verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:20

daantjuhhh schreef:
Kunnen we dat niet andersom gaan inrichten.

Dat heel Nederland gewoon stemt op de geen die ze absoluut niet willen.
Die keuze is zoveel makkelijker.

Zwakste schakel, politiek editie?

PvdD en sp vond ik sterk.
Timmermans/wilders/bbb/ja21/vvd vond ik irritant.

Omzigt moet gewoon de oppositie weer in als waakhond.

D66 goede punten, maar ook hard onderuit wat mij betreft mbt immigratie en huisvesting.
Laatst bijgewerkt door Winged op 21-11-23 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:21

Dubbel, wijzigingen gingen verkeerd
Laatst bijgewerkt door Winged op 21-11-23 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:21

Loretta schreef:
Als je het zelf niet gezien hebt dan kun je er inderdaad niets van zeggen. Omtzigt heeft heel duidelijk uitgelegd hoe hij had willen proberen deze nieuwe fouten van de VVD te willen voorkomen en hoe er niet geluisterd werd. Timmermans nam in tegenstelling tot Yeşilgöz wel verantwoordelijkheid over zijn fouten uit het verleden.

Natuurlijk kan ik er wel wat van zeggen.
Ik zeg niks over het debat

Ik reageer op een niet onderbouwde quote van jou in een topic.
Die ik vervolgens zelf wel moet onderbouwen van jou.

Dan doe ik dat ( ook heel kort en bondig omdat ik daar geen zin heb)
En dan mag ik ineens geen mening hebben?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:23

Winged schreef:
daantjuhhh schreef:
Kunnen we dat niet andersom gaan inrichten.

Dat heel Nederland gewoon stemt op de geen die ze absoluut niet willen.
Die keuze is zoveel makkelijker.

Zwakste schakel, politiek editie?

PvdD en sp vond ik sterk.
Timmermans/wilders/bbb/ja21/vvd vond ik irritant.

Omzigt moet gewoon de oppositie weer in als waakhond.

D66 goede punten, maar ook hard onderuit wat mij betreft mbt immigratie en huisvesting.

Hahahaha zoiets.
Iedere partij krijgt zoveel punten.
Elke 1000 tegenstemmen kost 1 punt.
Kom je op 0 dan doe je niet meer mee.

Hahaha.
Maar ja dat is nooit mogelijk. Maar ik mag graag fantaseren over zulke dingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:25

Oh, ik vond Caroline juist wel goed. Ouwehand ook, trouwens. Wel onrealistisch wat de veestapel betreft. Maar beide partijen krijgen mijn stem niet.

Yeşilgöz vond ik niet sterk. Jetten ook niet zo. Timmermans vond ik ook niet heel sterk over het algemeen. Zo begaan met het klimaat, maar wel de zee vol willen zetten met windmolens. Lekker vogels uitmoorden :). Wilders vond ik wat migratie betreft weer lekker voorspelbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:26

daantjuhhh schreef:
Loretta schreef:
Als je het zelf niet gezien hebt dan kun je er inderdaad niets van zeggen. Omtzigt heeft heel duidelijk uitgelegd hoe hij had willen proberen deze nieuwe fouten van de VVD te willen voorkomen en hoe er niet geluisterd werd. Timmermans nam in tegenstelling tot Yeşilgöz wel verantwoordelijkheid over zijn fouten uit het verleden.

Natuurlijk kan ik er wel wat van zeggen.
Ik zeg niks over het debat

Ik reageer op een niet onderbouwde quote van jou in een topic.
Die ik vervolgens zelf wel moet onderbouwen van jou.

Dan doe ik dat ( ook heel kort en bondig omdat ik daar geen zin heb)
En dan mag ik ineens geen mening hebben?

Ik weet niet welke niet onderbouwde quote je het over hebt.
Ik heb alleen genoemd wat ik in het debat gezien heb. Als je dat zelf niet gezien hebt dan kun je er geen zinnig woord over zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:29

Loretta schreef:

Ja dat hoorde ik ook. In eerdere debatten ook al trouwens.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:35

Wilders is echt een ster om een vraag niet de beantwoorden en zijn standaardverhaal te doen, zo door de wol geverfd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:41

fransje23 schreef:
Wilders is echt een ster om een vraag niet de beantwoorden en zijn standaardverhaal te doen, zo door de wol geverfd.

Wilders kan morgen nog wel heel goed de grootste worden met dank aan Yeşilgöz. Een kneiterrechts kabinet bruin 1

PSvanLot

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:44

Ik krijg van Omtzigt de kriebels. Die man praat zo traag en vind ik te correct in alles wat hij zegt. Teveel afgewogen.

Ik kan me bij iedere partij in verschillende standpunten heel goed vinden, het zit hem bij mij echt in de standpunten die me echt tegenstaan om een partij niet te kiezen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:46

Zeedraakje schreef:
@raineri en Sansevieria: er zijn niet echt partijen die daar specifiek op gericht zijn maaaarrrr Pieter Omtzigt heeft dit jaar n.a.v. een brief van het CNV hierover, Kamervragen gesteld. Dit is mede ingediend door ook andere partijen maar Omtzigt was de aanjager zoals ik het begrijp. Het heeft tot op heden nog geen resultaat opgebracht maar dat het kabinet is gevallen, zal niet geholpen hebben het op de kaart te houden. Maar hopelijk blijven CNV en enkele politieke partijen er de aandacht op vestigen als een nieuwe regering is gevormd.
Bij NSC is daar inderdaad veel aandacht voor. Uit het verkiezingsprogramma:

Bestaanszekerheid heeft nadrukkelijk ook betrekking op mensen die niet (meer) kunnen deelnemen aan het arbeidsproces. De AOW en andere uitkeringen blijven daarom gekoppeld aan het minimumloon. Voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering bezien we of de normen toereikend zijn, omdat zij vaak niet in aanmerking komen voor de arbeidskorting. Daardoor worden zij jaar na jaar op afstand gezet.

We willen onrechtvaardigheden in het stelsel van sociale zekerheid terugdringen die ertoe leiden dat mensen plotseling zonder inkomen komen te zitten of te maken krijgen met hoge boetes of terugvorderingen door een klein foutje. We stellen middelen beschikbaar voor reparaties in de verschillende wetten die de uitkering regelen voor mensen die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt zijn (zoals Participatiewet en WIA), ook om deze wetten te laten voldoen aan internationale verdragen (ILO).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:52

PSvanLot schreef:
Ik krijg van Omtzigt de kriebels. Die man praat zo traag en vind ik te correct in alles wat hij zegt. Teveel afgewogen.

Ik vind hem juist heel inhoudelijk en betrouwbaar overkomen. Hij heeft mijn sympathie, ook al ben ik het lang niet met alles eens.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:54

Nikass schreef:
PSvanLot schreef:

Ik vind hem juist heel inhoudelijk en betrouwbaar overkomen. Hij heeft mijn sympathie, ook al ben ik het lang niet met alles eens.

Hier ook. Ik krijg alleen van Omtzigt en Marijnissen als enige een betrouwbaar gevoel en dat hun standpunten en beweegredenen op ethische overwegingen en integriteit zijn gestoeld. Omtzigt wint het voor mij dan nog in realistische oplossingen waardoor mijn stem ook dit keer hoogstwaarschijnlijk naar hem gaat en niet naar de SP.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:55

Omtzigt is heel erg inhoudelijk met goede onderbouwing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:56

Loretta schreef:
Ik heb alleen genoemd wat ik in het debat gezien heb. Als je dat zelf niet gezien hebt dan kun je er geen zinnig woord over zeggen.

Waar, waar zeg ik dan iets inhoudelijks over het debat? Waar? Zeg mij waar?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:58

Ik kijk in eerste instantie naar de standpunten, en wat minder naar de persoon.
In het begin had ik wat moeite met Jesse Klaver; een beetje te popi en af en toe van die opmerkingen op het randje. Maar ik vind hem beter geworden met de tijd. Veel parate kennis, geeft overal duidelijk antwoord op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:00

daantjuhhh schreef:
Loretta schreef:

Waar, waar zeg ik dan iets inhoudelijks over het debat? Waar? Zeg mij waar?

Volgens mij voert dit allemaal nog steeds terug op jouw opmerking dat Timmermans geen zelfreflectie heeft. Ik ben dat ook absoluut niet met je eens.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:02

Nikass schreef:
In het begin had ik wat moeite met Jesse Klaver; een beetje te popi en af en toe van die opmerkingen op het randje. Maar ik vind hem beter geworden met de tijd. Veel parate kennis, geeft overal duidelijk antwoord op.

Dat doe ik inderdaad ook. Vind de standpunten belangrijker dan de partij. Nu heeft de partij van Ontzigt sowieso al niet mijn voorkeur, dus dat komt goed uit ;)

Met het stemmen kies ik ook altijd voor de eerste vrouw op de lijst.
Voorheen deed ik zelfs nog de eerste vrouw met migratieachtergrond, maar dat heb ik vorige keer niet gedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:06

Nikass schreef:
daantjuhhh schreef:
[

Dat mag! We kunnen het heel goed niet eens zijn.
Dikke prima.

Maar je bent nu niet eerlijk.

Jij zegt zonder onderbouwing dat Dilan geen zelfreflectie heeft.
(Ik zeg overigens niet dat ik het daar niet mee eens ben)

Vervolgens zeg ik pot verwijt de ketel (Timmermans)

Dan moet ik dat ineens wel onderbouwen.
En dan mag ik ineens niets meer zeggen.
Geen mening hebben omdat ik niet naar het debat kijk.

Ik vind dat Timmermans geen zelfreflectie heeft.
En dat mag ik vinden. Snoer niet een ander de mond als je het er niet mee eens bent.

Vraag niet om een onderbouwing als je zelf geen onderbouwing meegeeft.

Nogmaals prima dat je het er niet mee eens bent!
Maar sluit geen mensen uit omdat ze anders denken dan jij.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 22-11-23 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:06

PSvanLot schreef:
Nikass schreef:

Dat doe ik inderdaad ook. Vind de standpunten belangrijker dan de partij. Nu heeft de partij van Ontzigt sowieso al niet mijn voorkeur, dus dat komt goed uit ;)

Met het stemmen kies ik ook altijd voor de eerste vrouw op de lijst.
Voorheen deed ik zelfs nog de eerste vrouw met migratieachtergrond, maar dat heb ik vorige keer niet gedaan.

Als je meer vrouwen in de kamer wilt moet je eigenlijk juist niet op de 1e vrouw op de lijst stemmen, maar juist op de 1e vrouw die met het te verwachte aantal zetels juist niet in de kamer komt. Dus, is de verwachting dat een partij 25 zetels krijgt, kies dan de eerst volgende vrouw vanaf plek 26.

Op https://stemopeenvrouw.com/stemhulp/ kan je heel makkelijk terugvinden op wie je bij welke partij het beste kunt stemmen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:10

_San87_ schreef:
Oh, ik vond Caroline juist wel goed. Ouwehand ook, trouwens. Wel onrealistisch wat de veestapel betreft. Maar beide partijen krijgen mijn stem niet.

Yeşilgöz vond ik niet sterk. Jetten ook niet zo. Timmermans vond ik ook niet heel sterk over het algemeen. Zo begaan met het klimaat, maar wel de zee vol willen zetten met windmolens. Lekker vogels uitmoorden :). Wilders vond ik wat migratie betreft weer lekker voorspelbaar.

Tegenwoordig hebben we daar modellen voor gebouwd. Als er een groep vogels nadert worden ze stilgezet. Zelfde software wordt ook gebruikt om de opwekking te optimaliseren naar de vraag. Kan je een link sturen? :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:17

Blacky94 schreef:
Als je meer vrouwen in de kamer wilt moet je eigenlijk juist niet op de 1e vrouw op de lijst stemmen, maar juist op de 1e vrouw die met het te verwachte aantal zetels juist niet in de kamer komt. Dus, is de verwachting dat een partij 25 zetels krijgt, kies dan de eerst volgende vrouw vanaf plek 26.

Op https://stemopeenvrouw.com/stemhulp/ kan je heel makkelijk terugvinden op wie je bij welke partij het beste kunt stemmen.
Grappig dat je dat noemt, mijn vader stemde ook steevast op een vrouw op een onverkiesbare plek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:20

koeke schreef:
Blacky94 schreef:

Grappig dat je dat noemt, mijn vader stemde ook steevast op een vrouw op een onverkiesbare plek.

Ja dit klopt.
Heb ik in het verleden ook wel eens gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:53

daantjuhhh schreef:
Dat mag! We kunnen het heel goed niet eens zijn.
Dikke prima.

Maar je bent nu niet eerlijk.

Jij zegt zonder onderbouwing dat Dilan geen zelfreflectie heeft.
(Ik zeg overigens niet dat ik het daar niet mee eens ben)

Vervolgens zeg ik pot verwijt de ketel (Timmermans)

Dan moet ik dat ineens wel onderbouwen.
En dan mag ik ineens niets meer zeggen.
Geen mening hebben omdat ik niet naar het debat kijk.

Ik vind dat Timmermans geen zelfreflectie heeft.
En dat mag ik vinden. Snoer niet een ander de mond als je het er niet mee eens bent.

Vraag niet om een onderbouwing als je zelf geen onderbouwing meegeeft.

Nogmaals prima dat je het er niet mee eens bent!
Maar sluit geen mensen uit omdat ze anders denken dan jij.

Ik weet niet wat je me allemaal toedicht, maar dit zijn niet mijn woorden die je aanhaalt.
Als je op mij wil reageren quote dan even duidelijk.

daantjuhhh

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:57

Ah sorry. 2 mensen door elkaar gehaald.
Quote ging mis.

Mijn excuses.