Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fransje23 schreef:Vlakbij station Amsterdam Sloterdijk staat een standbeeld, De verdwenen boer.
Vroeger was Amsterdam omringt door boerderijen. Bij mijn vader zaten veel boerenkinderen in de klas.
Voor elke woonwijk, snelweg etc zijn wel mensen onteigend.
Veel Nederlanders stammen overigens af van vluchtelingen en gelukzoekers.
Juist omdat er hier vaak werk was en meer tolerantie.
Dat laatste verdwijnt steeds meer, Nederland is nu beduidend minder tolerant dan in de jaren 90.
veneri schreef:Alles wat er gaande is in dit land, ik ben er zo klaar mee om nederland de afgrond in te zien gaan.
Het liefst zouden mijn man en ik emigreren, maar mijn goede en leuke baan en het (nog) goede leven wat we hier hebben houdt ons nog tegen.
Nederland is niet meer het vrije land van vroeger.
Normen en waarden veranderen,
de maatschappij veranderd,
Toekomstperspectief veranderd,
Woningmark
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land
Nederlandse cultuur
Klimaatgedram
Plastic verpakking toeslag
Rekeningrijden
Toeslagenaffaire
Groningen
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene
Geen vrijheid van meningsuiting meer
Boeren die straks onteigend gaan worden
Gezeur over digitaal geld
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer
Weg democratie
Ik zal vast nog wel een paar punten vergeten zijn....
En achter de schermen speelt nog veel meer waar wij geen weet van hebben, tot het te laat is.
Aan het begin van de coronacrisis voelde ik de bui al hangen. Toen al kreeg ik het gevoel dat het in NL straks niet veel anders meer zal zijn dan in Noord-Korea. Aan dat gevoel is voor mij niks veranderd. Het is alleen de vraag wanneer....
Ik til er zwaar aan. Ik wil dit niet en wil eigenlijk niet meer in zo'n land wonen.
Er zijn vast meer mensen die mijn gevoel herkennen? Heel social media staat er vol mee.
Dit topic dus even om onze frustraties te delen.
Tegengeluiden en andere ideeen zijn prima, maar daar zijn andere topics voor.
Wie heeft nog meer dit gevoel gekregen bij Nederland?
LWDaisy schreef:België is ook steeds minder tolerant - omdat we ons steeds meer tweederangsburgers gaan voelen.
Ik snap ook wel dat we mensen moeten opvangen als die gevaar lopen in eigen land - maar moeten het er ZO veel zijn, dat we ons onder de voet gelopen voelen?
LWDaisy schreef:Mijn mama heeft héél lieve buren, die mensen wonen hier ruim 10 jaar, het kunnen er makkelijk ook 15 zijn. De zonen spreken Nederlands, werken al jaar en dag. Zijn heel lieve jongens, heel behulpzaam. De moeder is ook een lief mens - maar spreekt dus nog steeds geen Nederlands, en werkt ook niet.
LWDaisy schreef:Er wordt daar (niet perse bij die buren maar wel in de wijk) ook gesjoemeld met wie er wel/niet ingeschreven staat in die woningen. Zolang de kinderen nog naar school gaan, betaal je minder huishuur (sociale woningen), eens ze werken gaat de huishuis omhoog. Partners worden niet ingeschreven, want dan betaal je ook minder. Kinderen worden zodra ze werken uitgeschreven.
LWDaisy schreef:fransje23 schreef:Vlakbij station Amsterdam Sloterdijk staat een standbeeld, De verdwenen boer.
Vroeger was Amsterdam omringt door boerderijen. Bij mijn vader zaten veel boerenkinderen in de klas.
Voor elke woonwijk, snelweg etc zijn wel mensen onteigend.
Veel Nederlanders stammen overigens af van vluchtelingen en gelukzoekers.
Juist omdat er hier vaak werk was en meer tolerantie.
Dat laatste verdwijnt steeds meer, Nederland is nu beduidend minder tolerant dan in de jaren 90.
België is ook steeds minder tolerant - omdat we ons steeds meer tweederangsburgers gaan voelen.
Ik snap ook wel dat we mensen moeten opvangen als die gevaar lopen in eigen land - maar moeten het er ZO veel zijn, dat we ons onder de voet gelopen voelen?
Mijn mama heeft héél lieve buren, die mensen wonen hier ruim 10 jaar, het kunnen er makkelijk ook 15 zijn. De zonen spreken Nederlands, werken al jaar en dag. Zijn heel lieve jongens, heel behulpzaam. De moeder is ook een lief mens - maar spreekt dus nog steeds geen Nederlands, en werkt ook niet. Van de vader is geen spoor. Er wordt daar (niet perse bij die buren maar wel in de wijk) ook gesjoemeld met wie er wel/niet ingeschreven staat in die woningen. Zolang de kinderen nog naar school gaan, betaal je minder huishuur (sociale woningen), eens ze werken gaat de huishuis omhoog. Partners worden niet ingeschreven, want dan betaal je ook minder. Kinderen worden zodra ze werken uitgeschreven.
Ik heb als uitzendconsulente gewerkt. Hier werken als buitenlander, zeker met het type verblijfsvergunning waar je elke maand een nieuwe stempel voor nodig hebt is niet evident.
Ik schok als consulente niét terug voor vreemde achternamen, handen zijn handen, en als die kunnen en willen werken zijn ze wat mij betreft goed genoeg en evenwaardig aan handen die hier geboren zijn. Ik ga niet ontkennen dat sommige bedrijven daar wel hun bedenkingen bij hadden, maar ik had er ook genoeg die daar totaal niet mee in zaten.
Ik heb jongens over de vloer gekregen die hier hoop en al 3 maanden waren - en al een aardig mondje NL spraken.
En ik kreeg ook de vader van een oud-klasgenoot over de vloer, die man woonde al minstens 30 jaar in BE - en die had zijn zoon bij om te tolken, want hij sprak nog steeds amper NL. Ja, dat gaat dus niet werken - en het is ook gewoon frustrerend als je merkt dat men geen moeite doet om in te burgeren. Ik zou zelf zo snel mogelijk de taal van mijn nieuwe land willen leren spreken, maar ervaring leert me dat niet iedereen daar zo over denkt. Zelfs de gulden middenweg (Engels, Frans) is te vaak al te veel gevraagd.
Ik ben verhuisd vanuit centraal Antwerpen, ik woon letterlijk op het randje nu.
Want eerlijk: ik heb de stad en de buurt zien verloederen, en ik voelde me niet meer veilig op straat. Ik heb meermaals klappen moeten uitdelen om viespeuken van mijn lijf te houden - en hoewel ik oprecht probeer om niet aan vooroordelen te doen, hadden die viespeuken nooit mijn eigen kleur. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen, hoewel ze absoluut ook bestaan hoor, dat ontken ik zéker niet. Maar de keren dat ik problemen had, was dat helaas altijd met iemand die "niet van hier is".
Dusja - we worden minder tolerant. Krijgen vooroordelen. Polariseren.
Want: dat is wat we ondervinden..
Ik heb ook via het OCMW gewerkt. Ik was daar de enige die wel in de opvanghuizen wilde werken. Ik heb daar heel lieve mensen leren kennen - en heel degoutante mensen. Degene die degoutant deden, waren altijd mannen, die duidelijk lieten merken dat zij als man boven mij als vrouw stonden. En totaal geen respect voor hun tijdelijks huis - sigarettenpeuken op de marmeren schouw doven en laten liggen, evengoed op de parket-vloer, opengemaakte blikken groente zo terug (en maandenlang) in de kast zetten, eens met een doekje over een aanrecht gaan was te veel moeite, idem de douche/lavabo uitspoelen na het scheren, ...
Ik ben natuurlijk ook degoutante blanken mensen tegengekomen in mijn leven hoor. Maar als je mijn top 3 vraagt met persoonlijke slechte ervaringen, dan zijn dat er 3 met een ander kleurtje. En dan ga je dus aan vooroordelen doen, aan polariseren, en verdwijnt de tolerantie.
Dan wil je dat de middelen die we hebben (en die beperkt zijn) eerst en vooral naar het eigen volk uitgaan, dan wil je dat je eigen daklozen eerst worden opgevangen, en pas daarna "een ander".
germie schreef:Het kan ook nog zo zijn dat er gekeken wordt naar het soeverein verklaren. Dan blijf je wel, maar je doet niet meer mee met de maatschappij. Zitten ook nadelen aan overigens. Maar steeds meer mensen in Nederland doen dat. Ze blijven wel, maar zijn soeverein geworden.
Kinke schreef:als je gelooft dat 1 op de 5 boeren miljonair is dan klopt er iets niet. Op papier miljonair zijn is iets heel anders dan de waarde van je bedrijf en land minus je hypotheek/leningen etc.
Kinke schreef:ook zo nietszeggend dat artikel. Als wij de waarde van onze grond en huis optellen zijn we ook miljonair. Maar dat geld heb je niet op de bank. En dan moeten onze schulden er nog af en de belastingdienst wil ook heel graag nog vangen aan het eind van de rit. Wij werken gewoon allebei buitenshuis en dat koppeltje koeien wat we hebben is een soort hobby.
Dorine92 schreef:Fly_high schreef:Discussie over ongezond eten en farmaceutische industrie is al helemaal merkwaardig. In het westen vreten we allemaal vooral veel te veel (omdat we deze enorme overconsumptie allemaal makkelijk kunnen betalen) ik hoor graag hoe dit de schuld is van de roverheidDe roverheid betaalt inmiddels mee aan allerlei behandelingen om mensen minder te helpen consumeren, zo arm zijn we.
Heb je wel eens naar die nutriscores gekeken? Pizza’s met nutriscore B. Sorry hoor, maar dat moet gewoon verboden worden. En de overheid kan er prima voor zorgen dat de gezonde dingen heel goedkoop worden en de ongezonde dingen heel duur. Dus de overheid hoeft niet zozeer de behandelingen te betalen, maar het hele probleem voorkomen.
Dorine92 schreef:Fly_high schreef:Maar goed ik voel me sowieso zo'n zuur wijf als mensen die in NL opgegroeid zijn, van allerlei verre reizen maken, eigen huis hebben en in alle opzichten lekker zorgeloos leven doodserieus lopen te miepen hoe genaaid ze wel en niet worden door de wereldTouch grass. Het is rete goed voor je mentale gesteldheid trouwens als je het allemaal een beetje leert te waarderen
Reizen is daar wel heel goed voor, dat je even ziet hoe het ook kan. Maar dan nog, het is niet zo dat als wij bepaalde problemen niet hebben, dat dan de problemen die we wél hebben, dan maar geen probleem zijn (“want het kan altijd erger”... zo’n dooddoener). Het 1 heeft niks met het ander te maken. Als jij terminale kanker hebt en ik een gebroken been, betekent dat niet dat mijn gebroken been ineens niet meer pijn doet
LWDaisy schreef:België is ook steeds minder tolerant - omdat we ons steeds meer tweederangsburgers gaan voelen.
Citaat:De maatschappij verpreutst steeds meer. Topless zonnen kan alleen nog bij het naaktstrand anders denkt men dat je daar ligt als sexobject. In lange jurken en hoofddoeken rondschuifelen en Arabische taal spreken vinden we steeds normaler. Deze mensen passen zich moeilijk aan, vooral dus de Islamitische. Ik heb geen problemen met bv Oekraïense mensen.
MoniqueT schreef:Als je inderdaad dat verhaal van soeverein worden serieus neemt, zit je wel tot ver over je oren in de fabeltjesfuik.