Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mellow schreef:Oh, voel me ook niet aangesproken op die manier hoor. In het verhaal heeft deze man een "naam" nodig. Ik noem hem een boer. Maar ik heb met die benaming dan geen negatieve associaties.
Als ik deze man bij naam kende noemde ik hem gewoon bij zijn naam.
lies schreef:Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?
_San87_ schreef:Zonder wolf ging het helemaal niet zo perfect. Neem de Oostvaardersplassen, bijvoorbeeld.
Citaat:Wil je de Oostvaardersplassen als voorbeeld van natuur noemen? Als er 1 gebied duidelijk een project van de mens is, is het dat wel. Overigens geldt dat voor alles wat we in Nederland natuur noemen.
rien10 schreef:lies schreef:Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?
Nee dat is een oplossing. Niet perse de beste of de mooiste, maar het is een van de mogelijke oplossingen.
Het feit dat mensen (jij ook) een oplossing die hen niet aanstaat als non-oplossing bestempelen, is geen goede basis voor en open discussie.
Beter zou het zijn om te erkennen dat het een mogelijke oplossing is. Maar een -in jouw ogen- zeer ongewenste oplossing. We (Nederland, de boeren, de natuurbeheerders) moeten eerst alle oplossingen in kaart brengen, dan beslissingen gaan nemen. Niet dat hap-snap wat het nu is.
Janneke2 schreef:Citaat:Wil je de Oostvaardersplassen als voorbeeld van natuur noemen? Als er 1 gebied duidelijk een project van de mens is, is het dat wel. Overigens geldt dat voor alles wat we in Nederland natuur noemen.
... kort geheugen.
De polder is in de 1960er jaren drooggelegd.
Benoorden Almere stad was een groot industrie terrein bedacht - maar het liep anders.
Miljoenen trekvogels vonden de halfdroge polder een uitstekende rust- en foerageerplaats.
Dat werd opgemerkt
(door "natuurclubs")
en het gebied kreeg de status van wat het was: een natuurgebied.
(Dat ging niet vanzelf.)
(En het duurde jaren en jaren.)
(De sukkelaars hebben zelfs de spoorlijn twee jaar later aangelegd omdat ze verwachtten dat het industrieterrein er nog zou komen.)
Terzake is: de vogels begonnen en het papierwerk kwam veel later....
Nog later kwam het merkwaardige experiment met de grote grazers.
Het merkwaardigste was dat de grond zo rijk bleek te zijn, dat enorme groepen dieren ontstonden.
Nog merkwaardiger:
'dat mocht niet'.
.... Moeder Natuur is niet alleen maar vriendelijk en 's winters gaan er dieren dood.
Niet leuk.
In strenge winters werd er bijgevoerd, maar' 'er bleef staan' dat je sterk moest zijn om te overleven.
'En toen was het opeens geen natuur, er moest dit er moest dat'.
lies schreef:Volgens mij zijn er in zuid Spanje (nog) geen wolven. Maar geen idee of ze er op zitten te wachten natuurlijk.
Rivendell schreef:gillian schreef:Ik denk dat dat op een gegeven moment wel stopt.
Van mij hoeft ook niet alles afgeschoten te worden, maar beheer is wel wenselijk. Alles wat te dichtbij de bewoonde wereld komt, wat overlast bezorgt, afschieten. Dat blijven de echte schuwe over. Die houden wel afstand.
Deze wolven gaan steeds een stapje verder. Een keer snuffelen bij een hond, hapje hobbyboer. Je kunt er op wachten dat dat echt escaleert. Naïef om te denken dat dat wel zal meevallen.
Veel mensen vonden de plaatjes van hond en wolf mooi. En vonden dat het filmpje van de ruiter en wolf overdreven waren. De wolf was slechts nieuwsgierig.
Ja dar klopt. Want hij wilde weten of dit prooien waren. De honden liepen niet weg, nu weet die wolf dat een hond geen gevaar vormt. Makkelijk hapje.
Ik wacht op de eerste berichten van aangevallen honden.
lies schreef:Volgens mij zijn er in zuid Spanje (nog) geen wolven. Maar geen idee of ze er op zitten te wachten natuurlijk.
rien10 schreef:@ Lies, ik ben geenszins boos. Ik heb het graag helder, en had zelf niet helder gelezen voor wat betreft jouw "ik vind". Excuses daarvoor.
lies schreef:rien10 schreef:@ Lies, ik ben geenszins boos. Ik heb het graag helder, en had zelf niet helder gelezen voor wat betreft jouw "ik vind". Excuses daarvoor.
Ok, geen probleem
Tamary, interessant. Dus jij zegt dat er nu al te veel zijn (los van hoeveel wild we eigenlijk hebben nu)?
Wat vond jij van het idee om ze te beschieten met paintball geweren om ze schuwer richting mensen te maken, want zoals ik het lees zijn ze in amerika wel schuwer omdat iedereen daar op ze schiet.