Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
95 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 549

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:15

BigOne schreef:
Stikstof is niet hetzelfde als CO2. CO2 en stikstof verschillen van elkaar maar zijn beide schadelijke stoffen voor het milieu. CO2 uitstoot en Stikstof zijn daarom ook de twee meest belangrijke thema's als het gaat om het verbeteren van de luchtkwaliteit en het klimaat.

Stikstof zit voor een zeeeer groot percentage gewoon in de lucht. Dus schadelijk kun je niet direct stellen. En zonder CO2 kunnen we ook niet.
Kunstmest noemen ze ook stikstof, maar is een stikstofverbinding, chemisch gezien iets heel anders dan N2, het gas.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:15

Esaqar schreef:
Zijn we juni 2026 niet te laat? Zijn er dan niet al te veel vluchtelingen in Nederland?

Uitspraken van Timmermans en Jetten kan ik me niet in vinden.

Ik stem PVV omdat ik wil dat er nú iets gedaan moet worden aan het immigratieprobleem. Omdat ik waarde hecht aan onze eigen cultuur, normen en waarden. Ik wil weer over straat kunnen lopen zonder nageroepen of gesist te worden. Ook geloof ik niet dat een klein landje als Nederland ook maar iets bij gaat dragen aan de zogenaamde klimaatcrisis op de wereld dus daar hoeft mijn belastinggeld niet heen.

Ik ga wel even informatie opzoeken over deze wetgeving. Daar wist ik verder niets van.

Toevoeging: ik ben van mening. Haal je een 3e wereld land hierheen, dan wordt je vanzelf ook een 3e wereld land.

Je bent op de hoogte dat de cijfers van de instroom juist sinds 2 jaar naar beneden gaan?
We hebben geen immigratieprobleem, we hebben een opvangprobleem. Omdat de opvang allemaal gesloten is, lijkt het alsof de instroom enorm is. Met de nadruk op lijkt.

Nu iets doen kan niet. PVV kan dat niet oplossen. PVV roept maar levert niet. En gaat ook niet leveren, want daar zijn ze niet capabel genoeg voor.

Zogenaamde klimaatcrisis? Really? Niet zeuren als er klimaatvluchtelingen komen he!

Wees maar blij dat er in de jaren 60 heel veel migranten kwamen uit landen waar jij niet wil wonen. Die hebben mede gezorgd voor de enorme welvaart die we nu hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:18

juval schreef:
Stikstof staat wel hoog op de prioriteitenlijst. Deze week nog heeft een meerderheid van de kamer vóór het ophogen van de norm naar 1 mol gestemd

Ja, om de woningbouw aan de gang te krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:20

ruitje schreef:
Hoelang moeten we dat dan door laten gaan, om genoeg mensen te hebben voor een goede economie? Veeteelt zeggen we van: moeten we dat willen aks klein land?

Moet er geen stop op het aantal mensen in NL? En dan heb ik het niet over immigranten, maar gewoon over de visie: we hebben mensen nodig om te blijven werken zoals we nu doen?

Ik denk dat er een enorme versnelling komt dmv A.I. alleen is dat mijn inziens iets wat micro economisch wat oplevert, maar macro economisch wel eens een probleem kan worden.

We vergrijzen in een rap tempo, dus ja, we hebben mensen nodig. Alleen zullen het andere beroepen gaan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:21

Ik probeer even te verwerken dat mensen minder zouden vervuilen dan vee/ boeren op grasland.. :?

Lukt niet, geef mij maar boeren, vee en grasland. Hoe meer koeien buiten kunnen lopen op gras hoe minder stikstof. Dus als je voor biologisch boeren bent en minder stikstof wilt dan hebben boeren eerder meer dan minder land nodig.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:24

Als het maar niet die kabouter timmermans gaat worden. Die man brengt alleen maar ellende ons land in.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:26

Benzz schreef:
juval schreef:
Stikstof staat wel hoog op de prioriteitenlijst. Deze week nog heeft een meerderheid van de kamer vóór het ophogen van de norm naar 1 mol gestemd

Ja, om de woningbouw aan de gang te krijgen.

ja precies, en om de PAS melders te helpen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:30

nps schreef:
juval schreef:
Er wordt gedaan alsof weidegebied en monocultuur vieze/slechte dingen zijn. Maar je beseft toch wel dat ook weidegebied voor ons voedsel wordt gebruikt. Gras wordt omgezet in zuivel (eiwit/proteïne).
Je kan dan wel zeggen, wordt maar vegan, maar ook de haverdrank of sojadrank of bonenburgers groeien ergens (buitenland?) In een monocultuur.

Echt - het gaat er maar niet in - we exporteren 80% van ons vlees[i] en als ik het internet mag geloven zo’n 66% van de melk die in Nederland produceren. We merken er echt geen reet van als we iets minder gaan produceren en nee, we gaan écht niet dood van de honger.

Het gaat er niet om of ik gras wel of niet mooi vind, maar om het het feit dat het erg veel ruimte kost. Waar ook huizen op gebouwd kunnen worden. Of natuur op kan groeien. Ik kies voor huizen. Kunnen mensen lekker wonen, en wordt er minder vervuild.

@ruitje dat zal best, ons afgelopen kabinet had stikstof niet echt hoog op het prioriteitenlijstje staan. Megastallen de ruimte geven is niet echt handig om nu te doen. Definitie intensieve veehouderij:

google schreef:
Intensieve veeteelt is een vorm van niet-grondgebonden veehouderij waarbij veel dieren op een kleine oppervlakte worden gehouden, vaak in gebouwen, om de productie te maximaliseren. Dit systeem is gericht op efficiëntie door middel van technologie, geoptimaliseerd voer en een gecontroleerde omgeving, wat resulteert in een hoge productie per dier, maar ook kritiek oproept vanuit dierenwelzijnsorganisaties vanwege de beperkte ruimte

'het gaat er maar niet in'?? constructieve opmerking in onze discussie ja.

Het klinkt namelijk ook alsof jij export een verschrikkelijk ding vindt. Het is in mijn ogen gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Het is niet dat we de zuivel en vlees maar in de Noordzee dumpen ofzo. Dat wordt ergens op de wereld (waarschijnlijk heel dichtbij in Europa) gewoon geconsumeerd, en zolang de wereldbevolking blijft groeien en het grootste deel van al deze mensen geen vegan is, dan blijft de productie. vraag en aanbod. De Nederlandse handelsgeest die ons zoveel welvaart heeft gebracht.
En ja, ik ben uiteraard ook voor natuur en een gezond milieu, ik zie de klimaatverandering ook wel als een probleem (waar we heel weinig invloed op hebben) maar de manier waarop links dit wil kan niet in mijn ogen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:30

cocktailtime schreef:
Als het maar niet die kabouter timmermans gaat worden. Die man brengt alleen maar ellende ons land in.

Kun je dat beargumenteren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:32

Ik ben blij dat er nu ook enkele "rechtse" stemmers hier vertellen waarom zij die keuze maken, en dat de "linksen" hen nog hebben laten uitpraten. Zo wordt het topic veelzijdiger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:37

juval schreef:

De kans dat het vrij snel strand is wel ernstig aanwezig: het zal meteen tot rechtszaken leiden, want de BBB heeft verzuimd het te koppelen aan een afname van de stikstofdepositie, dus versoepeling van deze norm leidt onherroepelijk tot een hogere uitstoot en dat staat haaks op wat de afspraken zijn: de stikstofuitstoot moet dalen en niet stijgen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:43

Elisa2 schreef:
Ik probeer even te verwerken dat mensen minder zouden vervuilen dan vee/ boeren op grasland.. :?

Lukt niet, geef mij maar boeren, vee en grasland. Hoe meer koeien buiten kunnen lopen op gras hoe minder stikstof. Dus als je voor biologisch boeren bent en minder stikstof wilt dan hebben boeren eerder meer dan minder land nodig.

Het gaat om vervuiling door stikstof. Dat spulletje wat bouw tegenhoudt. En zolang mensen geen gras gaan eten en gigantische hopen schijten op het grasveld valt het met de stikstof best mee.

Nee, juval, ik vind export niet vreselijk, ik vind weidegrond niet vreselijk. Ik vind stikstof wel vreselijk, want dat sloopt biodiversiteit en zorgt ervoor dat de bouw in Nederland op slot zit (of zat, want met de rekenkundige ondergrens naar 1 mol kan er al veel meer zoals je terecht aangeeft). Het probleem is nog steeds niet opgelost, de vervuiling blijft. Alsof je dronken rijdt, maar de grens voor het promillage omhoog gaat, en je dan ineens niet meer dronken rijdt. Je levert nog steeds even veel gevaar op.

Als wij ontzettend veel produceren - maar de impact qua milieu en ruimte heel groot is het omdat wij heel klein zijn - dan is het gewoon heel erg onlogisch om dat te willen blijven doen. Dát zijn beleidskeuzes. Ik krijg er gewoon echt een punthoofd van dat men doet alsof we verhongeren als er een beetje minder boeren en koeien zijn. Het klopt gewoon écht niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:45

Benzz schreef:
juval schreef:

De kans dat het vrij snel strand is wel ernstig aanwezig: het zal meteen tot rechtszaken leiden, want de BBB heeft verzuimd het te koppelen aan een afname van de stikstofdepositie, dus versoepeling van deze norm leidt onherroepelijk tot een hogere uitstoot en dat staat haaks op wat de afspraken zijn: de stikstofuitstoot moet dalen en niet stijgen.

Dat weet je niet, er zijn veel innovaties, de uitkoopregeling (vrijwillig!) loopt ook nog, veel boeren gaan binnen nu en een aantal jaar met pensioen en hebben geen opvolger..

dit, en dat er nergens door Europa is opgelegd dat we stikstof moeten verminderen, dat hebben we onszelf aangedaan, dus dat kan veranderd worden. De stand van de natuur mag niet achteruit gaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:56

nps schreef:
juval schreef:
Er wordt gedaan alsof weidegebied en monocultuur vieze/slechte dingen zijn. Maar je beseft toch wel dat ook weidegebied voor ons voedsel wordt gebruikt. Gras wordt omgezet in zuivel (eiwit/proteïne).
Je kan dan wel zeggen, wordt maar vegan, maar ook de haverdrank of sojadrank of bonenburgers groeien ergens (buitenland?) In een monocultuur.

Echt - het gaat er maar niet in - we exporteren 80% van ons vlees[i] en als ik het internet mag geloven zo’n 66% van de melk die in Nederland produceren. We merken er echt geen reet van als we iets minder gaan produceren en nee, we gaan écht niet dood van de honger.

Het gaat er niet om of ik gras wel of niet mooi vind, maar om het het feit dat het erg veel ruimte kost. Waar ook huizen op gebouwd kunnen worden. Of natuur op kan groeien. Ik kies voor huizen. Kunnen mensen lekker wonen, en wordt er minder vervuild.

@ruitje dat zal best, ons afgelopen kabinet had stikstof niet echt hoog op het prioriteitenlijstje staan. Megastallen de ruimte geven is niet echt handig om nu te doen. Definitie intensieve veehouderij:

google schreef:
Intensieve veeteelt is een vorm van niet-grondgebonden veehouderij waarbij veel dieren op een kleine oppervlakte worden gehouden, vaak in gebouwen, om de productie te maximaliseren. Dit systeem is gericht op efficiëntie door middel van technologie, geoptimaliseerd voer en een gecontroleerde omgeving, wat resulteert in een hoge productie per dier, maar ook kritiek oproept vanuit dierenwelzijnsorganisaties vanwege de beperkte ruimte

Vorig jaar werd er zo'n 10 miljard aan vlees geëxporteerd, maar ook niet onbelangrijk, ruim 5 miljard geïmporteerd. Dat stukje wordt vaak vergeten. Voor rundvlees en melkproducten zijn we zelfs afhankelijk van import om aan de Nederlandse consumptie te kunnen voldoen. Veel exportvlees betreft dus ook doorvoer en is niet in Nederland opgefokt.

https://condor-consultancy.com/nl/nederland-meer-afhankelijk-van-import-rundvlees/

Daarnaast is het overgrote deel van van in en export voor de Europese markt. Vooral met Duitsland worden veel zaken gedaan. Het enige land buiten de Europa van betekenis voor de vleesexport (varkensvlees) is China. En laat China nu juist ook gaan inzetten op zelfvoorziening, waardoor de export naar China al daalt.

https://www.varkens.nl/nieuws/2025/01/1 ... es-in-2024

Daarnaast denk ik dat veel mensen zich vergissen in hoeveel vogels een stuk grasland bestemd voor kuilvoer trekt. Tientallen vogels van verschillende pluimage zitten vaak al te wachten tot de tractor voorbij is. Bijvoorbeeld ooievaars, reigers, kraaien en gaaien, maar ook insecten eters en roofvogels die op het korte weide gras ook makkelijk een extra muis of rat verschalken.

En het langere weide gras zorgt juist voor beschutting van weidevogels en reekalveren. Daar wordt door veel boeren ook rekening mee gehouden.

Betreft huizenbouw, mensen zijn juist de vervuilers. Woning, auto, bedrijven, wegen, landbouw en veeteelt, gebeurd allemaal voor mensen. Dus als je het echt goed wil doen, moet je zorgen dat de wereldbevolking in aantal afneemt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:06

juval schreef:
Dat weet je niet, er zijn veel innovaties, de uitkoopregeling (vrijwillig!) loopt ook nog, veel boeren gaan binnen nu en een aantal jaar met pensioen en hebben geen opvolger..

dit, en dat er nergens door Europa is opgelegd dat we stikstof moeten verminderen, dat hebben we onszelf aangedaan, dus dat kan veranderd worden. De stand van de natuur mag niet achteruit gaan.

Het is een motie, vrij onnodig ook, want de BBB levert de minister van landbouw al. Het is een motie voor de buhne met de groetjes aan de achterban.

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 18:07

een minister kan niets zonder meerderheid in de kamer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:10

anjali schreef:
Ik ben blij dat er nu ook enkele "rechtse" stemmers hier vertellen waarom zij die keuze maken, en dat de "linksen" hen nog hebben laten uitpraten. Zo wordt het topic veelzijdiger.

Dit zeg je vaker en blijf dit een hele bizarre uitspraak vinden gezien meermaals in het algemene discussietopic genoeg mensen hebben aangegeven rechts te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:14

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Het gaat om vervuiling door stikstof. Dat spulletje wat bouw tegenhoudt. En zolang mensen geen gras gaan eten en gigantische hopen schijten op het grasveld valt het met de stikstof best mee.

Dat is dus niet zo, de fossiele brandstof die mensen gebruiken in hun auto,s en in hun huishouden zorgen ook voor stikstof uitstoot. Dus dat is even goed vervuiling..dus wil je minder stikstof dan zullen er toch ook echt minder mensen moeten zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:16

De opmerking mbt klimaatvluchtelingen als we geen klimaatmaatregelen treffen gaat er bij mij niet in.
NL als klein landje gaat dat probleem niet kunnen oplossen.(ongeacht wat mijn mening is over klimaat e.d.)
Daarnaast, bij een klimaatramp zal NL tenslotte ook onder water komen te staan, dan worden wij misschien wel de klimaatvluchtelingen.

Ik las hierboven ergens een vraag aan mij wat de nederlandse cultuur dan is volgens mij.
Ik ga daar niet op in. Iedereen van minimaal een jaar of 40 oud weet wat ik bedoel,het is niet zo even uit te leggen.
Laatst bijgewerkt door veneri op 05-10-25 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:18

Ik ben 63 en ik heb geen idee wat je bedoelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:19

Ik ben 49 en heb ook geen idee wat je bedoelt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:20

Ik ben 52 jaar en weet echt niet wat je bedoelt.
Dus... Vertel!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:23

Ik gok iets met een kinderfeest.. al ben ik nog geen 40 dus wie weet zit ik fout.

Fijn topic, ik weet t zelf nog niet zo goed. Iig geen pvv. Net de stemwijzer gedaan en kom vooral overeen met vvd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:25

Nederlandse cultuur was voor mij altijd tolerant zijn naar andere rassen, seksuele geaardheden etc. Dat herken ik al een poos veel minder, maar ik gok zomaar dat Veneri dat niet bedoelt.
Laatst bijgewerkt door prompter op 05-10-25 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:25

Ik denk dat een aantal mense mensen best weten wat er bedoeld wordt maar dat ze het er niet mee eens zijn, dat zijn twee verschillende dingen. Dat, of ze volgen het nieuws hierover niet :D