Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:13

Ik koop helemaal niets bij Chinese webshops. Ook niet als ik iets zoek dat ik in Nederland niet kan vinden en bij Google zie ik het bij Ali of Temu wel. Dan maar helemaal niet, er zit niets levensbedreigends aan als ik het ding niet heb. Ik weiger mee te werken aan dwangarbeid, of verboden stoffen in producten. Verder ben ik echt geen klimaat heilige, maar dit principe hou ik vast.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:40

prompter schreef:
Ik koop helemaal niets bij Chinese webshops. Ook niet als ik iets zoek dat ik in Nederland niet kan vinden en bij Google zie ik het bij Ali of Temu wel. Dan maar helemaal niet, er zit niets levensbedreigends aan als ik het ding niet heb. Ik weiger mee te werken aan dwangarbeid, of verboden stoffen in producten. Verder ben ik echt geen klimaat heilige, maar dit principe hou ik vast.

Dit is ook globaal hoe ik dat voor mezelf aanhou. Ik wil daar ook niet aan bijdragen. Als ik bv op Etsy wat koop ga ik in volle stalker mode om te zien of de verkoper een echt persoon is of een façade voor een dropshipper.
Ik betaal liever meer aan een echt persoon die iets zelf gemaakt heeft dan zo min mogelijk met sketchy oorsprong.

8nnemiek

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:26

Ik koop ook zo min mogelijk via Ali inderdaad. Maar we moeten ook wel realistisch zijn; heel veel ‘Nederlandse/Europese’ spullen worden ook gewoon in China gebouwd.
Dus als ik weet dat die Tefal thermosfles ook gewoon onder een andere naam te koop is voor een kwart van de prijs, exact dezelfde fles uit dezelfde Chinese fabriek, dan kies ik toch voor mijn beurs.
En zo heb ik kort geleden een naaimachine motor en accessoires via Ali gekocht.. nergens te vinden in Europa -O- Dus voor reparaties vind ik het ideaal.

Maar als er iets gewoon in Nederland te koop is, gemaakt binnen Europa liefst, dan betaal ik daar wel zonder problemen wat meer voor, dat heb ik er wel voor over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:57

Sheran schreef:
Ik vind dat laatste wel een lastig punt. Oordelen is te sterk misschien maar het bewustzijn creëren van wat de gevolgen van zo'n aankoop zijn (of de gevolgen van met je auto naar je werk gaan, want het werkt van beide kanten) zie ik wel als iets dat nodig is voor een fijnere wereld.
Meer een ontmoedigingsbeleid denk ik.

Over met de auto naar je werk... tja, als dat niet kan kan ik niet werken en daar heeft de maatschappij denk ik nog minder aan.
Het type baan dat ik heb is niet overal te vinden, OV is in deze omgeving helaas zo ongeveer niet-bestaand, fietsen is echt te ver (30 kilometer enkele reis), maar ik lever wel een substantiële meerwaarde voor mijn werkgever. Die meerwaarde kan ik niet leveren als ik in de fabriek om de hoek ga staan :n Dus dan toch maar met de auto naar het werk he?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:38

Uiteraard dat je dan de auto pakt, ik denk ook niet dat er een ideaalplaatje bestaat waar ieder mens aan kan voldoen. Daarvoor zijn er al te veel variabelen want geen mens of situatie is exact hetzelfde. Je hebt als mens nu eenmaal ook niet overal invloed op, om allerlei redenen.

Ps! Ik heb de paarse handzeep gehaald van marcel's greensoap, even serieus die ruikt lekker! Ik hoop echt dat hij mijn handen heel laat zodat ik voortaan deze kan gebruiken :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:13

Achterom schreef:
Sheran schreef:
Ik vind dat laatste wel een lastig punt. Oordelen is te sterk misschien maar het bewustzijn creëren van wat de gevolgen van zo'n aankoop zijn (of de gevolgen van met je auto naar je werk gaan, want het werkt van beide kanten) zie ik wel als iets dat nodig is voor een fijnere wereld.
Meer een ontmoedigingsbeleid denk ik.

Over met de auto naar je werk... tja, als dat niet kan kan ik niet werken en daar heeft de maatschappij denk ik nog minder aan.
Het type baan dat ik heb is niet overal te vinden, OV is in deze omgeving helaas zo ongeveer niet-bestaand, fietsen is echt te ver (30 kilometer enkele reis), maar ik lever wel een substantiële meerwaarde voor mijn werkgever. Die meerwaarde kan ik niet leveren als ik in de fabriek om de hoek ga staan :n Dus dan toch maar met de auto naar het werk he?

Auto naar werk vind ik ook lastig. Naar mijn idee wordt er ook veel te weinig aan gedaan om dit te stimuleren.

Werk is vaak in de grote steden, daar zijn doorgaans geen betaalbare huizen, dus moet je wel verder weg wonen. En het OV is ook niet fantastisch. Hier is mijn werk bv 25km verderop, 20 min met de auto, en 1,5 uur met OV en 3x overstappen…. Tja.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:05

Ik kan ook niet met de fiets naar het werk.
Ik heb een buitendienst functie en werk dus steeds op andere locaties. In het buitengebied ook nog (veel veehouderiijen en industriegebieden). Tussen de 100 en 250 km per werkdag in de buitendienst.
Heb daarvoor van de werkgever een EV ter beschikking gekregen.
Als ik alleen naar kantoor moet op 25 km van huis ga ik wel 'ns fietsen. En naar 2 andere kantoor locaties meestal met de trein.

Bij Temu koop ik echt uit principe niet.
Ik probeer sowieso zoveel mogelijk lokaal in echte winkels te kopen.
En anders online in Europese winkels.
Probeer echt te letten op herkomst/productie, maar ook aan wie ik mijn persoonsgegevens geef voor een bestelling.
Dus nu. temu, shein en Ali heb ik geen account en die wil ik ook echt niet.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:10

Het autorijden nog duurder maken zou ik niet als oplossing zien
Mensen hebben nu eenmaal een auto nodig, tenminste de meeste mensen

Als we dan even naar de optie 'out of the box, alles is mogelijk geen budget' kijken
Dan zie ik eerder iets in de zelfrijdende electrische taxi. Maar dat moet wel betaalbaar zijn!
Je hebt geen chauffeur meer, wat weer in de kosten scheeld
Je wordt van deur naar deur gebracht, dat is namelijk iets wat wij ( een grote groep mensen ) willen
Geen 3 keer overstappen, en nog een stuk fietsen. Gewoon betaalbaar van a naar b

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:55

Ik vind ov dus echt ideaal. Vind het zo afhankelijk van het traject of het bevalt of niet! Vaak is het ook de perceptie van tijd. Voorbeeld als ik naar kantoor Amsterdam ga. Auto is iets minder dan een uur met file. OV is denk ik bijna 1uur15. Effectief is ov sneller, want ik heb 35 min werktijd in de trein. Verder fiets ik 25 min enkele rit naar het station, hier krijg ik een gedifferentieerde km vergoeding voor van 40 ct per km. Al met al, is ov op meerdere fronten fijner. De aansluiting is goed, zelden uitval en schone treinen.

Wmb mogen ze deelautos meer toegankelijk maken. Soms moet ik wel eens naar een kleine plek en door de fikse bezuinigingen op ov is dat gewoon niet handig. Deelauto in de buurt is ideaal. Gelukkig staan ze er steeds vaker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:00

Ik denk dat het er ook wel erg aan ligt in welke regio je woont. Als ik naar Utrecht wil, ga ik echt niet met de auto. Bus gaat 4 keer per uur en dan ben ik binnen 20 minuten in hartje stad. De bushalte is op 50 meter lopen.

Maar als je een aantal dorpen verderop woont, is het een groot drama.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:05

Raineri schreef:
Ik vind ov dus echt ideaal. Vind het zo afhankelijk van het traject of het bevalt of niet! Vaak is het ook de perceptie van tijd. Voorbeeld als ik naar kantoor Amsterdam ga. Auto is iets minder dan een uur met file. OV is denk ik bijna 1uur15. Effectief is ov sneller, want ik heb 35 min werktijd in de trein. Verder fiets ik 25 min enkele rit naar het station, hier krijg ik een gedifferentieerde km vergoeding voor van 40 ct per km. Al met al, is ov op meerdere fronten fijner. De aansluiting is goed, zelden uitval en schone treinen.

Wmb mogen ze deelautos meer toegankelijk maken. Soms moet ik wel eens naar een kleine plek en door de fikse bezuinigingen op ov is dat gewoon niet handig. Deelauto in de buurt is ideaal. Gelukkig staan ze er steeds vaker.

Dat zeg ik, naar een grote stad is fantastisch.
Naar Utrecht ben ik met OV net zo snel als met de auto. Dat is voor mij 40km.
Maar van dorp naar ander dorp, in mijn geval een van 20km verderop, waar ik met de auto in 20 minuten ben. En met de elektrische fiets als ik die zou hebben in een uur, doe ik er met OV 1,5(!!!) uur over en dan moet ik 3x overstappen, dus ook geen werktijd in OV.
Dat is echt verdrietig. Je kan autorijden wel duurder maken, maar maak het OV dan ook beter.
Ik ben ook nog sneller in hartje amsterdam, wat 72km is, dan dus naar de dorpen 20km verderop waar echt totaal geen verbinding tussen elkaar is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:16

Ik denk dat autorijden niet zo zeer duurder gemaakt moet worden maar dat alternatieven aantrekkelijker zouden moeten zijn.

Voor mij persoonlijk; ik ga voor 3 maanden een elektrische fiets huren om te kijken of ik daarmee wel naar mijn werk kan. Ik doe ook huisbezoeken en ik weet niet of dat nou goed gaat werken op de fiets. Maar ik wil het wel proberen.

Jammer genoeg zijn deelauto's hier in de buurt niet beschikbaar. Zou ik met de elektrische fiets naar het werk kunnen dan zou mijn auto weg kunnen mits er een deelauto vlakbij beschikbaar is. Maar dat is niet zo dus moet jammer genoeg de 2e auto blijven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:00

Vanuit de flat (Papendrecht) waar ik nu zit zou ik eerst een flink stuk moeten lopen voor ik bij een bushalte kom.

Bij mijn eigen flat 200 meter (Hendrik ido Ambacht) en daar stop geloof 1x in het uur een bus.

Kan geen grote afstanden lopen zonder problemen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:51

Ik woon op het platteland, dus een auto is voor mij wel een must. De fiets komt eigenlijk alleen in de lente/zomer/herfst van stal en dan het merendeel voor plezierritjes. Eigenlijk zou ik wel meer met de fiets willen doen, maar ik ben een laatkomer met tijdgebrek die bang is voor kou ;-)

Iets nieuws wat ik wil proberen doorzetten: geen bloemen meer kopen, tenzij ze biologisch zijn (ik heb nu biologische tulpen in mijn 2-wekelijkse groentepakket) of uit een pluktuin of eigen tuin.
Want ow, ik hou zo van die prachtige veldboeketten op grote vazen! Maar eigenlijk is het maar een raar product: een weekje 'fun' en als je ziet hoeveel energie en gif er voor nodig is, nee dat past niet bij een duurzaam leven.

Soms wel lastig want familie werkt in een bloemenzaak en als ik dit zou uitspreken dan is dat wel een persoonlijke belediging. Dus als ik soms toch bloemen krijg dan accepteer ik die maar met een glimlach.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:21

O ja, dat is ook een goede :j Ik koop ook al jaren geen 'gifbloemen' zoals wij het noemen meer :+ Sinds de aflevering over parkinson in de bloementeelt ben ik eigenlijk wel genezen van de boeketten uit de winkel. Al ben ik echt wel blij met een boeketje als kado, maar ik zou ze ook niet meer zelf kopen.
Ik heb toevallig vorige week een verzameling bloemzaden gekocht om zelf hopelijk wat mooie snijbloemen te kunnen zaaien.

Lastig als je familie in een bloemenzaak werkt. Kun je het niet op een positieve manier brengen? Zo van 'goh ik zou graag wat biologische, onbespoten bloemen in huis willen, is daar nog geen markt in?'

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:34

Veldboeketten. <3 Prachtig zijn die inderdaad.
Het mooiste vind ik ze in de natuur.

Ik weet hier eigenlijk niet zoveel van, is het gevaarlijk om 'winkel-bloemen' in huis te hebben?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:38

Voor zover ik weet valt het wel mee (tenzij je besluit ze op te eten oid :D). De grootste impact is voor de teler en de omwonenden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:45

Gisteren op de radio bij Vroege vogels een rake column over bloemen.
Over het gif, de teelt in landen als Ethiopië, waar de regels omtrent gif gebruik soepeler zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:46

Dat klinkt wel heftig.
Apart dat die regels niet strenger zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:46

Ik vind een bos bloemen nog altijd prachtig.
Koop ze zelf nooit, maar vind het niet erg om te krijgen.
Van het weekend een potje met vetplantjes gekregen, ook erg mooi.
Voordeel, dat staat als het goed is langer. Maar ik geef toe, geen idee van de milieu impact.

Zonet de was buiten gehangen, gisteren werd hij ook droog, maar waaide het meer.
Benieuwd of het vandaag ook lukt.
Als het enigszins kan hang ik was buiten.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:48

Ooh, wat een aparte kleur voor een vetplantje!
Die blijven ook nog wel redelijk makkelijk in leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:49

Polar schreef:
Veldboeketten. <3 Prachtig zijn die inderdaad.
Het mooiste vind ik ze in de natuur.

Ik weet hier eigenlijk niet zoveel van, is het gevaarlijk om 'winkel-bloemen' in huis te hebben?

Een boeketje bloemen kan voor jezelf nauwelijks kwaad inderdaad.
Het gaat vooral om de mensen die in de bollenteelt werken, en mensen die naast de bloemenvelden wonen.. dus mensen die er dagelijks mee in contact komen. En natuurlijk de grond, en de insecten en andere dieren in de omgeving. Het is zwaar vergif en helaas totaal niet duurzaam.

O, en dat vetplantje is gewoon roze gespoten :+ Maar het ziet er zeker mooi uit :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:03

De keuringsdienst van waarden heeft ook een aflevering over gehad over veldboeketten
https://npo.nl/start/serie/keuringsdien ... 6/afspelen

Ze gaan daarin ook met een kenner een veld in om zelf een veldboeket te plukken van Nederlandse veldbloemen, als weergave hoe een 'echt' veldboeket eruit zou zien :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:17

Moet nog wat goedkoop verzinnen voor bloemen randje voor langs. Ze lopen te klagen dat het rommelig is. :roll:

Terwijl het voor de insecten een super plek is. Of toch kaal houden en knoflook poten.

Maar dan zit je met de mysterie van de verdwenen knoflook. :+

Afbeelding
Afbeelding
Bakje gerecycled en mijn eerste zeepje.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 17-02-25 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:24

Polar schreef:
Ooh, wat een aparte kleur voor een vetplantje!
Die blijven ook nog wel redelijk makkelijk in leven.

Deze is dan ook geverfd denk ik? Ze doen zulke gekke dingen met deze succulenten helaas.

Als je ze goed wilt houden dan dien je ze vanwege de waterbehoefte wel uit elkaar te halen. :o