Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:56

karuna schreef:
Djengis khan, Hannibal enz allemaal mannetjes die meer meer meer willen meer macht, meer geld, meer land tenkoste van alles. Kent er iemand een vrouw die ooit een oorlog of strijd is begonnen?
Spaanse inquisitie meer katholieken is meer wrede doden.

Nee, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat komt omdat alle vrouwen per se zo vredelievend zijn, maar puur omdat zij in recente tijden nooit de mogelijkheden hebben gehad die mannen wel kregen, en sowieso van vroeger uit een heel andere rol toebedeeld kregen.

In de tijd van de Vikingen, bijvoorbeeld, waren vrouwen gelijkwaardig, waren ze sterk betrokken bij politiek en economie en hadden een grote invloed daarin. Pas met de opkomst van het Christendom veranderde dat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:58

Catharina de Grote hoort ook bij de veroveraars. En Elisabeth I was ook niet mals.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:02

Ah ze zijn er dus wel dan. Vandaar dat ik de vraag stelde :+

Jeanne d arc jazeker, haar geboorte dorp is vrij dichtbij zelfs :j

pmarena

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:09

Ik denk dat het kwartje meerdere kanten op kan vallen voor mensen die vreselijk wreed aangevallen worden. Als alles en iedereen die je lief is, voor je ogen vermoord wordt door een bepaald volk, kan ik me best voorstellen dat sommigen daardoor vol haat komen en vooral wraak willen. Degenen die dit gedaan hebben moeten dezelfde pijn voelen. Een ander zal vooral achterblijven met het besef dat je niemand deze pijn aan wil doen.

Ik denk dat het een beetje in je moet zitten en dat je omgeving / opvoeding hierin ook een grote rol speelt.

Maar wat dat betreft vind ik het ook wel mooi dat van die wat zweverige mensen zeggen dat dit de reis van de mensheid is. Dat we dit soort primitieve emoties van wraak en hebzucht enzo, achter ons moeten leren laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:09

_San87_ schreef:
Pas met de opkomst van het Christendom veranderde dat.

Waarvan ik nog steeds denk dat dat is verzonnen/aangegrepen voor grootschalige veranderingen (zoals de rol van de vrouw) maar dat is weer een hele andere discussie .. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:10

pmarena schreef:
Maar wat dat betreft vind ik het ook wel mooi dat van die wat zweverige mensen zeggen dat dit de reis van de mensheid is. Dat we dit soort primitieve emoties van wraak en hebzucht enzo, achter ons moeten leren laten.

Is dat dan ook de rol van de andere primaten (of dieren) die hetzelfde doen? Dat vind ik dan weer fascinerend. Of is dat alleen voorbehouden aan mensen?

(primaten zijn ook dieren, ter verduidelijking)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:11

Daar ben je als man vaak de pineut. Of je wordt verstoten. Of als leider wordt je continue aangevallen en moet je vechten voor je leven en je vrouwen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:15

In het dierenrijk is er voedselconcurrentie zowel tussen de verschillende diersoorten als in de soorten en natuurlijk ook het gevecht voor voortplanting. Dus als ergens een voedseltekort is dan gaan troepen op zoek naar een nieuw gebied dat vaak bloedige gevechten geeft. Maar genoeg is genoeg. Maar alsmede groep het goed doet dan is er ook meer gebied nodig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:19

friezenfan2 schreef:
Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Maar waarom kunnen we niet in harmonie leven. Waarom zijn er altijd mensen die de leiding pakken en dan alleen nog maar aan zichzelf denken. Nu snap ik dat een utopia waarschijnlijk onmogelijk is maar moet alles altijd uitdraaien in een dystopia?

Lees maar eens wat van Richard Dawkins, bijvoorbeeld "The Selfish Gene"

https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 01-04-25 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:19

ik zag laatst een interessante docu over chimpansees, die ook aan gebiedsvergroting deden. Uit mn hoofd kwam er een 'nieuwe' leider die het huidige gebied ging vergroten. Hij ging een gevecht aan met een groep waarmee het al jaren rustig was. Ik vond dat heel interessant, dat dat er toch soms ingebakken zit

het hele verhaal van grenzen is ergens heel vreemd als je erover nadenkt. Aan de andere kant kan ik me ook slecht voorstellen hoe het zou zijn als ze er niet zouden zijn, los van of de mensheid dat aankan. Ook interessant om over te filosoferen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:43

Dat van de grenzen blijf ik ook maar een apart iets vinden.
Als je er over na gaat denken is het een enorme mindf*ck.
Laatst bijgewerkt door Polar op 01-04-25 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:44

Cer schreef:
het hele verhaal van grenzen is ergens heel vreemd als je erover nadenkt. Aan de andere kant kan ik me ook slecht voorstellen hoe het zou zijn als ze er niet zouden zijn, los van of de mensheid dat aankan. Ook interessant om over te filosoferen

In Europa zie je al hoe moeilijk het is om dat nationalisme los te laten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:55

Nederlandse bedrijven zijn al volop bezig te kijken hoe ze zich kunnen aanpassen aan de Amerikaanse diversiteitseisen.

Nederlandse bedrijven bereiden zich voor op diversiteitsverbod Trump - https://nos.nl/l/2561865

Tja een heel begrijpelijk argument natuurlijk. Want ja, het kost geld en als er gekrompen moet worden dan moet er ook personeel uit. Aan de andere kant. Waar eindigt dit.? Wat is de volgende eis die ingewilligd moet worden als je hier in mee gaat. En hoe betrouwbaar is de VS zo of zo nog als handelspartner. Wordt het niet gewoon tijd om op zoek te gaan naar stabielere landen?

Van bedrijven kun je ook haast niet anders verwachten dan dat ze kijken naar de korte termijn winsten. En hoe ze aandeelhoiders tevreden moeten houden. Het hele diversiteitsbeleid was maar een dun laagje vernis.

Van ministers mag je echt meer verwachten. Waar de Fransen en Belgen zich ferm uitspraken komt Nederland met een verklaring dat het zorgelijk is. Als je het mij vraagt is dat nogal een understatement.

https://www.trouw.nl/politiek/minister- ... ~b713aacd/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:56

Als je als land je in bochten gaat wringen om aan stomme discriminerende eisen te willen voldoen om maar centjes te houden. Ik vind daar wat van 8)7

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:57

Dat had ik op de één of andere manier niet verwacht... ik zie Nederland over het algemeen toch als een enorm open minded land.
Dit valt me echt tegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:57

Nederland is niet openminded. Ze doen alleen alsof -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:59

Ja, dat blijkt wel...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:08

Polar schreef:
Dat had ik op de één of andere manier niet verwacht... ik zie Nederland over het algemeen toch als een enorm open minded land.
Dit valt me echt tegen.

Ik had het eigenlijk wel verwacht. Zeker van grote bedrijven. Om eerlijk te zijn heb ik grote bedrijven nooit heel hoog ingeschat. En met het huidige kabinet verbaast het me eigenlijk ook niet zoveel. Nederland is het gekkertje van Europa op dit moment.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:13

maar, en misschien stel ik dan een hele domme vraag, ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, bij een sollicitatie neem je toch de beste aan? En als dat iemand is van de DEI groep, dan is dat toch zo?
ik ben niet zo bekend met de regels van DEI. Mensen moeten eerlijk behandeld worden, dat is toch een gevolg van een goede procedure?
Je mag mensen niet uitsluiten, maar dat mag toch al niet, meen ik?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:19

Uitsluiten mag niet maar hoevaak komt het niet voor dat mensen alleen al op hun naam niet in de sollicitatieprocedure komen. En dat is nog steeds bezig hier in Nederland. Of zwangere vrouwen, of mensen met een handicap, of te oud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:22

Maarja eerlijk gezegd snap ik het ook wel, dat als je als jonge vrouw solliciteert voor een baan met opleiding en er solliciteert een net zo geschikte jonge man....zeker als het al een beetje een mannenwereldje is waar het om gaat, dat zo'n werkgever dan denkt beter die jonge man want minder kans op gedoe met zwangerschap enzo. Ik vind eigenlijk dat je dat een werkgever niet eens heel erg kwalijk kan nemen.... ook al heeft dat bij mij persoonlijk ook wel in het nadeel gewerkt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-04-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:23

Cer schreef:
maar, en misschien stel ik dan een hele domme vraag, ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, bij een sollicitatie neem je toch de beste aan? En als dat iemand is van de DEI groep, dan is dat toch zo?
ik ben niet zo bekend met de regels van DEI. Mensen moeten eerlijk behandeld worden, dat is toch een gevolg van een goede procedure?
Je mag mensen niet uitsluiten, maar dat mag toch al niet, meen ik?

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen uit de DEI groep nu juist minder snel aangenomen worden. Want ja, stel je eens voor dat de Amerikanen het te divers gaan vinden.

Franse grote bedrijven zijn natuurlijk ook gewoon maar bedrijven die enkel kijken naar de aandeelhouders en de centen. Daarom vond ik de Franse reactie ook gelijk een stuk beter. De bedrijven daar weten heel goed dat er in Frankrijk bepaalde wetten gelden. En deze reactie maakte gelijk duidelijk. "Denk erom, je weet dat hier bepaalde wetten zijn"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:23

BigOne schreef:
Uitsluiten mag niet maar hoevaak komt het niet voor dat mensen alleen al op hun naam niet in de sollicitatieprocedure komen. En dat is nog steeds bezig hier in Nederland. Of zwangere vrouwen, of mensen met een handicap, of te oud.

Het is bij veel bedrijven ook maar een dun laagje vernis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:25

Als gehandicapte is aan werk komen of erbij horen al bijna uitgesloten, -O- ik ken best wat wajongers die een heel goed stel hersens en opleiding hebben maar domweg niet worden aangenomen omdat bazen het risico te groot vinden, ik ben zelf als een van de eerdere vrouwen in de tecniek tegen best wat dingen aangelopen. Aangenomen op stage tot ze er achter kwamen dat ik vrouw was (de dag voor aanvang) en toen was ik niet meer welkom en kon ik hals over kop op zoek naar een andere plek. Eerste baan ik koest aangenomen worden ivm positieve discriminatie bij een baas die alleen maar kon tietenstaren en me niet wilde hebben. Ik heb me daar echt heel stevig moeten bewijzen, en na een paar weken kruisstaren :r niet heel smakelijk bij een meer dan overzware altijd als een otter zwetende alcoholistische eikel) was dat tietenstaren over en oh ze kan echt wat.

En nu als regelmatig rolstoelgebruiker wordt je bewust vaak over het hoofd gezien bij verkopers, standhoudersm winkelmedewerkers of spreken ze mijn duwer aan ipv mij.

Als man/vrouw boven de 50 ben je vaak ook al het haasje want bazen willen je niet aannemen ivm te oud, of mijn heel korte onvrijwillige carriere bij een uitzendburo, waar een bak niet bemiddelen stond. Waarin ouderen, buitenlandse namen, kampers, vrouwen stonden . Ik had er iemand van het kamp uit bemiddeld en aan een baan geholpen als veger bij een betoncentrale. Ik was daarna mijn baan kwijt *\%/* wat een opluchting.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-04-25 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:27

ja ik heb me altijd al afgevraagd of het niet een papieren tijger is (maar dat is weer een andere discussie) want dan zeggen ze toch gewoon "de man is beter geschikt".. Het is in mijn optiek een beetje een wassen neus.

Nu kunnen bedrijven die gewoon normaal doen, toch zeggen "nou, deze #persoon is gewoon beter" .. en klaar ben je. Daar hebben "Amerikanen" verder weinig over te zeggen.

Als je iemand zonder opleiding en zonder aantoonbare werkervaring en aanwijzingen dat deze het ooit gaat kunnen, maar onderdeel van een DEI groep, gaat plaatsen op de plek van een engineer , en je word daarop aangesproken, dan is het niet meer dan terecht denk.

Citaat:
die jonge man want minder kans op gedoe met zwangerschap enzo

Hoe vaak mij niet gevraagd is of ik 'een kinderwens had', wat niet mag, maar TOCH gevraagd werd, en bij mijn stellige "NEE", want dat had ik echt niet, nog steeds getwijfeld werd :"oh echt niet, nou misschien komt het nog" etc etc.. Die hele regeling hielp dan ook geen ene reet hoor :+
En nu is het leeftijdsdiscriminatie, maar dat zeggen ze ook niet hardop. Dus wel of geen papier waar wel of geen goed verhaal op staat, helpt niks. Maar dat is mijn mening..