Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:54

irmaz schreef:
BigOne schreef:
Zodra er geen groeperingen meer zijn die in een “ God “ geloven zijn de meeste oorlogen ook over.

Mag ik hieruit begrijpen dat je de inval van Rusland in Ukraïne niet als oorlog ziet?

Lees mijn hele quote Irmaz!!

Alhoewel?

Wel was al langer duidelijk dat de kerk een bron van grote spanning is met Rusland. Al is het maar omdat president Poetin de zogenaamde eenheid van alle orthodoxe gelovigen heeft aangevoerd als één van zijn vele beweegreden om Oekraïne binnen te vallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:23

Niet alleen godsdienst hoor. Macht, bezit en ultra-nationalisme zijn ook vaak genoeg de aanleiding geweest.

Loretta

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:45

Reservisten worden feestelijk onthaald op de luchthaven.

https://twitter.com/HilzFuld/status/1712071473509077482

Eigenlijk valt er weinig te vieren als je bedenkt hoe gebroken vele veteranen terug komen uit oorlogen. En sommigen komen nooit meer thuis. Bij elke oorlog zie je weer jonge jongens die strijdbaar zijn. Maar eenmaal aan het front dan dringt de keiharde realiteit van wat een oorlog is pas tot ze door.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:01

Nikass schreef:
BeFunny schreef:
Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?

Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.

Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.

En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.

Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.

Misschien is de enige "oplossing" het lef tonen om Jezus te volgen, en de andere wang toe te keren..
Oftewel: eenzijdig stoppen met geweld, in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Goed plan Janneke. Het enige dat kans van slagen heeft.

Misschien helemaal kappen met een god te volgen en gewoon anderen van welk geloof dan ook een handreiking te geven. En zeggen geen god is het waard om hele volksstammen voor uit te roeien er is genoeg bloed gevloeid.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:02

Loretta schreef:

Eigenlijk valt er weinig te vieren als je bedenkt hoe gebroken vele veteranen terug komen uit oorlogen. En sommigen komen nooit meer thuis. Bij elke oorlog zie je weer jonge jongens die strijdbaar zijn. Maar eenmaal aan het front dan dringt de keiharde realiteit van wat een oorlog is pas tot ze door.

Zou dat daar ook zo zijn? Ik dacht dat de meeste Israëli's al in dienst gezeten hadden, die weten dan waar ze aan beginnen zou je denken.

Dan nog kan ik me niet voorstellen dat je hossend en feestend richting oorlog gaat, maar misschien is dat jeugdige overmoed en dwaasheid, gevoed met adrenaline en superioriteitsgevoel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:02

Zwitserland zelf trekt niet ten oorlog.
Maar het schijnt dat zo ongeveer alle vorstenhuizen in Europa van tijd tot tijd verzuchtten 'Geen geld, geen Zwitsers...' (= huursoldaten).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:03

Ik hoorde vanmiddag op de radio dat er aanvallen waren op ambulances waarbij medewerkers van het Rode Kruis omgekomen zijn ;(.

Het bericht was kort, maar het klonk niet alsof die aanval per ongeluk was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:05

Ik snap wel dat een handreiking moeilijk is als de andere partij expliciet als doel heeft om jou van de aardbol te vegen. Want dat is het doel van Hamas en dat is geen geheim. En zij geven geen zier om de Palestijnen, laten we ons dat alsjeblieft niet inbeelden. Ze hebben hun eigen Iraanse agenda. Ze zijn er zich heel erg bewust van dat ze zich tussen de bevolking zetten en dat hun actie ook weer militaire gevolgen zou hebben.

Waarmee ik niet wil goedpraten wat de Israëlische regering doet of heeft gedaan. Maar de situatie zal niet opgelost kunnen worden door gewoon wat goodwill. Die goodwill is er niet en zal er niet komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:09

Ik denk dat Hamas behoorlijk van hun stuk is als Israël voor de bevolking van Gaza de grenzen opent. Als die bevking daar weg is en Hamas blijft etteren dan vind ik het terecht dat Israël bijval krijgt en wordt het makkelijker om de aanval puur op Hamas in te zetten. Hamas boeit het niks dat Israël die bevolking afslacht hoor ze bevinden zich niet voor niks in hun huizen enz. Je hebt alleen onschuldigen ermee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:19

Ja dat is een goed plan, de grenzen openen en jezelf laten vernietigen... |o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:20

BeFunny schreef:
Ik denk dat Hamas behoorlijk van hun stuk is als Israël voor de bevolking van Gaza de grenzen opent. Als die bevking daar weg is en Hamas blijft etteren dan vind ik het terecht dat Israël bijval krijgt en wordt het makkelijker om de aanval puur op Hamas in te zetten. Hamas boeit het niks dat Israël die bevolking afslacht hoor ze bevinden zich niet voor niks in hun huizen enz. Je hebt alleen onschuldigen ermee.

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Grenzen open = Hamas naar binnen, denk ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:22

Grenzen open = terroristen binnen. Ik denk niet dat dat een goed plan is. Van hun stuk zouden ze wel zijn, ja, maar niet op de beoogde manier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:34

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:37

Citaat:
Misschien is de enige "oplossing" het lef tonen om Jezus te volgen, en de andere wang toe te keren..
Oftewel: eenzijdig stoppen met geweld, in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Gecombineerd met lef en fantasie kom je een heel eind, maar niet midden op het slagveld.
(Daar gaat het citaat ook niet over.)
Citaat:
Misschien helemaal kappen met een god te volgen en gewoon anderen van welk geloof dan ook een handreiking te geven. En zeggen geen god is het waard om hele volksstammen voor uit te roeien er is genoeg bloed gevloeid.

Van ganser harte JA!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:43

Vergis je niet, onder de palestijnen zijn ook heel veel hamas-aanhangers/sympathisanten. Generatieslang indoctrineren heeft gevolgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 18:44

Chubby schreef:
Vergis je niet, onder de palestijnen zijn ook heel veel hamas-aanhangers/sympathisanten. Generatieslang indoctrineren heeft gevolgen.

Dat zie je aan de demonstraties wel, idd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:06

julius_juut schreef:
Loretta schreef:

Zou dat daar ook zo zijn? Ik dacht dat de meeste Israëli's al in dienst gezeten hadden, die weten dan waar ze aan beginnen zou je denken.

Dan nog kan ik me niet voorstellen dat je hossend en feestend richting oorlog gaat, maar misschien is dat jeugdige overmoed en dwaasheid, gevoed met adrenaline en superioriteitsgevoel.

Vooral dat laatste!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:07

_San87_ schreef:
Chubby schreef:

Dat zie je aan de demonstraties wel, idd.

Ik kan me ook voorstellen dat Hamas voor de Palestijnse bevolking een organisatie is die hoop en toekomst biedt. Laten we heel eerlijk zijn, het is daar al jaren een uitzichtloze situatie.
Maar ik hoop ook dat de Palestijnse bevolking deze terreurdaden ook afkeuren, ookal is het onder de noemer ‘voor hun bevrijding’. Daarnaast lopen ze zelf nu extra gevaar aangezien ze als een soort menselijk schild worden gebruikt, ik kan me voorstellen dat het voor tegenstrijdige gevoelens zorgt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:37

Toen Hamas aan de verkiezingen meedeed en ook de grootste werden beloofden ze scholen, ziekenhuizen enz, dat hebben ze ook gedaan met hulp van buitenlandse ondersteuning.
Hamas nu is een totale andere groep maar één van de oude oprichters blijkt te zijn gedood vandaag door de Mossad .
Het klopt dat er drie ambulance medewerkers zijn gedood in Gaza door een bombardement. Triest en oorlogsmisdaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:40

Janneke2 schreef:
Citaat:

Gecombineerd met lef en fantasie kom je een heel eind, maar niet midden op het slagveld.
(Daar gaat het citaat ook niet over.)
Citaat:

Van ganser harte JA!

Ik begrijp je niet Janneke? Wat bedoel je met "niet midden op het slagveld" dit wordt toch ook niet gezegd?
En "daar gaat het citaat ook niet over"; bedoel je mijn citaat? Of wat bedoel je?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:57

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:31

Nikass schreef:
BeFunny, jouw stelling dat Palestijnen en Filistijnen hetzelfde is, klopt niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Filistijnen

Klopt, maar zelfs Palestijnen denken soms dat ze hetzelfde zijn als de Filistijnen. Kwam een bekende van me achter: ze vertelde over David tegen de Filistijnse reus Goliath aan een groepje oppaskindjes. Bleek er een Palestijntje tussen te zitten dat zich aangesproken voelde...

Palestijnen zijn sowieso slecht geïnformeerd over geschiedenis. Zit hun politiek achter. Ze willen ook geen opgravingen op de Tempelberg. Er mocht eens bewijs gevonden worden dat de Tempelberg Joods is, ipv Arabisch. :\

Ze weten ook niet, waarom de Kruistochten ooit begonnen: nadat zo'n 30.000 kerken en trouwens ook synagoges aangevallen waren door moslims. Dat de Kruistochten uit de hand liepen, men moordde op het laatst niet alleen moslims uit, maar alles wat er rond liep, ook Joden, was blijkbaar omdat, als men eenmaal begint te moorden, het heel moeilijk schijnt te zijn daarmee te stoppen. (Daarbij verwachtte men vermoedelijk een hemelse beloning voor de moeite... )

Uiteindelijk zijn de kruistochten op een hele bijzondere manier, die bijna iedere niet-geschiedkundige niet weet, afgelopen: de opkomst van de Mongolen maakte dat uiteindelijk moslims en christenen samen gingen werken tegen hun nieuwe tegenstanders, de Mongolen.
Jammer dat beide partijen dat niet meer weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:38

Tieneke schreef:
Ik snap wel dat een handreiking moeilijk is als de andere partij expliciet als doel heeft om jou van de aardbol te vegen. Want dat is het doel van Hamas en dat is geen geheim. En zij geven geen zier om de Palestijnen, laten we ons dat alsjeblieft niet inbeelden. Ze hebben hun eigen Iraanse agenda. (...)

Waarmee ik niet wil goedpraten wat de Israëlische regering doet of heeft gedaan. (...)

Ehm, Hamas: dat zijn Palestijnen die onder andere in Gaza WONEN.

Gaza is al een jaar of vijftien een soort open lucht gevangenis, en een x aantal bewoners heeft een keuze gemaakt waar ik niet achter sta,
"maar ik snap dat een mens zonder perspectief gekke dingen kan gaan doen".

Dus 'dat Hamas geen zier om de Palestijnen geeft' kan ik niet thuisbrengen.
Dat het een soort buitenlandse invasie zou zijn ook niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:41

Ik bedoel Palestijnen als in de gewone doorsnee niet-terroristen.