Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:07

Schaapje krijgt inderdaad ook sinds gisteren elke dag een prik tegen de pijn met ontstekingsremmer.

Ik lees eerder in de berichten dat iemand drie dagen lang 2x een tablet van hooikoorts geeft. Hierdoor lijkt de kop niet op te zwellen.. het schaap zou ook eerder zelf gaan eten. hebben meerdere dit gedaan met hetzelfde resultaat?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:31

Ik kwam deze actuele link van 4 uur oud naar de GD tegen op mijn linkedin. Heb er zelf niks aan want ik heb geen schapen, maar hoop deste al is het maar 1 van jullie te kunnen helpen. Echt vreselijk wat ik hier lees…

https://www.gddiergezondheid.nl/blauwtong

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 07:10

Bedankt voor de info. Niet allemaal even gemakkelijk te lezen als leek.
Maar het bevestigt veel uit de praktijk. Voor de overlevers geen mooi vooruitzicht door de restschade.

Zijn er overlevers zonder restschade in de praktijk?

Anoniem

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 07:47

Helaas nu bij mijn ouders in het dorp ook de eerste gevallen bekend, mijn vader heeft 40/50 schapen, dus die knijpt hem :n

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 07:57

Relaxed schreef:
Helaas nu bij mijn ouders in het dorp ook de eerste gevallen bekend, mijn vader heeft 40/50 schapen, dus die knijpt hem :n

:knuffel: :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:57

Wat naar relaxed, welke plaats wonen jouw ouders? Sterkte gewenst!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:58

janouk schreef:
Maar het bevestigt veel uit de praktijk. Voor de overlevers geen mooi vooruitzicht door de restschade.

Ik heb het webinar live gevolgd en de vraag gesteld hoe je kunt zien dat een schaap niet meer zal herstellen en wanneer je in moet laten slapen. Dat werd idd gezegd over de restschade maar dan moe je wel weten wanneer het zover is. Als het goed is worden alle vragen nog beantwoord.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:25

Relaxed schreef:

Zelfde hier, alleen dan met zus. Gevallen in Beilen en zij wonen daar in een straal van 5k vandaan. De schapen die binnen kunnen staan binnen. Een aantal passen er niet bij dus die staan op de vlakte met zoveel mogelijk wind.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:26

@ eas-mon Ach, zo triest, heel veel sterkte, hopelijk haalt hij het

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:32

Rizette schreef:
janouk schreef:

Ik heb het webinar live gevolgd en de vraag gesteld hoe je kunt zien dat een schaap niet meer zal herstellen en wanneer je in moet laten slapen. Dat werd idd gezegd over de restschade maar dan moe je wel weten wanneer het zover is. Als het goed is worden alle vragen nog beantwoord.

Wij hebben besloten ze minimaal een maand te geven. Heb er 3 die enorm slecht lopen maar wel weer zelfstandig eten en drinken. Die krijgen pijnstilling en dan wachten we het even af. Ook koel ik de pootjes. Ik snap dat pijn heel vervelend is voor ze maar wij vinden het te kort door de bocht om maar te zeggen “het herstelt niet”. Het lichaam kan rare dingen dus wij duimen dat ze het toch gaan redden. En ja als we weer zo’n geval krijgen als Vd week dat de klauwen eraf vallen dan is het gauw klaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:45

Winged schreef:
Relaxed schreef:

Zelfde hier, alleen dan met zus. Gevallen in Beilen en zij wonen daar in een straal van 5k vandaan. De schapen die binnen kunnen staan binnen. Een aantal passen er niet bij dus die staan op de vlakte met zoveel mogelijk wind.

Hij laat ze gewoon buiten, redelijk op de vlakte idd..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:48

Onze Joris liep eigenlijk helemaal niet, per dag lag hij wel een paar meter van de eerdere plek vandaan, dus alleen even opstaan om te verliggen. Gisterenavond stond hij ineens overeind, en heeft een hele tijd staand staan eten. Dat eten gaat hem op het moment wel heel goed af. Hij werkt alles smakelijk naar binnen. Van het weekend moest ik hem om de paar uur met een spuit voeren. Hij staat, op advies van mijn da, wel op andere medicatie dan ik hier lees. Of dat verschil heeft gemaakt weet ik niet, maar hij gaat elke dag vooruit. Ik hoop dat dat ook zo blijft. Hij krijgt 2x per dag acetylsalicilzuur (aspirine) ook omdat dat bloedverdunnend is en niet alleen ontstekingsremmend en pijnstillend. Daarnaast krijgt hij 's-avonds novacam voor pijnstilling. Ik laat hem veel drinken, ook nog steeds extra met de spuit. En ik denk dat het heel belangrijk is dat hij niet weer gestoken wordt en dan weer opnieuw virus in zijn lijf krijgt.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:09

Eas_Mon schreef:
Schaapje krijgt inderdaad ook sinds gisteren elke dag een prik tegen de pijn met ontstekingsremmer.

Ik lees eerder in de berichten dat iemand drie dagen lang 2x een tablet van hooikoorts geeft. Hierdoor lijkt de kop niet op te zwellen.. het schaap zou ook eerder zelf gaan eten. hebben meerdere dit gedaan met hetzelfde resultaat?

Wij hebben van de veearts inderdaad een antihistamine gekregen, in injectievorm. Ik durf niet te zeggen of het daar nou echt beter of minder erg van wordt.

Hier zijn er in korte tijd toch nog best veel dood gegaan. |( Allemaal niet lang ziek, maar ik denk dat de longen erg aangetast waren.

Wat jij beschrijft Janouk, over het besef, dat ervaar ik ook zo. Het is zo uitzichtloos en ontzettend vermoeiend.

We hebben er nu 5 terug op de boomgaard lopen, die hebben in ieder geval weer praatjes en eten zelf gras. We voeren ze uit de hand biks en appeltjes, ter aanvulling en om ze even van dichtbij te kunnen bekijken. Dat hebben ze snel in de gaten, dus als ze me zien dan komen ze al naar me toe <3

Momenteel hebben we nog 10 zieke schapen, waarvan 1 een echte dikke bek heeft. De rest is allemaal wel wat stilletjes. Eten gaat mondjesmaat. Ik hoop dat ze het halen!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 19:31

Schapendokters.nl schrijft
Geen ontheffing Zuid-Afrikaans vaccin: dat is de zeer teleurstellende boodschap van het ministerie van Landbouw.

Overwegingen: 1) onvoldoende informatie over de mate van bescherming die het vaccin zou bieden en
2) onvoldoende informatie over de ‘veiligheid’ van het vaccin (is het virus in het vaccin goed genoeg afgedood en kunnen er geen andere virussen inzitten)

Let op: er is dus niet vastgesteld dat dit werkelijk zo is. De beoordeling kan herzien worden als er meer informatie komt.

Zie het nieuwsbericht op NOS.nl: https://nos.nl/artikel/2493845-nederlan ... a-niet-toe

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:26

Ik heb hier idd vanmiddag tijdens een online seminar van de KNMvD ook uitleg over gekregen.
Daar werd overigens ook vermeld dat er wel ook volop onderzoek gedaan wordt naar nieuwe vaccins, alleen zullen die niet nog voor de winter/knuttenvrije periode al beschikbaar kunnen zijn.

Het is maar te hopen dat het weer goed omslaat en we flink wat koude krijgen, dat de knutten voorlopig verdwijnen en de besmettingen tot stilstand komen.

Inmiddels is in België ook type 3 aangetoond en in Duitsland zijn de eerste verdenkingen een feit.

Het blijft nog gissen waar deze variant vandaan komt.
Het is genetisch tever afwijkend van de type 3 op Sardinië en Sicilië.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:29

Hier ook de eerste schapen ziek . We hadden alle ooien al een tijdje binnen maar mocht helaas niet baten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:54

Kendra schreef:
Hier ook de eerste schapen ziek . We hadden alle ooien al een tijdje binnen maar mocht helaas niet baten.

Och wat naar, dus ook als je ze al een poos opgestald hebt. Denk je dat ze voordien al buiten besmet waren?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 11:58

Kendra schreef:

O nee, pfffff zo erg. :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:17

Rizette schreef:
Kendra schreef:

Och wat naar, dus ook als je ze al een poos opgestald hebt. Denk je dat ze voordien al buiten besmet waren?

Ik denk het. En wij wonen in het Drentsche Aa gebied, veel water, natuurland, en altijd veel knutten. Dus ik ben er ook niet van overtuigd dat de knutten niet onze kapschuur in komen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:03

Niemand die zeker weet hoe de beste aanpak is nog.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:33

War ik las dat het soort knutten dat nu blauwtong verspreidt, een ander soort is dan de knutten die zich in natte gebieden ophouden. Hier ook gedeeld, dacht ik.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 14:35

mysa schreef:
War ik las dat het soort knutten dat nu blauwtong verspreidt, een ander soort is dan de knutten die zich in natte gebieden ophouden. Hier ook gedeeld, dacht ik.

Dit vertelde de veeartsen in een webinar. Er zijn veel soorten knutten en deze knutten leven in weilanden en niet zo zeer in natte gebieden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:53

Hier morgen op een week zonder doden. Heb er 12 ziek. Kan alles aan het drinken houden en denk dat die over een dag of 2/3 weer wat gaan eten. 4 eten er al weer. Lijkt erop dat we de mix te pakken hebben om ze erdoor te krijgen, grootste deel dan. Zou mij niet verbazen als er morgen toch een paar dood liggen.

Rotte blijft wel die voeten. Die doen zo’n pijn. Ben begonnen met die in de groene leem zetten zodat de rommel hopelijk zacht naar buiten word getrokken ipv dat we weer 1 krijgen waarbij de hoeven eraf vallen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:34

Las op fb bij een schapengroep dat iemand de voeten er door kreeg door twee keer per dag ctc spray te spuiten Dat snap ik eigeniljk niet omdat er werd gezegd dat de bloedvaten kapot zijn en dat het daarom ook niet meer goed kon komen. Vraag me nu wel af of hoe het nu eigenlijk zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:40

Dingen ctc-spray, groene leem, etc. helpen met secundaire infecties. Zeker bij zo'n lage weerstand (want een doodsstrijd aan het voeren) kan zelfs een kleine infectie erbij al fataal zijn.