hallal hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: hallal hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:04

Cer schreef:
Over moslims gesproken, ik hoorde vanochtend een verontrustend bericht op de radio. In de eerste tien maanden van dit jaar, alleen in Den Haag al 225 gevallen van eerwraak (moord, verkrachting, mishandeling)...

Nee, dan heb ik zeker geen respect voor een geloof

Nee logisch, voor zulke mensen heb ik ook absoluut geen respect, ik denk niemand. Maar volgens mij geven die mensen ook een beetje een eigen draai aan het geloof, want er zijn ook zat moslims die dit veroordelen.

Maar wat dacht je van de paus die condooms verbiedt? Hoeveel mensen denk je dat er als gevolg daarvan sterven door Aids?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:06

Ik vind daar nog wel een verschil tussen zitten..

Een condoom kan je voor kiezen om te gebruiken. Niemand die je slaat als je em toch omdoet.

Dat ligt bij eerwraak net even anders...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:10

het is toch bezopen dat je jezelf iets laat verbieden door een bepaald geloof.
Ik snap er niks van en wil er ook niks van snappen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:15

Samantha_ schreef:
ninja2 schreef:
Misschien mag ik het niet zeggen maar ik doe het toch.
Ik heb zo,n gevoel dat over bv. 10 jaar dat de moslims hier nog heel het land gaan over nemen of dat er oorlog komt.
Steeds meer dingen worden aangepast voor hun.
Ik vind dit niet kunnen en zij kiezen ervoor om in nederland te wonen dan moeten ze zich ook maar aanpassen aan ons en wij niet aan hun.

Helemaal mee eens! OK dan!

Ik ben het hier ook absoluut mee eens, ik zie mezelf nog wel eens vertrekken als nederland zoveel vrijheid uit handen geeft.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:26

Moniek schreef:
er zijn zoveel mensen die zeggen je moet respect hebben voor hun traditie's en geloof hun levenswijze.
nee sorry heb ik niet.
Ik heb geen respect voor een geloof waar mensenrechten worden overtreden.
Daarom kan ik er erg moelijk mee omgaan en dan aanpassingen goed keuren.

Dus dan heb je voor geen enkel geloof respect???
[/quote]

Voor zover ik weet niet nee.
Ik kan er gewoon weg niet tegen dat er altijd wel een vorm van onderdrukking in voorkomt en daar walg ik echt van.
[/quote]

nee daar kan ik wel inkomen. Zolang het dan maar alle geloven betreft.. want bij elke vorm van geloof wordt of is er wel eens onderdrukking van andere groeperingen geweest.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:28

BounceBabe schreef:
ninja2 schreef:
Misschien mag ik het niet zeggen maar ik doe het toch.
Ik heb zo,n gevoel dat over bv. 10 jaar dat de moslims hier nog heel het land gaan over nemen of dat er oorlog komt.
Steeds meer dingen worden aangepast voor hun.
Ik vind dit niet kunnen en zij kiezen ervoor om in nederland te wonen dan moeten ze zich ook maar aanpassen aan ons en wij niet aan hun.

Ik ben het hier ook absoluut mee eens, ik zie mezelf nog wel eens vertrekken als nederland zoveel vrijheid uit handen geeft.

Doei, doei

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:17

tja, ik laat mezelf niet wegjagen, mocht het zover komen, maar er gaat een keer iets borrelen, daar kun je op wachten, dat doet hier bij ons ook al de ronde.
even om terug te komen op een eerdere reactie van iemand;
binnen de marokkaanse gezinnen wordt het uithuwlijken nog steeds vollop gebruikt, dat maak ik hier bijna wekelijks wel mee. bovendien, al is het al een stukje beter, blijven de vrouwen onderdanig aan hun man. als ik ergens binnenkom en de mannen zitten in de woonkamer, dan zitten de vrouwen boven op de slaapkamer of in de keuken, enkel de kinderen mogen bij de mannen binnenkomen om drinken en eten te brengen. en dit zijn dan de modernere families waar ik over spreek....ook bij de latere generaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:26

Klomp, dat klopt, relatief veel marokkaanse gezinnen hier die, laat ik het zacht zeggen, van lage afkomst zijn en die mentaliteit mee hebben genomen, nooit behoefte hebben gehad dat te veranderen. Maar ik heb ook marokkaanse gezinnen ontmoet die van ander milieu komen, die kijken neer op de Berbers, maar laten we eerlijk zijn, voornamelijk de Berbers leven nog zo, gesluierd, vrouw in de keuken, vrouw minder dan vee, etc. In Marokko hebben ze ook zo iets van laat die Berbers maar lekker in Europa zitten. Dan zijn er nog genoeg die hier een goede baan hebben getroffen. Als je een tolk nodig hebt, is er een verschil tussen een Berberse en een Arabische tolk.

Ik heb Marokaanse mannen ontmoet die strak in het pak, keurig netjes zich met uitgestoken hand voor stelde en alleen uiterlijk niet anders is als elke andere westerse, neemt niet weg dat zijn moraal heus wel gekleurd zal zijn. Maar ik mocht ook niet met bepaalde kleding, make-up als jonge meid aan een bar hangen van mijn ouders. En daar zal ook niet veel heden ten dage in veranderd zijn, alleen is mijn vrijer nu en dat geldt ook voor Marokanen uit de "hogere" milieus.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:40

hmm..dan is het hier toch weer anders, ik sprak namelijk over moderne arabische mensen met een goede baan uiteraard ook sommige met wat minder inkomen. en wat bertreft dat de mensen uit marokko blij zijn dat ze in nederland wonen of elders, dat kan ik me goed indenken, zoals ik al eerder vermelde, zijn de meeste die hier wonen niet zomaar uit marokko weggegaan, daar zitten namelijk een hoop criminelen tussen die niet meer terug kunnen, omdat zij anders zwaar (met de dood meestal) worden bestraft voor daden in hun thuisland. die lopen hier weer lekker illigaal rond en maken hier nieuwe criminle zaakjes aan. ze vallen dus in herhaling ondanks te weten dat ze hiervoor bestraft kunnen worden...maar dat schrikt hier niet af in nederland aangezien de straffen hier mondjesmaat zijn.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:44

Anoeska schreef:
KiWiKo schreef:
omdat je als autochtoon nog steeds gewoon je rente moet betalen........

Wat denk je nou eigenlijk??? Dat de RABObank met korting huizen aan allochtonen gaat weggeven? We kunnen toch allemaal wel bedenken dat je met een halal hypotheek net zo duur uit bent als met een gewone hypotheek. Een bank denkt namelijk niet in religies, maar in centjes. Maakt de RABO niet uit hoe, als ze hun geld maar krijgen.

Enige nadeel voor de moslims is dat ze ook nog de hypotheekrenteaftrek mislopen, dus alleen maar duurder uit zijn.

Ik heb even niet de puf om alles bij te lezen, dus sorry als een dergelijke reactie al geweest is, maar hier is de spijker op de kop.

Ik denk dat niemand specifiek iets tegen een "halal-hypotheek" heeft, laat de Rabo z'n best maar doen. Hoe meer keuzemogelijkheden, hoe beter. Wat er nu speelt: de moslims willen zo'n hypotheek, omdat ze geen rente mogen betalen. Maar ze willen wel iets vergelijkbaars als "hypotheekrente-aftrek"!! Ja, hallo! Geen rente betalen is geen aftrek, punt. Dat is dan de prijs voor je geloof. De hypotheekrente-aftrek staat toch al op de helling, het zou toch van de zotte zijn als er dan nu voor the time being iets vergelijkbaars gecreeërd wordt voor moslims, of ze nou allochtoon of autochtoon zijn. Als je kiest voor deze hypotheekvorm heb je geen recht op aftrek, zo is de Nederlandse wet en daarmee basta.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:35

mandymonica schreef:

Ik heb even niet de puf om alles bij te lezen, dus sorry als een dergelijke reactie al geweest is, maar hier is de spijker op de kop.

Ik denk dat niemand specifiek iets tegen een "halal-hypotheek" heeft, laat de Rabo z'n best maar doen. Hoe meer keuzemogelijkheden, hoe beter. Wat er nu speelt: de moslims willen zo'n hypotheek, omdat ze geen rente mogen betalen. Maar ze willen wel iets vergelijkbaars als "hypotheekrente-aftrek"!! Ja, hallo! Geen rente betalen is geen aftrek, punt. Dat is dan de prijs voor je geloof. De hypotheekrente-aftrek staat toch al op de helling, het zou toch van de zotte zijn als er dan nu voor the time being iets vergelijkbaars gecreeërd wordt voor moslims, of ze nou allochtoon of autochtoon zijn. Als je kiest voor deze hypotheekvorm heb je geen recht op aftrek, zo is de Nederlandse wet en daarmee basta.

De spijker op z'n kop? Wie zegt dat?
Een halal-hypotheek afsluiten betekent geen recht op hypotheekrenteaftrek.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:32

dat heb ik inderdaad ook gehoord waar mandymonica het over heeft. minister zalm is daar nog niet over uit hoorde ik. ze zijn dus wel aan het bekijken of dit mogelijk is bij de belasting...

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:21

klomp schreef:
tja, ik laat mezelf niet wegjagen, mocht het zover komen, maar er gaat een keer iets borrelen, daar kun je op wachten, dat doet hier bij ons ook al de ronde.
binnen de marokkaanse gezinnen wordt het uithuwlijken nog steeds vollop gebruikt, dat maak ik hier bijna wekelijks wel mee. bovendien, al is het al een stukje beter, blijven de vrouwen onderdanig aan hun man. als ik ergens binnenkom en de mannen zitten in de woonkamer, dan zitten de vrouwen boven op de slaapkamer of in de keuken, enkel de kinderen mogen bij de mannen binnenkomen om drinken en eten te brengen. en dit zijn dan de modernere families waar ik over spreek....ook bij de latere generaties.

uithuwelijking is verboden in de islam. net als vrouwenonderdrukking en eerwraak. dit is allemaal cultuur en niet de Islam.
ook wil ik even ingaan op het dat vrouwen ergens anders zitten dan de mannen, dat is omdat wij tegen het mengen van mannen en vrouwen zijn. hier zijn heel veel goede redenen voor, onder andere het tegengaan van vreemdgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:26

klomp schreef:

Euhm, nou zijn er ook streng christelijke stromingen in NEderland waar de vrouw ondergeschikt is aan de man en waar die vrouwen zich ook vrijwillig ondergeschikt maken en er nog heilig in geloven ook. Onvoorstelbaar maar waar.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:35

faye schreef:
klomp schreef:

Euhm, nou zijn er ook streng christelijke stromingen in NEderland waar de vrouw ondergeschikt is aan de man en waar die vrouwen zich ook vrijwillig ondergeschikt maken en er nog heilig in geloven ook. Onvoorstelbaar maar waar.

In de Islam is de vrouw niet ondergeschikt aan de man

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:36

SDKuiper schreef:
dat is omdat wij tegen het mengen van mannen en vrouwen zijn. hier zijn heel veel goede redenen voor, onder andere het tegengaan van vreemdgaan

raar hoor....

Er zijn idd nog streng christelijke geloven die vrouwen achterstellen... Ook niet de bedoeling. Zeker niet als daar mishandeling bij komt kijken..

Of het nu geloof of cultuur is, het hoort gewoon niet en het mag niet gebruikt worden als excuus.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:37

SDKuiper schreef:

Waarom heeft een man dan het recht zijn vrouw te vermoorden als zij vreemdgaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:38

SDKuiper schreef:
faye schreef:

Ooooh daarom mogen die marokkaanse poedersuiker alles en de meiden niets. Daarom kunnen kleine opdonders hun oudere zussen vertellen wat ze moeten doen.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:38

Schimmelig schreef:
SDKuiper schreef:

Waarom heeft een man dan het recht zijn vrouw te vermoorden als zij vreemdgaat?

het is niet alleen zo dat de vrouw de doodstraf krijgt als zij vreemdgaat, ook voor mannen geldt deze regel. niemand mag vreemdgaan, ook mannen niet

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:39

[/quote]

Ooooh daarom mogen die marokkaanse poedersuiker alles en de meiden niets. Daarom kunnen kleine opdonders hun oudere zussen vertellen wat ze moeten doen.
[/quote]

heeft niks te maken met Islam maar met vervelende marokaanse jongens.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:40

Cer schreef:
SDKuiper schreef:
dat is omdat wij tegen het mengen van mannen en vrouwen zijn. hier zijn heel veel goede redenen voor, onder andere het tegengaan van vreemdgaan

raar hoor....

Er zijn idd nog streng christelijke geloven die vrouwen achterstellen... Ook niet de bedoeling. Zeker niet als daar mishandeling bij komt kijken..

Of het nu geloof of cultuur is, het hoort gewoon niet en het mag niet gebruikt worden als excuus.

wat hoort gewoon niet? mannen en vrouwen gescheiden houden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:40

maar die beroepen zich wel op hun cultuur en geloof. En als ze dat niet mogen uitvoeren gaan ze dreinen dat ze gediscrimineerd worden, en ze worden nog geloofd ook

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:41

Maar mannen krijgen de doodstraf niet Knipoog

Vrouwen zijn 'absoluut ondergeschikt' aan de man, dit geldt haast voor elke geloofsvorm, dus of je het hebt over het Christendom, het Jodendom, of de Islam. Dat maakt dan niet veel uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:42

SDKuiper schreef:
wat hoort gewoon niet? mannen en vrouwen gescheiden houden?

Mensen mishandelen of achterstellen vanwege een geloofs of cultuurreden..

Mannen en vrouwen gescheiden houden tegen vreemdgaan vind ik.. hm.. op zn zacht gezegd hilarisch.. Staat dat zo voorgeschreven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:43

SDKuiper schreef:

[/quote]

heeft niks te maken met Islam maar met vervelende marokaanse jongens.
[/quote]

Oh ja? Dus een vierjarige is gewoon vervelend en dat dit door pa en ma wordt geaccepteerd heeft niks met geloof te maken? Dat vrouwen in elkaar geslagen worden heeft miks met geloof te maken? Dat er vrouwen gestenigd worden als ze al naar een ander kijken heeft ook niks met geloof te maken.?
Ik vind het prachtig dat je gelooft, maar blijf wel bij de realiteit.