Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:05

er staat: Heel veel rundvlees in de Nederlandse schappen is afkomstig van onverdoofd geslachte dieren, terwijl de consument daarvan niet op de hoogte is.

Hier concludeer ik uit, dat ook dieren zonder de halal-levenswijze, op de halal slachtmanier worden geslacht..
Maar de dieren worden helemaal met respect behandeld, maar vervolgens komen ze in zon draaimachine(wat een respect), dat is in europa bedacht? Waarom is dit dan wel toegestaan, het hoort er dan eigelijk niet bij... Dus is het ook niet volledig op de halal manier geslacht... Dus zie ik het nut ook niet....

Maar dat staat los van dat de gewone kistkalveren en massadierenopfokbeesten ook op deze manier worden geslacht, en dat vind ik onzin...

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:09

smurffie schreef:
Chiwawa schreef:
Ik teken niet...

enerzijds omdat naar mijn mening ELK dier lijdt bij het slachten, je kan beter een petitie opstarten die een geheel nieuwe slachtmethode vraagt, want hersendood zijn, garandeert ZEKER NIET een verminderde pijn...

ten tweede omdat ik vind dat je respect moet hebben voor die mensen hun geloof... Moest men in onze godsdienst meegeven dat je enkel bio-producten mag eten... hoe zou jij je dan voelen als je daar niet over kon beschikken? Ik weet dat dit voorbeeld anders ligt, maar - alhoewel ik zelf niet gelovig ben- vind ik dat het moet kunnen, het gaat hier tenslotte ook niet over massaproductie...

ik ben het hier niet helemaal mee eens Duivel :
ik respecteer ook dat mensen hun geloof volgen Schijnheilig maar even hoor.. in de tijd van Mohammed hadden ze nog geen andere manier van slachten.. geen verdoving! mensen zeggen dat het zo moet van Mohammed maar in werkelijkheid is het zo dat dat toen er enige manier was om te slachten! Bloos in geloof niet dat er in de Koran mag staan : slacht de dieren door hun nek door te snijden, verdoving is verboden de dieren moeten het voelen Gestoord Vork en bio-producten zijn niet alleen op deze manier haalbaar er zijn manieren waarbij de dieren welicht minder lijden, tuurlijk niet zonder pijn maar wel lichter gemaak! zodra je hersendood bent voel en weet je niks meer je kan niet meer tot leven "gewekt" worden Knipoog .
Ik ben tegen deze manier van slachten (waarschijnlijk wel te merken) omdat er een vriendelijkere manier is om te slagen .. in een klap dood lijkt mij persoonlijk fijner dan langzaam leegbloeden Vork !waar de meeste mensen de fout in gaan, is als het fout gaat met zo'n pin het een onverdragelijke pijn veroorzaakt.
dit is zeker niet aanvallend bedoelt naar jou Chiwawa maar jou punten was precies het gene waar ik het mee eens ben maar van mening ben dat het anders kan Knipoog

Haha! Ik wist dat de bio-poducten een fout voorbeeld was...

De economie werkt nu eenmaal volgens vraag en aanbod...

nu ja, ik wil alleen maar zeggen, als die mensen dat nu willen kopen omwille van hun geloof (het moeten er toch een heleboel zijn als ze bij AD zo'n vlees willen invoeren) dan moet dat volgens mij kunnen... zelfs al kan het zonder... Maar ik ben dan ook voorstander van de tolerantiecultuur, hoe moeilijk dat soms ook lijkt in deze dagen!

wil je echt protesteren, dan koop je het niet, dan haal je verkoopcijfers naar beneden en dan halen ze het zo uit de rekken...

Maar om eerlijk te zijn:

Wie durft er van zichzelf zeggen dat hij/zij geen kleren die gemaakt zijn in Taiwan in de kast heeft hangen (bewust of onbewust) --> is kinderarbeid niet onrechtvaardig ten opzichte van kinderen? Op die manier kleeft er ook bloed aan je handen... of je het nou wilt of niet

Wie eet er geen dingen zoals: foiegras, kikkerbillen, ... Naar mijn weten worden die dingen veel gegeten...(maar die dingen liggen ook nog steeds in de rekken?)

Sterven vissen, konijnen, oesters, mossels... niet met immens veel pijn? (uitdroging, levend villen, doodslaan, levend koken ...)

Als je niet vegetarisch bent, vind ik het fout dat je tekent!

Dit is slechts het topje van de ijsberg... ik vrees dat het alleen erg wordt opgeblazen omdat het over islamieten gaat...
Laatst bijgewerkt door Chiwawa op 25-10-06 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:10

Haha hypocriet zeg. Ik vind dat alleen vegetariërs t recht hebben om hiertegen in protest te gaan, maar dan nog. Moord = moord.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:17

even voor de duidelijkheid Haha! ik ben vegetaries Haha! ik heb geen make-up dat niet dierproefvrij is .. moet eerlijk zijn dat ik niet naar de herkomst van mn kleding kijk Schijnheilig

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:44

Botervlieg schreef:
Ik heb niet helemaal bijgelezen,
maar hebben jullie - althans degenen die de protestmail getekend hebben -
ook een mail teruggekregen van AH waarin ze stellen dat Radar
verkeerde info. heeft gegeven?
Ik heb 'm direct doorgestuurd naar Radar.

Die mail heb ik ook gekregen Gestoord
Ik las ergens wat grappigs, je moet gewoon een paar pakjes varkensvlees in die bakken halalvlees leggen, iedereen legt wel eens iets op de verkeerde plek terug Haha!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:46

smurffie schreef:
even voor de duidelijkheid Haha! ik ben vegetaries Haha! ik heb geen make-up dat niet dierproefvrij is .. moet eerlijk zijn dat ik niet naar de herkomst van mn kleding kijk Schijnheilig

Goh ben jij plantaardig dan??
Of bedoel je misschien vegetarier? Tong uitsteken

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:55

Miss_Maya schreef:
loutjuh schreef:
Miss_maya: ben jij vegetarisch??

Nee , ik eet wel geen varkens/koeien/paarden vlees
Wel vis en kip voornamelijk want in spagettie zit ook vlees ..

In mijn spaghetti niet, hoor. Tong uitsteken

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:58

chevax schreef:
Wie van de mensen die nu zo fel van leer trekken tegen deze manier van slachten, hebben zich hiervoor als eens verdiept in de herkomst en slacht van het karbonaadje op hun bord?

Op mijn bordje liggen geen karbonaadjes of ander dierlijks. Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:02

imaudy schreef:

Ik las ergens wat grappigs, je moet gewoon een paar pakjes varkensvlees in die bakken halalvlees leggen, iedereen legt wel eens iets op de verkeerde plek terug Haha!

Bloos! Stout! Extreme duivel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:23

Botervlieg schreef:
imaudy schreef:

Bloos! Stout! Extreme duivel

Ook grappig: vegetariers uitnodigen en gewoon toch vlees door je maaltijden doen. Iedereen pakt wel eens iets verkeerd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:29

Moderatoropmerking:
Mensen, het gaat hier echt kalmer moeten worden. Als je je mening niet kan formuleren zonder racistische uitspraken te doen, zwijg dan aub. Als je je mening geeft, motiveer die dan op een fatsoenlijke manier, hang hier niet de kleuter uit, anders zal er een slotje moeten volgen op het topic.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:38

Ik teken ook niet.

Ik eet zelf zo min mogelijk vlees, omdat ik vind dat je er niet meer van moet eten dan nodig is (zo min mogelijk dieren die hoeven te sterven voor mij.)

Maar wat ik over het halal slachten heb gehoord, is dat het net zo "pijnloos" is als slachten met een pin door de kop, en misschien nog wel diervriendelijker ook.
Ik heb het idee dat er in massale slachthuizen een hoop meer mis gaat dan bij een halal slager (die moet zich namelijk strikt aan de regels van zn geloof houden, en denk ook niet dat hij daarom het risico van onrein vlees zal nemen (wat ik las is dat dieren die pijn hebben geleden tijdens het slachten onrein worden.)

Ik vind het bovendien nogal actie om zieltjes te winnen van de partij voor de dieren; ze weten dat half nederland een hekel heeft aan moslims en wat is er dan makkelijker dan gewoon een rel te starten over halal vlees..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:47

De C1000 hier verkoopt al Halal vlees... dus bokkers, waar blijven jullie Knipoog boycotten die handel. Overigens is het niet alleen de islamitische manier van slachten, het is tevens de joodse manier. Echter zijn er geen slagers (waar ik weet van heb) die 'koosjer' ritueel geslacht vlees verkopen, ik ken aantal mensen die Halal het beste alternatief achten. Nu ken ik vooral liberaal joodse mensen, dus waar orthodoxe joden hun vlees halen weet ik niet Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:02

hebben jullie de krant al gelezen? (ik weet niet of dit eerder genoemd is)
veel kippen die 'wij' slachten, worden niet genoeg verdoofd (in een stroombad!!!!!) en maken dus ook bewust mee hoe ze worden opgehangen aan hun poten en de strot wordt doorgesneden.

dat vind ik NOG erger.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:04

dwaallicht schreef:

Ik vind het bovendien nogal actie om zieltjes te winnen van de partij voor de dieren; ze weten dat half nederland een hekel heeft aan moslims en wat is er dan makkelijker dan gewoon een rel te starten over halal vlees..

Het heeft allemaal niets om het lijf en de PvdD zoekt alleen maar
wat voor een publiciteitsstunt? Ziek

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:05

milo schreef:
hebben jullie de krant al gelezen? (ik weet niet of dit eerder genoemd is)
veel kippen die 'wij' slachten, worden niet genoeg verdoofd (in een stroombad!!!!!) en maken dus ook bewust mee hoe ze worden opgehangen aan hun poten en de strot wordt doorgesneden.

dat vind ik NOG erger.

Dat was gisteren een item in 'Eén Vandaag'.
Is misschien nog na te zien bij 'Uitzending gemist'?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:09

Berdien schreef:
Maar ik snap het nog steeds niet. In de krant stond er ook een stuk over. Maar "gewoon" slachten gebeurt ook niet verdoofd toch? Die beesten krijgen heus geen prikje in het kader "nou voeltie er niks meer van". Ja, ze krijgen een pin. Waardoor ze hersendood zijn. Dieren die met een halsslagadersnede worden omgelegt zijn ook hersendood. Punt van discussie?

Daarnaast stond er nog een stuk in de krant over het feit dat het vaak fout gaat bij kippenslachterijen. Hoor je daar iemand over? Nors opkijken Nee we zijn allemaal diep verontwaardigd over die barbaarse slachtmethodes, terwijl we zelf geen haar beter zijn.

ja dat bedoelde ik dus Knipoog

ik vind slachten op een zo pijnloze manier (en als hallal slachten zo is dan zal dat zo zijn) echt wel tien keer beter dan eerst een martelgang. dood is dood, maar daarvoor leef je nog.
ik heb op t.v bij jamie olliver een lammetje geslacht zien worden. dat beestje werd rustig vastgehouden en de keel werd doorgesneden. dit gebeurde zo rustig, terwijl je wel zelf een beetje in paniek raakt, want het arme beest gaat dood!!!
maar dit vind ik tien keer fijner dan hoe het normaal gebeurd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:10

om even terug te komen op Jezus (paar pagina's geleden)
God heeft ons de opdracht te geven om goed voor de aarde, de dieren, de natuur, alles, te zorgen.
dus nee God/ Jezus vind het niet maar gewoon goed allemaal dat er bioindustrie is enzo..

vroeger, in het oude testament (begin) was er nog onderscheid tussen rein en onrein (dieren), later is dat ontkracht door God zelf, omdat het voedsel voor de maag is, je eet en het komt er weer uit.
je wordt daar niet onrein van, er zijn andere dingen waar je wel onrein van wordt, in je gedachten of je geest.
dus slachtregels enzo hebben wij ook niet, omdat wij (ja klinkt weer zo ingewikkeld ben ik bang) niet meer onder de wet leven zegmaar.
wij hebben gewoon niet heel veel regels enzo.
Jezus heeft ons vrij gekocht, en daarmee hoeven wij dus niet meer in die zin te verdienen om bij God te mogen zijn.

er is wel aangetoond trouwens dat de vleessoorten die van oorsprong onrein waren, minder goed voor de mens zijn dan de vleessoorten die rein waren!
dus er zit wel iets in; en sowiezo God heeft altijd het beste met ons voor, dat blijkt ook hier uit weer.

wat ik inmiddels uit dit topic heb begrepen over het halal slachten, dat dat niet het drama is die ik me erbij voorstelde, nou gelukkig dan maar!
maar wat ik er dan toch nog op tegen heb is dat het vlees geslacht wordt in naam van Allah, daar heb ik moeite mee, omdat ik geloof in God en Jezus, en het dus niet fijn vind dat het vlees in naam van een andere god geslacht is.

kippenvlees, dat kocht ik al bijna nooit omdat ik al dacht dat het niet goed was, ook om het transport, en ook om het schredderen van kuikens, en ook omdat ik het maar onzin vind dat zo'n klein diertje moet worden geslacht weet je wel, voor 1 keer avond eten ofzo..
maar nu ik gezien heb op tv bij éenvandaag gister op tv hoe vaak dat fout gaat, verschrikkelijk, nee ik koop het echt niet meer!

sowiezo maar dat had ik al eerder gezegd kopen wij eigenlijk alleen maar rundvlees bij een biologische boer in de buurt die zo nu en dan een koe (blonde) laat slachten, en het vlees aan huis verkoopt.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 25-10-06 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:12

imaudy schreef:
smurffie schreef:

Goh ben jij plantaardig dan??
Of bedoel je misschien vegetarier? Tong uitsteken

ja ach ja ... dyslexties Tong uitsteken Tong uitsteken
neej hoor dat soort dingen schijf ik als ik weg moet !!
ik bedoel vegetarier Tong uitsteken Tong uitsteken
blond he Tong uitsteken:P

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:37

Marigold schreef:
God heeft ons de opdracht te geven om goed voor de aarde, de dieren, de natuur, alles, te zorgen.
dus nee God/ Jezus vind het niet maar gewoon goed allemaal dat er bioindustrie is enzo..

vroeger, in het oude testament (begin) was er nog onderscheid tussen rein en onrein (dieren), later is dat ontkracht door God zelf, omdat het voedsel voor de maag is, je eet en het komt er weer uit.
je wordt daar niet onrein van, er zijn andere dingen waar je wel onrein van wordt, in je gedachten of je geest.
dus slachtregels enzo hebben wij ook niet, omdat wij (ja klinkt weer zo ingewikkeld ben ik bang) niet meer onder de wet leven zegmaar.
Jezus heeft ons vrij gekocht, en daarmee hoeven wij dus niet meer in die zin te verdienen om bij God te mogen zijn.

er is wel aangetoond trouwens dat de vleessoorten die van oorsprong onrein waren, minder goed voor de mens zijn dan de vleessoorten die rein waren!
dus er zit wel iets in; en sowiezo God heeft altijd het beste met ons voor, dat blijkt ook hier uit weer.

wat ik inmiddels uit dit topic heb begrepen over het halal slachten, dat dat niet het drama is die ik me erbij voorstelde, nou gelukkig dan maar!
maar wat ik er dan toch nog op tegen heb is dat het vlees geslacht wordt in naam van Allah, daar heb ik moeite mee, omdat ik geloof in God en Jezus, en het dus niet fijn vind dat het vlees in naam van een andere god geslacht is.

kippenvlees, dat kocht ik al bijna nooit omdat ik al dacht dat het niet goed was, ook om het transport, en ook om het schredderen van kuikens, en ook omdat ik het maar onzin vind dat zo'n klein diertje moet worden geslacht weet je wel, voor 1 keer avond eten ofzo..
maar nu ik gezien heb op tv bij éenvandaag gister op tv hoe vaak dat fout gaat, verschrikkelijk, nee ik koop het echt niet meer!

sowiezo maar dat had ik al eerder gezegd kopen wij eigenlijk alleen maar rundvlees bij een biologische boer in de buurt die zo nu en dan een koe (blonde) laat slachten, en het vlees aan huis verkoopt.

Wat heb je het zo super uitgelegd, het was precies wat ik bedoelde.
groetjes,
MissQ

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:20

Miss_Maya schreef:

Ik weet niet waar jij je spaghetti koopt...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:24

rensju schreef:
er staat: Heel veel rundvlees in de Nederlandse schappen is afkomstig van onverdoofd geslachte dieren, terwijl de consument daarvan niet op de hoogte is.

Hier concludeer ik uit, dat ook dieren zonder de halal-levenswijze, op de halal slachtmanier worden geslacht..

Stel dat er idd onverdoofd geslacht wordt, dan is dit toch niet hetzelfde als halal slachten?

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:02

MissQ schreef:
Marigold schreef:

Wat heb je het zo super uitgelegd, het was precies wat ik bedoelde.
groetjes,
MissQ

dan zijn jullie allebij zwaar ontwetend. Zoek dan eerst even op wat allah betekent in het nederlands. Dat beketent inderdaad GOD. (en aangezien er maar 1 god is, is dat precies die zelfde goed waar jullie in geloven). Iedere nationaliteit spreekt god anders uit, maar ondanks dat hebben we het allemaal over de zelfde.

Dus die beesten worden geslacht en daarbij wordt de naam van god gebruikt, of ze nu allah zeggen of god, het is allebij het zelfde.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:03

Misser schreef:
Miss_Maya schreef:

Ik weet niet waar jij je spaghetti koopt...

inderdaad Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:08

loutjuh schreef:
dan zijn jullie allebij zwaar ontwetend. Zoek dan eerst even op wat allah betekent in het nederlands.

Ik vond je andere reacties doordachter, eerlijk gezegd.

Citaat:
Dat beketent inderdaad GOD. (en aangezien er maar 1 god is, is dat precies die zelfde goed waar jullie in geloven). Iedere nationaliteit spreekt god anders uit, maar ondanks dat hebben we het allemaal over de zelfde.

Jij gelooft dat er 1 god is. Jij gelooft dat zowel de God in de Islam als de God van de Christenen dezelfde is. Maar het staat iedereen vrij om iets anders te geloven. Er zijn bovendien polytheistische religies die geloven dat er meerdere goden zijn, dat gaat dus zeker niet over dezelfde.

Ik kan me de religieuze bezwaren van Marigold wel voorstellen, al deel ik ze totaal niet.