Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Absoluut Sizzle. Rust en stilstaan kan enorm beangstigend zijn als je allerlei onderdrukte emoties hebt. Het is makkelijker om telkens maar heel hard te gaan. Wat me doet beseffen dat dit 'heel hard gaan' van ouders, ook makkelijk overgedragen kan worden op kinderen. Ik denk ook dat sommige mensen het een levenlang vol kunnen houden om niet te voelen, maar daardoor niet bereikbaar zijn voor hun kinderen of hun kinderen leren omgaan met emoties.
Wat betreft je broer. Tja, ons brein is soms functioneel en soms erg dysfunctioneel in omgaan met heftige gebeurtenissen. Herinneringen volledig blokkeren is dan een functionelere vorm, maar ook dan kan de gebeurtenis zich alsnog onbewust uiten in bepaalde patronen en overtuigingen. Als je broer tevreden is en er zelf niet tegen aanloopt, prima. Toch kan het vroeg of laat alsnog boven komen, maar het is nooit te laat om ergens aan te werken of iets te doorvoelen.
Kimmie25501 schreef:Je bent niet alleen mentor, maar ook docent en je hebt nog allerhande taken. Ik probeerde mijn leerlingen allemaal minstens één keer per periode te spreken, maar zelfs dat is heel lastig als je een klas van 26 hebt en één mentoruurtje per week.
Shadow0 schreef:Kimmie25501 schreef:Je bent niet alleen mentor, maar ook docent en je hebt nog allerhande taken. Ik probeerde mijn leerlingen allemaal minstens één keer per periode te spreken, maar zelfs dat is heel lastig als je een klas van 26 hebt en één mentoruurtje per week.
Hoe is dat eigenlijk geregeld? Zitten daar niet nog normjaartaak-uren bij? En hoe wordt dat besproken in het team?
Want volgens mij zijn dit uiteindelijk gewoon keuzes die gemaakt worden door de school zelf, dat ene uur is geen gegeven. Het lijkt mij redelijk dat een mentor zowel de lestijd als ruimte krijgt voor een aantal taken buiten de lestijd om. (En het AOb heeft een stuk over taakuren en daarin beschrijven ze radicale dingen als 'baseer de taakurenverdeling op de tijd die mensen werkelijk aan hun taken besteden, en maak tijd voor de dingen die je als school belangrijk vindt.' Zie bv https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... 020-v2.pdf )Maar die keuze wordt lang niet altijd zo bewust gemaakt. Alles wordt als even belangrijk gezien, en veel docenten geven de indruk dat ze hier geen of weinig keuze in ervaren, en dat is een probleem. Dan schiet je inderdaad steeds tekort.
martinev schreef:@Superpony, brugklassers hebben bij ons 2 mentoruren per week, plus nog een 'studie-uur' waarin de leerlingen leren hoe ze moeten plannen ed. Daarnaast hebben deze mentoren 150 uur en heeft elke brugklas 2 mentoren, totaal dus 300 uur voor een brugklas. In de tweede klas hebben ze ook nog 2 mentoruren (en twee mentoren), in de derde en vierde 1 en in de vijfde en zesde geen omdat dat roostertechnisch niet te doen is met al die verschillende profielen en extra keuzevakken. Daarnaast hebben wij 4 man fulltime in dienst voor de zorg, hebben leerlingen die dat nodig hebben een persoonlijke coach en zijn er bijvoorbeeld mensen die leerlingen met faalangst begeleiden. Ik weet niet of onze school een uitzondering is, welzijn wordt wel heel erg belangrijk gevonden, maar ik denk dat er best heel veel begeleiding is zo!
Ibbel schreef:De andere is curling ouders. Geen kind mag ook maar 1 strobreed in de weg worden gelegd. Ja, da's wel goed Ka Uu Tee als je dan opeens merkt dat dingen af en toe niet lukken.
Popstra schreef:Dan was er laatst een of andere pedagoog die opperde dat Sinterklaas te traumatisch zou zijn voor kinderen. De spanning in die tijd is te groot![]()
Schei toch uit zeg!
pmarena schreef:Sinterklaas gezeik op school moet behoorlijk teruggeschroefd worden vind ik. Sinterklaasjournaal met al die paniek hoort niet in de klasDat moeten ouders lekker zelf bepalen of ze hun kind daar naar laten kijken.
Die kinderen leven al in zo'n overprikkelde wereld....wat mij betreft mag dat op school best een beetje getemperd worden
Popstra schreef:Dan was er laatst een of andere pedagoog die opperde dat Sinterklaas te traumatisch zou zijn voor kinderen. De spanning in die tijd is te groot![]()
Schei toch uit zeg!
pmarena schreef:In mijn tijd was het spannendste dat er gebeurde, dat Sint zijn mijter kwijt was
Zebrastreep schreef:Dan kunnen we ook verjaardagen , sint maarten , kerst , oud en nieuw enz wel afschaffen. Kinderen krijgen overal spanning van. Aan de ene kant zo leren ze ook al vroeg om gaan met spanning. Als we dat allemaal gaan vermijden krijg je juist meer angst stoornissen op latere leeftijd. Teleurstelling , verlies enz het hoort allemaal bij het leven.
Niet dat een 5 jarige elke week een teleurstelling voor zijn neus moet krijgen , maar er nooit aan blootstellen is ook niet goed. Dat zie ik ook wel vaak terug bij mensen die nu kampen met een slechte mentale gezondheid. Als alles altijd maar goed en voorspoedig gaat kan een teleurstelling op latere leeftijd 100x harder binnen komen.