel te nemen aan dit soort programma's de gevolgen van hun daden niet op voorhand kunnen inschatten, maar er achteraf vaak erg onder moeten lijden.

Kijk, als we voor alles moeten rekenen op de verantwoordelijkheid van de mensen, dan zullen we wel voor een serieuze verhoging van het gezondheidsbudjet moeten zorgen. Want we zullen handen te kort komen om alle brandjes te blussen. Ik zeg u: leve te preventie! Bloos

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:12

Dat hangt natuurlijk af van je maatschappijbeeld. Ik ben zeker wel voor regels ( anarchie staat me nou bepaald niet aan ), maar je kan ook te betuttelend zijn. Er zijn zeker wel kwesties waarin je mag vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Ik vind het verschrikkelijk als de overheid voor ons bij alles gaat bepalen wat wel en niet mag. Ik ben geen klein kind, dat bepaal ik zelf wel. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het al die stomme regeltjes voor alles en nog wat. Daar staat Nederland immers bekend om! ( geen idee hoe het bij jullie is Haha! ).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:32

jaantsje schreef:
Elan, je pakt er 1 stukje uit. Heb je alles wel gelezen?

Wat is de relevantie van de rest van het topic bij de uitspraak waar ik op reageerde?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:36

erleyne schreef:
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het al die stomme regeltjes voor alles en nog wat. Daar staat Nederland immers bekend om! ( geen idee hoe het bij jullie is Haha! ).

Een paar maanden geleden stond er in de krant een artikel: "een tsunami van wetten". Ook bij ons groeit het Belgisch staatsblad gestaag aan. Haha! Maar we hebben zoiets als het compensatieprincipe, hetgeen inhoudt dat voor elke wet die gemaakt wordt, er een andere (overbodige) wet moet geschrapt worden. Ik denk wel niet dat dit principe is vastgelegd in een wet Knipoog . 't Is meer een vuistregel (Oef Haha! ).

Maar idd, ja. Je moet ergens een grens trekken. Wij hebben ook zo van die wetten als "het is verboden je auto niet op slot te doen als je hem achterlaat" Haha! .

Je moet ergens het midden laten tussen mensen beschermen tegen zichzelf en elkaar en mensen zelf hun verantwoordelijkheid laten. Maar de laissez-fairegedachte kan er bij mij zeker niet in. Ik vind dat mensen die sociaal-economisch zwakker staan in onze maatschappij kansen moeten krijgen en niet aan hun lot moeten worden overgelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:12

Ik sluit me helemaal aan bij de mening van Visje, eigen verantwoordelijkheid en vrije meningsuiting zijn rechten waar je zorgvuldig mee om moet gaan, geen excuus voor onverantwoordelijkheid. Ik heb ook al eens bedacht dat je als je psychologische experimenten wilt doen die je nooit door de medisch-ethische commisie krijgt, je gewoon een camera pakt, de boel verkoopt aan John de Mol, et voila, ga je gang maar.

En ook ik vind het laissez-faire-principe niet goed, vooral ook omdat we achteraf klaar staan met oordelen en consequenties en de roep om zwaardere straffen, en we slachtoffers en problemen en overlast overhouden. Ik denk dan: als we die zaken nu voor proberen te zijn?

Als mensen zelf de verantwoordelijkheid zouden nemen, zouden de regels er niet hoeven te zijn. Maar als blijkt dat mensen die verantwoordelijkheid niet nemen, denk ik dat we beide kanten aan moeten paken (zowel de mensen als de mogelijkheden) ipv langs de kant hoofdschuddend te kijken hoe het misgaat. En ja, ik ben ook voor deregulatie als het kan, maar niet als dat meer negatieve dan positieve gevolgen heeft.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:41

Vind het op zich wel kunnen.
Vind alleen het idee van die smsjes wel erg vaag. :|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:48

NuggT schreef:
Vind het op zich wel kunnen.
Vind alleen het idee van die smsjes wel erg vaag. :|

Want??

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:41

Hallo,

Ik wilde nog even terugkomen op de grote donorshow. Het is me eindelijk gelukt hem op internet te herbekijken (door de examens had ik het wat druk). Hoewel ik nog steeds niet met volle 100% kan zeggen goed gedaan BNN, is me wel iets heel positiefs opgevallen. De donorkandidaten werden voor een keer niet opgevoerd als zielige mensjes, maar echt als mensen zoals jij en ik (wat ze ook zijn) die even goed met veel plannen en ideeën zitten, maar die de pech hebben met hun slecht functionerende nieren. Het was meer een dapperheidsshow dan de gebruikelijke zieligheidsshow. En dat maakt dat de mensen eigenlijk meer in hun waarde zijn gelaten.

Als ik de show had gezien op de bewuste avond zelf, had ik waarschijnlijk zitten wenen en brullen tegelijk. Maar nu zat ik met veel medeleven en tegelijk appreciatie voor de overtuigingskracht en levenslust die mensen te kijken. Ik hoop dat er iets structureels verandert in Nederland.