dees_daan schreef:@ [*olduser*], je vat het verkeerd op, wij bedoelen: als jou hond dominant is, en die blaft of gromt tegen andere honden, en jij pakt hem kort, of tilt hem op, dan versterk je zijn dominantie, en steun je de hond dus.
mensen die hun hond niet bij zich houden, en aan alle andere honden laten snuffelen, zonder te vragen of het kan, daar heb ik idd ook een bloedhekel aan, zoals ik al eerder zei
Een hond die blaft, gromt en uitvalt tegen andere honden is helemaal geen dominante hond maar een onzekere en angstige hond (ook al lijkt zijn lichaamstaal soms anders voor ons, honden kijken daar dwars doorheen).
Een echt dominante hond (en die komen niet zo veel meer voor) heeft dat helemaal niet nodig, die geeft genoeg signalen af dmv zijn lichaamshouding en voelt zich absoluut niet bedreigd door dat kleine spul.
En het is mijn zaak of ik mijn honden bij me hou en daar steun ik ze nergens in.
Ik heb genoeg bekenden met honden en heb hier een hele roedel om mijn honden sociaal te maken en daar heb ik vreemden niet voor nodig.
En het gaat hier over ontmoetingen op straat en op plaatsen waar honden officieel niet los mogen lopen.
Zelfs mijn angstbijter blaft, gromt en snauwt niet meer naar andere honden omdat wij hem geleerd hebben die te negeren en op ons te letten. Jarenlange training en dan komt er zo'n leuke baas die vindt dat zijn hond zo nodig met onze angstbijter moet spelen. Fijn joh, ben je weer 3 jaar terug in training als je niet oppast.
Maar tegenwoordig lijkt iedereen met een hond afgestudeerd gedragstherepeut(e) en verteld iedereen wel even hoe je elke hond als een soort standaardworst moet africhten.