Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:16

Vlakbij station Amsterdam Sloterdijk staat een standbeeld, De verdwenen boer.
Vroeger was Amsterdam omringt door boerderijen. Bij mijn vader zaten veel boerenkinderen in de klas.

Voor elke woonwijk, snelweg etc zijn wel mensen onteigend.

Veel Nederlanders stammen overigens af van vluchtelingen en gelukzoekers.
Juist omdat er hier vaak werk was en meer tolerantie.

Dat laatste verdwijnt steeds meer, Nederland is nu beduidend minder tolerant dan in de jaren 90.

VuurVleugels

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:03

Heel mooi gezegd Molfre!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:12

fransje23 schreef:
Vroeger was Amsterdam omringt door boerderijen. Bij mijn vader zaten veel boerenkinderen in de klas.

Dat laatste verdwijnt steeds meer, Nederland is nu beduidend minder tolerant dan in de jaren 90.

België is ook steeds minder tolerant - omdat we ons steeds meer tweederangsburgers gaan voelen.
Ik snap ook wel dat we mensen moeten opvangen als die gevaar lopen in eigen land - maar moeten het er ZO veel zijn, dat we ons onder de voet gelopen voelen?

Mijn mama heeft héél lieve buren, die mensen wonen hier ruim 10 jaar, het kunnen er makkelijk ook 15 zijn. De zonen spreken Nederlands, werken al jaar en dag. Zijn heel lieve jongens, heel behulpzaam. De moeder is ook een lief mens - maar spreekt dus nog steeds geen Nederlands, en werkt ook niet. Van de vader is geen spoor. Er wordt daar (niet perse bij die buren maar wel in de wijk) ook gesjoemeld met wie er wel/niet ingeschreven staat in die woningen. Zolang de kinderen nog naar school gaan, betaal je minder huishuur (sociale woningen), eens ze werken gaat de huishuis omhoog. Partners worden niet ingeschreven, want dan betaal je ook minder. Kinderen worden zodra ze werken uitgeschreven.

Ik heb als uitzendconsulente gewerkt. Hier werken als buitenlander, zeker met het type verblijfsvergunning waar je elke maand een nieuwe stempel voor nodig hebt is niet evident.
Ik schok als consulente niét terug voor vreemde achternamen, handen zijn handen, en als die kunnen en willen werken zijn ze wat mij betreft goed genoeg en evenwaardig aan handen die hier geboren zijn. Ik ga niet ontkennen dat sommige bedrijven daar wel hun bedenkingen bij hadden, maar ik had er ook genoeg die daar totaal niet mee in zaten.

Ik heb jongens over de vloer gekregen die hier hoop en al 3 maanden waren - en al een aardig mondje NL spraken.

En ik kreeg ook de vader van een oud-klasgenoot over de vloer, die man woonde al minstens 30 jaar in BE - en die had zijn zoon bij om te tolken, want hij sprak nog steeds amper NL. Ja, dat gaat dus niet werken - en het is ook gewoon frustrerend als je merkt dat men geen moeite doet om in te burgeren. Ik zou zelf zo snel mogelijk de taal van mijn nieuwe land willen leren spreken, maar ervaring leert me dat niet iedereen daar zo over denkt. Zelfs de gulden middenweg (Engels, Frans) is te vaak al te veel gevraagd.

Ik ben verhuisd vanuit centraal Antwerpen, ik woon letterlijk op het randje nu.
Want eerlijk: ik heb de stad en de buurt zien verloederen, en ik voelde me niet meer veilig op straat. Ik heb meermaals klappen moeten uitdelen om viespeuken van mijn lijf te houden - en hoewel ik oprecht probeer om niet aan vooroordelen te doen, hadden die viespeuken nooit mijn eigen kleur. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen, hoewel ze absoluut ook bestaan hoor, dat ontken ik zéker niet. Maar de keren dat ik problemen had, was dat helaas altijd met iemand die "niet van hier is".

Dusja - we worden minder tolerant. Krijgen vooroordelen. Polariseren.
Want: dat is wat we ondervinden..

Ik heb ook via het OCMW gewerkt. Ik was daar de enige die wel in de opvanghuizen wilde werken. Ik heb daar heel lieve mensen leren kennen - en heel degoutante mensen. Degene die degoutant deden, waren altijd mannen, die duidelijk lieten merken dat zij als man boven mij als vrouw stonden. En totaal geen respect voor hun tijdelijks huis - sigarettenpeuken op de marmeren schouw doven en laten liggen, evengoed op de parket-vloer, opengemaakte blikken groente zo terug (en maandenlang) in de kast zetten, eens met een doekje over een aanrecht gaan was te veel moeite, idem de douche/lavabo uitspoelen na het scheren, ...

Ik ben natuurlijk ook degoutante blanken mensen tegengekomen in mijn leven hoor. Maar als je mijn top 3 vraagt met persoonlijke slechte ervaringen, dan zijn dat er 3 met een ander kleurtje. En dan ga je dus aan vooroordelen doen, aan polariseren, en verdwijnt de tolerantie.
Dan wil je dat de middelen die we hebben (en die beperkt zijn) eerst en vooral naar het eigen volk uitgaan, dan wil je dat je eigen daklozen eerst worden opgevangen, en pas daarna "een ander".

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:16

Prachtige, weloverwogen post, Molfre.

@Purny: je hebt zo gelijk. In Nederland moet je echt aan een bepaald beeld voldoen. De wijzende vingertjes maar iedereen die anders is, zijn zo typisch.

Zowel in Amerika als in Spanje heb ik me als dikkerd altijd vele malen meer geaccepteerd gevoeld als in Nederland.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 30-06-23 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:17

veneri schreef:
Alles wat er gaande is in dit land, ik ben er zo klaar mee om nederland de afgrond in te zien gaan.

Het liefst zouden mijn man en ik emigreren, maar mijn goede en leuke baan en het (nog) goede leven wat we hier hebben houdt ons nog tegen.

Nederland is niet meer het vrije land van vroeger.
Normen en waarden veranderen,
de maatschappij veranderd,
Toekomstperspectief veranderd,
Woningmark
Gedwongen vluchtelingenopvang in een overvol land
Nederlandse cultuur
Klimaatgedram
Plastic verpakking toeslag
Rekeningrijden
Toeslagenaffaire
Groningen
Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene
Geen vrijheid van meningsuiting meer
Boeren die straks onteigend gaan worden
Gezeur over digitaal geld
Uitsluiten van partijen in de 2e kamer
Weg democratie

Ik zal vast nog wel een paar punten vergeten zijn....

En achter de schermen speelt nog veel meer waar wij geen weet van hebben, tot het te laat is.

Aan het begin van de coronacrisis voelde ik de bui al hangen. Toen al kreeg ik het gevoel dat het in NL straks niet veel anders meer zal zijn dan in Noord-Korea. Aan dat gevoel is voor mij niks veranderd. Het is alleen de vraag wanneer....

Ik til er zwaar aan. Ik wil dit niet en wil eigenlijk niet meer in zo'n land wonen.

Er zijn vast meer mensen die mijn gevoel herkennen? Heel social media staat er vol mee.

Dit topic dus even om onze frustraties te delen.
Tegengeluiden en andere ideeen zijn prima, maar daar zijn andere topics voor.

Wie heeft nog meer dit gevoel gekregen bij Nederland?

Ik heb niet alle reacties gelezen. Dus echt een reactie op deze OP.

Je geeft aan klaar te zijn met NL. Maar ook dat je je fijne leventje hier niet op wilt geven. Dus het besef dat je het hier eigenlijk heel goed hebt is er wel degelijk.

Verder is het bij veel van jou punten zo dat dat overal geldt en je dat dus overal zult krijgen.

Maar als je van mening bent dat je elders beter zult treffen dan moet je vooral gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:23

Mooie post, Molfre!

LWDaisy schreef:
België is ook steeds minder tolerant - omdat we ons steeds meer tweederangsburgers gaan voelen.
Ik snap ook wel dat we mensen moeten opvangen als die gevaar lopen in eigen land - maar moeten het er ZO veel zijn, dat we ons onder de voet gelopen voelen?

België is ook niet helemaal onschuldig wat betreft kolonisatie en andere zaken. De westerse wereld heeft veel van deze conflicten indirect zelf veroorzaakt. Denk dat de mensen in Syrië en Eritrea zich ook geen eersterangs burgers voelen. Oekraïners ook niet zo op het moment :(:)

LWDaisy schreef:
Mijn mama heeft héél lieve buren, die mensen wonen hier ruim 10 jaar, het kunnen er makkelijk ook 15 zijn. De zonen spreken Nederlands, werken al jaar en dag. Zijn heel lieve jongens, heel behulpzaam. De moeder is ook een lief mens - maar spreekt dus nog steeds geen Nederlands, en werkt ook niet.

Je bedoelt dat ze geen betaald werk doet? Ik vind het altijd zo idioot dat als vrouwen thuisblijven er wordt gezegd dat ze niet werken. Ze werken misschien nog wel harder dan met een betaalde baan want 24/7. Zeker als er van vader geen spoor is. Nogal misogyn ook.

LWDaisy schreef:
Er wordt daar (niet perse bij die buren maar wel in de wijk) ook gesjoemeld met wie er wel/niet ingeschreven staat in die woningen. Zolang de kinderen nog naar school gaan, betaal je minder huishuur (sociale woningen), eens ze werken gaat de huishuis omhoog. Partners worden niet ingeschreven, want dan betaal je ook minder. Kinderen worden zodra ze werken uitgeschreven.

Dat zullen ze wel niet doen omdat ze het zo goed hebben, denk je wel? De meeste mensen willen namelijk graag gewoon betalen voor wat ze afnemen. Ook wel heel bijzonder dat je dat dan weer in een alinea zet, want je suggereert er wel iets mee tussen de regels door.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:35

Cer schreef:
Ik Google even en ik kom een aantal artikelen tegen waarin staat dat er “veel suiker in babyvoeding / flesvoeding zit, wat kan leiden tot obesitas bij kinderen (ik zag zo snel niet welke merken het zijn), misschien is dat het?

Dit idd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:37

LWDaisy schreef:
fransje23 schreef:

Mijn mama heeft héél lieve buren, die mensen wonen hier ruim 10 jaar, het kunnen er makkelijk ook 15 zijn. De zonen spreken Nederlands, werken al jaar en dag. Zijn heel lieve jongens, heel behulpzaam. De moeder is ook een lief mens - maar spreekt dus nog steeds geen Nederlands, en werkt ook niet. Van de vader is geen spoor. Er wordt daar (niet perse bij die buren maar wel in de wijk) ook gesjoemeld met wie er wel/niet ingeschreven staat in die woningen. Zolang de kinderen nog naar school gaan, betaal je minder huishuur (sociale woningen), eens ze werken gaat de huishuis omhoog. Partners worden niet ingeschreven, want dan betaal je ook minder. Kinderen worden zodra ze werken uitgeschreven.

Ik heb als uitzendconsulente gewerkt. Hier werken als buitenlander, zeker met het type verblijfsvergunning waar je elke maand een nieuwe stempel voor nodig hebt is niet evident.
Ik schok als consulente niét terug voor vreemde achternamen, handen zijn handen, en als die kunnen en willen werken zijn ze wat mij betreft goed genoeg en evenwaardig aan handen die hier geboren zijn. Ik ga niet ontkennen dat sommige bedrijven daar wel hun bedenkingen bij hadden, maar ik had er ook genoeg die daar totaal niet mee in zaten.

Ik heb jongens over de vloer gekregen die hier hoop en al 3 maanden waren - en al een aardig mondje NL spraken.

En ik kreeg ook de vader van een oud-klasgenoot over de vloer, die man woonde al minstens 30 jaar in BE - en die had zijn zoon bij om te tolken, want hij sprak nog steeds amper NL. Ja, dat gaat dus niet werken - en het is ook gewoon frustrerend als je merkt dat men geen moeite doet om in te burgeren. Ik zou zelf zo snel mogelijk de taal van mijn nieuwe land willen leren spreken, maar ervaring leert me dat niet iedereen daar zo over denkt. Zelfs de gulden middenweg (Engels, Frans) is te vaak al te veel gevraagd.

Ik ben verhuisd vanuit centraal Antwerpen, ik woon letterlijk op het randje nu.
Want eerlijk: ik heb de stad en de buurt zien verloederen, en ik voelde me niet meer veilig op straat. Ik heb meermaals klappen moeten uitdelen om viespeuken van mijn lijf te houden - en hoewel ik oprecht probeer om niet aan vooroordelen te doen, hadden die viespeuken nooit mijn eigen kleur. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen, hoewel ze absoluut ook bestaan hoor, dat ontken ik zéker niet. Maar de keren dat ik problemen had, was dat helaas altijd met iemand die "niet van hier is".

Dusja - we worden minder tolerant. Krijgen vooroordelen. Polariseren.
Want: dat is wat we ondervinden..

Ik heb ook via het OCMW gewerkt. Ik was daar de enige die wel in de opvanghuizen wilde werken. Ik heb daar heel lieve mensen leren kennen - en heel degoutante mensen. Degene die degoutant deden, waren altijd mannen, die duidelijk lieten merken dat zij als man boven mij als vrouw stonden. En totaal geen respect voor hun tijdelijks huis - sigarettenpeuken op de marmeren schouw doven en laten liggen, evengoed op de parket-vloer, opengemaakte blikken groente zo terug (en maandenlang) in de kast zetten, eens met een doekje over een aanrecht gaan was te veel moeite, idem de douche/lavabo uitspoelen na het scheren, ...

Ik ben natuurlijk ook degoutante blanken mensen tegengekomen in mijn leven hoor. Maar als je mijn top 3 vraagt met persoonlijke slechte ervaringen, dan zijn dat er 3 met een ander kleurtje. En dan ga je dus aan vooroordelen doen, aan polariseren, en verdwijnt de tolerantie.
Dan wil je dat de middelen die we hebben (en die beperkt zijn) eerst en vooral naar het eigen volk uitgaan, dan wil je dat je eigen daklozen eerst worden opgevangen, en pas daarna "een ander".

Wat is het verschil met de jaren 90?
Dezelfde argumenten waren er toen ook. Toch was de hele maatschappij toleranter.

Mensen voelen zich, al dan niet terecht, altijd tekort gedaan en afgunstig.

Het aan vooroordelen doen is menselijk maar heb je toch ook zelf in de hand. Ik deel de hele wereld op in twee groepen, gewone mensen en klootzakken. Gelukkig zijn er veel gewone mensen. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:43

Was de hele maatschappij toleranter?
Ik weet niet of dat zo was hoor.. volgens mij waren mensen niet perse tolerant tegen arbeidsmigraten en ik weet niet hoe tolerant ze waren tegen LHBTQ, dat viel misschien ook wel mee?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:47

Mooie post, Molfre +:)+

Ik (50+) ben zelf opgegroeid in een veel leger land. Minder, gebouwen, minder industrie, minder wegen en minder mensen. Minder welvaart ook.
Maar waren sommige zaken vroeger echt beter? Een heleboel zaken zijn NU een stuk beter :o

Ik heb - bijna gratis - gestudeerd, ben werkloos geweest in een tijd dat leven met een bijstandsuitkering geen struggle for life was, heb voor laag loon gewerkt als beveiliger in azc's, daarna voor iets hoger loon, maar met idiote werktijden als hoofdagent bij de politie en nu met een fijn salaris en flexibele werktijden als toezichthouder milieu bij een Omgevingsdienst.

Ik heb door deze ervaringen vele kanten* van de samenleving gezien en geleerd dat niets zwart-wit is - behalve misschien dat onbeteugeld kapitalisme met weinig of geen begrenzing door overheid, de samenleving kapot maakt.

Gezondheidszorg (en zorgverzekeringen)
Onderwijs
Volkshuisvesting
Energie, gas & water (nutsbedrijven)
Openbaar vervoer
Publieke Omroep

Deze zaken horen mijns inziens thuis bij de overheid en niet bij de vrije markt, ik vind het niet betamelijk dat hier winst op wordt gemaakt, als die niet leiden tot betere en goedkopere producten/ diensten.

Eigenlijk heeft op geen van bovenstaande zaken de vrije marktwerking positief uitgepakt voor de gebruikers, toch? Het enige dat ik kan bedenken wat er echt op vooruit is gegaan door vrije marktwerking zijn de telefoon-, internet- en televisie diensten.

*onderkant: extreme armoede komt schrikbarend vaak voor, ook bij gezinnen die naar buiten de schijn op weten te houden. (Nee, dit hebben de meesten niet door eigen domme keuzes veroorzaakt)
* bovenkant: er is in NL ook een kleine groep die in extreme rijkdom leeft. Veel van deze mensen voelen zich beter dan 'de gewone man' en gunt een ander niks. (En nee, dit hebben velen niet allemaal door hard werken zelf verdiend)
*er tussen in: huishoudens met dubbel inkomen, 2 auto's voor de deur, dure hobby's en 3 (vlieg) vakanties per jaar (deze mensen voelen zich verwant met de rijke groep, maar in praktijk staan ze maar enkele maanden salaris en wegvallen van gezondheid - door handicap of chronische ziekte - af van de extreme armoede groep :\

*In mijn huidige werk zie ik dat het milieu, onze leefomgeving, steeds verder kapot gaat. -O- Hoe kapitaalkrachtiger het bedrijf, hoe eenvoudiger lijkt het om milieuregels te overtreden. En ze kunnen juristen betalen om onder boetes uit te komen, of procedures eindeloos te rekken. De gewone ondernemer (garagehouder, veehouder, timmerbedrijf) moet ondertussen wel allemaal aan diezelfde wetgeving voldoen. Kruimelwerk, maar ook een klein beetje olie in de sloot geeft grote schade, dus je kan niet zeggen 'laat maar zitten'..

Mijn motto: Tel je zegeningen, bekijk het grote plaatje en gun een ander iets!
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 30-06-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:02

Ik lees al mee, snap een aantal punten uit de openingspost en een aantal ook totaal niet.

Maar ik kan me wel volledig vinden in wranglerbutt. En ik kan die post wel aanvullen met hoe er naar gehandicapten wordt gekeken of mensen die niet voldoen aan het ideaal plaatje.

Waar ik eerder nog aardig mee kon met een minder fit lijf (en de nodige ziekte uren en steeds minder werkuren) bij werkgevers of in een sociale omgeving. Is dat nu echt zoveel beroerder. -O- sociaal word ik nog net niet uitgekotst want rolstoel en lopen dat kan niet dan ben je een profiteur, aansteller of geef het een negatieve lading. Voedselallergie aanstellerij of interessant doen. Zo kan ik wel doorgaan. Zogenaamde inclusie is een illusie. _-:(

Werkgevers willen alleen de perfecte match, 100% gezond en die dan het liefst zo ver mogelijk uitwringen tot ze stuk zijn kwa werkdruk of fysieke omstandigheden. Bedrijven die niet mogen uitbreiden of een stuk grond gebruiken want er staan waardevolle dingen op. Oepsie viel er dan heel perongeluk een zaag doorheen. Nou ja het is toch al stuk dus bebouw dan maar,

De mensen en bedrijven die schijt hebben aan regels of ze kunnen afkopen doen maar wat ten koste van anderen, natuur of milieu. Tel daarbij op de steeds grotere drukte in nederland, nergens is het meer echt stil. Bedrijven leveren geen service meer onder het mom te weinig personeel, overheden korten op alles waar ze korten kunnen maar als burger ga je steeds meer en meer betalen waardoor je financieel kopje onder gaat als je niet tot de happy few behoord of tweeverdiener bent. Nederland is ingericht op twee verdieners en twee woners in alles inmiddels lijkt het wel.

Doordat ik financieel klem kwam en er geen hulp of ondersteuning was van de gemeente of welke instantie ook heb ik wel de drastische stap moeten nemen om nu voorlopig dan deels over de grens te gaan. Waar er wel rust en stilte is nog tegen veel lagere vaste kosten.

Bizarre is dat welke kant de grens over ook je als minder fitte mens je meestal beter en fijner wordt behandeld. Al zijn soms de faciliteiten er niet er wordt nog moeite gedaan je te helpen in de meeste gevallen. Zelfs in vietnam in een aardig achtergebleven arm landbouw gebied werd er meer meegedacht en gedeeld zo ongeveer dan hier om de hoek.

De nederlander is daarin gewoon in mijn ogen bot, bruut, keihard en egoistisch. Alles om er zelf maar beter van te worden. Desnoods ten koste van anderen en de covid periode lijkt dat alleen maar erger gemaakt te hebben ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:09

germie schreef:
Het kan ook nog zo zijn dat er gekeken wordt naar het soeverein verklaren. Dan blijf je wel, maar je doet niet meer mee met de maatschappij. Zitten ook nadelen aan overigens. Maar steeds meer mensen in Nederland doen dat. Ze blijven wel, maar zijn soeverein geworden.

Ik mag hopen dat je dit niet gelooft? Complete onzin is dit. Een verzonnen verhaal inclusief verdienmodel. Via m'n werk krijg ik dit wel eens mee. Dieptriest dat mensen in enorme problemen komen omdat ze zo'n onzinverhaal geloven. Rechters gaan er ook absoluut niet in mee. Het enige wat er gebeurt is dat men instanties opzadelt met een probleem, dat iedereen er tijd aan moet spenderen en dat degene die dit gelooft diep in de oliebol komt.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:09

Pff niet alles gelezen maar even een reactie op de OP van TS.

Ik snap je wel heel erg goed. Mensen tolereren weinig meer van elkaar en ze worden boos en komt er vaak geweld aan te pas. Boodschappen worden enorm duur. Een huis huren wordt je onmogelijk gemaakt als je net het huis wil verlaten want je moet minimaal 10 jaar ingeschreven staan en een koopwoning is voor de hele jonge mensen niet te betalen..
Zorgverzekeringen worden maar duurder en nog even en kunnen alleen de " rijkere " kinderen studeren..

Maar aan de andere kant is het financiële plaatje wel best goed geregeld. Toeslagen, kinderbijslag, uitkering etc. Men zorgt er wel voor dat je altijd geld hebt. Je staat er niet alleen voor.

In elk land is er wel wat maar ben het er ook mee eens dat het steeds slechter gaat gezien hoe het vroeger was. Heb er ook een hard hoofd in hoe mijn kinderen later leven.. maar we kunnen niet in de toekomst kijken..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:13

@Karuna :(:)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:17

Ergens anders heen is nog erger. De aardbol warmt steeds verder op en natuurbranden, rampen als overstromingen komen steeds vaker. Dan zitten we hier nog relatief 'veilig'. Maar wel schokkend genoeg om mij bij Extinction Rebellion aan te sluiten want ik vind dat dit niet door kan gaan zo!

De maatschappij verpreutst steeds meer. Topless zonnen kan alleen nog bij het naaktstrand anders denkt men dat je daar ligt als sexobject. In lange jurken en hoofddoeken rondschuifelen en Arabische taal spreken vinden we steeds normaler. Deze mensen passen zich moeilijk aan, vooral dus de Islamitische. Ik heb geen problemen met bv Oekraïense mensen.

Jongeren hebben geen respect meer voor ouderen en beleefdheid en sociaal gedrag vooral van de generaties die opgroeide met telefoons is ver te zoeken!

Boeren wordt gedaan alsof deze zielig zijn terwijl 1 op 5 boeren miljonair is. Zo ook mijn familie en een villa bouwen van meer dan een miljoen is prachtig met daarbij een fantastische paardenstal ook luxe waar ik van geniet, maar aan de andere kant staat wel dat er ook mensen zijn die meer dan 13 jaar moeten wachten op een flatje 10 hoog..

Daarnaast veel gelukszoekers maar zoek je zelf dan geen geluk?

Maw het geld is er, zie maar eens naar het kapitaal aan auto wat er rijdt en aan enorme villas wat ook gebouwd wordt, maar het geld kan wel wat beter verdeeld. En wat liever zijn voor elkaar. Elkaar weer helpen waar nodig in plaats van afsnauwen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 30-06-23 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:19

Als je inderdaad dat verhaal van soeverein worden serieus neemt, zit je wel tot ver over je oren in de fabeltjesfuik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:26

als je gelooft dat 1 op de 5 boeren miljonair is dan klopt er iets niet. Op papier miljonair zijn is iets heel anders dan de waarde van je bedrijf en land minus je hypotheek/leningen etc.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:35

Kinke schreef:
als je gelooft dat 1 op de 5 boeren miljonair is dan klopt er iets niet. Op papier miljonair zijn is iets heel anders dan de waarde van je bedrijf en land minus je hypotheek/leningen etc.

Volgens dit artikel is het andersom :) 1 op 5 miljonairs is boer :Y)

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... derlanders

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:49

ook zo nietszeggend dat artikel. Als wij de waarde van onze grond en huis optellen zijn we ook miljonair. Maar dat geld heb je niet op de bank. En dan moeten onze schulden er nog af en de belastingdienst wil ook heel graag nog vangen aan het eind van de rit. Wij werken gewoon allebei buitenshuis en dat koppeltje koeien wat we hebben is een soort hobby.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:54

Kinke schreef:
ook zo nietszeggend dat artikel. Als wij de waarde van onze grond en huis optellen zijn we ook miljonair. Maar dat geld heb je niet op de bank. En dan moeten onze schulden er nog af en de belastingdienst wil ook heel graag nog vangen aan het eind van de rit. Wij werken gewoon allebei buitenshuis en dat koppeltje koeien wat we hebben is een soort hobby.

Dat maakt niet uit. Het wordt berekend op de totale waarde van je bezittingen B-)
En staat toch nergens dat alle boeren miljonair zijn?? Als bij jullie de waarde minus schulden uitkomt op minder dan een miljoen, dan zijn jullie dus geen miljonair.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:56

Kinke schreef:
Wij werken gewoon allebei buitenshuis en dat koppeltje koeien wat we hebben is een soort hobby.

En voor de belasting, misschien?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:04

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:
Discussie over ongezond eten en farmaceutische industrie is al helemaal merkwaardig. In het westen vreten we allemaal vooral veel te veel (omdat we deze enorme overconsumptie allemaal makkelijk kunnen betalen) ik hoor graag hoe dit de schuld is van de roverheid :j De roverheid betaalt inmiddels mee aan allerlei behandelingen om mensen minder te helpen consumeren, zo arm zijn we.

Heb je wel eens naar die nutriscores gekeken? Pizza’s met nutriscore B. Sorry hoor, maar dat moet gewoon verboden worden. En de overheid kan er prima voor zorgen dat de gezonde dingen heel goedkoop worden en de ongezonde dingen heel duur. Dus de overheid hoeft niet zozeer de behandelingen te betalen, maar het hele probleem voorkomen.

Waarom moet het verboden worden? serieus :?

Nutriscores gaan helemaal niet over wel/niet schadelijk maar slechts minder of meer volledig voedzaam dan vergelijkbare producten. Een pizza eten kan overigens letterlijk geen enkele kwaad. Qua macro's is pizza namelijk nog best een prima maaltijd (indien onderdeel van verder gebalanceerd voedingspatroon) alleen moet je die kcal weten te verbranden. Maar voor veel mensen die nog zwaar fysiek werk leveren is calorierijk en betaalbar eten juist enorm belangrijk, dat zijn namelijk niet exact banen die heel goed betalen.

Gezond en ongezond eten bestaat eigenlijk nauwelijks, verschil zit hem in hoe je je voedingspatroon opbouwt.

Er is ook zat rete goedkoop en voedzaam eten op de markt, denk aan groenten zoals aardappels, uien, courgettes etc. verder allerlei bonen, blikgroenten, rijst en pasta, vlees is in Nederland nog steeds ook alles behalve duur. Je kunt alleen voor hetzelfde bedrag meer kcal uit de margarine en suiker krijgen dan uit groenten en vlees maar dat is gewoon een stukje marktwerking (verschil in productie en/of importkosten van diverse producten). Zonder dat we aan een centraal geleide economie beginnen kan de overheid niet zomaar ervoor zorgen dat avocado en biefstuk goedkoper worden dan margarine en wit brood (en subsidiering van duurdere "gezonde" producten gebeurt vanuit andermans belastinggeld, ook lekker :+ ). Het enige wat wel vrij makkelijk kan is extra belastingheffing op "ongezonde" producten / suikerbelasting oid maar dat is weer heel vergelijkbaar beleid als waar in het eerste bericht in dit topic over geklaagd wordt so it does not compute :P

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:
Maar goed ik voel me sowieso zo'n zuur wijf als mensen die in NL opgegroeid zijn, van allerlei verre reizen maken, eigen huis hebben en in alle opzichten lekker zorgeloos leven doodserieus lopen te miepen hoe genaaid ze wel en niet worden door de wereld :') Touch grass. Het is rete goed voor je mentale gesteldheid trouwens als je het allemaal een beetje leert te waarderen :o

Reizen is daar wel heel goed voor, dat je even ziet hoe het ook kan. Maar dan nog, het is niet zo dat als wij bepaalde problemen niet hebben, dat dan de problemen die we wél hebben, dan maar geen probleem zijn (“want het kan altijd erger”... zo’n dooddoener). Het 1 heeft niks met het ander te maken. Als jij terminale kanker hebt en ik een gebroken been, betekent dat niet dat mijn gebroken been ineens niet meer pijn doet

Het gaat niet om het feit dat het altijd erger kan maar om absolute stellingen die in topics zoals deze standaard worden gegooid. Dat Nederland naar de klote is, dat men hier geen AVG maaltijd meer op tafel kan zetten, dat Nederlanders tweederangsburgers zijn t.o.v. migranten :') Dat zijn allemaal zaken die feitelijk niet kloppen en bewijzen hooguit dat je erg out of touch bent met de wereld om je heen.

Het is niet zo dat Nederland geen problemen kent :o de woningmarkt hier is echt van de zotte en het komt IMO ook grotendeels door gebrekkig beleid. Het is alleen een ding om dit te erkennen en ander ding om te roepen dat Nederland daardoor maar onleefbaar is geworden. Ik zie nu alleen iemand het over extreme armoede hebben, echt kom op zeg :')

LWDaisy schreef:

Ik moet altijd op mijn handen zitten zodra men het over arbeidsmigranten en ander gelukszoekers heeft, om redenen die ik waarschijnlijk niet hoef toe te lichten.

Ik weet jammer genoeg niet hoe ik het kan verwoorden zonder per ongeluk in "woe is me" toon te vallen (het k*t in het leven hebben is uiteraard geen wedstrijd :o ) maar de werkelijkheid van de meeste "gelukszoekers" in Nederland is echt allesbehalve eersterangs. Ik ben iig veel liever arm aan de Nederlandse kant van de samenleving waar je tenminste op enige steun vanuit de instanties kunt hopen. Het geweld en de uitbuiting aan de allochtonenkant zijn daar niet mee te vergelijken.

Citaat:
De maatschappij verpreutst steeds meer. Topless zonnen kan alleen nog bij het naaktstrand anders denkt men dat je daar ligt als sexobject. In lange jurken en hoofddoeken rondschuifelen en Arabische taal spreken vinden we steeds normaler. Deze mensen passen zich moeilijk aan, vooral dus de Islamitische. Ik heb geen problemen met bv Oekraïense mensen.

1) je kunt prima topless zonnen op het strand, eerstehandse info :j
2) hoezo voel je je aangevallen door wat een ander op straat draagt terwijl jouw vrijheid van kledingkeuze nou niet beperkt mag worden? Niemand legt het je op om een hoofddoek te gaan dragen he.

En hoezo is iemand zijn eigen taal op straat spreken zo aanstootgevend?

Oostblokkers zijn nog wat beter in zichzelf wegcijferen zonder ooit te klagen ja omdat het eerste generatie is die dankbaar mag zijn voor een slaapplekje in een krot en 70 uur in de week mogen werken. Wacht maar totdat de tweede generatie hier opgegroeid is :j hetzelfde rotbeleid als met eerdere gastarbeiders gaat waarschijnlijk net zo uitstekend uitpakken :+

Kinderen die in kansloze situaties opgroeien, op papier even burger zijn als jij maar toch nergens aanspraak op mogen maken, de taal nauwelijks kennen en door de grenzen tussen migranten- en niet-migranten werelden hele andere culturele normen dragen. Zolang het migrantenhokje ten alle tijden gescheiden moet blijven van ons Nederlandse hokje (maar iemand moet wel de Nederlandse stront afvegen en komkommers in de kas plukken) gaat het niet beter worden.

Kinke

er zijn veel mensen die denken dat boeren heel rijk zijn, die kijken naar het huis, auto, trekker etc.etc. Die hebben geen idee wat de schulden zijn. Maar goed, blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg. Ander onderwerp dan maar

Elisa2

Boeren miljonair? dat is nieuw...waarom zou een miljonair dan 6 dagen per week volle dagen gaan werken? :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:05

MoniqueT schreef:
Als je inderdaad dat verhaal van soeverein worden serieus neemt, zit je wel tot ver over je oren in de fabeltjesfuik.

Nee, wij zeggen dat altijd als je nog niet geemigreerd bent, maar het wel overweegt: 'Je kunt ook eerst nog soeverein worden'. :P

Maar veel vrijstaten in de wereld zijn wel ontstaan uit een ideaalbeeld. Het is misschien geen emigreren, maar je 'vertrekt' wel een beetje uit je land.

Maar als je het over voeding hebt, btw verlagen of er af halen bij groente en fruit kon niet, maar het lukt ze wel om een paar maanden een plastic verpakking duurder te maken. Dan is er ook gewoon een 'ik wil het niet'.