
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:
Maar wat is de andere optie, het stroomnet eruit laten klappen omdat particuliere panelen niet uitgezet (kunnen) worden?
Ik ben het met je eens, hoor. Het net loopt enorm achter en die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. En misschien heb ik makkelijk praten, maar ik heb liever dat particuliere panelen 'uitgezet' worden, dan dat het stroomnet kapot gaat.
Natuurlijk is dat de optie niet. Dat begrijpt iedereen wel.
Maar het gaat mij erom dat ze mensen gaan verplichten tot omschakelen naar panelen. En vervolgens doen mensen dat braaf en kan het gewoon niet.
verootjoo schreef:Ik heb niet het idee dat het omschakelen naar zonnepanelen verplicht is
verootjoo schreef:Ik heb niet het idee dat het omschakelen naar zonnepanelen verplicht is
Sansevieria schreef:verootjoo schreef:Ik heb niet het idee dat het omschakelen naar zonnepanelen verplicht is
Nee dat niet.
Maar er lag wel de verplichting vanaf 2026 om bij vervangen van je cv ketel minstens een hybride aan te schaffen.
Volldig op gas een cv dat zat er niet meer in.
Logisch dan toch dat velen ook overgingen op zonnepanelen.
Dat het hele net dit niet aankan, tja iets met lange termijn visie wat ontbrak?
_San87_ schreef:Sansevieria schreef:Dat het hele net dit niet aankan, tja iets met lange termijn visie wat ontbrak?
Ontbreekt helaas wel vaker. Heel frustrerend.
Miiej schreef:Bedankt voor alle inzichten! Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: als de salderingsregeling wordt afgeschaft, betekent dit dan dat mensen met zonnepanelen over de hele levensduur meer kosten hebben dan wanneer ze geen zonnepanelen hadden aangeschaft? Speelt men quitte, of wordt de terugverdientijd langer? Of kan dit niet algemeen gesteld worden vanwege de variatie in aanschafprijs, hoeveelheid opgewekte energie, enzovoort?
secricible schreef:Ik snap met deze redenatie niet dat je aan panelen begonnen bent eigenlijk.
De discussie over salderen afschaffen is er al jaren. Toen mijn panelen in 2022 gelegd werden werd er bij scenario-berekening al rekening gehouden met saldereb en was het advies geen of weinig overcapaciteit.
nikkel schreef:Het is hetzelfde als straks met EV,s gaat komen. Je gaat straks gewoon wegenbelasting blijven voor een een vergelijkbare auto met benzinemotor. Gezien de hoge aanschafwaarde van ev,s gaan een hele hoop mensen opnieuw aan het rekenen.
Sansevieria schreef:Je kunt het ook andersom zien, dat 20 procent maar particulier aangeschafte EV is (en dat is nog niet eens 20 procent, meen zelfs maar 11 of 12 tov het hele wagenpark NL)
En in lease zijn het all-in prijzen die men betaalt, ongeacht of het EV of benzine is.
Weet je, dat is net zo'n discussie als de mensen zonder panelen moeten meerkosten ophoesten voor de mensen mét zonnepanelen.
Tja, ik werk ook mee voor de toeslagen van andere mensen, waar ik zelf niks van profiteer.
Kan ik me druk over maken, of gewoon die mensen dat gunnen. Zet dat bijvoorbeeld af tegen de hogere aanschafprijs...
En ja, ik betaal ook meer dan genoeg wegenbelasting, wat dat betreft is verhuizen van BE naar NL met een zware diesel een behoorlijke aderlating, zeker als je stopt als ZZP en een dieselbus particulier blijft rijden.
Babsiej schreef:Ik heb ook een elektrische auto maar geen subsidie gekregen. Wel al een jaar wegenbelasting vrij aan het rijden.
Ik heb 23 zonnepanelen waarvoor ik wel subsidie heb gekregen. Of iig er hoefde geen belasting over betaald te worden.
Ik ontvang ook verder geen toeslagen maar draag wel bij aan de toeslagen van anderen.
Zo werkt dat. Soms krijg je wat, maar meestal moet je betalen. Zeker als je gewoon inkomen genereert.