Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:30

Zonnetje81 schreef:
Zonder gas en elektra heb je niks aan je vriezer of kookplaat.

Dat is niet helemaal waar, als je een beetje fatsoenlijke vriezer hebt duurt het makkelijk een paar dagen voordat de inhoud ontdooit is, zolang je de deur dichthoudt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:42

En de gaskookplaat kun je op een gasbunder aansluiten, je hebt wel andere sproeiers nodig. Die van ons heeft die optie iig :).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:46

Inderdaad San :j
Daar heb ik bij aanschaf van ons nieuwe gasfornuis op gelet inderdaad, daar zit een ander setje bij.
Ik dacht zal me niet gebeuren bij zo'n duur fornuis dat onze gemeente na 2 jaar besluit dat we hier van het gas af moeten, dan kan ik nog koken op flessengas.
En in geval van nood ook bruikbaar, grote gasflessen staan in de garage, die gebruiken we ook voor de gasbrander om onkruid te bestrijden.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 16-12-24 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:47

We hebben wel van die wegwerp bbq's dus ik kan nog wel even koken

Maar verder? De 48 uur kunnen we vast wel redden met wat er is. Ik moet wel meer water kopen. Heb 1 fles water staan nav werkzaamheden aan de waterleidingen. En nog ander drinken. Maar in t ergste geval is t gewoon baby potjes eten. En er is ook wat cash in huis.

Ik plunder mijn moeder wel. Die heeft altijd de wereld aan voorraad

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:54

Eten en drinken geweckt staan. Heb altijd kattenvoer op voorraad. Inclusief water geweckt staan. Alleen kippenvoer niet op voorraad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:02

Marcella schreef:
Eten en drinken geweckt staan. Heb altijd kattenvoer op voorraad. Inclusief water geweckt staan. Alleen kippenvoer niet op voorraad.

De kippen kunnen ook in t ergste geval nog zelf eten scharrelen. Of wormen steken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:03

Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.

Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.

Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:13

vuurneon schreef:
Marcella schreef:

De kippen kunnen ook in t ergste geval nog zelf eten scharrelen. Of wormen steken.

Ook dat en anders volgend jaar wat meer inzaaien voor de kippen.

Heb trouwens aggregaat en eventueel BQ op hout en genoeg hout liggen. Alleen benzine beperkt.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:39

mvdende schreef:
Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.

Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.

Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.

Ze doelen niet perse op een oorlog. Ook bij stroomuitval of noodweer is het handig om een noodpakket bij je te hebben.

Maar aan de andere kant snap ik het waarschuwen ook wel. Volgend jaar is Trump weer aan de leiding en hij heeft al eerder gedreigd om uit de NAVO te stappen als Europa zijn defensie niet op orde heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:09

Movement schreef:
Ze doelen niet perse op een oorlog. Ook bij stroomuitval of noodweer is het handig om een noodpakket bij je te hebben.

Maar aan de andere kant snap ik het waarschuwen ook wel. Volgend jaar is Trump weer aan de leiding en hij heeft al eerder gedreigd om uit de NAVO te stappen als Europa zijn defensie niet op orde heeft.

Op zich geen raar dreigement. Ten tijde van de oprichting zijn er afspraken gemaakt, daar moet je je dan ook aan houden als land.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:20

Ja snap zijn dreiging ook wel.
Je kan niet Amerika laten betalen terwijl de aanval richting ons is gericht.
ook daar betaald elke inwoner aan defensie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:33

DuoPenotti schreef:
Ja snap zijn dreiging ook wel.
Je kan niet Amerika laten betalen terwijl de aanval richting ons is gericht.
ook daar betaald elke inwoner aan defensie.

Dat niet per se, de dreiging van een aanval is gelijk naar alle landen, denk ik. Het is een aanval op het westen.

Je kunt gewoon niet verwachten dat 1 land, dat zijn defensie op orde heeft, jouw hachje gaat redden omdat jij het om wat voor reden dan ook niet hebt.

Als je een verband hebt, moet ieder land zijn gewicht trekken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:46

Vooral nu naar Europa. Niet direct Amerika.

Dus wel verwachten dat zij helpen en zelf het niet op orde hebben is idd raar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:49

DuoPenotti schreef:
Vooral nu naar Europa. Niet direct Amerika.

Dus wel verwachten dat zij helpen en zelf het niet op orde hebben is idd raar.

De plicht dat ze helpen is afgesproken, een aanval op één is een aanval op allemaal, de oorlogsdreiging is voor de US en Canada net zo groot daarin.

En inderdaad, je kunt niet het zwakste jongetje blijven en op grote broer blijven leunen, je moet zelf ook je deel doen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:15

Ik vind zijn dreiging ook niet raar. Europa heeft lang genoeg geslapen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:20

Ik vraag mij wel af wat 100-200euro aan cash in huis hebben bijvoorbeeld gaat doen. Is het niet zo dat als er e.e.a plat ligt, je sowieso geen boodschappen kunt doen? En je werkgever ook je loon niet zal kunnen overmaken enz?
Wij hebben hier in de bergen water genoeg van drinkwaterkwaliteit dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Eten heb ik altijd veel op voorraad, we hebben een houtkachel die we normaliter niet gebruiken en nog wat hout dus warmte zit ook wel goed.
Alleen voor de hond en katten zou ik wat meer voorraad kunnen hebben.
Maar ik houd mij er verder niet mee bezig. Ik snap wel dat onze buren zich meer zorgen maken momenteel nu hun zoon in januari in een soort dienstplicht moet voor 6 maanden, dat is in onrustige tijden natuurlijk geen fijn idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:34

Als het pinsysteem 2 weken plat ligt, kunnen de supermarkten nog gewoon werken met contant geld, of de werkgevers de lonen nog over kunnen maken hangt af van wat er precies omver gelopen is. Met een paar keer kunnen tanken en wat boodschappen kunnen doen van die 100-200 euro kan je zonder (erge) stress deze periode overbruggen en hoeft het land absoluut niet compleet plat te gooien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:45

opisop_shop schreef:
Ik vraag mij wel af wat 100-200euro aan cash in huis hebben bijvoorbeeld gaat doen. Is het niet zo dat als er e.e.a plat ligt, je sowieso geen boodschappen kunt doen? En je werkgever ook je loon niet zal kunnen overmaken enz?
Wij hebben hier in de bergen water genoeg van drinkwaterkwaliteit dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Eten heb ik altijd veel op voorraad, we hebben een houtkachel die we normaliter niet gebruiken en nog wat hout dus warmte zit ook wel goed.

Alleen voor de hond en katten zou ik wat meer voorraad kunnen hebben.
Maar ik houd mij er verder niet mee bezig. Ik snap wel dat onze buren zich meer zorgen maken momenteel nu hun zoon in januari in een soort dienstplicht moet voor 6 maanden, dat is in onrustige tijden natuurlijk geen fijn idee.

Je woont in Oostenrijk zie ik, dat is dan geen navo land en moeten volgens verdrag van versaille neutraal blijven. Geen idee hoe dat daar dan gaat. Maken ze zich zorgen daar?
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 16-12-24 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:47

Een paar keer tanken en boodschappen doen van 200€ vind ik wel wat optimistisch :+
1x tanken is 100€ weg en 1x boodschappen ook

Ik ga denk ik iets meer in huis halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:46

Wat boodschappen doen zei ik, het is immers ook de bedoeling dat je voor een aantal dagen tot 2 weken voedsel in huis hebt, maar je kan altijd net door iets heen zijn. Voor tanken ben ik afhankelijk van welke auto 25 tot 60 euro voor kwijt (32L lpg of 30L E10). Maar 2x tanken en 1x boodschappengeld lijkt me inderdaad een mooie hoeveelheid.

Ik was zonder grappen net door mijn half-jaar voorraad wc-papier heen op 2 rollen na toen de corona-crisis los ging. ik moet die trouwens binnenkort ook weer aanvullen, want ik moet bijna mijn laatste pak aanbreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:55

Wij hebben idd wel veel eten en water al in ons noodpakket.

Ook een radio op zonne energie, batterijen en een slingergenerator besteld. Die ook gelijk een zaklamp is en je kan er ook je telefoon mee opladen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 01:44

Ik overweeg een stukje moestuin te beginnen. Ik ben een leek. Mijn aardbeien werden altijd opgegeten en zelf had ik nooit iets.

Is een kas handig? Of beter in open lucht? Wat is makkelijk voor een beginner? Is er ook iets wat je in de winter kunt plukken /eten?
We gooien heel veel dingen weg qua bonen enzo omdat het teveel is of we toch iets anders besluiten te eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 03:19

Aardbeien in een kas zo ik niet snel doen. Voor aardbeien kan je ook een verhoogd bed gebruiken. En zorgen dat er niet teveel blad kom. Zo zorg je dat er niet teveel schuilplaatsen komt voor slakken.

Ga dit jaar weer met snoeien aalbessen/zwarte bessen en hazelnoten de snoei takken in de grond stoppen.

Er is ook een topic de eetbare tuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 08:01

In het eetbare tuin topic komt veel handige informatie voorbij :j

Een kas is ideaal voor groenten als tomaat, paprika, en ook de komkommer groeit er veel beter. En meloen bv, die hebben ook veel warmte nodig.
In de productieteelt staan aardbeien ook vaak in een half open kas, maar die kunnen ook prima buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 08:26

Als ik dit zo lees is het toch handig dat mensen een wat groter huis en en buitenruimte hebben, om dingen te kunnen kweken en op te slaan.
hoe dit straks gaat passen als mensen eigenlijk de bewoonbare meters anders zouden moeten verdelen.. :+

Want er wonen (lees ik in andere topics) te grote gezinnen in te kleine woningen, en vice versa. Maar als mensen een beetje zelfvoorzienend zouden moeten zijn, is extra ruimte wel handig denk