Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:44

Ik heb niet het idee dat het omschakelen naar zonnepanelen verplicht is :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:47

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Maar wat is de andere optie, het stroomnet eruit laten klappen omdat particuliere panelen niet uitgezet (kunnen) worden?

Ik ben het met je eens, hoor. Het net loopt enorm achter en die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. En misschien heb ik makkelijk praten, maar ik heb liever dat particuliere panelen 'uitgezet' worden, dan dat het stroomnet kapot gaat.

Natuurlijk is dat de optie niet. Dat begrijpt iedereen wel.

Maar het gaat mij erom dat ze mensen gaan verplichten tot omschakelen naar panelen. En vervolgens doen mensen dat braaf en kan het gewoon niet.

Zonnepanelen zijn niet verplicht. Wij hebben ze ook (nog) niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:48

verootjoo schreef:

Hoe ga je dan het huis verwarmen als er geen cv meer te krijgen is?
Diesel aggregaat in de tuin?

Alle stroom kopen?

Dus ja wel een vorm van verplichten door hun bedachte maatregelen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-05-24 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:49

@PMarena, nee, maar voordat er straks mensen nog echt denken dat men op afstand jouw systeem kan uitzetten :)*

En ja, dat voor jezelf goed praten dat je je geld best aan het eea kunt uitgeven is herkenbaar.

Ik heb met de aanschaf van ons nieuwe fornuis ook een keer geroepen ja maar, doordat die 3 kleinere ovens heeft besparen we stroom.
Wat die hele aanschaf (best een duur ding, zelfs in de outlet) inclusief een hele nieuwe meterkast met 3-fasen gekost heeft dat halen we er in 50 jaar niet meer uit :=

De elektricien zei nog tegen mijn man, leuk hé, mijn vrouw heeft een hobby, koken :D
Maar ik heb er zoveel plezier van, plus de meterkast is voor de toekomst voorbereid, mochten we ooit toch besluiten een EV aan te schaffen, dan kan dat, plek voor een eigen laadpaal is er op de oprit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:55

verootjoo schreef:

Nee dat niet.
Maar er lag wel de verplichting vanaf 2026 om bij vervangen van je cv ketel minstens een hybride aan te schaffen.
Volldig op gas een cv dat zat er niet meer in.
Logisch dan toch dat velen ook overgingen op zonnepanelen.

Dat het hele net dit niet aankan, tja iets met lange termijn visie wat ontbrak?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:56

Sansevieria schreef:
verootjoo schreef:

Nee dat niet.
Maar er lag wel de verplichting vanaf 2026 om bij vervangen van je cv ketel minstens een hybride aan te schaffen.
Volldig op gas een cv dat zat er niet meer in.
Logisch dan toch dat velen ook overgingen op zonnepanelen.

Ontbreekt helaas wel vaker. Heel frustrerend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:03

_San87_ schreef:
Sansevieria schreef:

Ontbreekt helaas wel vaker. Heel frustrerend.

Tja, het zijn nu eenmaal niet de maatregelen die heel lekker landen bij kiezers: flink investeren in het stroomnet terwijl er ogenschijnlijk nog helemaal geen probleem is.... er is wel gewaarschuwd, er wordt alleen zo verdomd slecht naar experts geluisterd.
Hier hadden ze al heel lang geleden mee moeten beginnen, maar toen investeerden we met z'n allen liever in andere dingen, zoals het zoeken naar gasvelden in de waddenzee :j
Het probleem is gewoon dat de politiek maximaal 4 jaar vooruit kijkt, tot de volgende verkiezingen. En de kiezers.... tja -O-
En nu zitten we met de gebakken peren.
Hetzelfde geldt voor de hoge gasprijzen en onze afhankelijkheid van Russisch gas, ik heb een boek uit 2013 waarin een wetenschapper daar al voor waarschuwde.
Kerncentrales gaan bouwen is ook al zo'n kansloos idee, maar hé, het trekt stemmen, dus dat gaan we doen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:22

Bedankt voor alle inzichten! Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: als de salderingsregeling wordt afgeschaft, betekent dit dan dat mensen met zonnepanelen over de hele levensduur meer kosten hebben dan wanneer ze geen zonnepanelen hadden aangeschaft? Speelt men quitte, of wordt de terugverdientijd langer? Of kan dit niet algemeen gesteld worden vanwege de variatie in aanschafprijs, hoeveelheid opgewekte energie, enzovoort?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:29

Miiej schreef:
Bedankt voor alle inzichten! Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: als de salderingsregeling wordt afgeschaft, betekent dit dan dat mensen met zonnepanelen over de hele levensduur meer kosten hebben dan wanneer ze geen zonnepanelen hadden aangeschaft? Speelt men quitte, of wordt de terugverdientijd langer? Of kan dit niet algemeen gesteld worden vanwege de variatie in aanschafprijs, hoeveelheid opgewekte energie, enzovoort?

Die vraag kan niet even simpel met ja of nee beantwoord worden.

Hangt mede af van je verbruik.
Dan, hoeveel ga je aan terugleververgoeding betalen voor alles wat langs de stroommeter gaat, heb je een warmtepomp, zo ja, welk type, wat voor huis, hoe groot, hoe geisoleerd. Nog afgezien van de salderingsregeling die stopt.
Heb je een EV, ben je in de mogelijkheid overdag als de zon schijnt apparaten aan te zetten?
Zijn dus te veel variabele factoren die meetellen (en ja, ook de economische afschrijving op de panelen moet je dan meetellen) om daar zo snel een concreet antwoord op te geven ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:18

secricible schreef:
Ik snap met deze redenatie niet dat je aan panelen begonnen bent eigenlijk.
De discussie over salderen afschaffen is er al jaren. Toen mijn panelen in 2022 gelegd werden werd er bij scenario-berekening al rekening gehouden met saldereb en was het advies geen of weinig overcapaciteit.

Precies, het enige wat jammer is dat onze panelen veel meer opleveren dan is voorgerekend. _O- Wij hebben een behoorlijke overcapaciteit. Maar willen nog wel airco in woonkamer een slaapkamer laten aanleggen. En zo lang als het niet erg warm boven is, gaat de droger aan. Alleen beddengoed vind ik fijner als het buiten is gedroogd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:51

Het is hetzelfde als straks met EV,s gaat komen. Je gaat straks gewoon wegenbelasting blijven voor een een vergelijkbare auto met benzinemotor. Gezien de hoge aanschafwaarde van ev,s gaan een hele hoop mensen opnieuw aan het rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:27

nikkel schreef:
Het is hetzelfde als straks met EV,s gaat komen. Je gaat straks gewoon wegenbelasting blijven voor een een vergelijkbare auto met benzinemotor. Gezien de hoge aanschafwaarde van ev,s gaan een hele hoop mensen opnieuw aan het rekenen.

Ik vind het persoonlijk best wat zuur dat er geen wegenbelasting wordt gerekend voor de EV's.
Zeker omdat er zeker 80% lease is.
Wij 'petrolheads' betalen ervoor..En die petrolheads zijn over het algemeen particulier..

Ik mocht deze maand weer meer wegenbelasting gaan betalen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:41

Ik heb vroeger voor mijn Fiat 500 op benzine ook een tijdje geen wegenbelasting hoeven te betalen. Gewoon omdat die zuiniger was. Dat wegenbelasting-voordeel bestaat al veel langer dan dat er EV’s bestaan, en is gewoon een prima manier om meer en meer CO2 arme auto’s op de wegen te krijgen.
Met een brandstofauto betaal je daar niet voor, je betaalt voor het onderhoud van de wegen enz. En hoe meer een auto vervuilt, hoe meer je betaalt, dat vind ik niet meer dan redelijk.

De wegenbelasting voor EV’s wordt ook weer afgebouwd, en hopelijk komt er dan weer een nieuwe regeling voor nog schonere auto’s. Of dat ze het geld maar in het OV stoppen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:46

Je kunt het ook andersom zien, dat 20 procent maar particulier aangeschafte EV is (en dat is nog niet eens 20 procent, meen zelfs maar 11 of 12 tov het hele wagenpark NL)

En in lease zijn het all-in prijzen die men betaalt, ongeacht of het EV of benzine is.

Weet je, dat is net zo'n discussie als de mensen zonder panelen moeten meerkosten ophoesten voor de mensen mét zonnepanelen.
Tja, ik werk ook mee voor de toeslagen van andere mensen, waar ik zelf niks van profiteer.
Kan ik me druk over maken, of gewoon die mensen dat gunnen. Zet dat bijvoorbeeld af tegen de hogere aanschafprijs...

En ja, ik betaal ook meer dan genoeg wegenbelasting, wat dat betreft is verhuizen van BE naar NL met een zware diesel een behoorlijke aderlating, zeker als je stopt als ZZP en een dieselbus particulier blijft rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:13

Eh ja, en al is het lease..... :? Wij betalen gewoon particulier van ons eigen inkomen het EV lease Peugeotje hoor.... als vervanger van benzine Yaris die toch wel erg oud begon te worden.

Als je geen tienduizenden euro's op de plank hebt liggen, maar wel een "nieuwe" auto nodig hebt voor betrouwbaar woon-werk verkeer. Dan heb je een paar opties en mede dankzij die wegenbelasting-deal werd het dan toch interessant om voor een lease EV-tje te gaan ipv. weer een tweedehands benzine auto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:35

Sansevieria schreef:
Je kunt het ook andersom zien, dat 20 procent maar particulier aangeschafte EV is (en dat is nog niet eens 20 procent, meen zelfs maar 11 of 12 tov het hele wagenpark NL)

En in lease zijn het all-in prijzen die men betaalt, ongeacht of het EV of benzine is.

Weet je, dat is net zo'n discussie als de mensen zonder panelen moeten meerkosten ophoesten voor de mensen mét zonnepanelen.
Tja, ik werk ook mee voor de toeslagen van andere mensen, waar ik zelf niks van profiteer.
Kan ik me druk over maken, of gewoon die mensen dat gunnen. Zet dat bijvoorbeeld af tegen de hogere aanschafprijs...

En ja, ik betaal ook meer dan genoeg wegenbelasting, wat dat betreft is verhuizen van BE naar NL met een zware diesel een behoorlijke aderlating, zeker als je stopt als ZZP en een dieselbus particulier blijft rijden.

Wat is het verschil in energie opgewekt door zonnepanelen tov wegenbelasting ?
De gun-factor v.m.i. niet.

Enlighten me?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:07

Ik heb ook een elektrische auto maar geen subsidie gekregen. Wel al een jaar wegenbelasting vrij aan het rijden.

Ik heb 23 zonnepanelen waarvoor ik wel subsidie heb gekregen. Of iig er hoefde geen belasting over betaald te worden.

Ik ontvang ook verder geen toeslagen maar draag wel bij aan de toeslagen van anderen.

Zo werkt dat. Soms krijg je wat, maar meestal moet je betalen. Zeker als je gewoon inkomen genereert.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 07:38

Babsiej schreef:
Ik ontvang ook verder geen toeslagen maar draag wel bij aan de toeslagen van anderen.

Zo werkt dat. Soms krijg je wat, maar meestal moet je betalen. Zeker als je gewoon inkomen genereert.

Precies dit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:30

Babsiej schreef:
Ik heb ook een elektrische auto maar geen subsidie gekregen. Wel al een jaar wegenbelasting vrij aan het rijden.

Ik heb 23 zonnepanelen waarvoor ik wel subsidie heb gekregen. Of iig er hoefde geen belasting over betaald te worden.

Een EV is zwaar, als er daar WB voor gerekend wordt, laten we uit gaan van € 100 per maand ( zware auto) krijg je dus € 1200.
Wat was je subsidie voor die panelen?

Waar ik wellicht zo zwaar aan til is dat het overgrote deel van de EV's door bedrijven (lease) worden gefinancierd, omdat het op de balans geld oplevert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 21:00

Mja, wat de reden is dat er meer EV 's op de weg komen, lijkt me zo op het eerste gezicht niet zo heel belangrijk eigenlijk....? Als het gunstig is voor een werkgever dan is dat prima lijkt mij. Intussen rijden de werknemers dan tenminste wel met een EV in plaats van een verbrandingsmotor :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:33

Voorlopig zit er nog een korting op de wegenbelasting. Daarbij kom ik van een zware diesel die ook al 86 per maand was. Deze zou op 90 komen bij vol tarief.

Geen idee hoeveel op zonnepanelen, ik denk rond de 2000 euro.

Maar krijg dus idd 350 euro reiskostenvergoeding en hoef alleen verzekering te betalen.

Maar we betalen veeeeeeel meer belasting dan dat we krijgen hoor. Samen dragen we 3000 belasting per maand af. }>

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:06

Mijn diesel kost 124 per maand, is niet eens een hele zware, is een gewone Octavia.

Ik ken ook al een aantal leaserijders die weer terug zijn op de verbrandingsmotor, want dat continu moeten laden is niet te doen. Het kost tijd en je moet te vaak laden.
Ook ken ik iemand die van de baas een ev heeft voor zijn werk, maar er prive niet in rijdt. De reden is dus het vele opladen. Je kunt er niet eens mee een dagje naar Sauerland op en neer, want daar zijn amper laadstations en met 1 tank benzine of diesel rij je gewoon op en neer. Die heeft dus gewoon een extra auto bij huis staan omdat de baas ev wil en hij daar prive niets aan heeft.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:27

Ik kan 475km op een lading rijden. Verste wat we moeten rijden is 380km. Kan dus zonder laden. Thuis hangt ie gewoon aan de lader.

Buitenland ga ik sowieso nooit heen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:30

Onze EV gaat uiteindelijk 75 of 80 euro per maand kosten. De vorige auto was 50 euro, dus niet zo gek veel verschil. We besparen wel een paar duizend euro aan brandstof elk jaar, als het niet meer is.

Opladen kost juist nauwelijks tijd, want 99% van de tijd laadt je 's nachts en in de weekenden. Nederlanders rijden gemiddeld 30km per dag, dus met een EV met 300km range hoeft de gemiddelde NLer niet meer dan een keer in de week te laden.
Het zijn grappig genoeg altijd de mensen die zelf nooit erin hebben gereden, die er zo negatief over zijn :+
En dan natuurlijk allerlei horror-verhalen via via gehoord :')
In het buitenland zijn ook zat laadstations tegenwoordig, en het laden duurt niet veel langer meer dan benzine bijvullen in veel nieuwe modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:17

Nouja ik moet ook zeggen dat ik de range wel lastig vind voor zaken als vakantie. Nou zijn wij geen grote vakantiegangers, elk jaar een weekje in eigen land en dat is het wel :=

Maar wij kunnen met het EV Peugeotje dan bvb. niet in 1 keer naar Drenthe rijden ofzo.
Ik vind het ergens dan toch wel een stressfactortje dat je onderweg afhankelijk bent van een laadpunt.
Terwijl het natuurlijk eigenlijk niet zoveel voorstelt: even de benen strekken / wat eten of drinken ergens onderweg en het ding kan weer een eind vooruit.

Maar het idee dat er dan misschien net geen lader vrij is vind ik wel onprettig.

Dus wij twijfelen dan toch of we niet gewoon met de Jazz zullen gaan, want daar hebben we dat probleem niet mee. En die heeft tenminste ook een trekhaak waar de fietsen op kunnen, ook wel fijn.

Alleen is daarmee dan weer een groter risico of die geen panne krijgt want hij is van 2010 en er staat al ruim 2 ton op :=