Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:45

Ik ben jet live verslag op De Telegraaf terug aan het lezen. Echt vreselijk...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 09:50

Echt afschuwelijk, arme kinderen die in dat huis zijn geplaatst.
Die medewerker van de William Schikkers stichting die daar over de vloer kwam en het blijkbaar wel oké vond moet ook berecht worden.

De controle van pleeggezinnen was blijkbaar zo slecht (bij deze stichting) dat dit kon gebeuren, je zou je als stichting moeten realiseren dat het kan gebeuren dat pleegouders toch niet geschikt blijken te zijn.
Dat er eerder daar kinderen weer weggehaald zijn geeft genoeg reden om, als je dan toch weer kinderen daar plaatst, het extra goed in de gaten te houden.

Voor haar is het te laat. Voor de andere kinderen eigenlijk ook. Het jongetje wat daar als baby terecht kwam en 8 jaar lang die horror zag en ondervond kan niet anders dan daar ook mentaal kapot van zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:11

AD.nl:

"Verder worden de persoonlijke omstandigheden van de verdachten besproken. Gisteren werd al duidelijk dat ze 60.000 euro schuld hadden, toen hun eerste pleegkind bij hen kwam."

Als je bij bepaalde functies gaat werken word er een antecedentenonderzoek gedaan.
Hoe diep die controle gaat ligt aan de taken die je krijgt.

Met 60.000 schuld kom je bijvoorbeeld niet aan de bak bij geldtransport om waar wat te zeggen.

Maar met zoveel schuld krijg je dus wel een pleegkind?!
Dus hoe worden ouders doorgelicht?
Zo een simpel administratie dingetje gaat dus al niet goed?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:15

Ja bizar. Daar dacht ik ook aan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 12:57

DuoPenotti schreef:
AD.nl:

"Verder worden de persoonlijke omstandigheden van de verdachten besproken. Gisteren werd al duidelijk dat ze 60.000 euro schuld hadden, toen hun eerste pleegkind bij hen kwam."

Als je bij bepaalde functies gaat werken word er een antecedentenonderzoek gedaan.
Hoe diep die controle gaat ligt aan de taken die je krijgt.

Met 60.000 schuld kom je bijvoorbeeld niet aan de bak bij geldtransport om waar wat te zeggen.

Maar met zoveel schuld krijg je dus wel een pleegkind?!
Dus hoe worden ouders doorgelicht?
Zo een simpel administratie dingetje gaat dus al niet goed?

Ik kan niet zeggen hoe het in Nederland zit, maar volgens mij kan een stichting niet aan dergelijke info (althans niet in België) vanwege privacy. Organisaties zijn daarom afhankelijk van info die de persoon of in dit geval het gezin hen geeft (denk bv aan loonfiches die ze voorleggen). Als zij hun schulden verzwijgen, weet de instantie dat dus niet. Dat ligt mogelijk dus niet aan de stichting, maar aan wetgeving.

Maar inderdaad, als er al kinderen uit dat gezin gehaald zijn, is het waanzin dat er andere kinderen geplaatst worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 12:58

Ik dacht dat pleegzorg een overheidsinstelling was, is dat niet zo?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:31

Maar dat is dan toch absurd dat die niet eerst goed nagezocht kunnen worden?
Ik bedoel er bestaat niks belangrijkers dan een goed huis voor een kind.
Als je voor een baan al gecheckt word, hoe dan dat dit niet gebruikelijk is voor zoiets belangrijks.
Dan vraag je toch bijna om ellende....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:31

In België niet geloof ik. Ze zijn wel erkend en gesubsidieerd door de overheid, maar het is geen overheidsdienst. En zelfs als dat wel zo zou zijn: overheidsdiensten in België kunnen ook niet aan alle (financiële) info. Dat zijn slechts bepaalde diensten. Volgens mij heeft de overheidsdienst Opgroeien in Vlaanderen, die pleegzorg erkent en subsidieert en toezicht houdt, geen toegang tot dergelijke info. Niet van biologische ouders, laat staan van kandidaat pleeggezinnen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:36

DuoPenotti schreef:
Als je voor een baan al gecheckt word, hoe dan dat dit niet gebruikelijk is voor zoiets belangrijks.

Dat is waar… voor bepaalde banen heeft men er misschien wel toegang tot, maar zeer zeker niet voor allemaal. Als jij bv. gaat werken als begeleider in de jeugdhulp, dan worden jouw financiën echt niet gecheckt. Het enige dat je - althans in België - moet kunnen voorleggen is een uittreksel uit het strafregister dat we vroeger het attest goed gedrag en zeden noemden (dwz: je mag geen strafblad hebben).
Wellicht is dat in deze situatie bij pleegzorg ook wel gecheckt, maar financiën dan niet. De privacywetgeving is gewoon super streng en ik geloof dat die vooral Europees is ipv landelijk.
Maar nogmaals, ik weet niet of dat effectief niet gecontroleerd is/ kan worden. Het is slechts wat ik denk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:44

Nee klopt als je hier als begeleider op school werkt word er niet gekeken naar je financieren.
Want je komt daar toch niet in verleiding om geld achterover te drukken.
Maar wil je als beveiliger op het geldtransport zitten wel.

Vraag me niet precies wanneer wat wel en wat niet.
Maar er zijn ook onderzoeken dat er word gekeken of je broers bijvoorbeeld schulden hebben, zodat je niet te chanteren bent.
Dus per functie verschillend hoe diepgaand een onderzoek is.

En ja ik zal wel naïef zijn dat ik niet wist dat als je de belangrijkste baan ter wereld hebt: namelijk een kind opvoeden en deze eerlijk en wijs de wereld in zetten, dat je daar geen Antecedentenonderzoek krijgt met of je geen zeden- en geweldsverleden hebt, maar ook of je een kind financieel wel kunt onderhouden.

Kijk iemand die zelf een kind maakt, ja dat valt niet te controleren, maar een pleeggezin...

Misschien meteen tijd omdat nu dan ook te gaan veranderen.
Want bij deze mensen was het geld opstrijken een grote drijfveer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:21

Er zijn in Nederland overal zorgcowboys. Kijk ook maar eens naar die Aurora Borealis in Wedde. Hoe kon dat gebeuren? Er is gewoon niet overal controle op.

Ik weet ook niet hoe je dit allemaal kunt voorkomen helaas. Het gaat niet om een paar pleegouders en een paar medewerkers, het zijn er heel veel.

Een VOG zal zeker overlegd moeten worden, maar dat is natuurlijk een simpele check of je niet in een systeem voor komt. Ik denk dat de meesten hier wel eens een VOG hebben moeten overleggen. Ik in ieder geval al zeker een keer of 5 schat ik zo, werk, hobby, enz.

Ik weet wel dat je met schulden pleegouder mag zijn. Moet je iedereen die in de WSNP zit pleegouderschap ontnemen? Zegt dat dan iets over het voor kinderen zorgen? Voor pleegkinderen krijg je een behoorlijk royaal budget en als je dat inzet voor de kinderen, is er dan wat op de WSNP tegen?
En wat als de pleegouders eerst gewoon een eigen bedrijf hadden en toen failliet gingen? Moet je dan het pleegouderschap ook opgeven?

Maar goed, er gaat binnen de Jeugdzorg heeeeel veel mis. Ik kan er ook boekwerken over schrijven. Als ik alleen al kijk hoe het ging toen ik 4 dagen op een probleemjongere gepast heb die uit huis geplaatst was. Er is nooit iemand van jeugdzorg geweest die ook maar gebeld heeft hoe het ging. Ook na die tijd geen bedankje, niets. En 2 maanden moeten zeuren om de reiskostenvergoeding waar ik recht op had. Maar ik heb wel 4 dagen de verantwoording gehad over een kind wat volledig onder de verantwoording van jeugdzorg viel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:42

DuoPenotti schreef:

Eens.

Kind wordt uit huis geplaatst en dan komt het in een horror huis terecht |(
De biologische moeder in dit verhaal was het er door drugs gebruik mee eens dat het voor haar dochters beter was om tijdelijk naar een pleeggezin te gaan. Ze is er vanaf nu begreep ik, ik hoop dat dat zo blijft, nu ze dit mee moet maken.

Kan niet anders dan dat er voor de veiligheid van kinderen die pleegzorg nodig hebben naar de financiën gekeken wordt van mensen die zich als pleegouders opgeven om te voorkomen dat geld een belangrijke rol speelt bij het willen nemen van pleegkinderen.
Dan nog kan je niet alles voorkomen maar als mensen schulden hebben, dan pik je die er iig geval uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:03

elf jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist.

Ik denk bij zulke lui.
Er zijn al te korten in zorgpersoneel.

Zet deze monsters levenslang vast en niets geen tbs dus.
Laat de zorgverleners tijd stoppen in mensen die nog niet van die gruwelijke dingen hebben gedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:57

En dat ze het maar heel zwaar gaan krijgen bij hun mede gevangenen...
(Hoop dat ze er niet levend uit komen)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:21

In Roermond zitten (zaten, is alweer even geleden dat ik daar als beveiliger ben geweest) ze in een aparte vleugel de lui die hun leven niet zeker waren.
Elders weet ik niet.
Dus die gaan heel wat minder te vrezen hebben dan het meisje en die andere kinderen

CayenneJarig
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:36

De zorginstanties worden niet onder de loep genomen, maar toch had ik dat graag gezien.
Waarom werd bijvoorbeeld het jonge zusje weggehaald bij het pleeggezin en het oudere zusje niet?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:42

Het lastige met dit soort situaties is dat er veel factoren een rol spelen en het wellicht de combinatie van die factoren is die tot deze feiten geleid heeft eerder dan één enkele factor. Er zijn enerzijds de schulden, maar anderzijds hebben beide pleegouders ook persoonlijkheidsstoornis(sen). Zaken als manipulatie (ook van hulpverleners), zich anders voordoen, weten wat ze moeten zeggen om anderen te bespelen enz, komen geregeld voor bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Impulsiviteit komt ook regelmatig voor, wat bij een deel leidt tot schulden en daar niet uit kunnen raken.
In een situatie als deze is er dan ook nog sprake van iemand in een kwetsbare positie (het pleegkind / de pleegkinderen). Dat maakt het nog complexer. Personen in een kwetsbare positie hebben meer kans om mishandeld, verwaarloosd of misbruikt te worden, zeker als er ook nog geld mee gemoeid is. En de persoon in de kwetsbare positie wordt vaak minder snel geloofd, vanuit het idee "iemand die zorgt voor een (in dit geval) pleegkind, zal wel een goed persoon zijn en het kind niet mishandelen of misbruiken". Zulke opvattingen leven ook bij hulpverleners. Pleegouders steken in deze rechtszaak de schuld ook op het meisje: het was een moeilijk kind, ze wilde zichzelf pijn doen en daar wilden ze haar tegen beschermen enz. Het komt geregeld voor dat men eerder die versie gelooft dan de versie van het kind. Vanuit de idee dat pleegouders pleegouder zijn vanuit een goede inborst, de wens om een positieve bijdrage te leveren aan het leven van een pleegkind,.... én omdat zaken als psychische of gedragsproblemen ook regelmatig voorkomen bij kinderen die in een pleeggezin zitten (omdat ze al veel meegemaakt hebben / getraumatiseerd zijn). En wie weet was dat op zeker moment ook wel zo, dat het meisje zichzelf beschadigde, om te ontsnappen aan alle pijn die ze had moeten doorstaan of moest doorstaan op dat moment. In dat geval is de kans nog groter dat de pleegouders geloofd worden, ook als dat zelfbeschadigende gedrag een gevolg is van het handelen van de pleegouders.
Zulke situaties zijn ontzettend complex en het is niet eenvoudig zicht te krijgen op alles wat er speelt, welke factoren hierin een rol spelen.
Ik wil het absoluut niet goedpraten, ook zeker niet de steken die de instanties hebben laten vallen. Het is denk ik alleen niet altijd zo makkelijk als het nu, achteraf gezien, wel lijkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:49

Ik denk wel dat je het goed verwoord hoor :j

Maar pfff...
Zo ziek als die lui zijn... Jaren.. En niemand die er doorheen prikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:57

pateeke schreef:
Personen in een kwetsbare positie hebben meer kans om mishandeld, verwaarloosd of misbruikt te worden, zeker als er ook nog geld mee gemoeid is. En de persoon in de kwetsbare positie wordt vaak minder snel geloofd, vanuit het idee "iemand die zorgt voor een (in dit geval) pleegkind, zal wel een goed persoon zijn en het kind niet mishandelen of misbruiken". Zulke opvattingen leven ook bij hulpverleners.

En als we ergens iets moeten veranderen en ook zouden kunnen veranderen is het hier. Dit is echt een schadelijke overtuiging, maar een die ook keer op keer op keer herhaald wordt door hulpverleners zelf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:54

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat je het goed verwoord hoor :j

Maar pfff...
Zo ziek als die lui zijn... Jaren.. En niemand die er doorheen prikt.

Letterlijk ziek dus, als ze gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn. En blijkbaar met een mogelijkheid tot behandeling

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:03

En ontoerekeningsvatbaar maar wel pleegkinderen kunnen hebben.
Dan is het systeem ook ziek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:28

Dat kan ik alleen maar beamen. In het systeem is iets gruwelijk mis gegaan. Des te meer omdat het al eerder mis ging in het gezin.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:12

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:
Personen in een kwetsbare positie hebben meer kans om mishandeld, verwaarloosd of misbruikt te worden, zeker als er ook nog geld mee gemoeid is. En de persoon in de kwetsbare positie wordt vaak minder snel geloofd, vanuit het idee "iemand die zorgt voor een (in dit geval) pleegkind, zal wel een goed persoon zijn en het kind niet mishandelen of misbruiken". Zulke opvattingen leven ook bij hulpverleners.

En als we ergens iets moeten veranderen en ook zouden kunnen veranderen is het hier. Dit is echt een schadelijke overtuiging, maar een die ook keer op keer op keer herhaald wordt door hulpverleners zelf.

Ja het is naïef te denken dat iedereen het doet uit een goed hart als er geld te verdienen valt. En (pleeg)kinderen die aangeven mishandeld te worden altijd serieus nemen. Zulke ernstige gevallen zijn zeldzaam gelukkig maar geen enkel kind zou dit mee moeten maken.

Altijd 2 hulpverleners op huisbezoek, als je kijkt dat de hulpverlener die daar kwam een huisvriend werd daar en dingen achter hielt heb ik begrepen. Meer geld naar zorg voor kwetsbare kinderen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:09

Ik bedacht me dat de pleegouders zelf ook kinderen hebben, verdwijnen die nu ook in de pleegzorg als ouders beide moeten zitten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:37

journee schreef:
Ik bedacht me dat de pleegouders zelf ook kinderen hebben, verdwijnen die nu ook in de pleegzorg als ouders beide moeten zitten?

Ja, tenzij ze famillie hebben die voor ze kunnen zorgen. Maar hoe die ouders zijn, weet je ook weer niet natuurlijk.