Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:07

Janneke2 schreef:
carola schreef:
Beseffen de paardenmensen hier wel dat de paarden ook onder de stikstof wet vallen? En dat vrijwel alle pensionstallen niet genoeg land hebben om hun paardenmest op eigen land uit te rijden? En dat pensionstallen dus mest moeten afvoeren.
Juist dat mest afvoeren word gigantisch duur / onbetaalbaar door de stikstof wet zoals de linkse partijen het willen. Drie keer raden wie dat gaat betalen.... Níet de pensionstal-eigenaar uiteraard, die gaat dat wel weer door berekenen aan de klanten!

Mij ontgaat van alles.

1) Er is regelmatig gesproken op bokt over stikstofreductie etc en de paarden.
Dus ja, dat weten de meeste bokkers wel.
.... paarden hebben een totaal ander spijsverteringskanaal dan koeien (één piepklein maagje ipv vier magen) en stoten nauwelijks stikstof uit.

2) Mest afvoeren: doorgaans is stalmest welkom bij rozenkwekers en champignonboeren.
De natuurlijke loop der dingen.
Waarom denk jij dat het gigantisch duur gaat worden...?
(Daar geef je verder geen argumenten voor. "Dat de linkse partijen dat willen" is angst- of kolderpraat.)

En als ik als grootmoeder wil dat ook mijn kleinkinderen op mijn leeftijd plezier in het zadel kunnen hebben,
dan heb ik ALLE redenen om voor het milieu te stemmen.

(De klimaatverandering gaat hard, zoals ik als oma dagelijks zelf kan zien. Willen we de gevolgen binnen de perken kunnen houden is het opschieten geblazen...!!!)

Stel u dat dit punt dat paardenmest uitrijden duurder wordt waar is.

Dan neem ik ook in overweging datonder rechtse partijen de boodschappen, belasting op arbeid, woonlasten, openbaar vervoer de laatste jaren enorm veel duurder geworden zijn. Tja, hoe zit het dan onder aan de streep?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:13

8nnemiek schreef:
Janneke2 schreef:
... en wat mij vooral ergert is de kortzichtigheid.

'Stem niet links, want je moet steeds meer gaan betalen voor het afvoeren van de mest...!'

Korte blik 1: rechts heeft na 36 jaar besloten om op te houden met wegkijken.

Korte blik 2: als iemand geboren in 1960 zie ik dagelijks dat we al een ander klimaat hebben.
En iedereen weet / kan weten dat er weerrecords worden gebroken.
En dat die records maar kort blijven staan. (Een paar jaar later is het al weer gebroken / is het het nieuwe normaal...)

Korte blik 3: 'wij zijn zoooo klein', het maakt echt niet uit wat we doen.
(We stoten veel meer broeikasgassen uit dan een land als Tsjaad, dat heftig lijdt onder de gevolgen van klimaatverandering.)

Wat te doen is : met ons allen de schouders onder het echte probleem.
En graag goede stikstofmetingen.

Precies dat dus :j

Ik snap ook niet dat mensen roepen "denk aan de kinderen" en vervolgens denken dat je dat met een rechtse stem kan oplossen?
Het zijn juist de kinderen die de gevolgen van klimaatverandering gaan meemaken, die de natuur zien verdwijnen door het stikstofprobleem..

Precies dit _/-\o_

Die “maar wij maken geen verschil” vind ik altijd zo’n stom argument. Als iedereen zo zou denken gebeurt er helemaal niks. We moeten met z’n allen de schouders eronder zetten om dit aan te pakken. Óók Nederland. Hoewel we maar klein zijn qua oppervlakte, is onze footprint vrij groot. Iemand op bokt heeft een tijdje terug een grafiek gedeeld waarbij we vrij hoog in de lijst qua (volgens mij was het) uitstoot zaten. (Dus ook: met het vaak gehoorde argument “Nederland moet weer het beste jongetje van de klas zijn” valt het ook echt wel mee).

Even geen tijd om het op te zoeken, maar laat wel weer zien dat wij wel degelijk verschil kunnen maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:23

Ik had niet de grafiek gedeeld.. maar wel het plaatje met luchtverontreiniging:
Afbeelding

Stikstof:
Afbeelding

Dus heel leuk en aardig dat die stikstofregels in het buitenland minder streng zijn.. maar daar is het probleem ook totaal niet vergelijkbaar met hier.

En CO2, om het compleet te maken:
Afbeelding
https://arstechnica.com/science/2014/09 ... -in-a-map/
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-11-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:25

De flinke industriegebieden dus...

8nnemiek

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:29

Industrie, dichtbevolkte gebieden, veeteelt, het telt allemaal bij elkaar op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:25

Als je Europa als 1 geheel ziet, dan is het toch wel verdeeld...

En de grijze gebieden zien er op de kaart wel prima uit, maar daar woont helemaal niemand.. dus die kaartjes zeggen mij niet zoveel. ja, dat het veel is in bepaalde gebieden, waar idd veel mensen en industrie bij elkaar zitten.. De plekken waar amper iemand woont, zijn mooi schoon.

Moet je het dan idd spreiden of helemaal uitbannen.. Voor de landen die al geen industrie of dichte bevolking hebben is uitbannen een kleinere stap dan voor landen die propvol zitten, denk ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:27

Industrie houd wel de economie draaiende, banen, :$ en belasting

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:29

Ja dat zou dan ook aan banden moeten. Als je de grootverdieners lokaal aanpakt (belastingverhoging enzo) waardoor die besluiten (of moeten) vertrekken, dan verlies je misschien ook inderdaad banen en inkomen. Dan gaan die bedrijven en rijke mensen naar landen waar ze dat niet hoeven betalen. Dat kan alleen als wereldwijd alle neuzen dezelfde kant op gaan

Maar ik weet niet of dat echt veel scheelt of dat dat gevoelsmatig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:33

Ja daarom die kaartjes kun je wel delen, maar zeggen niet alles. Bovenop een berg zal het vast beter zijn ja...
uiteraard is het hier roder. En kijk je op windy bij luchtvervuiling zie ik hier in Limburg de ene keer rood uit Rotterdam komen, en staat de wind andersom uit Belgie industrie of Ruhrgebied. tja, wat doen wij daaraan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:35

Cer schreef:
Ja dat zou dan ook aan banden moeten. Als je de grootverdieners lokaal aanpakt (belastingverhoging enzo) waardoor die besluiten (of moeten) vertrekken, dan verlies je misschien ook inderdaad banen en inkomen. Dan gaan die bedrijven en rijke mensen naar landen waar ze dat niet hoeven betalen. Dat kan alleen als wereldwijd alle neuzen dezelfde kant op gaan

Maar ik weet niet of dat echt veel scheelt of dat dat gevoelsmatig is.

Industrie naar andere (goedkope) landen is schijnbaar in Duitsland al een groot probleem...

BV Automotive heeft natuurlijk altijd lekker gedraaid in Duitsland, nu lopen de verkopen en productie terug vwb (elektrische) auto's toch te duur voor de gemiddelde mens.
De Chinezen komen wel steeds meer met aanbod en goedkoper...

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:37

MarliesV schreef:
Die Partijpeiler klopt niet. Die geeft aan bij de vraag:
Nederland heeft grote moeite met de opvang van asielzoekers, vanwege hun grote aantal, en het al bestaande woningtekort. Moet Nederland maatregelen nemen om de instroom van asielzoekers te beperken?

Dat bv de VVD geen beperking wil. Net het partij programma er op nageslagen en die willen dus wel een beperking van de instroom. Of de VVD heeft tijdens het kamerdebat (zie kamer stuk) een andere mening verkondigd dan nu in het partij programma staat?

Weet iemand dit?

[ [url=m/vL4FVU.jpg]Afbeelding[/url] ]

De partijpeiler klopt helaas wel. Dit is het stemgedrag van de VVD. Totaal anders dan wat ze al zeker 13 jaar beweren te willen. Het een roepen en het ander doen, dat doet de VVD al jaren, dat is ook in de debatten en stemmingen terug te zien en een van de redenen (naast het hele stikstof verhaal) dat wij niet meer VVD stemmen.

Ook bij Omtzigt zie je dat hij vaak meestemt met het kabinet, terwijl hij anders beweert. Dat kun je ook heel goed zien in de partijpeiler.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:49

listiglistje schreef:
Industrie houd wel de economie draaiende, banen, :$ en belasting

Maar is je dat al die luchtvervuiling met een flink verhoogde kans op longkanker, een lagere levensverwachting en al die zieke mensen waard? Er zijn zat landen met nauwelijks luchtvervuiling, en daar draait de economie ook prima.
Wij hebben zo veel banen dat we bakken vol mensen uit oa Polen en Roemenië hierheen moeten halen om in onze distributiecentra, schoonmaak, winkels enz te werken omdat we een enorm personeelstekort hebben.
En dan krijgen ze ook nog een hoop belastingvoordelen, dus daar hoeven we het ook niet voor te doen.

Daarnaast zou het dus het effect van stikstof op onze natuur drastisch verminderen, met dus weer meer mogelijkheden voor de bouw en een lagere druk op het verminderen van de veestapel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:52

Ja daar draait de economie zeker prima...met heeeel wat minder mensen per m2.

Als we naar Wilhelmina hadden geluisterd dat Nederland vol was, ten dele overvol, met toen 10 miljoen mensen, zag het er hier ook anders uit....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:53

De levensverwachting is toch hoger dan ooit? Of over welke periode gaat het? We vergrijzen als een malle...

Ik weet niet waar al die mensen ziek van worden en of dat direct te herleiden is naar de industrie. En die mensen moeten hierheen komen omdat die centra hier staan. De belasting wordt, denk ik, hier afgedragen (of het moet een buitenlands bedrijf zijn misschien), de mensen geven dat verdiende geld hier uit.
(maar ik geef toe, ik heb geen verstand van landelijke economie, maar een land moet wel ergens geld mee verdienen, vooral als ze zelf niet iets bijzonders te bieden hebben dacht ik. Hoewel, ik weet niet hoe Luxemburg dat doet eigenlijk nu ik erover nadenk)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:56

Wij staan in Europa op plek 13 qua levensverwachting hoorde ik deze week op de radio, dus in de middenmoot. Flink gedaald de afgelopen jaren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:57

Een probleem met Nederland is en blijft toch dat het vreselijk dichtbevolkt is. Dus of een vergelijking met de binnenlanden van Spanje of noordelijk scandinavië helemaal eerlijk is vraag ik me af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:00

Cer schreef:
De levensverwachting is toch hoger dan ooit? Of over welke periode gaat het? We vergrijzen als een malle...

Ik weet niet waar al die mensen ziek van worden en of dat direct te herleiden is naar de industrie. En die mensen moeten hierheen komen omdat die centra hier staan. De belasting wordt, denk ik, hier afgedragen (of het moet een buitenlands bedrijf zijn misschien), de mensen geven dat verdiende geld hier uit.
(maar ik geef toe, ik heb geen verstand van landelijke economie, maar een land moet wel ergens geld mee verdienen, vooral als ze zelf niet iets bijzonders te bieden hebben dacht ik. Hoewel, ik weet niet hoe Luxemburg dat doet eigenlijk nu ik erover nadenk)

Dit artikel over Tata steel kwam kort geleden voorbij, hoe mensen daar in de regio jonger overlijden: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/325063/k ... eller-dood

Het stijgen van de algemene levensverwachting in vergelijking met de rest van Europa valt ook tegen inderdaad: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/ ... re-landen-
"De levensverwachting bij geboorte in Nederland is de afgelopen 50 jaar voor mannen toegenomen met 9,2 jaar en voor vrouwen met 6,9 jaar. Deze toename is lager dan in de meeste Europese landen. Vooral onder Nederlandse vrouwen stagneerde de levensverwachting in de periode 1980-2000 en ongeveer sinds 2010, terwijl in deze periode het gemiddelde in Europa gestaag bleef stijgen."

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:03

Loretta schreef:
Een probleem met Nederland is en blijft toch dat het vreselijk dichtbevolkt is. Dus of een vergelijking met de binnenlanden van Spanje of noordelijk scandinavië helemaal eerlijk is vraag ik me af.

Het is inderdaad de vraag wat de exacte oorzaak is, en waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van veel verschillende factoren waaronder de bekenden als luchtvervuiling, stress, voeding, beweging etc.

Maar waarom niet waar mogelijk een van die oorzaken; de luchtvervuiling, proberen te verminderen? Het blijft me verbazen dat mensen daar zo op tegen kunnen zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:11

listiglistje schreef:
Links , rechts... allebei fout beleid in het verleden en wellicht toekomst.
Vaak moeten ze er toch samen uitkomen in een coalitie en maar hopen op een goed beleid op lange termijn.

Vooralsnog vind ik het steeds minder een Gaaf landje... ik ben zelf opgegroeid in de jaren 70/80/90.
Nou dan is het verschil met vrijheid, betutteling, armoede, teveel EU, woningen, belasting op belasting, criminaliteit, zorg, scholing, immigratie om maar wat te noemen wel enorm groot.

Dit dus. De belastingdruk wordt steeds hoger en hoger, ze verzinnen er continu belastingen bij om steeds meer geld uit te geven en er is steeds meer armoede, het “gave landje” wordt steeds voller en voller en de regeldrang wordt groter en groter.
Ik vind het niet zo gek dat we overal personeelstekorten hebben, want overal dient steeds meer administratie bijgehouden te worden en daar is mankracht extra voor nodig. Op het werk van m’n man moeten ze al extra mensen gaan inzetten om de CO2 uitstoot van werknemers en grondstoffen (een enorme bak werk) bij te gaan houden vanaf 2024. Huisartsen gaan ook gebukt onder administratieve werkzaamheden las ik laatst en in de zorg (ik kom uit de zorg) wordt het ook meer en meer. Daarnaast is de overheid ook alleen maar aan het groeien en groeien de laatste jaren.

Ik ben opgegroeid in de jaren ‘80 en ‘90 en wat een verschil was dat met nu… Wij zijn daardoor emigratie aan het overwegen, het is hier veel te druk geworden, teveel regel- en controledwang vanuit de overheid, geen huis te vinden voor onze kinderen en de belastingdruk is veel te hoog geworden. Er zit al familie van ons in Zuid Portugal, dus daar gaan we volgende week mee op onderzoek daar. Minder drukte, lagere belastingdruk en nog mooi weer ook!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:12

Ik heb even gegoogled en de levensverwachting in NL is voor mannen 80,2 en voor vrouwen 83.3
Zuid Europa wordt gemiddeld 83. het scheelt aan het einde van je leven dus gemiddeld 2 jaar.
Bulgarije en Letland zitten dan ineens weer 6 jaar lager.. dat scheelt een stuk

ik vind persoonlijk in de 80 een mooie leeftijd :o als al die ouderen gezond blijven (zoals de levensverwachting in Japan, volgens google) zou dat mooi zijn, maar dat is niet zo. Geen idee of dat door de vervuiling komt. Over de leeftijd van de oudste mensen staat een leuke docu op netflix.
wat schijnt te helpen is bewegen, een doel, sociale contacten en nog wat dingen.. oh een plant die ze daar hebben. Echt een leuke docu :j

Maar het is niet de bedoeling dit een welles-nietus te maken.. Alleen praat het voor mij makkeljiker met meer context :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:13

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Het is inderdaad de vraag wat de exacte oorzaak is, en waarschijnlijk is het gewoon een combinatie van veel verschillende factoren waaronder de bekenden als luchtvervuiling, stress, voeding, beweging etc.

Maar waarom niet waar mogelijk een van die oorzaken; de luchtvervuiling, proberen te verminderen? Het blijft me verbazen dat mensen daar zo op tegen kunnen zijn.

Ik ben er niet op tegen. Ik zeg alleen wel dat je realistisch moet zijn mbt de verwachtingen. Er zijn zeker hele mooie dingen te bereiken met een beetje goede wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:15

8nnemiek schreef:
de bekenden als luchtvervuiling, stress, voeding, beweging etc.

Nee hoor, bekijk de topics over gezond eten / gezond gewicht maar eens :P
mensen worden steeds zwaarder en dat ligt aan alles, behalve de voeding :+ blijkbaar.. (even sarcastisch gechargeerd)

(daarover gesproken, kijk een paar docu's over 'medicijnen'.. die helpen ook niet altijd... maar goed, dit terzijde)

Overigens, ik denk niet dat men 'tegen schonere lucht' is, maar wel de manier waarop en hoe het verteld wordt. Ik denk dat daar al veel winst te behalen valt om mensen mee te krijgen..
Want waarom NL andere stikstof cijfers/doelen aanhoudt is mij nog steeds niet duidelijk. En waarom in NL het europees bepaalde 2035 door NL naar 2030 is verschoven (uit mn hoofd). Dan geef je mensen ook een spreekwordelijke stok .. en zonder degelijke uitleg komen ze er niet uit, denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:22

Loretta, ik doelde niet direct op jou. Er zijn in het algemeen best veel mensen (en vooral ook politici) tegen de aanpak van vervuilende bedrijven, die hier in Nederland soms meer kwaad dan goed doen. Dat begrijp ik dus niet.
Geldt ook bv voor Dupont en 3M en andere pfas bedrijven. Die mogen lekker blijven vervuilen, mensen worden ziek, maar er wordt nauwelijks gehandeld vanuit de politiek, en ook de burgers geven er te weinig om.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:26

8nnemiek schreef:
Loretta, ik doelde niet direct op jou. Er zijn in het algemeen best veel mensen (en vooral ook politici) tegen de aanpak van vervuilende bedrijven, die hier in Nederland soms meer kwaad dan goed doen. Dat begrijp ik dus niet.
Geldt ook bv voor Dupont en 3M en andere pfas bedrijven. Die mogen lekker blijven vervuilen, mensen worden ziek, maar er wordt nauwelijks gehandeld vanuit de politiek, en ook de burgers geven er te weinig om.

Tja, er zijn korte lijntjes tussen de captains of industry en de huidige bewindslieden. VVD is echt een partij voor het grote geld. Al die MKB ondernemers die denken dat de VVD er voor hen is laten zich mooi besodemieteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:32

Citaat:
Ook bij Omtzigt zie je dat hij vaak meestemt met het kabinet, terwijl hij anders beweert. Dat kun je ook heel goed zien in de partijpeiler.

Even de taalspelletjes,
en als het kan een fact check.

Heeft iemand ooit gehoord dat Omtzigt plechtig beloofd heeft:
'Beste mensen, als het kabinet vóór is, zal ik altijd tegen stemmen en andersom.'

.... ik heb hem een aantal verstandiger dingen horen zeggen.

En in bovenstaand citaat wordt hij als een soort leugenaar neergezet.