Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 03:03

Moderatoropmerking:
Een discussie over het hebben van een ziel en wat daarmee gebeurt wordt wel heel erg offtopic, daarvoor kan een topic op [LZP] geopend worden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:37

Ik ben er ook tegen, hier in ons land mogen gewone mensen geen schapen slachten, maar die moslims mogen dat wel? Dat vind ik niet kunnen. Ok dat ze die dieren naar een slachthuis brengen, maar ze zelf amateuristisch doden met een mesje, bah, ik walg ervan als ik de beelden elk jaar terugzie.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:29

Dat mogen 'die moslims' ook niet. Als ze het toch doen is het tegen de wet en zouden ze erop aangepakt mogen worden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:50

Het Offerfeest mag volgens de islamitisch voorschriften over drie dagen worden verspreid. Zo kan iedereen op een moment naar keuze naar een erkende slachtplaats. Vele Moslims willen echter de eerste dag slachten, liefst thuis. Zulke thuisslachtingen zijn illegaal, maar nog teveel steden hanteren een gedoogbeleid. Ik merk het hier niet anders...
Bepaalde gemeenten blijven het illegale rituele thuisslachten gedogen of stimuleren het door containers voor slachtafval te plaatsen, daar kan ik niet tegen... Bloos

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:20

AstraGirlie schreef:
Het Offerfeest mag volgens de islamitisch voorschriften over drie dagen worden verspreid. Zo kan iedereen op een moment naar keuze naar een erkende slachtplaats. Vele Moslims willen echter de eerste dag slachten, liefst thuis. Zulke thuisslachtingen zijn illegaal, maar nog teveel steden hanteren een gedoogbeleid. Ik merk het hier niet anders...
Bepaalde gemeenten blijven het illegale rituele thuisslachten gedogen of stimuleren het door containers voor slachtafval te plaatsen, daar kan ik niet tegen... Bloos

Getver je zou langs zo'n container lopen zeg............. blij dat mijn moslim buurman dat niet doet Knipoog

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:54

Sabri schreef:
bah smerig om dat zo op straat te hangen. Ben weleens in tunesie geweest toen dat feest aan de gang was, ene dag gingen ze met allemaal schapen op karren rondrijden en feesten de andere dag hing de hele stadt vol met worstjes aan waslijnen Misselijk

Bij ons liggen ze in vitrine's.

Stop eens met denken dat wij Nederlanders 'normaal' zijn. Ben net terug van weken uit Egypte en daar hangen de (half)gevilde dieren op de straat. Niemand kijkt er vanop en het is heel normaal daar. In een plattelandsstad hangen ze gewoon zo los op straat en in wijken van Cairo hebben ze iig nog een wit 'jasje' gekregen.

Dat zijn de gewoontes van deze mensen. Net als Nederlanders over de hele wereld stampot eten en hagelslag op hun broodje doen Clown Alleen zij beseffen niet dat het voor ons heel vreemd is, omdat ze het zelf zo gewoon vinden.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:57

LuvdaTossa schreef:
Stop eens met denken dat wij Nederlanders 'normaal' zijn. Ben net terug van weken uit Egypte en daar hangen de (half)gevilde dieren op de straat. Niemand kijkt er vanop en het is heel normaal daar. In een plattelandsstad hangen ze gewoon zo los op straat en in wijken van Cairo hebben ze iig nog een wit 'jasje' gekregen.

Dat zijn de gewoontes van deze mensen. Net als Nederlanders over de hele wereld stampot eten en hagelslag op hun broodje doen Clown Alleen zij beseffen niet dat het voor ons heel vreemd is, omdat ze het zelf zo gewoon vinden.

Iedereen mag denken dat wat hij gewoon is normaal te vinden dat geldt voor iedereen o de wereld en voor iedere groepering is normaal weer anders.... Dus ook de mensen in NL mogen denken dat wat hier gedaan wordt normaal is. Want dat is het ook! Althans voor hier. En al t andere is dus abnormaal, niet slecht maar zeker niet normaal vorlgens de de gang v zaken hier.
Vanuit dat oogpunt denken nederlanders dat t normaal is zoals de dingen hier gaan en mensen op andere plekken denken dat van hun eigen gewoontes. Ik vind t dus niet eerlijk dat je vraagt om op te houden te denken dat wat nederlanders doen normaal is....

Ik vind hagelslag op brood eten iets heel anders dan dieren in je schuur ophangen of zo. Ik vind t alle 2 vies maar goed Haha! De hagelslag kan makkelijk plaats vinden zonder dat anderen daar last v hebben, hebben je buren een schaap hangen zal je dat zien en ik snap dat dat geen leuke beeld is daar t voor ons niet normaal is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:06

Ik kom in veel topic tegen over andere culturen dat ze achtelijk en dom zijn. Alleen dat omdat ze anders zijn dan dat wij zijn. Volgens velen dus niet normaal.

Mijn buurman hangt de dode kippen en konijnen in het hok neer en voorheen ook dode kalveren en door thuisslachting (toen nog legaal) de dode koeien. Langzaamaan werden ze ontleed en in de vrieskist gestopt. De kippen worden nog kaalgeplukt en lekker gegeten.

Tijden veranderen Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:13

Zo anders is die egyptische cultuur niet, bij mijn opa's en oma's kwam vroeger ook jaarlijks de slager langs om thuis te slachten voor het eigen gebruik. Dat gebeurde bij bijna elke boer in Nederland en dan hing het vlees ook door het halve huis heen totdat het verwerkt was.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:20

Karl66 schreef:
Zo anders is die egyptische cultuur niet, bij mijn opa's en oma's kwam vroeger ook jaarlijks de slager langs om thuis te slachten voor het eigen gebruik. Dat gebeurde bij bijna elke boer in Nederland en dan hing het vlees ook door het halve huis heen totdat het verwerkt was.

Haha ik heb het dus over mijn buurman hier in Nederland. Over Egypte zal ik maar niet veel los laten voor de tere zieltjes hier Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:22

Het beeld dat het vlees hier al eeuwen lang in witte piepschuimen bakjes verkocht wordt (geel voor d e kip), klopt niet helemaal. Dat is pas van de laatste decennia.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:27

tjah op een deccenia kan er veel veranderen, dingen die toen heel gewoon waren, zijn nu taboe.
Mensen evolueren wel hard in dat opzicht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:12

Natuurlijk is er veel veranderd de laatste decennia, maar onze cultuur is blijkbaar toch niet zo anders als sommige mensen er van willen maken.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:09

LuvdaTossa schreef:
Ik kom in veel topic tegen over andere culturen dat ze achtelijk en dom zijn. Alleen dat omdat ze anders zijn dan dat wij zijn. Volgens velen dus niet normaal.

Mijn buurman hangt de dode kippen en konijnen in het hok neer en voorheen ook dode kalveren en door thuisslachting (toen nog legaal) de dode koeien. Langzaamaan werden ze ontleed en in de vrieskist gestopt. De kippen worden nog kaalgeplukt en lekker gegeten.

Tijden veranderen Haha!

Idd is t niet netjes om andere culturen dom of achterlijk te noemen dat kan ook niet zo zijn want een cultuur is niet dom, maar wel anders en ja wat voor de een normaal is is dat niet voor de ander.
Wel vind ik dat iedereen zich aan de hier geldende 'normale' waarden en regels moet houden. Dat v jouw buurman vind ik ook echt gruwelijk! Als ik dat zou zien v mijn buurman zou ik daar wel iets tegen ondernemen. Ongeacht zijn afkomst/cultuur. Dat doet er nl niet toe.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:18

Karl66 schreef:
Natuurlijk is er veel veranderd de laatste decennia, maar onze cultuur is blijkbaar toch niet zo anders als sommige mensen er van willen maken.

Toch wel hoor. In gewoontes, opvattingen, manier met omgaan.
En dat botst gewoon soms eens...
Ik ben tegen het doden voor dieren in de naam van relegie, dus zal ik ook offerfeest niet begrijpen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:15

Ik ook niet...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:39

Karl66 schreef:

Wij krijgen ook eens per jaar een halve of kwart koe aangeleverd, dat ligt dan in de keuken en wordt in allemaal zakjes gestopt en ingevroren. Mijn moeder doet dat... Ach, mijn ding is het niet, maar het zijn blije koetjes van mijn oom die lekker een goed leven hebben gehad, dus wat dat betreft vind ik het geen slechte deal.

Zolang ik het maar niet in stukken hoef te snijden en in te pakken...

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:22

ach ja respect voor elkaars cultuur.. ik vind t prima, zat laatst bij een leuke marrokkaan in de taxi en die zei dat hij t wel op balkon zou doen voor de grap natuurlijk.... tja ach tis niet zo'n fijn gezicht maar ach.. er zijn wel meer erge dingen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:38

Avanti_haf schreef:
ach ja respect voor elkaars cultuur.. ik vind t prima, zat laatst bij een leuke marrokkaan in de taxi en die zei dat hij t wel op balkon zou doen voor de grap natuurlijk.... tja ach tis niet zo'n fijn gezicht maar ach.. er zijn wel meer erge dingen

Ja idd respect voor de cultuur v n ander. Maar t blijft wel n feit dat de moslims die hier leven respect moeten hebben voor t feit dat dit soort dingen niet horen hier. Dat ze er mensen mee kwetsen en shokeren. Niet andersom!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:37

bij ons lag er afval van dode schapen gewoon in plastickzakjes op het midden van de straat te rotten!(en ja, veel kinderen spelen hier op straat) Misselijk

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:34

Bij een vriendin van me ook, ze dumpen dan het illegale slachtafval maar in de vuilbakken voor hun deur... heerlijke geur achter een paar dagen Lachen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:12

ik ben het er zeker niet mee eens dat dat thuis gebeurd! vind ik echt belachelijk. het is verboden dus snap ik niet waarom ze het doen.

bij ons in gorinchem deden ze het ook op het balkon in de flat waar vrienden van mij woonde.. niet te begrijpen maarja.

mijn familie (van mijn vriends kant) gaan naar een islamitische slachterij om het te laten doen. is veel beter vind ik zelf. Een slager mag het doen en heeft de ervaring. en je heb thuis geen troep. Bloos
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 26-01-07 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:19

katiavl schreef:
Ik ben tegen het doden voor dieren in de naam van relegie, dus zal ik ook offerfeest niet begrijpen.

ik was er ook tegen. Ik kon het maar niet begrijpen, steeds zware discussies met mijn vriend.
maar nu ik weet waarom het gebeurd en ik het begrijp ben ik er niet meer tegen. zolang het op een verantwoorde manier gebeurd (naar een slachterij) vind ik het niet zo erg.

faye schreef:
Verboden of niet, het gebeurt dus wel. Wat heeft het hele halal gebeuren dan voor zin?

Natuurlijk is die boer ook verantwoordelijk, helemaal mee eens, maar bij de boer zit er geen geloofsovertuiging achter. Waarom een schaap levend in een kofferbak stoppen als je halal vlees wil?

dan heeft het geen zin Haha! maar dat zegt het geloof ook niet. het schaap moet een goed leven hebben gehad anders is het niet halal. en als je het dan ook nog in je kofferbak stopt en thuis slacht op je eigen manier dan is het al helemaal niet meer halal. want dat is tegen de wet.

dat dit soort dingen gebeuren is de schuld van de mensen en niet van het geloof. en ik geloof dat die mensen daar later voor worden berecht als ze dood gaan Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 18:49

katiavl schreef:
Karl66 schreef:

Toch wel hoor. In gewoontes, opvattingen, manier met omgaan.
En dat botst gewoon soms eens...

Daarom heb ik het topic geopend. Ik weet nu wel veel meer over het "feest", maar ben er nog steeds zwaar tegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:52

arans schreef:
Hoi. Omdat dit er aan komt onder de moslims.

Mijn buren hebben dus een dood,gevilt schaap in hun schuur hangen. met ene groote bak d'r onder die het bloed op vangt. Dit vind ik dus niet noormaal . Op de waslijn hangt een vies dierlijkvlies. Ik woon tussen de Moslims dus de konijntjes worden binnegehouden. Scheve mond

Wat vinden jullie van het offer"feets"?

even de taalfouten aangestipt Haha! Haha!

het offer feest vind ik persoonlijk naadje......... maargoed het is hun geloof