Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 22:47

Vanmiddag mezelf getrakteerd op een portie gebakken mosselen van 3,50 euro.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:49

Zondag gaan we hier naar ‘t Zusje. Lekker en gezellig met ons gezinnetje (dochter plus vriend).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:50

Ik heb hier volgens mij (of was dat ander topic) geplaatst dat ik eens naar The Jane ging. Das dus eens, maar noooooit meer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:51

Haha ik heb vanavond een kant en klaar unox soepje opgepiept in de magnetron.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:55

Vanavond qualitytime met vriendlief; etentje in de plaatselijke brasserie: soort van restaurantweek met vast (wild) mrnu van 35 euro pp. Incl 3 wijn 3 bier en 2 koffie èn fooi konden we 140 euro afrekenen :7 :') Maar fijne avond en lekker gegeten.

Morgen op uitnodiging van schoonouders naar Ayce, wereldrestaurant :+

En dan ben ik voor de komende maanden wel weer ff klaar :D :( :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:55

Buiten de deur wel een lunch met een lekker stokbroodje met gerookte zalm :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:56

Ik heb stamppot gegeten met een bal gehakt en lekkere jus. Als toetje warme stoofpeertjes met vla :9
Gewoon lekker thuis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:59

chevax schreef:
Ik heb hier volgens mij (of was dat ander topic) geplaatst dat ik eens naar The Jane ging. Das dus eens, maar noooooit meer.

Nee? Vertel…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:05

Ik vind dat er tussen sterrenrestaurants ook echt veel verschil zit.

Librije beide keren geweldig. Inter scaldes met ook 3* vond ik mwah.
Brienen aan de Maas met 1* vond ik echt een complete teleurstelling en zonde van mijn geld, terwijl ik ook in 1* heb gegeten die echt top waren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:17

Charaz schreef:
chevax schreef:

Nee? Vertel…

Waardeloos. Echt waardeloos. We parkeerden in de garage. Er was 1 deur naar buiten. En daar stond de sproeiinstallatie voor de daktuin aan. Dus je moest door een waterval naar buiten. Leuk! Ik kwam als een soort verzopen kat binnen. Je gaat met de lift naar waar je moet zijn. Ik had me verheugd op een leuke avond. De dingen waaraan ik me het meeste stoorde:
- erg onvriendelijk en hautain personeel
- we moesten aan de bar zitten en daar eten.
- oncomfortabele stoelen/krukken
- een deel van het eten werd in de bar bereid. Lekker de rand van je bord schoonmaken en vervolgens met die doek over de tafel
- gasten onderling ook geen fijne sfeer
- rond uur of negen ging de dj aan de slag: te hard, te ongezellig, te ongeïnteresseerd
- rekening gevraagd, rare blik omdat ik die wilde nazien. Stond fles wijn van €90 van de buren op. Zonder excuses eraf gehaald.
En zo waren er tal van dingen die ik in een **-zaak niet verwacht.
Sergio Herman liep er ook die avond, met uitsluitend oog voor mensen die hij kende. Nu hoef ik echt geen warm welkom door Sergio, maar een vriendelijk “hallo” is het minste imo.
Al met al geen zaak waar ik nog eens ga.
Leuk om eens gezien te hebben, meer ook niet. Jammer.

Het eten was lekker, maar ook niet bijzonder. Ik ben geen grote eter, verre van, maar ik had nog wel iets opgekund. Leuk om eens mee te maken, maar ik doe het niet nog eens.

Rekening was €175 pp en daar kwamen de drankjes nog bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:34

2 dagen in hotels buffet lunch gehad, op kosten van mijn werk.
Gisteren had ik een themadag, vandaag een training.

Gisteren had manlief zelf pizza gebakken als avond eten, dus zelf het deeg gemaakt met verse gist en zelf een tomatengroentesaus voor erop en dan nog wat beleg.
En vandaag werd het vanavond gewoon een boterham, want manlief had een offday en ik was enigszins gaar na mijn training, dat ik ook geen fut meer had in koken.
Ik had wel tussen de middag al een lekkere kop soep op en een rauwkost goede salade, dus ik vond die boterham wel prima.

@chevax: dat klinkt idd verre van een top avond :n

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:41

Chevax, van een twee sterrenrestaurants mag je inderdaad wel meer verwachten. Klinkt echt niet gastvrij.

Ik eet alleen op zaterdagavond, de rest vd week doe ik aan intermittent fasting. Scheelt veel kookzorgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:44

chevax schreef:
Het is hier plots zo rustig. Is iedereen naar een AYCE/snackbar/De Librije/'t Zusje/kibbelingkraam vertrokken? ;-)

Nee, gewoon wraps met makreel en groenvoer en een soepje als avond eten.
Maar zondag wel weer ergens lunchen.

Ik heb het geld en geef het graag uit aan lekker eten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 09:21

Mijn laatste keer een sterrenrestaurant was Eleve (nu geen ster meer), maar dat kun je niet geheel vergelijken denk ik. Wij kwamen niet voor het diner, maar we waren op kosten van onze baas uitgenodigd daar voor een ontbijt. En hoe kleed je een ontbijt nu bijzonder aan? Een smoothie bij binnenkomst, maar verder was het gewoon het zoveelste luxe hotelontbijt.
Ik wist überhaupt niet je ook kunt ontbijten in een sterrenrestaurant, maar mogelijk was dit speciaal op verzoek gedaan. De entourage was leuk, maar het eten dus niet bijzonder.

De andere keren in een sterrenrestaurant was ook op uitnodiging en tja, het is niet altijd aan mij besteed. Ik wil gewoon geen rauw vlees en dan mag een carpaccio nog zo leuk er uit zien, ik eet gewoon geen rauw vlees. Het mag dus niet rood zijn. Een biefstuk moet doorbakken zijn. Ook vind ik dat er te veel tijd in gaat zitten om 7 gangen op te eten. Je zit niet vol (in Maastricht 20 jaar terug gingen we daarna linea recta naar de mac donalds), en ik hoef geen uren aan tafel te zitten.

Ook een keer met collega's als uitje ergens gegeten en daar stond het restaurant bekend om traag, maar vers. Om 5 uur begonnen en ik zou om half 9 's avonds de trein pakken, net als sommige anderen. We zijn zonder toetje weggegaan. Dat vind ik dus ook niet netjes. Want bij binnenkomst hadden we ook aangegeven dat we voor ons 3 gangen menu tot kwart over 8 de tijd hadden.

Dus tja, ik zal wel een eetbarbaar zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:12

ik weet niet of je dan meteen een eetbarbaar bent, sowieso is haute cuisine gewoon niet iedereens plezier denk ik.
Maar weggaan met trek heb ik iig nog nooit ervaren, zeker niet na 7 gangen. Ik ben ook gewend dat ik bij een goed restaurant de vraag krijg wat ik niet eet als ik niet zelf mijn gangen mag uitzoeken. Dan kun je dus aangeven dat je geen rood vlees eet, dus vreemd dat dat niet gebeurt is.

Ik heb 2x met sterren ontbeten (in de Librije), beide keren was daar iets bijzonders van gemaakt. Met op tafel broodjes en zelfgemaakte belegsoorten, maar tussendoor kwamen ze steeds met bijzondere hapjes (een bereiding van ei, een klein ontbijtburgertje, wat ik me zo nog kan onthouden). Dat was dus zeker wel nog iets speciaals.

Wat voor mij overigens niet zo had gehoeven, na een hele avond dineren was ik eigenlijk de ochtend erna volmaakt tevreden geweest met een kop koffie en een croissant en was ik eigenlijk nog te verzadigd voor nog zo'n optocht aan hapjes en dingetjes.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:30

secricible schreef:
ik weet niet of je dan meteen een eetbarbaar bent, sowieso is haute cuisine gewoon niet iedereens plezier denk ik.

Nou ja, met een doorbakken hamburger... :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:07

Ik ben dan ook echt een eetbarbaar. Bak mijn eigen biefstuk ook flink door. Maar als ik het zo lekker vind, is dat alleen maar mijn eigen probleem. Die van mn man laat ik rood van binnen.

Haute Cuisine is echt niet aan mij besteed. Maar dat staat los van wat het kost. Ook als het gratis is, is dat niet mijn ding. Maar zoveel keukens zijn niet mijn ding. Ik hou bijv ook helemaal niet van frituur en wij hebben ook geen frituurpan.

In een restaurant hou ik wel van een bepaalde sfeer, maar dat heb ik in het algemeen tijdens het eten. Dan wil ik rustig zitten en wat kletsen. Ook thuis zitten wij rustig een uur aan tafel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:11

Exitium schreef:
secricible schreef:

Nou ja, met een doorbakken hamburger... :P

je kan natuurlijk ook gewoon ander vlees dan vlees dat eigenlijk rood hoort te zijn voorschotelen. Gevogelte, vis, stoofvlees oid :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:18

Jaren terug reed ik samen met een andere vrouw paard bij een rijk gestelde man.
Maar deze man, de meest normale vent die je maar tegen kon komen, deelde ook graag in zijn luxe.
Daar kon hij echt van genieten ons 2 meiden die niets gewend waren wat dat betreft met luxe eten te laten kennis maken. Hij nam ons naar restaurants en kregen een kaart zonder prijzen. Of bestelde kaviaar voor ons.

Wij beide hadden zeker wel biefstuk gegeten, maar ook goed doorbakken anders was het niet te vreten.
Bij zei, goede biefstuk, echt goede, smelt op je tong als hij rare is.
Hij was ook eens met pan en al naar de slager terug gegaan: ik vraag nooit naar de prijs, maar wil wel goede, verkoop jij deze kauwgom nu aan mij?!

Zo trakteerde hij ons dus ook op die biefstuk.
Maar echt; alsof er een engeltje over je tong piest :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:24

In biefstuk heb je kwaliteits en prijs verschillen. Als je de goedkoopste kiest, weet je dat die net even minder kan zijn. Goed bereiden kan wel schelen, maar het wordt geen top biefstukje.

Maar het andere ligt toch echt aan je eigen smaak.

Ik bak vlees sws door, maar heb van een goede kok waar mn zoon werkte biefstuk bakken. Neemt niet weg dat ik hem nog steeds iets langer in de pan laat, omdat ik dat lekkerder vind.

Het is ook niet voor niks dat ze meestal vragen hoe je hem gebakken wilt hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:38

superpony schreef:
In biefstuk heb je kwaliteits en prijs verschillen. Als je de goedkoopste kiest, weet je dat die net even minder kan zijn. Goed bereiden kan wel schelen, maar het wordt geen top biefstukje.

Maar het andere ligt toch echt aan je eigen smaak.

Ik bak vlees sws door, maar heb van een goede kok waar mn zoon werkte biefstuk bakken. Neemt niet weg dat ik hem nog steeds iets langer in de pan laat, omdat ik dat lekkerder vind.

Het is ook niet voor niks dat ze meestal vragen hoe je hem gebakken wilt hebben.

helaas geeft de prijs niet altijd garantie op de kwaliteit van het vlees (uiteraard heeft het er vaak wel mee te maken).....maar ik vind in een "gemiddeld" restaurant betaal je zo'n 25-35 euro voor een biefstuk, dan mag je verwachten dat je gewoon een goed stukje krijgt, en niet een baklap of andere rommel die ze soms als biefstuk durven te verkopen.
En dit is in mijn ogen vaak ook een tekortkoming van de kok die er staat. Want als je het stuk vlees vast hebt, kun je de kwaliteit al voelen....
maar volgens mij weten veel koks tegenwoordig zelf ook niet hoe een goed stuk vlees eruit (hoort) te zien en voelen, en hoe ze het moeten bakken.

Ook dat vragen naar hoe je hem gebakken wilt hebben vind ik vaak tegenvallen.....dan vraag je Medium/rare, en dan krijg je alsnog een doorgebakken stuk.

En als ik daar dan 25-35 euro voor betaal, dan voel ik me behoorlijk gen**id. Dan bak ik hem liever thuis zelf. Voor mij vaak wel een reden om bij het uit eten te gaan geen biefstuk of iets te pakken, maar eigenlijk is dat natuurlijk belachelijk.
Dat je iets niet pakt als je luxe uit eten gaat, omdat je van mening bent dat je het thuis zelf beter bereid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:39

Natuurlijk is voorkeur verschillend :j
Maar wij 2 die niets gewend waren hadden echt nooit gedacht dat het lekker kon zijn, de biefstuk die wij thuis ooit kregen zou dan echt nooit te eten zijn geweest :D Dan had de hond er nog aan moeten trekken om daar doorheen te komen :))

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:46

DuoPenotti schreef:
Maar echt; alsof er een engeltje over je tong piest :D

Echt goed eten, op het juiste moment (bv bloemkool bij 30° C smaakt nooit zo goed), daar jank je net niet van. En meestal is dat een basisproduct, zonder te veel liflafjes, maar wel van topkwaliteit en volgens alle regels van de kunst bereid. En daar betaal ik graag extra voor.

Ik heb zo eens een "gewone" vers geplukte tomaat uit de oven gekregen, gewoon in 2 helften, in Frankrijk, en hemels lekker. Had ik een helikopter, ik vloog elk weekend naar dat restaurant. Hebben daar ook varkenswangen gehad die zo op je tong smolten.

Jakkes, nu krijg ik trek :')

Afin, ik bespaar nu op de fastfood en broodjes onderweg zodat de prijsverhoging in een deftig restaurant me niet zo treft. En ik word ook blij als een restaurant zo meedenkt: dit weekend de ladysteak ontdekt die dus iets kleiner is als de klassieke versie, maar wel "gewone" prijs heeft. En ik schaam me ook niet om ergens een doggybag te vragen, zeker met zoonlief die vaak zijn bord niet leeg eet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:48

Ik heb nu meteen trek in een stukje biefstuk vd haas. Heerlijk, ook als’ie doorbakken is. Dat is iets waaraan je verhouding prijs/kwaliteit wel merkt, vind ik. Is een duur stukje, maar je proeft echt het verschil tussen kogel en haas.
Ik eet niet veel (nooit volledige porties), maar ik neem wel altijd voor, hoofd, na. Gewoon omdat ik vanalles wil proberen. De restaurants waar ik vaak kom, weten dat en daar kan ik ook halve porties krijgen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:52

Ik ben ook dol op een goed gebakken biefstuk.
Maar jongens.... ik ga vanavond naar een AYCE :D