Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 06:34

Tango1979 schreef:
Maar ik vind het zo zonde. Mijn moeder woont sociale huur alleen in een woning waar ook een gezin in zou kunnen. Ik heb een appartement dat echt heel ruim is voor 1 persoon, maar er is niks kleinere hier.

Heel herkenbaar, een familielid van ons woont tegenwoordig alleen in een gezinswoning, maar hij woont daar al heel erg lang, dus heeft een relatief lage huur voor de grote van de woning. De woningbouw heeft natuurlijk lever dat hij gaat verhuizen, want ze kunnen een veel hogere huur vragen aan de nieuwe bewoners. Maar we hebben gekeken naar kleinere woningen, liefst dan ook meteen gelijkvloers, maar hij gaat dan zoveel meer betalen als dat hij nu doet, voor een veel kleinere woning. Dat is dan toch helemaal niet reëel om hem te laten verhuizen?
Waarom zou iemand in godsnaam meer gaan betalen, voor minder??

8nnemiek schreef:
Ik denk dat er veel verbeterd kan worden inderdaad. Zware beroepen zouden sowieso een beter loon mogen krijgen. Maar ik vind wel ook dat belangrijke beroepen waar mensen voor hebben gestudeerd ook zeker een hoger loon verdienen dan bijvoorbeeld een schoonmaker. Als ik met schoonmaker net zoveel had verdiend als dat ik nu als ZZP’er verdien dan had ik al dat risico en die enorme investering niet hoeven doen, want het werk in de thuishulp en vakantiehuisjes poetsen vond ik ook prima. Zelfde geldt voor hogere opleidingen; het kost heel veel geld en tijd en moeite, dus daar wil je wel iets voor terug krijgen.
Er zou zeker ook een groter verschil mogen zitten tussen bijstand en minimumloon, want het mag van mij wel lonen om te werken. Ik ken helaas ook zat mensen die in de bijstand zitten omdat ze dat beetje extra geld niet de moeite waard vinden, en dat orderpicken bij een distributiecentrum is toch niet zo leuk..
En verder eens de bullshitbanen aanpakken, daar was een mooie aflevering over op Zembla dacht ik?

Absoluut mee eens, en als je bereid bent een hoger risico te lopen, dan hoort daar ook een hoger salaris bij vind ik.

Ik heb dit wel eens aan mijn schoonvader geprobeerd uit te leggen, dat er een groot verschil zit tussen zijn 9-5 baan, waar hij, als hij het kantoor uit liep, ook echt klaar was met werken en als er iets mis ging qua financiën oid hij dat lekker kon loslaten.
En het bedrijf van mijn ouders, die als een een order binnen kwam, gewoon weer aan het werk moesten om die order te verwerken... ook om 5 over 5, ook om 11 uur, ook in de vakantie...
En als er iets mis ging, was er niemand anders om de verantwoordelijkheid op af te schuiven, zij waren de enige die verantwoordelijk ergens voor waren.
Daar mag best een ander salaris tegenover staan. Het verschil is iemand die gewoon een standaard baan heeft, met standaard tijden, zonder enige verantwoordelijkheid, of mensen die wekelijks +50 uur werken en qua verantwoordelijkheid een hoger risico lopen.

Maar dan nog vind ik dat lichamelijk zwaardere beroepen een hoger salaris verdienen :j

Tiggs schreef:
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, maar het wordt waarschijnlijk wel iets aan de linkerkant van het spectrum. Maar waarom ik deze post quote: ik verdien boven modaal en het grootste deel van mijn vrienden ook. Maar toch stemt vrijwel niemand van hen VVD. Juist allemaal midden-links.

Maar ik heb eerlijk gezegd wel liever dat mijn geld naar een (oorlog)vluchteling gaat, dan naar de zorg- en/of huurtoeslag van iemand die gewoon geen zin heeft om iets meer te werken of naar het paard van iemand met een uitkering.

Ik kom uit een milieu waar iedereen eigenlijk altijd VVD stemde, dit wordt denk ik de eerste keer dat vrijwel iedereen naar een andere partij gaat uitwijken, echt een unicum :)), wat trouwens ook een signaal is he, ook wij zijn de VVD zat, ook wij zien dat het niet langer zo kan en er iets moet veranderen...
Maar dan nog zijn ze in mijn omgeving allemaal op zoek naar een partij die bij onze portemonnee past :o

Je hoeft trouwens ook niet VVD te stemmen als je boven modaal verdient :n
Als jij een groot voorstander bent van het sociale stelsel, dan ben je echt het toonbeeld van links en zou het raar zijn als je op een liberale partij stemt.
Ik ben wel een voorstander van het sociale stelsel, maar zou gewoon graag een x aantal dingen veranderd zien en als dat gebeurd, ben ik echt wel bereid zoveel geld aan de belastingdienst af te staan :j

Eleeke schreef:
Ik verdien ruim meer dan modaal.
En ik kies voor een partij die er voor de samaneleving is die solidariteit hoog heeft.
Vroeger altijd groen links, tegenwoordig Volt.

Mijn salaris hoeft niet hoger. Ik heb een huis een tuin gezonde kinderen en kan elk jaar op vakantie ( met de trein of electrische auto).
Yep elitair Links, en trots daarop.

Wat fijn dat je zo tevreden bent met je leven :j ! (Ik ben mijn post aan het herlezen en realiseer mij dat dit sarcastisch kan overkomen, zo bedoel ik het dus niet! Ik ben oprecht blij voor je dat je zo tevreden bent met je leven!)
En dan vooral lekker stemmen op links, elitair of niet!

Maar ik persoonlijk, zou best een stapje minder hard willen werken, ik zou ook wel eens willen luieren in de zon in de tuin, ipv altijd zoveel uren te maken. Maar dat kan niet, want ook al ga ik een dagje minder werken en dus ook minder verdienen, ik blijf in de hoge belastingschaal zitten, dus ik ga er financieel op achteruit. Zou prachtig zijn geweest als ik dan ook een lagere belastingschaal kreeg, zodat ik dan aan het einde van de streep helemaal niet zoveel er op achteruit zou gaan, maar dat is helaas niet zo :n

Maar ik geef eerlijk toe dat ik wel eens jaloers ben op de mensen in mijn omgeving, die niet werken (ook geen intenties daartoe hebben), lekker de hele dag kunnen doen wat ze willen, flink wat toeslagen en financiële hulp krijgen en ondertussen vrolijk 2 paarden, een roedel honden en een volière gevuld met vogels hebben + 2 kinderen en 2 auto's hebben.
Dan denk ik oprecht wel eens bij mijzelf: Wat gaat hier mis?
Mijn man en ik werken +40 uur, verdienen beide modaal, ik heb 1 paard en wij hebben het wel eens over kinderen gehad (maar we hebben beide gelukkig geen kinderwens), maar ik zou oprecht niet weten hoe we dat financieel zouden moeten doen? Want dat betekend dat 1 van ons minder zou moeten werken om bij de kinderen te blijven, want kinderopvang is duur. Dan ga je dus minder verdienen, maar je gaat qua belasting niet een schaal naar beneden, hoe moet je dan in godsnaam die kinderen onderhouden?

Of wat @Purny ook al schreef, dat voelt gewoon niet fair.

Er is mijn inziens echt een hoop mis met het sociale stelsel als dit soort dingen kunnen, zonder dat je werkt.
Het werken zou juist enorm aangemoedigd moeten worden en dit soort excessen zouden eigenlijk niet moeten kunnen!

Als dat soort zaken veranderen, heb ik er geen problemen mee om er aan mee te betalen. Maar nu voelt het vooral als of ik mee betaal aan de luxe die een ander zich wil veroorloven of aan de luiheid van anderen.
Nogmaals, ben je ziek of tijdelijk werkloos, heb ik er echt geen problemen mee. Maar ik heb het nu vooral over de mensen die maar profiteren, de groep mensen die 8nnemiek, Benzz en Tiggs ook benoemde.
Het voelt gewoon niet fair.

Edit: mochten er spelfouten in staan, sorry! Ik heb alles getypt op mijn telefoon en die heeft nog wel eens de neiging in eens van taal te veranderen of woorden random aan te passen :') :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 06:45

Ik vind dat heel dubbel. Want de belastingen gaan niet alleen naar de uitkeringtrekkers. Die gaan ook naar de aow van mensen die lang hebben gewerkt. Naar arbeidsongeschikten die echt niet kunnen. En als ik straks met pensioen ga, hoop ik dat er mensen zijn die mij dan ook een aow gunnen.
Er gaat een hoop mis met de solidariteit in onze samenleving. Wel ben ik het eens met dat werken beloond mag worden en dat een uitkering minder aantrekkelijk gemaakt mag worden. Maar mensen die echt niet kunnen werken óf hun leven lang al gewerkt hebben, hoeven van mij niet gestraft te worden voor een groep die het handje ophoudt en het wel lekker makkelijk vindt.
Dus moet beleid beter, moeten controles beter (wie gaat dat doen/betalen?).

Over woningbouw, dat is ook een interessante. Mijn ouders zijn met pensioen. Wonen in een wijk waar ze kin de jaren ‘70 zijn komen wonen en met hen heel veel, toen jonge, gezinnen. Inmiddels zijn de kinderen het huis uit en de ouders gepensioneerd. Die wonen dus in eensgezinswoningen. Maar ze willen heel graag naar een seniorenwoning. Allemaal. Probleem: die woningen zijn schaars en staan ze 8-9 jaar op een wachtlijst. Maar zolang houden ze dus wel huizen bezet die eigenlijk voor gezinnen zijn. Verhuizen is niet altijd onwil, er zijn ook veel te weinig huizen. En met name in de groep senioren, terwijl er vergrijzing is. Maar ook voor de groep alleenstaanden, terwijl die groep ook groot is, door veel relatiebreuken. Er is een andere behoefte aan woningen dan dat er is en gebouwd wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 07:30

Grappig al die meningen over Kaag (niet enkel hier). Zij is voor mij juist een van de weinige vrouwelijke politici die me wel aanspreekt.

Tango1979

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 07:49

Ik heb altijd enorm veel affiniteit met Femke Halsema gehad. Ook een intelligente hoogopgeleide vrouw. Die zouden er meer moeten zijn in de politiek.

Mbt minder werken. Ik zie het maar zo: met de uren die ik werk boden de 30 uur, wordt de knol betaald :D

En vergis je niet: ik ken mensen die dan wel het paard hebben, maar die ernstig bezuinigen op alles er omheen (tandarts,DA, goede les)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:03

Ik vind Femke nou juist ook die elitaire uitstraling hebben :o .

Er zijn heel veel vrouwen in de politiek die ik wel veel meer verbinding met de samenleving ( want dat is wat ik gevoelsmatig mis bij deze 2 vind hebben) die ook slim zijn en ook in the picture staan.

Het is imo te makkelijk om te zeggen: ze is vrouw en slim, daarom vinden mensen dat.

Waarom vind niemand dat dan van de lijsttrekkers van Schouten, Ollongren, Yesilgus of een van de andere 19(!) Vrouwen in het kabinet? Idem voor andere lijsttrekkers bij SP, PvdD en PvdA?

Overigens heb ik ook mannen die ik elitair vind. En vrouwen die ik juist wat elite(?) Vind missen. Daar is Caroline er 1 van. Kaag zou perfect zijn als premier internationaal i.m.o. Dat zie ik Caroline niet doen ( om even heel erg zwart wit 2 vrouwen net hun sterkste punten tegenover elkaar te zetten)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:24

ruitje schreef:
Ik vind Femke nou juist ook die elitaire uitstraling hebben :o .

Er zijn heel veel vrouwen in de politiek die ik wel veel meer verbinding met de samenleving ( want dat is wat ik gevoelsmatig mis bij deze 2 vind hebben) die ook slim zijn en ook in the picture staan.

Het is imo te makkelijk om te zeggen: ze is vrouw en slim, daarom vinden mensen dat.

Waarom vind niemand dat dan van de lijsttrekkers van Schouten, Ollongren, Yesilgus of een van de andere 19(!) Vrouwen in het kabinet? Idem voor andere lijsttrekkers bij SP, PvdD en PvdA?

Overigens heb ik ook mannen die ik elitair vind. En vrouwen die ik juist wat elite(?) Vind missen. Daar is Caroline er 1 van. Kaag zou perfect zijn als premier internationaal i.m.o. Dat zie ik Caroline niet doen ( om even heel erg zwart wit 2 vrouwen net hun sterkste punten tegenover elkaar te zetten)

Femke heb ik nog op gestemd toen ze GL lijsttrekker was.

De lijsttrekkers van SP en PvdD spreken mij niet aan. De partijen trouwens ook niet. Van PvdA heb ik nog geen beeld. Yesilgus valt me wel positief op.

Van der Plas heb ik helemaal niets mee maar ook niet met de BBB.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:34

Kaag is perfect voor het buitenland, maar niet voor Nederland.
In Brussel zou ze prima passen. (of we daar dan blij mee zijn is een ander onderwerp)
Nee Caroline zie ik ook geen premier worden, nu denk ik dat BBB niet de grootste word, maar zou dat wel zijn dan zie ik haar die functie niet uitvoeren en schuift ze iemand anders naar voren. Dat is geen rol voor haar. Zij weet heel goed wat er onder een groot deel van de Nederlanders leeft, dat is haar kracht.
En ondanks dat ik Rutte een huichelaar vind, hij had wel de uitstraling van een Premier.
En eigenlijk zou ik niet weten wie er nu in de politiek dat stokje makkelijk over zou kunnen nemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:44

Citaat:
Maar ik persoonlijk, zou best een stapje minder hard willen werken, ik zou ook wel eens willen luieren in de zon in de tuin, ipv altijd zoveel uren te maken. Maar dat kan niet, want ook al ga ik een dagje minder werken en dus ook minder verdienen, ik blijf in de hoge belastingschaal zitten, dus ik ga er financieel op achteruit. Zou prachtig zijn geweest als ik dan ook een lagere belastingschaal kreeg, zodat ik dan aan het einde van de streep helemaal niet zoveel er op achteruit zou gaan, maar dat is helaas niet zo :n

Als je niet in een lagere belastingschaal valt, verdien je met minder uur dus nog steeds voldoende, want anders zou je wel in een lager schaal terecht komen.

En dan bedoel je niet: "Dat kan niet" dan bedoel je "Dat wil ik niet". Minder werken (en minder verdienen) is in de hoogste belastingschijven een keuze die je uit luxe wel of niet wil maken.

Ik heb een aantal jaar terug de keuze gemaakt van fulltime naar 32 uur.
Ja, dat kost salaris.
Maar het levert me een veel betere balans op, meer energie op de dagen dat ik vrij ben, meer enthousiasme en inzet op de dagen dat ik werk.
Fulltime was ik echt van vrije dag naar vrije dag aan het leven om uit te rusten, nu kan ik gewoon leuke dingen plannen op die vrije dagen.

En ja, ik heb ook de luxe dat ik genoeg verdien, ondanks dat het best even slikken was, het eerste salarisstrookje met minder uren... Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad om dat salaris in te leveren om mezelf wat meer rust te gunnen.

Mensen die tegen het minimumloon werken, zitten waarschijnlijk niet in zo'n luxe positie dat ze een dag minder kunnen werken en dan nog steeds rondkomen.

Hier thuis geldt altijd het motto: ik betaal graag veel (inkomsten)belasting, want dat betekent dat ik veel verdien :+

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:48

Misschien hou ik wel van elitaire vrouwen :o

Ik vind Jesse Klaver wel een mooie MP ( gaat niet gebeuren natuurlijk) en Kaag zou ik ook een goede MP vinden. Hebben beide een uitstraling die ik vind passen.

Ik ben geen fan van Rutte, maar hij heeft wel een MP uitstraling.

Goed motto Marije!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:50

Tango1979 schreef:

Ik vind Jesse Klaver wel een mooie MP ( gaat niet gebeuren natuurlijk) en Kaag zou ik ook een goede MP vinden. Hebben beide een uitstraling die ik vind passen.

Goed motto Marije!

Ik dus ook. Wellicht hebben we dezelfde bezemsteel?! ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:53

Jessix schreef:
Tango1979 schreef:

Goed motto Marije!

Ik dus ook. Wellicht hebben we dezelfde bezemsteel?! ;)

Heksenkring oprichten? ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:12

Ik vind het heel jammer dat Renske weg is. Wat een powervrouw is dat.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:28

Citaat:
Maar waar de arbeiders en werklozen allemaal toeslagen krijgen, krijg ik dat niet

Persoonlijk ga ik op dit soort opmerkingen heel slecht op. Maar echt heel slecht. Ik zal proberen om begrip op te brengen, maar met dit soort opmerkingen heb ik het daar zeer lastig mee. Maar ik ben ook teveel voor gelijkwaardigheid en gelijkheid.

De mensen krijgen toeslagen omdat ze te weinig verdienen. Geen geld hebben. Jij verdient meer dan het gemiddelde zeg je zelf. Waarom heb je dan die toeslagen nodig? Je hebt ze helemaal niet nodig want je verdient meer. En dan nog kunnen zeggen van 'ja ik ben zielig want ik krijg die toeslagen niet.' Ik kan dat werkelijk niet begrijpen.

Mij ideale wereld: alle mensen die uit de hoogte doen omdat ze toevallig een. Goed stel hersens mee hebben gekregen en neerkijken op beroepen met lage inkomens of opgeleide mogen hier ook geen gebruik meer van maken. Dus geen kapper, geen thuiszorg, vuilnisman enzo.

Ik verdien ook boven gemiddeld en mij maakt het niks uit dat ik een deel van mijn inkomsten moet delen met mensen die het minder hebben dan ik. Ik heb het geld toch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:40

Eigenlijk zou je daar juist blij om moeten zijn. Geen recht op toeslagen hebben is geen geldzorgen. Geen zorgen om een keuze te maken tussen de kachel aan of een week boodschappen doen.
Geen keuze moeten maken of je wel een consult bij de tandarts kan hebben of kan eten.
Of dat je je kinderen een maaltijd kan geven of een ontbijt.

Vorig jaar vond ik het ook oneerlijk dat minima een tegemoetkoming kregen en ik niet. Maar ik kan gewoon mijn energierekening en tandarts betalen.

Rutte noemde dit nog steeds een gaaf land. Maar het zou pas een gaaf land zijn als hij zich niet meer verkiesbaar zou stellen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:55

naranja1 schreef:
Citaat:
Maar waar de arbeiders en werklozen allemaal toeslagen krijgen, krijg ik dat niet

Persoonlijk ga ik op dit soort opmerkingen heel slecht op. Maar echt heel slecht. Ik zal proberen om begrip op te brengen, maar met dit soort opmerkingen heb ik het daar zeer lastig mee. Maar ik ben ook teveel voor gelijkwaardigheid en gelijkheid.

De mensen krijgen toeslagen omdat ze te weinig verdienen. Geen geld hebben. Jij verdient meer dan het gemiddelde zeg je zelf. Waarom heb je dan die toeslagen nodig? Je hebt ze helemaal niet nodig want je verdient meer. En dan nog kunnen zeggen van 'ja ik ben zielig want ik krijg die toeslagen niet.' Ik kan dat werkelijk niet begrijpen.

Mij ideale wereld: alle mensen die uit de hoogte doen omdat ze toevallig een. Goed stel hersens mee hebben gekregen en neerkijken op beroepen met lage inkomens of opgeleide mogen hier ook geen gebruik meer van maken. Dus geen kapper, geen thuiszorg, vuilnisman enzo.

Ik verdien ook boven gemiddeld en mij maakt het niks uit dat ik een deel van mijn inkomsten moet delen met mensen die het minder hebben dan ik. Ik heb het geld toch.

Ik denk juist vaak: laat mensen eens een maand, kwartaal, of een jaar met iemand uit een compleet andere groep ruilen. Gewoon om ook eens te ervaren hoe die andere kant is, dat ook daar het gras niet zo groen is als dat het lijkt. Vooral om begrip te krijgen voor de manier van leven van een ander, en dan samen weer bijeen komen om te overleggen waar de pijnpunten precies zitten en waar verandering het meest wenselijk zou zijn.
Maar dat gaat vast niet gebeuren :)

Edit, toevoeging: dan heb ik het over bijvoorbeeld stressvolle banen en bijbehorende leefstijl waarbij een mens voor zijn gevoel 24/7 'aan' staat, een 9 tot 5 kantoorbaan, een fysiek zware baan, geen baan en minimaal inkomen. En alles daar tussen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:00

Ik denk altijd dat het heel makkelijk is om te oordelen over anderen, maar dat veel mensen ook oordelen ipv vragen stellen. Niet iedereen die ziek is, ziet er ook ziek uit bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende vind ik ook dat werken altijd lonend moet zijn, of je nu gezond of ziek bent. Werken moet altijd lonend genoeg zijn om te doen en daar mag best nog wel wat verbetering in komen.

Meer gelijkheid qua salaris zou ook niet verkeerd zijn, sommige mensen die enorm belangrijk en onmisbaar werk doen worden ondergewaardeerd qua salaris. (zorg personeel)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:02

naranja1 schreef:
Citaat:

Mee eens Zeer mee eens zelfs, maar wat vaak in de kijker springt zijn de gevallen op het lijntje. Laten we zeggen iemand verdient een salaris dat onvoldoende is en daardoor heeft diegene recht op toeslagen en kortingen. Bij de volgende salarisronde komt er op maandbasis bruto 50 euro bij en daardoor valt het salaris boven de grens voor toeslagen etc. Dit soort dingen gebeurt en het voelt heel zuur als het je overkomt, je verdient meer en houdt netto minder over.
Het is voor mensen vaak een brug te ver om te bedenken dat ze hierdoor minder druk geven op het sociale systeem en dat ze kennelijk in een situatie zitten waar salarisgroei mogelijk is en waar bij een volgende verhoging de druk van de ketel is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:08

Ik denk dat sommige mensen dat wel bedenken, maar ook gewoon in de financiele problemen komen als de toeslagen wegvallen door een salarisstijging. Omdat de stijging vaak niet in verhouding staat met de toeslagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:11

Toeslagen worden niet ineens van maximaal naar niks. Daar zit een afbouwende factor in. Dus het is niet zo dat je met een kleine salarisverhoging opeens van 500 euro naar niks gaat. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:14

MarlindeRooz schreef:
Toeslagen worden niet ineens van maximaal naar niks. Daar zit een afbouwende factor in. Dus het is niet zo dat je met een kleine salarisverhoging opeens van 500 euro naar niks gaat. :)

Dat zegt toch niemand?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:23

Citaat:
Mee eenns Zeer mee eens zelfs, maar wat vaak in de kijker springt zijn de gevallen op het lijntje. Laten we zeggen iemand verdient een salaris dat onvoldoende is en daardoor heeft diegene recht op toeslagen en kortingen. Bij de volgende salarisronde komt er op maandbasis bruto 50 euro bij en daardoor valt het salaris boven de grens voor toeslagen etc. Dit soort dingen gebeurt en het voelt heel zuur als het je overkomt, je verdient meer en houdt netto minder over.
Het is voor mensen vaak een brug te ver om te bedenken dat ze hierdoor minder druk geven op het sociale systeem en dat ze kennelijk in een situatie zitten waar salarisgroei mogelijk is en waar bij een volgende verhoging de druk van de ketel is.

Klopt. Maar over deze mensen ging het niet in dit geval. De persoon die dit zei verdient boven modaal zei ze zelf. Dus het gaat hier niet om 50 euro net erboven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:24

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat zegt toch niemand?

Was meer ter informatie. Voordat mensen denken dat je met 50 euro salaris meer je (grote bedragen aan) toeslagen makkelijk kwijt raakt. Dat is gewoon niet zo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:31

naranja1 schreef:
Citaat:

Grappig dat je alleen dat stukje quote omdat jij daar "zo slecht" op gaat en daardoor het hele verhaal uit zijn verband trekt.
Sneu...

Anyway, zoals je had kunnen lezen, ik weet eigenlijk niet eens of je daar de moeite voor hebt gedaan of gewoon graag meteen wilde hakken op deze opmerking...
Kijk ik niet neer op de lageropgeleiden of de beroepen met lagere inkomens. Ik ben juist voorstander van het afschaffen van het woord lager of hoger opgeleid en een voorstander van hogere salarissen voor deze groepen...
Maar ik denk dat je het te veel moeite vond om dat ook nog te lezen??

En ik heb die toeslagen niet nodig, dat zeg ik nergens. Maar ik vind er wel wat voor te zeggen, dat ik boven modaal verdien en dat mijn netto salaris uiteindelijk nog maar 500 euro verschilt van mijn vriendin, die niet boven modaal verdient én allemaal toeslagen krijgt. Boven modaal verdienen en hard werken wordt dan niet bepaald beloond of zo.
Werken moet beloond worden, op dit moment voelt het niet als of dat zo is.

Ik doe trouwens nergens zielig, dat maak jij er van! Voor iemand die beweert dat ze gaat proberen begrip te hebben voor mijn verhaal, doe je dat maar beroerd. Je hebt helemaal geen begrip voor mijn verhaal, je probeert het niet eens, je hebt het grootste deel van mijn berichten niet eens gelezen. Je beweert dat je slecht gaat op dit soort opmerkingen, maar ik beweert het tegenovergestelde, jij gaat echt lekker op dit soort opmerkingen, dan kan je lekker om je heen hakken en voel jij je weer ff goed over jezelf omdat jij "oh zoveel begrip" voor de andere situatie hebt...
Sneu...

Wat je in jouw hele rant over meer verdienen en meer gelijkheid vergeet, is dat je net boven modaal kan verdienen, wat meer boven modaal, ruim boven modaal en heel veel boven modaal...
Maar de belasting is voor die groep bijna nagenoeg hetzelfde... Tot je uiteindelijk zoveel boven modaal verdient dat je weer in een ander schaal zit, maar daar zitten mijn man en ik nog niet. Ik werk ook pas 5 jaar bij dit bedrijf, dus dat komt nog wel, maar nu zitten we daar nog lang niet.
Laten we zeggen dat wij nu dit jaar eindelijk in de categorie "wat meer boven modaal" zitten. Belasting is nu wel redelijk te overzien, maar dat was het niet.
Waar is jouw geliefde gelijkheid en eerlijkheid als ik, door de zware belastingen en geen toeslagen, terwijl ik net boven modaal verdien, uiteindelijk minder over hou dan mensen die minder uren werken (zodat ze hun toeslagen behouden) of mensen in een veel lagere salarisschaal die allemaal toeslagen krijgen.
Leg mij uit, waar de eerlijkheid daarin zit? Waarom moet ik het in godsnaam zwaarder hebben dan anderen?
Er is geen gelijkheid en eerlijkheid daarin. Maar dat is vast heel lastig te begrijpen, aangezien iedereen altijd alleen maar naar de lagere inkomens kijkt en iedereen altijd maar vind dat de mensen die meer verdienen, omdat ze een goed stel hersens hebben of risico's durven te nemen, daarvoor gestraft moeten worden.
Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die ontmoedigd worden om te gaan werken...

En dat brengt mij bij het volgende punt, de wereld is niet gelijk en is niet eerlijk en niemand is gelijk en dat is ook niet eerlijk.
Maar we kunnen wel met ze allen proberen het stelsel te veranderen en er voor te zorgen dat die eerlijker wordt en vooral er voor te zorgen dat werken aantrekkelijker wordt dan thuis zitten met je handje op.

Nogmaals, zieken, tijdelijk werklozen en ja ook ouderen, uitgezonderd natuurlijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:31

Ik vind ook dat werken lonend moet zijn, maar het is ook erg scheef geregeld als je arbeidsongeschikt raakt.

In de IVA krijg je 75% van je laatstverdiende salaris. Als je 80k per jaar verdient maar ook 75% als je 30k verdient. Dat is eigenlijk ook heel scheef

De ene zakt naar het bestaansminimum, terwijl de ander nog een behoorlijk riant inkomen houdt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:34

naranja1 schreef:
Citaat:
Mee eenns Zeer mee eens zelfs, maar wat vaak in de kijker springt zijn de gevallen op het lijntje. Laten we zeggen iemand verdient een salaris dat onvoldoende is en daardoor heeft diegene recht op toeslagen en kortingen. Bij de volgende salarisronde komt er op maandbasis bruto 50 euro bij en daardoor valt het salaris boven de grens voor toeslagen etc. Dit soort dingen gebeurt en het voelt heel zuur als het je overkomt, je verdient meer en houdt netto minder over.

Klopt. Maar over deze mensen ging het niet in dit geval. De persoon die dit zei verdient boven modaal zei ze zelf. Dus het gaat hier niet om 50 euro net erboven.

Want je kan het niet zwaar hebben als je net boven modaal verdient en dus forse belastingen te verwerken krijgt en het daardoor financieel echt niet altijd even makkelijk hebt.
Nee, je kan het alleen financieel zwaar hebben als je toeslagen krijgt.
Ga toch weg joh, als je zo praat betwijfel ik echt of je zelf ook boven modaal verdient, je moet wel in dezelfde situatie hebben gezeten, dat je net wat meer dan modaal verdient en daardoor al die forse belastingen krijgt.
Maar jij praat er over als of het peanuts is... Wat het niet is, dus dat doet mij betwijfelen of je echt weet wat het is...