Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Rachelll

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:57

ik ben helaas ook nog geen oudere allochtoon tegen gekomen die zijn best doet om de nederlandse taal te leren. vaak nemen ze dan een (klein)kind mee om het te vertalen...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:57

Snoevie schreef:
de meeste oudere allochtone mensen met wie ik te maken heb doen juist helemaal niet hun best.
ik merk dat meer de jongere generatie hun best doet

De jongere generatie leert al nederlands vanaf hun geboorte. Veel oudere mensen doen juist wel hun best om de taal nog te leren. Het lukt ze alleen niet allemaal even snel, dus praten ze met hun eigen mensen gewoon hun eigen taal. En weetje, daar geef ik ze groot gelijk in. Als ik in het buitenland zou wonen zou ik met mijn familie ed ook nederlands praten, tis en blijft je moeder taal.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:58

Zo zie je maar, iedereen heeft andere ervaringen Knipoog

Rachelll

Princess_ schreef:
Het zijn meestal de marokaanse moslima's die een hoofddoek dragen. Ik ken geen een turkse meid die er een draagt.

ik kom er toch aardig wat tegen van de turkse afkomst

Princess_

Ik zeg ook niet dat ze er niet zijn Knipoog Ik zeg, meestal Knipoog

MaraYvette

Cer schreef:
waarom doen ze dat?

volgens mij (als ik t fout heb zeg t maar)
omdat de man dat graag wil omdat haar e.d alleen voor de man is en thuis en niet voor de mensen buiten zo had ik het ooit begrepen
verder zie ik hier juist veel turkse met en vroeger bij mij in de klas zat n marokaans meisje en die had geen hoofddoek!

*ben koken ajuu*

edit weer typfout!
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 20-11-06 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachelll

ok verkeerd gelezen Bloos

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:00

Kan gebeuren Knipoog

Bij mij hiero, zie ik vrij weinig jonge meiden met hoofddoeken. Een oud vriendinnetje mocht er zelfs geen een op van dr papa!! Echt top van die man vind ik.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:00

avanti4ever schreef:
Cer schreef:
waarom doen ze dat?

omdat de man dat graag wil omdat haar e.d alleen voor de man is en thuis en niet voor de mensen buiten zo had ik het ooit begrepen
verder zie ik hier juist veel turkse met en vroeger bij mij in de klas zat n marokaans meisje en die had geen hoofddoek!

*ben koken ajuu*

edit weer typfout!

Ja volgens mij is dat ook zo, heb ik ook eens gehoord en dat dat niks
met hun geloof te maken heeft. Weet niet of het ook waar is hoor maar
denk het wel.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:01

Princess_ schreef:
Kan gebeuren Knipoog

Bij mij hiero, zie ik vrij weinig jonge meiden met hoofddoeken. Een oud vriendinnetje mocht er zelfs geen een op van dr papa!! Echt top van die man vind ik.

Net alsof je dat als meisje/vrouw wil? Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:02

ik had laatst een oud spaans mannetje in mijn apotheek die kwaad werd omdat ik zijn brabbelige spaans niet verstond,noujaaa vlieg dan maar op hoor,en ga een cursus nederlands volgen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:02

Bij de keuze voor welke optie in de poll ik zou gaan ben ik even bij mezelf nagegaan wat ik zelf zou doen. Ik heb in München stage gelopen. Ik was dus ook tijdelijk allochtoon. Daar probeer je je aan te passen aan de gebruiken. Zo wordt er tussen de middag warm gegeten en mag je niet iemand achterop nemen op de fiets (om maar even wat te noemen). Toch spreek ik er echt Nederlands als een vriendin of mijn vriend op bezoek is. Stel: je staat met zijn tweëen in de supermarkt te overleggen wat je wilt gaan eten. Dat doe je dus in het Nederlands, en niet in het Duits zodat de mensen om je heen zich niet aan je Nederlands kunnen storen. Daarbij is er natuurlijk wel een verschil tussen wel de taal spreken en dat op bepaalde momenten wel of niet doen (en dat wel doen op momenten dat dat hoort, zoals als je iets aan de winkeljuffrouw vraagt, om maar bij het voorbeeld te blijven) of de taal niet willen leren. En nee, hier heb ik het ook niet over mensen die serieus hun best doen maar gewoon niet met onze werkwoordvervoegingen die dan weer sterk en dan weer zwak zijn uit de voeten kunnen.

En over de discussie of je wel een hoofddoek maar geen petje in de klas mag dragen: dit is niet omdat het één van het geloof zou moeten en het ander er niets mee te maken heeft, maar met de bedekking van het gezicht. Heeft iemand een hoofddoek op, dan kun je alsnog de gezichtsuitdrukking en de ogen zien. Dat is met een petje niet het geval.

Samengevat: allochtonen (van welk land dan ook) zouden hun best moeten doen de taal te leren en zich te verdiepen in de cultuur, gebruiken, normen en waarden van het land waar ze zijn of heen gaan. Dat zou ik ook doen. Dat is ook niet meer dan fatsoenlijk. Maar allochtonen dwingen Nederlands te spreken in openbare ruimtes? Nou nee.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:03

Nee wou ze ook niet Tong uitsteken Maar ik vroeg er naar een keertje, toen vertelde ze dat dr pa dr streng tegen was!
Zij vertelde mij ook dat het niet verplicht is en dat het meer iets is om te tonen dat je trots op je geloof bent en je niet helemaal wilt laten zien aan de buitenwereld zeg maar,.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:03

Ja Ronnie, genoeg meiden die dat juist zelf willen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat 12-jarige meiden halfnaakt rond willen lopen maar die zijn er ook. Kijk, dat begrijp ík dan weer niet.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:04

Citaat:
En over de discussie of je wel een hoofddoek maar geen petje in de klas mag dragen: dit is niet omdat het één van het geloof zou moeten en het ander er niets mee te maken heeft, maar met de bedekking van het gezicht. Heeft iemand een hoofddoek op, dan kun je alsnog de gezichtsuitdrukking en de ogen zien. Dat is met een petje niet het geval.

Ja en een muts/capision dan? Dat mag ook niet, en een hoofddoek mag wel.

Edit: En dat komt wel op hetzelfde neer.
Laatst bijgewerkt door Ronnie26 op 20-11-06 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:05

Bealy schreef:
Ja Ronnie, genoeg meiden die dat juist zelf willen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat 12-jarige meiden halfnaakt rond willen lopen maar die zijn er ook. Kijk, dat begrijp ík dan weer niet.

Nou daar ken ik me nou helemaal niks bij voorstellen... Verward , lijkt
me vreselijk om zo een ding op me kop te hebben.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:06

Ja maja als het voor iets staat. Ik begrijp het wel, maar mijn keus zou het noooit zijn.
Die meiden hebben meestal prachtig haar, dat verstop je toch niet Verward

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:07

Ronnie26 schreef:
avanti4ever schreef:

*ben koken ajuu*

edit weer typfout!

Ja volgens mij is dat ook zo, heb ik ook eens gehoord en dat dat niks
met hun geloof te maken heeft. Weet niet of het ook waar is hoor maar
denk het wel.

misschien is het wel net zo als vroeger in nederland, vroeger droegen vrouwen in nederland ook altijd soort hoofddoekjes geloof ik beetje boerinachtig ziet het eruit

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:07

Haha dat heeft mn oma ook vaak op dr kop Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:08

Cer schreef:
Hadden we laatst niet ergens statjes van... ?
Is gewoon op te zoeken op de site van het CBS.... de criminaliteit scoort echt hoger bij de allochtonen hoor Shadow0. Of wil je dat niet zien Knipoog

Ik weet dat het zo is, jammer genoeg overigens. Maar de verhoudingen zijn minder extreem dan ze in de krant worden voorgesteld. Het is niet zo absoluut als een groot deel in dit topic doet voorkomen. En de positieve zaken worden niet gezien of als onbelangrijk afgedaan.

Ten eerste vind ik dat niet helemaal terecht
Ten tweede is dat een inefficiente aanpak. Laten we ons aan de feiten houden en daar naar kijken.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:08

Ja.
Naar mijn mening moeten ze zich aanpassen aan de normen en waarden van het land waar ze in verblijven. Natuurlijk mogen zij gebruiken wat betreft religie e.d. behouden. Maar dan wel zonder dat de maatschappij daar last van ondervindt.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:09

Siria: Nou daarvan weet ik wel zeker dat dat niet het geval is
bij hun Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:10

Tinkelbel schreef:
Naar mijn mening moeten ze zich aanpassen aan de normen en waarden van het land waar ze in verblijven.

Welke dan? (Ik blijf gewoon doorvragen. Iedereen vindt dat 'ze' zich moeten aanpassen, maar niemand weet precies waaraan. Verward )

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:15

Ronnie26 schreef:
Citaat:

Ja en een muts/capision dan? Dat mag ook niet, en een hoofddoek mag wel.

Edit: En dat komt wel op hetzelfde neer.

Nee, maar dat heeft een andere reden in de trant van: geen pet in de klas, dan ook geen capuchon (die je trouwens ook flink ver over je gezicht kunt trekken). Nederland is heerlijk dubbel bezig: aan de ene kant leeft de gedachte dat allochtonen maar Nederlands moeten spreken in openbare ruimtes, aan de andere kant toestaan dat een hoofddoek wordt gedragen (wat volgens de 'regels' zoals ik die net heb getypt ook niet zou mogen). Het blijft lastig.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:17

Maik79: Ja daar heb je gelijk in. Maar toch blijft het vervelend.