Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AstraGirlie schreef:Het Offerfeest mag volgens de islamitisch voorschriften over drie dagen worden verspreid. Zo kan iedereen op een moment naar keuze naar een erkende slachtplaats. Vele Moslims willen echter de eerste dag slachten, liefst thuis. Zulke thuisslachtingen zijn illegaal, maar nog teveel steden hanteren een gedoogbeleid. Ik merk het hier niet anders...
Bepaalde gemeenten blijven het illegale rituele thuisslachten gedogen of stimuleren het door containers voor slachtafval te plaatsen, daar kan ik niet tegen...
Sabri schreef:bah smerig om dat zo op straat te hangen. Ben weleens in tunesie geweest toen dat feest aan de gang was, ene dag gingen ze met allemaal schapen op karren rondrijden en feesten de andere dag hing de hele stadt vol met worstjes aan waslijnen
LuvdaTossa schreef:Stop eens met denken dat wij Nederlanders 'normaal' zijn. Ben net terug van weken uit Egypte en daar hangen de (half)gevilde dieren op de straat. Niemand kijkt er vanop en het is heel normaal daar. In een plattelandsstad hangen ze gewoon zo los op straat en in wijken van Cairo hebben ze iig nog een wit 'jasje' gekregen.
Dat zijn de gewoontes van deze mensen. Net als Nederlanders over de hele wereld stampot eten en hagelslag op hun broodje doenAlleen zij beseffen niet dat het voor ons heel vreemd is, omdat ze het zelf zo gewoon vinden.
Karl66 schreef:Zo anders is die egyptische cultuur niet, bij mijn opa's en oma's kwam vroeger ook jaarlijks de slager langs om thuis te slachten voor het eigen gebruik. Dat gebeurde bij bijna elke boer in Nederland en dan hing het vlees ook door het halve huis heen totdat het verwerkt was.
LuvdaTossa schreef:Ik kom in veel topic tegen over andere culturen dat ze achtelijk en dom zijn. Alleen dat omdat ze anders zijn dan dat wij zijn. Volgens velen dus niet normaal.
Mijn buurman hangt de dode kippen en konijnen in het hok neer en voorheen ook dode kalveren en door thuisslachting (toen nog legaal) de dode koeien. Langzaamaan werden ze ontleed en in de vrieskist gestopt. De kippen worden nog kaalgeplukt en lekker gegeten.
Tijden veranderen
Karl66 schreef:Natuurlijk is er veel veranderd de laatste decennia, maar onze cultuur is blijkbaar toch niet zo anders als sommige mensen er van willen maken.
Karl66 schreef:Zo anders is die egyptische cultuur niet, bij mijn opa's en oma's kwam vroeger ook jaarlijks de slager langs om thuis te slachten voor het eigen gebruik. Dat gebeurde bij bijna elke boer in Nederland en dan hing het vlees ook door het halve huis heen totdat het verwerkt was.
Avanti_haf schreef:ach ja respect voor elkaars cultuur.. ik vind t prima, zat laatst bij een leuke marrokkaan in de taxi en die zei dat hij t wel op balkon zou doen voor de grap natuurlijk.... tja ach tis niet zo'n fijn gezicht maar ach.. er zijn wel meer erge dingen
katiavl schreef:Ik ben tegen het doden voor dieren in de naam van relegie, dus zal ik ook offerfeest niet begrijpen.
faye schreef:Verboden of niet, het gebeurt dus wel. Wat heeft het hele halal gebeuren dan voor zin?
Natuurlijk is die boer ook verantwoordelijk, helemaal mee eens, maar bij de boer zit er geen geloofsovertuiging achter. Waarom een schaap levend in een kofferbak stoppen als je halal vlees wil?
katiavl schreef:Karl66 schreef:Natuurlijk is er veel veranderd de laatste decennia, maar onze cultuur is blijkbaar toch niet zo anders als sommige mensen er van willen maken.
Toch wel hoor. In gewoontes, opvattingen, manier met omgaan.
En dat botst gewoon soms eens...
Ik ben tegen het doden voor dieren in de naam van relegie, dus zal ik ook offerfeest niet begrijpen.
arans schreef:Hoi. Omdat dit er aan komt onder de moslims.
Mijn buren hebben dus een dood,gevilt schaap in hun schuur hangen. met ene groote bak d'r onder die het bloed op vangt. Dit vind ik dus niet noormaal . Op de waslijn hangt een vies dierlijkvlies. Ik woon tussen de Moslims dus de konijntjes worden binnegehouden.
Wat vinden jullie van het offer"feets"?