Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:18

Bealy schreef:
Dus grenzen stellen, zorgen dat die vrouwen in Verweggistan blijven en ons verder nergens meer druk om maken?

Ik denk sowieso niet in termen van 'Nederland', ik bekijk alles (en dus ook bepaalde problematiek) meer op een universeel niveau.

Dat bedoelde ik dus ook met mijn stuk Schimmelig. Ik wist trouwens niet dat het erg was om met een zwaar accent te praten? Sorry dat ik daarin verval wanneer ik mijn familie in de Achterhoek bezoek.

Als jouw Achterhoekse familie naar een andere stad verhuist, dan spreekt de 4e generatie toch ook niet meer met een 'Achterhoeks' accent? Het is behoorlijk vervelend als er iemand met een zwaar Marokaans accent een discussie met je probeert aan te gaan, dan neem je diegene toch ook niet serieus meer?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:51

Kom op, dit meen je toch niet serieus? Ik spreek in mijn eigen huis niet eens Nederlands, maar Engels.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:52

Bealy schreef:
Kom op, dit meen je toch niet serieus? Ik spreek in mijn eigen huis niet eens Nederlands, maar Engels.

Mijn vraag: waarom spreek je Engels thuis?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:54

Ik heb een huisgenoot uit India en een huisgenoot uit China. Ik ga ze echt niet vragen om Nederlands te leren. Daarbij is dit alleen maar goed voor mijn Engels.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:58

Als ze van plan zijn, hier hun verdere leven door te brengen (geloof niet dat ze dat zijn hoor, want de meeste mensen komen enkel studeren) zou het dan niet handig zijn dat ze wel op den duur de Nederlandse taal leren?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:03

Hoewel ze als PhD werken en dus meer aan de Engelse taal hebben (i.v.m. publicaties) zullen ze wellicht een keer Nederlands leren, maar misschien ook niet.

Bovendien, dat accent verdwijnt niet hoor.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:14

Bealy schreef:
Hoewel ze als PhD werken en dus meer aan de Engelse taal hebben (i.v.m. publicaties) zullen ze wellicht een keer Nederlands leren, maar misschien ook niet.

Bovendien, dat accent verdwijnt niet hoor.

Mijn vriend is Grieks en spreekt Nederlands zonder accent. Hij heeft jaren in Griekenland gewoond. Met accent heb ik het wel over de 3e, 4e generatie... en dan spreken sommige mensen de taal nog niet vloeiend... In Amsterdam maak ik dat maar al te vaak mee.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:22

Wat denk je van Friesland en Limburg?

Verdonk ging al ver met haar taalbeleid op straat maar dit slaat werkelijk alles. In Nederland alleen heb je al ik-weet-niet-hoeveel plaatselijke dialecten. Bovendien is dit totaal off-topic.

Maar jij pleit dus voor een accentloos gesproken ABN in Nederland begrijp ik?

Ik hoop juist later veel Engels te gebruiken, om maar even het verschil aan te geven.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:39

Bealy schreef:
Wat denk je van Friesland en Limburg?

Verdonk ging al ver met haar taalbeleid op straat maar dit slaat werkelijk alles. In Nederland alleen heb je al ik-weet-niet-hoeveel plaatselijke dialecten. Bovendien is dit totaal off-topic.

Maar jij pleit dus voor een accentloos gesproken ABN in Nederland begrijp ik?

Ik hoop juist later veel Engels te gebruiken, om maar even het verschil aan te geven.

Mijn Engels is vloeiend! Thank the Lord...
Ik pleit dat buitenlanders INDERDAAD ABN leren. Is daar iets mis mee, als je voor langere tijd in NL woont? Alle Nederlandse taal cursussen zijn ABN, dus wat is hier zo gek aan, maar enfin .... Ik heb het niet over mensen die hier net komen wonen (!) maar wel over de mensen die hier al jaren wonen, hier hun kinderen krijgen, die weer kinderen krijgen (zo zit je weer bij generatie 3) die nogsteeds niet de Nederlandse taal goed beheerst. Ik vind dit toch wel kwalijk.

Anoniem

Re: Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:36

Je doet je zelf te kort om als buitenlander in Nederland om de taal niet machtig te worden. Half geleefd. Dan blijf je ook nog eens een uitzondering vormen, verstoken van alledaagse communicatie en contacten.

Vraag me altijd weer af waarom buitenlanders zichzelf dat aan doen. Verhuizen is al een stap en stressrover en dan ook nog eens jezelf van het openbare leven beroven door weet-niet-snap-niet te blijven. De stap naar intiemer en over het maaiveld heen kijken om persoonlijke contacten op te doen is er dan al helemaal niet bij.

Heb je dan ook nog een tent aan met gaasje, tja eenzame opsluiting in jezelf, in een wereld die niet stilstaat zo ontzettend snel ontwikkeld en vernieuwd. Zonde om zo bang te zijn om deel van deze planeet uit te maken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:38

@Schimmelig... Wat een onzin weer.. Als ik hier op bokt rond kijkt zijn er meer dan genoeg autochtonen.. Die absoluut geen ABN kunnen. Ze kunnen wel nederlands.. Maar het is nou niet bepaald algemeen beschaaft. Mijn vader spreekt met een licht accent beter ABN.. dan de gemiddelde nederlandse hier op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:48

Er is het hier op bokt geen een die dialect schrijft, dus snap niet wat je bedoelt. Op school wordt er gewoon ABN gesproken en les gegeven, wat ze in hun dorp of thuis spreken is idd wat anders, maar op bokt is het gewoon ABN.

In NB kan men er wat van met dialecten, maar met buitenstaanders praten ze gewoon ABN hoor.

NB: accent en dialect zijn trouwens 2 verschillende dingen. ABN is de woorden bij naam noemen die als algemeen bekend beschouwd worden, dus muhseikes ipv mieren???

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:09

russel schreef:
Er is het hier op bokt geen een die dialect schrijft, dus snap niet wat je bedoelt. Op school wordt er gewoon ABN gesproken en les gegeven, wat ze in hun dorp of thuis spreken is idd wat anders, maar op bokt is het gewoon ABN.

In NB kan men er wat van met dialecten, maar met buitenstaanders praten ze gewoon ABN hoor.

NB: accent en dialect zijn trouwens 2 verschillende dingen. ABN is de woorden bij naam noemen die als algemeen bekend beschouwd worden, dus muhseikes ipv mieren???

Juist daarom. Hoogstwaarschijnlijk zonder accent hier. Maar toch gigantisch veel spelfouten.. En foute zinsformuleringen.. Zoals als mij. als hij .... Allemaal fout nederlands. Enigste is overigens ook fout. En dat zie ik hier ook veel te vaak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:40

Jeez, waar maak je je druk om

Ik spreek vloeiend Engels, mijn vriend is Amerikaans en mijn beste vriend is Pakistaans en spreekt Urdu en Engels, dus spreek ik ook Engels. Ik ben er blij om, want hierdoor is mijn Engels ver boven gemiddeld, zelfs beter dan mijn Nederlands Ik ga niet lopen mieren omdat iemand anders toevallig een andere taal spreekt, zolang we met elkaar kunnen communiceren, zal het mij een worst wezen.

Overigens zou ik niet gelijk aannemen dat mensen wiens spelling en zinsformulering beneden gemiddeld is, dat deze mensen gelijk autochtoon zijn

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:42

Cayenne schreef:
Jeez, waar maak je je druk om

Ik spreek vloeiend Engels, mijn vriend is Amerikaans en mijn beste vriend is Pakistaans en spreekt Urdu en Engels, dus spreek ik ook Engels. Ik ben er blij om, want hierdoor is mijn Engels ver boven gemiddeld, zelfs beter dan mijn Nederlands Ik ga niet lopen mieren omdat iemand anders toevallig een andere taal spreekt, zolang we met elkaar kunnen communiceren, zal het mij een worst wezen.

Ben ik het mee eens.. ik red me ook prima. Ik spreek goed engels, duits en ook nog Farsi. En anders kom je met gebaren en gokken ook een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:10

Whiz schreef:
russel schreef:

Juist daarom. Hoogstwaarschijnlijk zonder accent hier. Maar toch gigantisch veel spelfouten.. En foute zinsformuleringen.. Zoals als mij. als hij .... Allemaal fout nederlands. Enigste is overigens ook fout. En dat zie ik hier ook veel te vaak.

Haha, nou ik kan mij iig prima redden in het dagelijks leven hoor, ABN spreken is ook weer iets heel anders, dan ABN schrijven, de gewone spreektaal is nou eenmaal iets anders dan schrijftaal. Buiten dat maakt het mij niet zoveel uit of ik dit soort kleine fouten maak, maak er nl geen diktee van maar roets even snel over het toetsenbord....

Maar om het nou uit zijn verband te trekken om gelijk te krijgen, prima hoor, maar verwacht niet dat iedereen je dan in een buitenlandse taal antwoord, of in je plaatselijke dialect. Accenten is iets anders en of ik geen accentje heb??? Nou na jarenlang in Amsterdam te hebben gewoond wel hoor en nu jarenlang in NB ook weer als ik in Adam kom.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:39

@Russel. Dat is dus niet waar want het wordt eigenlijk ook allemaal verkeerd uitgesproken. Daarom wordt het ook zo geschreven. Ik trek het niet uit zijn verband. Ik wil hierbij aangeven dat bijna niemand behoorlijk ABN praat. Zo ook niet onze allochone medeburgens. De pot verwijt de ketel namelijk tot dat hij zwart ziet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:56

Volgens mij ging dit topic over boerka's......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 07:31

Volgens mij ook

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 07:47

Fronton schreef:
Bealy schreef:
Een goed geïntegreerde wethouder, zoals iedereen het graag ziet Fronton.

Het was ook maar een grapje .

Maar goed, Abutaleb moet dan dus eerst de wet zodanig aanpassen dat er een kledingvoorschrift gaat gelden bij sollicitaties en bij het aanvragen van de bijstand. Hoe wil hij dat gaan doen?
Wat vindt het bedrijfsleven hiervan?

het krijgen van een uitkering,krijg je omdat je oa.om een medische reden niet kan werken dus heeft kleding daar niets mee te maken.
dus uit dat ding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:13

Whiz schreef:
@Russel. Dat is dus niet waar want het wordt eigenlijk ook allemaal verkeerd uitgesproken. Daarom wordt het ook zo geschreven. Ik trek het niet uit zijn verband. Ik wil hierbij aangeven dat bijna niemand behoorlijk ABN praat. Zo ook niet onze allochone medeburgens. De pot verwijt de ketel namelijk tot dat hij zwart ziet.

Je kunt ook wel heel erg op alle slakken zout leggen hoor. Er is geen een taal die koninklijk praat.....

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:01

Ben ik dan de enige die vind dat ABN leren, zodra je besluit je voor een langere periode in Nederland te vestigen een vereiste is?

1horsmen1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:14

nou van mij mogen ze die uitkering wel stoppen hoor ik heb mn hele leven gewerkt en tot 9 maanden geleden ben ik in de ww gekomen en nu zou ik in de wwb komen wat al geen pretje is en als je dan zie wat je moet inleveren en nu schijnen ze 1 papiertje niet te hebben en wort meteen afgewezen maar zit nu al bijna 3 maanden zonder geld en ik ben een normale nederlander die 7 x per week solisiteert en je hoef zeggen ze maar 1x per week te doen dus ja waarom zou zo iemand dan wel recht op een uitkering hebben en ik niet

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:44

@ 1horsemen1: Omdat het misbruik maken van de uitkeringen toe neemt, wordt de drempel om er één aan te vragen voor de mensen die er wel één nodig hebben ook hoger.

Vroeger was een uitkering hebben een schande (1960 en daar voor), vandaag de dag is het helaas niet meer dan normaal (voor sommige mensen dan...)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:27

russel schreef:
Whiz schreef:

Je kunt ook wel heel erg op alle slakken zout leggen hoor. Er is geen een taal die koninklijk praat.....

Nee er is een verschil tussen correct en koninklijk. Maar goed.. wat jij wil joh. Je mist het punt jammer genoeg finaal. Dus gaan we weer lekker verder met de burka's i.p.v. de taal.. want daar ging het tenslotte over.