Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mawaikee schreef:
Typisch geval van de klok horen luiden maar niet precies weten waar de klepel nou eigenlijk hangt.
Binnen de politiek kan je om allerlei diverse redenen geen onderscheid maken tussen de mensen in de lagere klasse waar marloezzke op doelt en de mensen die zich door overmacht in de lagere klassen bevinden. Zou je dit doen, zou je namelijk ook onderscheid moeten maken bij de rijken; die die ervoor gewerkt en gestudeerd heeft, oud geld, loterij gewonnen, toevallig goede erfenis gehad ed....
Iedereen klaagt maar dat de rijken zoveel belasting betalen. Iedereen vergeet daarentegen voor het gemak even dat er ook veel voordelen zijn als je in de hoge belastingsgroep valt;
bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek.
Iemand in het hoge belastingstarief kan 52% van zijn hypotheekrente aftrekken. Iemand in het lage belastingstarief kan maar 34% hypotheekrente aftrekken. Dit houdt dus in; de rijken, die toch al genoeg geld hebben om een huis te kopen, wordt het alleen maar makkelijker gemaakt, terwijl de "armere" maar zelden in staat zal zijn om een huis te kopen.
Is het reeel dat iemand die slim geboren is meer kansen in de maatschappij heeft dan iemand die "dom" geboren is?
(zelfde geldt, is het reeel dat iemand met een chronische ziekte (waar hij/zij nooit zelf om gevraagd zal hebben), door die stomme pech meer zorgpremie moet betalen, dan die gezonde persoon die zich een ongeluk rookt, drinkt, snuift weet ik veel wat en het geluk heeft nooit ziek te worden?)
Is het reeel dat de (ik zeg maar wat) topman van Nuon net zoveel kinderbijslag krijgt (terwijl er ook al een lompe villa, 3 auto's 4 zeiljachten en twee tennisbanen in het bezit zijn...(bij wijze van)) dan de moeder die is verlaten door haar man, geen alimentatie krijgt, en haar baan moest opzeggen omdat zij geen kinderopvang kan betalen, en dus zelf fulltime voor haar kinderen moet zorgen, en dus in de bijstand zit???
Ik dacht het niet!!!!
mawaikee schreef:ninja2 schreef:
Van dat dom zijn ben ik het totaal niet mee eens. Want iemand die niet zo slim is kan ook best wel een vervolgopleiding doen waarmee ie verder kan komen in de wereld.
En je kan ook wel zeggen dat mensen die meer verdienen ook meer belasting voordeel krijgen over hun hypotheek. Maar aan de andere kant krijgen de mindere ook overal een toeslag op. Huur, zorg, school, gemeentelijke lasten enz.
Tuurlijk, daar heb je gelijk in, maar laten we eerlijk zijn. Iemand die IVBO heeft gedaan, vervolgens opleiding groen, en nu bij plantsoenendienst gemeente werkt. Die persoon heeft in principe net zo hard gestudeerd als iemand die VWO --> geneeskunde --> chirurg heeft gedaan. Ieder op zijn of haar eigen niveau.
Hoe groot is nu de kans dat de IVBO'er ooit tot de rijkere klasses zal gaan behoren. En hoe groot is de kans dat de chirurg bij de rijkere klasses gaat behoren. Juist ja, dat hoef ik niet toe te lichten.
Dan is het toch niet eerlijk, dat de IVBO'er, die op zijn eigen niveau net zo hard heeft gestudeerd, minder kansen ed krijgen in de maatschappij dan de VWO'er, puur omdat die VWO'er het geluk heeft gehad met een goed stel hersens te zijn geboren?
ninja2 schreef:Volgens mij heb je nu haal je iets door de war. Ik spreek mezelf niet tegen hoor.
_Michelle__ schreef:En moet de VWO'er die er ook niets aan kan doen dat hij een goed stel hersens heeft gehad daar dan maar de dupe van worden?
ninja2 schreef:
Ik heb zelf ook IVBO gedaan dus kan ik er wel over mee praten dat als je iets wil dat er echt wel een weg is.En het ligt er ook nog eens aan wat voor een keuzes je maakt voor een baan. Want om in het voorbeeld te gaan zitten van de man in de platsioenendienst die kan ook met zijn diploma bij een tuinbedrijf gaan werken en zal dan ook al meer verdienen.
En als je ergens werkt kun je ook nog wel opklimmen met cursusen enz. En tuurlijk zal het voor een chirug wel allemaal makkelijker gaan.
En wat is rijk en wat is arm??
Daar zijn de meningen ook nog wel eens over verdeeld.
Want als jet aan de PVDA ligt is iedereen boven een minimum loon al rijk.
mawaikee schreef:O ja, en bijvoorbeeld wat je zegt over de toeslagen. Allereerst staan die totaal niet in verhouding tot de balastingsvoordelen die je in de hoogste belastingsgroepen krijgt.
Daarnaast bijvoorbeeld de zorgpremie. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat lager geschoolden/lage inkomens vaker ziek zijn, medicijnen moeten gebruiken ed.
Gevolg; eerst krijgen ze +-€35 euro terug op hun zorgpremie, om vervolgens de €250 no-claim niet terug te krijgen.
Tja banketstaaf joh dat je nou eenmaal minder slim bent....
ninja2 schreef:Ik heb zelf ook IVBO gedaan dus kan ik er wel over mee praten dat als je iets wil dat er echt wel een weg is.En het ligt er ook nog eens aan wat voor een keuzes je maakt voor een baan. Want om in het voorbeeld te gaan zitten van de man in de platsioenendienst die kan ook met zijn diploma bij een tuinbedrijf gaan werken en zal dan ook al meer verdienen.
En als je ergens werkt kun je ook nog wel opklimmen met cursusen enz. En tuurlijk zal het voor een chirug wel allemaal makkelijker gaan.
En wat is rijk en wat is arm??
Daar zijn de meningen ook nog wel eens over verdeeld.
Want als jet aan de PVDA ligt is iedereen boven een minimum loon al rijk.
furious schreef:Er kan wel gezegd worden dat de rijken er op achteruit gaan. Maar ik denk dat bijna iedereen wel een zo'n "hoog" en leuk mogelijke baan zoeken. Wat moet er dan gebeuren met de minder leuke banen. Weer mensen uit andere landen hierheen halen. En ik vind ook dat de "rijke" niet besefen dat ze al zo veel hebben. Een gemiddeld mens kan echt geen paard aanschaffen. En sommige kunnen niet eens paardrijden, omdat het geld er niet is. Ik vind het een best wel asociale gedachten (de mensen er buiten gelaten die wel dag en nacht werken om het te kunne bekostigen) dat de rijke alleen maar meer willen.
claudie schreef:ik ga vvd stemmen.
ik vind de sp zo'n onnozele partij! sorry, voor mijn uitspraak, maar ik vind het te belachelijk voor woorden dat de rijken nog meer in zouden moeten leveren, terwijl het belastingstelsel bij ons al volgens boxen werkt.
die jan marijnessen (schrijf ik dit goed?) rijd zelf in een ferrari rond, die heeft makkelijk praten.
mijn ouders werken erg hard voor hun geld, en ik vind niet dat ze daarom meer in zouden moeten leveren.
ik doe nu erg hard mijn best op het vwo, om later goed te kunnen verdienen. maar om dan de heleboel maar weer in te leveren, nee sorry...
ook pvda zou ik nooit stemmen.
het beleid wat zij voeren tegenover buitenlanders staat me niet aan.
meer moskeen ed, nee dat hoeft niet voor mij.
edit: schrijffout
claudie schreef:die jan marijnessen (schrijf ik dit goed?) rijd zelf in een ferrari rond, die heeft makkelijk praten.
_Michelle__ schreef:furious schreef:Er kan wel gezegd worden dat de rijken er op achteruit gaan. Maar ik denk dat bijna iedereen wel een zo'n "hoog" en leuk mogelijke baan zoeken. Wat moet er dan gebeuren met de minder leuke banen. Weer mensen uit andere landen hierheen halen. En ik vind ook dat de "rijke" niet besefen dat ze al zo veel hebben. Een gemiddeld mens kan echt geen paard aanschaffen. En sommige kunnen niet eens paardrijden, omdat het geld er niet is. Ik vind het een best wel asociale gedachten (de mensen er buiten gelaten die wel dag en nacht werken om het te kunne bekostigen) dat de rijke alleen maar meer willen.
Tja zo is de wereld nu eenmaal en ik denk niet dat je het daarmee op kunt lossen.
Ik heb het ook niet over de hele rijke mensen die een miljoentje minder niet missen. Die worden er niet slechter door.
Maar bijv mijn ouders hebben hun eigen altijd rot gewerkt om mij en mijn zus alles te geven wat we nodig hadden en wilden hebben.
Studiefinanciering kregen we nauwelijks omdat mijn ouders boven het gemiddelde zaten wat ze verdienden en dan krijg je minder en moet je dus veeeeel bijleggen aan schoolgeld wat ook niet altijd even makkelijk te bekostigen was.
Dus mijn ouders worden gestraft omdat ze altijd zo hard hebben gewerkt voor ons... Beetje krom..
_Michelle__ schreef:furious schreef:Er kan wel gezegd worden dat de rijken er op achteruit gaan. Maar ik denk dat bijna iedereen wel een zo'n "hoog" en leuk mogelijke baan zoeken. Wat moet er dan gebeuren met de minder leuke banen. Weer mensen uit andere landen hierheen halen. En ik vind ook dat de "rijke" niet besefen dat ze al zo veel hebben. Een gemiddeld mens kan echt geen paard aanschaffen. En sommige kunnen niet eens paardrijden, omdat het geld er niet is. Ik vind het een best wel asociale gedachten (de mensen er buiten gelaten die wel dag en nacht werken om het te kunne bekostigen) dat de rijke alleen maar meer willen.
Tja zo is de wereld nu eenmaal en ik denk niet dat je het daarmee op kunt lossen.
Ik heb het ook niet over de hele rijke mensen die een miljoentje minder niet missen. Die worden er niet slechter door.
Maar bijv mijn ouders hebben hun eigen altijd rot gewerkt om mij en mijn zus alles te geven wat we nodig hadden en wilden hebben.
Studiefinanciering kregen we nauwelijks omdat mijn ouders boven het gemiddelde zaten wat ze verdienden en dan krijg je minder en moet je dus veeeeel bijleggen aan schoolgeld wat ook niet altijd even makkelijk te bekostigen was.
Dus mijn ouders worden gestraft omdat ze altijd zo hard hebben gewerkt voor ons... Beetje krom..
CGJ12 schreef: