Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:46

Vrijwel alle natuur in Nederland is gecreeerd door de mens. Want heel veel herbouw en bosbeheer voor o.a. productiebos. De 'wildernix' is een "mooi" voorbeeld van hoe ellendig slecht een plan kan uitpakken. Mede door het gebrek aan een natuurlijke vijand. Dus heel zwart wit gedacht zou je kunnen zeggen dat de wolf daar plaatsen een perfecte oplossing is.

Ik ga de fb-groep eens opzoeken. Maar de eindconclusie zal wel zijn van de pro-wolf-ers dat deze man zijn 10tal schapen niet had mogen verdedigen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:56

Alles is cultuurlandschap in Nederland.
Ook de heide die begraasd moet worden door de schapen omdat hij anders dichtgroeit zoals het hoort te zijn. Waar dan de boer weer de schuld van krijgt. Niet het onderhoud. De schapen die nu door diezelfde pro natuur lui opgevreten mogen worden door de wolf, want in dat cultuur landschap is de wolf ineens natuur... je moet het maar snappen allemaal die kronkel gedachtes.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:58

Mellow schreef:
Oh, voel me ook niet aangesproken op die manier hoor. In het verhaal heeft deze man een "naam" nodig. Ik noem hem een boer. Maar ik heb met die benaming dan geen negatieve associaties.

Als ik deze man bij naam kende noemde ik hem gewoon bij zijn naam ;-).

Het is niet perse tegen jou Mellow maar tegen iedereen.
Ik heb het hier ook al eerder benoemd. De man is geen boer, ik heb ook 8 schapen maar ben geen boer. Boer is een beroep. Ik ben op dit moment de kozijnen aan het verven maar ik ben geen schilder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:03

lies schreef:
Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?

Nee dat is een oplossing. Niet perse de beste of de mooiste, maar het is een van de mogelijke oplossingen.

Het feit dat mensen (jij ook) een oplossing die hen niet aanstaat als non-oplossing bestempelen, is geen goede basis voor en open discussie.

Beter zou het zijn om te erkennen dat het een mogelijke oplossing is. Maar een -in jouw ogen- zeer ongewenste oplossing. We (Nederland, de boeren, de natuurbeheerders) moeten eerst alle oplossingen in kaart brengen, dan beslissingen gaan nemen. Niet dat hap-snap wat het nu is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:08

Ik zou eerlijk gezegd geen andere oplossing weten.
Andere landen hebben ook al teveel wolven dus willen ze niet. En schieten zelf al, daar waar zelfs nog echte natuur is,
Dierentuinen passen ook geen 30 wolven bij.
Dus wat blijft er dan over?
De tuin van Lelieveld is misschien wel een optie? Tuin/balkon van elke die nu zo lelijk doet over deze man die op kwam voor zijn dieren

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:09

Ik vind het in- en in zielig om een wolf uit het wild op te sluiten in een dierentuin. Dan maar dood.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:13

_San87_ schreef:
Zonder wolf ging het helemaal niet zo perfect. Neem de Oostvaardersplassen, bijvoorbeeld.

Wil je de Oostvaardersplassen als voorbeeld van natuur noemen? Als er 1 gebied duidelijk een project van de mens is, is het dat wel. Overigens geldt dat voor alles wat we in Nederland natuur noemen.

Oostvaardersplassen en een wolf…. Ik vrees dat dat net zo’n slachting wordt als met de moeflons op de Veluwe of bij menig schapenboer waar een wolf langs is geweest. Maar blijkbaar is dat stuk onbereikbaar voor wolven. Ben persoonlijk wel benieuwd hoe (natuur)organisaties zouden reageren als daar zich een wolf zou vestigen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:27

Citaat:
Wil je de Oostvaardersplassen als voorbeeld van natuur noemen? Als er 1 gebied duidelijk een project van de mens is, is het dat wel. Overigens geldt dat voor alles wat we in Nederland natuur noemen.

... kort geheugen.
De polder is in de 1960er jaren drooggelegd.
Benoorden Almere stad was een groot industrie terrein bedacht - maar het liep anders.

Miljoenen trekvogels vonden de halfdroge polder een uitstekende rust- en foerageerplaats.

Dat werd opgemerkt
(door "natuurclubs")
en het gebied kreeg de status van wat het was: een natuurgebied.
(Dat ging niet vanzelf.)
(En het duurde jaren en jaren.)

(De sukkelaars hebben zelfs de spoorlijn twee jaar later aangelegd omdat ze verwachtten dat het industrieterrein er nog zou komen.)

Terzake is: de vogels begonnen en het papierwerk kwam veel later....

Nog later kwam het merkwaardige experiment met de grote grazers.
Het merkwaardigste was dat de grond zo rijk bleek te zijn, dat enorme groepen dieren ontstonden.

Nog merkwaardiger:
'dat mocht niet'.
.... Moeder Natuur is niet alleen maar vriendelijk en 's winters gaan er dieren dood.
Niet leuk.
In strenge winters werd er bijgevoerd, maar' 'er bleef staan' dat je sterk moest zijn om te overleven.
'En toen was het opeens geen natuur, er moest dit er moest dat'.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:59

rien10 schreef:
lies schreef:
Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?

Nee dat is een oplossing. Niet perse de beste of de mooiste, maar het is een van de mogelijke oplossingen.

Het feit dat mensen (jij ook) een oplossing die hen niet aanstaat als non-oplossing bestempelen, is geen goede basis voor en open discussie.

Beter zou het zijn om te erkennen dat het een mogelijke oplossing is. Maar een -in jouw ogen- zeer ongewenste oplossing. We (Nederland, de boeren, de natuurbeheerders) moeten eerst alle oplossingen in kaart brengen, dan beslissingen gaan nemen. Niet dat hap-snap wat het nu is.

Ik zeg toch duidelijk; ik VIND dat geen oplossing. Waaruit toch duidelijk blijkt dat dat mijn mening is, geen voldongen feit. Heb het gevoel dat ik mijn reacties in watten moet verpakken, want anders worden mensen boos.

Ik vind(!) het uitzetten in grotere natuurgebieden een top oplossing (niet beperkt tot Nederland), heb ik ook al eerder aangegeven. Maar ik ben bang dat het zinloos is, want dan komen er weer andere. Ik denk dat wanneer er teveel wolven komen, de natuur daar wel een weg in vindt. Als we blijven ingrijpen, krijg je scheve verhoudingen.

Maar misschien is het ook wel te laat om het op z’n beloop te laten, en zijn de verhoudingen al té scheef.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:08

Janneke2 schreef:
Citaat:

... kort geheugen.
De polder is in de 1960er jaren drooggelegd.
Benoorden Almere stad was een groot industrie terrein bedacht - maar het liep anders.

Miljoenen trekvogels vonden de halfdroge polder een uitstekende rust- en foerageerplaats.

Dat werd opgemerkt
(door "natuurclubs")
en het gebied kreeg de status van wat het was: een natuurgebied.
(Dat ging niet vanzelf.)
(En het duurde jaren en jaren.)

(De sukkelaars hebben zelfs de spoorlijn twee jaar later aangelegd omdat ze verwachtten dat het industrieterrein er nog zou komen.)

Terzake is: de vogels begonnen en het papierwerk kwam veel later....

Nog later kwam het merkwaardige experiment met de grote grazers.
Het merkwaardigste was dat de grond zo rijk bleek te zijn, dat enorme groepen dieren ontstonden.

Nog merkwaardiger:
'dat mocht niet'.
.... Moeder Natuur is niet alleen maar vriendelijk en 's winters gaan er dieren dood.
Niet leuk.
In strenge winters werd er bijgevoerd, maar' 'er bleef staan' dat je sterk moest zijn om te overleven.
'En toen was het opeens geen natuur, er moest dit er moest dat'.

Het merkwaardigste is dat de dieren illegaal uitgezet werden, in ieder geval de heck runderen. En dat het ineens normaal zou zijn om jaarlijks massaal alle reeen, konikspaarden en heckrunderen honger te laten lijden, zodanig dat een derde per jaar stierf van de honger.
Ieder die dit wil verdedigen mist een bepaald inlevingsvermogen en zorgplicht voor dieren die je achter een hek zet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:11

Maar welke grote natuurgebieden zijn dat dan Lies?
Welke landen zien dat wel zitten onze wolven?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:18

Volgens mij zijn er in zuid Spanje (nog) geen wolven. Maar geen idee of ze er op zitten te wachten natuurlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:21

lies schreef:
Volgens mij zijn er in zuid Spanje (nog) geen wolven. Maar geen idee of ze er op zitten te wachten natuurlijk.

Nee? Eht geen idee? Als er geen wolven zijn in dat specifieke gebied dan is daar een reden voor; er komen tenslotte wolven voor in Spanje.
Daar zit écht niemand te wachten op probleemwolven uit het buitenland.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:34

Over het afschieten.
Ik vrees dat dat hier in NL enkel inzetbaar is als aantallenmanagement, en niet als effectieve strategie om vee te beschermen:

In Minnesota doet The Voyageurs Wolf Project mooi longitudinaal onderzoek naar het gedrag van de wolf daar in een groot natuurreservaat.

Dit persbericht gaat over een koeienboer die in dat reservaat woont en ieder voorjaar structureel wolven op de stoep had staan die op z'n kalveren afkwamen. Ook met een vang- en afschotbeleid ging het om 86 wolven in 20 jaar, met uitschieters van 16 wolven in één jaar.

Anders uitgelegd betekende dat er zo'n 9% van de totale wolvenpopulatie bij deze boer op het terrein gevonden werd, terwijl zijn land maar 1% van het wolvengebied beslaat.

Als vee in zo'n dunbevolkt gebied incl. afschot voor de wolf al zo aantrekkelijk is, dan voorspelt dat m.i. niet veel goeds.
Bijzonder ook, want aangezien de meeste wolven direct na een heterdaadje werden gevangen/afgemaakt, hoe leren die andere wolven van de roedels dan dat er wat te halen valt? Dat leereffect zal hier in NL, met op iedere straat een wei vee, veel groter en sneller plaatsvinden.

De koeienboer werkt nu mee met het wolvenproject om onderzoek te doen naar wolfwerend hekwerk. In het reservaat lijken de welbekende 4 en 6ft effect te hebben, en valt het vooral op dat wolven proberen te graven.
De boer geeft aan in het artikel al aan dat dit hekwerk volgens hem niet zal werken in dichtbevolkte gebieden. Bij hem is er voor een paar ton aan hek neergezet, 'dan verschuift het probleem naar de buurman' aldus de boer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:12

@ Lies, ik ben geenszins boos. Ik heb het graag helder, en had zelf niet helder gelezen voor wat betreft jouw "ik vind". Excuses daarvoor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:31

Rivendell schreef:
gillian schreef:
Ik denk dat dat op een gegeven moment wel stopt.
Van mij hoeft ook niet alles afgeschoten te worden, maar beheer is wel wenselijk. Alles wat te dichtbij de bewoonde wereld komt, wat overlast bezorgt, afschieten. Dat blijven de echte schuwe over. Die houden wel afstand.
Deze wolven gaan steeds een stapje verder. Een keer snuffelen bij een hond, hapje hobbyboer. Je kunt er op wachten dat dat echt escaleert. Naïef om te denken dat dat wel zal meevallen.

Veel mensen vonden de plaatjes van hond en wolf mooi. En vonden dat het filmpje van de ruiter en wolf overdreven waren. De wolf was slechts nieuwsgierig.
Ja dar klopt. Want hij wilde weten of dit prooien waren. De honden liepen niet weg, nu weet die wolf dat een hond geen gevaar vormt. Makkelijk hapje.
Ik wacht op de eerste berichten van aangevallen honden.

Precies dit!
Een wolf is een opportunist, maar net als elk jager niet dom.
Gewond raken bij de jacht is het ergste wat ze kan overkomen en daarom maken ze altijd een inschatting en tasten hun prooi af met als doel: 'hoe groot is de kans dat ik zonder al te veel risico op letsel de prooi te pakken krijg.'

Dat ze zich in eerste instantie niet op mensen richten is simpelweg om deze reden. Het gevaar inschatten is lastig.
Maar ik heb het al vaker gezegd: in Australie pakt een enkele dingo alleen (en geloof me, je geeft ze geen cent als je ze tegenkomt. Middelslag magere hond idee) een peuter uit een camper.
Eenmaal door dat er geen echt gevaar te vrezen is staat de mens ineens wel op de menukaart en zal een wolf uit natuur altijd voor een kind gaan: minste risico op letsel.

Het hele idee dat mensen een soort aparte status hebben voor de wolf is
de grootste bullshit waar ze je van proberen te overtuigen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:55

lies schreef:

Het iberische schiereiland is grotendeels hard onderweg woestijn te worden. Dat maakt voedsel schaars voor grazers (pardellynx herintroductie voer(d)en ze al bij en dat is met konijn en praten we over een stippelkat van 12kg).

Qua aantallen wolf zitten we ergens rond de 0.35/100km2 als we praten over zou kunnen zonder te grote impact op aantallen wild. Dat is totaal iets van 2-3 dieren voor de gehele Veluwe en daar moet op gehandhaafd worden, dus pups zullen elk jaar weg moeten. Van oudsher al werden aantallen wolven gereguleerd door verschillende indianenstammen door nest te lokaliseren en op 1 of 2 na de pups ter plekke doden (voedsel en vachtjes voor babykleding) en op te eten. Door 1-2 pups in het nest te laten bleven de wolven die plek gebruiken, nu was dat wel een plek waar graven niet zo makkelijk was. Echter heb je dan wel een omgeving waar genoeg wild was en dat is hier al ernstig twijfelachtig.

Hele mythe is van wat ik begrijp ook een stuk humoristisch verhaal geweest samen met een USSR die heel graag een goed excuus had om de plattelands bevolking te ontwapenen. Amerika had/heeft minder problemen omdat daar het afschieten van wolven die zich laten zien veel gebruikelijker is. Als daar wolfje achter je auto aan loopt oid, dan wordt er geschoten. Stuk selectie qua aantallen en schuwheid is daar veel meer van toepassing. Hier waar de meeste burgers niet gewapend zijn en wat wel een jachtakte heeft nog niks mag, ontbreekt zo'n selectie mechanisme geheel.
Uitgebreide versie :
https://www.vargfakta.se/wp-content/upl ... s-pt-1.pdf
Weer engels, dit is de uitleg van Geist in rechtbank n.a.v. aanval in Saskatchwan Canada door 3 wolven op Kenton Carnegie waarbij de publieke opinie achter een "expert" aan liep die zwarte beer aanwees als dader op basis van foto. Sporen onderzoek ter plekke en verwondingen sloten dat uit.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:44

rien10 schreef:
@ Lies, ik ben geenszins boos. Ik heb het graag helder, en had zelf niet helder gelezen voor wat betreft jouw "ik vind". Excuses daarvoor.

Ok, geen probleem :)

Tamary, interessant. Dus jij zegt dat er nu al te veel zijn (los van hoeveel wild we eigenlijk hebben nu)?
Wat vond jij van het idee om ze te beschieten met paintball geweren om ze schuwer richting mensen te maken, want zoals ik het lees zijn ze in amerika wel schuwer omdat iedereen daar op ze schiet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:48

Denk dat het verschil met Amerika eerder is dat ze daar gewoon veel meer ruimte hebben. En prooien om jacht op te maken zonder hekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:51

BigOne schreef:
Denk dat het verschil met Amerika eerder is dat ze daar gewoon veel meer ruimte hebben. En prooien om jacht op te maken zonder hekken.

Ik denk oprecht dat Amerikanen gewoon schieten. Doen ze op mensen ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:52

Hier worden ze vanzelf tam omdat inderdaad ze niets negatiefs overkomt.
En die niet schuwe leren ook hun jongen weer dat waar de Mac drive is en dat dit 100% resultaat geeft.
En er geen dreiging is.

Schiet je de tammere af blijven die dieper in het bos zitten over. Daar waar het wild zit.

Nadeel is wel. Een wolf telt niet. De jager wel.
Dus dat hij een populatie uitgroeit kan in die kleine bosjes hier zomaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:52

lies schreef:
rien10 schreef:

Ok, geen probleem :)

Tamary, interessant. Dus jij zegt dat er nu al te veel zijn (los van hoeveel wild we eigenlijk hebben nu)?
Wat vond jij van het idee om ze te beschieten met paintball geweren om ze schuwer richting mensen te maken, want zoals ik het lees zijn ze in amerika wel schuwer omdat iedereen daar op ze schiet.

Daar schieten ze ze dood en dat is ook omdat schuw kunnen zijn afhankelijk is van genoeg wild ja of nee. Als ze zich laten zien aan mensen hebben ze honger en zijn ze dus gevaarlijk. Verdoving is een vak apart en geen optie als er een interesse/agressie toont richting jouw, je gezin en je vee/honden/paarden.
Dat paintball geweer is geen optie, want veranderd niks aan reden dat de wolf zo dichtbij komt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:25

En Amerika heeft naast wolven ook nog concurrentie voor de wolf.
Zwarte beer, bruine beer, grizzly beer, lynx, poema, coyotes.

Deze dieren komen elkaar ook tegen en vechten voor hun plekje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:37

En niet te vergeten dat het overgrote deel van Drenthe absoluut de naam natuur niet mag dragen, gezien datzelfde deel aangelegd is nog niets eens zo gek lang geleden.
Komt meteen het probleem dat er geen zwijnen, amper herten en ander wild is waardoor de wolf gedwongen wordt te gaan 'maccen' in weilanden.

Op de veluwe moest er dit jaar nog bijgeschoten worden, dus daar heeft de wolf genoeg aanbod en veel minder interesse in vee.(terwijl daar meer wolven zitten)
Wel worden ook daar veel jongen gepakt dus de vraag is hoe dat zich over drie/vier jaar verhoudt in het aanbod van wild.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:56

Maar sinds wanneer is aangelegde natuur, geen natuur? Is de Markerwadden dan ook geen natuur?

Is natuur alleen natuur, wanneer het niet aangelegd is?