Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:21

Sheran schreef:
Ik mis blijkbaar wat, maar waarom hakt iedereen zo op HipMeisje? De vragen die ze stelt zijn zeer terecht.

Dit vroeg ik me ook af. De discussie is blijkbaar verdeeld over een paar personen, terwijl ik best wel goede statements voorbij zie komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:55

Lithya schreef:
Sunnda schreef:
Die taghi is een mooi voorbeeld van wat wij in NL maar niet willen begrijpen..nergens mag je in de rechterlijke macht, of waar dan ook een zaak behandelen met familiebetrekkingen.
En dan bij zo'n man is zijn advocaat zijn neef..hoe ver moet je wel niet afstaan van de realiteit als je ooit serieus gedacht hebt dat die man zich wel aan zijn advocaten beroepscode zou houden.

Je benadert ze vanuit je eigen denkbeelden, terwijl het overduidelijk is dat de andere partij die denkbeelden absoluut niet nastreeft. Dat is gewoon domheid.
En ergens ook arrogantie vind ik.

Wel deel vind je arrogant, want dat is verre van wat ik wil overkomen.

Ohh excuus..zie dat ik het niet zo best heb opgeschreven.
Ze slaat op algemeen, was absoluut niet naar jouw.

Dus ik bedoelde dat mensen geneigd zijn hun wereldbeeld op anderen te programeren en vanuit de overtuiging dat hun wereldbeeld het beste is denken dat de ander zich wel zal aanpassen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:08

pinto_1 schreef:
Sheran schreef:
Ik mis blijkbaar wat, maar waarom hakt iedereen zo op HipMeisje? De vragen die ze stelt zijn zeer terecht.

Dit vroeg ik me ook af. De discussie is blijkbaar verdeeld over een paar personen, terwijl ik best wel goede statements voorbij zie komen.

Sommige mensen kunnen niet zo goed discussiëren en houden niet van van goede argumenten en statistieken. Ze willen gewoon alleen hun mening ventileren.

HipMeisje had zeker een paar goede punten :j

Als je zorgt voor een goede basis, goede jeugdzorg en GGZ, zijn er veel minder potentiële daders.
Investeren in die posten bespaart op de termijn geld maar ook leed.
Maar er zijn hier mensen die op de een of andere manier niet snappen dat iemand met een traumatische jeugd eerder de fout in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:26

_San87_ schreef:
Lithya schreef:
Ben ik een van de weinigen die 47% recidive binnen twee jaar best hoog vind? Dat is haast 1 op de 2. Zou er een klas zijn waar 47% zakt, is het hoog en nu valt het best mee?

Dat is heel erg veel. Dat zijn trouwens wel alle strafbare feiten op een hoop, dus niet enkel zware criminaliteit.

De recidive bij moord is heel minimaal, bijna nul, volgens een aantal rechtsgeleerden. Dat geeft alweer een ander beeld.

Heb wel het idee dat bij sommigen de criminele daden steeds erger worden, zoals bij Donnie nu, eerst misbruik en mishandeling, nu moord.
Dus wat zijn de cijfers daarvan, waarvan er wel sprake is van recidive, maar een die erger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:35

pinto_1 schreef:
Sheran schreef:

Heel gemakkelijk, je kunt goede punten hebben, maar als je mensen met een andere mening weg zet als simplistisch, primitief, middeleeuws, je ze nog net niet dom noemt en veel op de man speelt, mensen onder ontwikkeld noemt, dan win je geen punten en dat zijn nog maar een aantal neerbuigende opmerkingen. Dat je vermoorde kindslachtoffers ziet als "het hoort erbij, das het leven", maar daar mag je een dader een kans om terug te keren in de maatschappij niet om beletten, werkt ook niet in haar voordeel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:01

Mindim schreef:
Heel gemakkelijk, je kunt goede punten hebben, maar als je mensen met een andere mening weg zet als simplistisch, primitief, middeleeuws, je ze nog net niet dom noemt en veel op de man speelt, mensen onder ontwikkeld noemt, dan win je geen punten en dat zijn nog maar een aantal neerbuigende opmerkingen. Dat je vermoorde kindslachtoffers ziet als "het hoort erbij, das het leven", maar daar mag je een dader een kans om terug te keren in de maatschappij niet om beletten, werkt ook niet in haar voordeel.

Ik heb nog eens terug gelezen, overigens niet alles, maar zie het eerste deel van je beschuldigingen niet.

Wat betreft het laatste deel, moord,hoe vreselijk ook, hoort bij het leven. Het komt overal ter wereld voor en is van alle tijden.
Waarom denk jij dat het niet zo is?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:18

fransje23 schreef:
Wat betreft het laatste deel, moord,hoe vreselijk ook, hoort bij het leven. Het komt overal ter wereld voor en is van alle tijden.

Moord hoort misschien bij het leven, maar moord gepleegd door iemand die vanwege eerdere vergrijpen niet (meer) vrij zou moeten rondlopen, dat hoort m.i. niet bij het leven.
Je kunt niet alle moorden voorkomen, maar die laatste categorie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:26

fransje23 schreef:
Mindim schreef:

Ik heb nog eens terug gelezen, overigens niet alles, maar zie het eerste deel van je beschuldigingen niet.

Ten eerste zijn het geen beschuldigingen, ik noem enkel wat ze gezegd heeft en wat misschien tegen het verkeerde been is. Maar voor je denkt dat ik maar wat zeg, zal ik het hier quoten:

Citaat:
Er wordt toch wel behoorlijk simplistisch gedacht door de meesten in dit topic.

Citaat:
Ben je dermate emotioneel betrokken bij dit onderwerp dat je niet anders dan door een zwarte bril kunt antwoorden?

Citaat:
Het lijkt wel of de helft van de mensen in dit topic erg onderontwikkeld is, en liever in de middeleeuwen zou willen leven.

Citaat:
Ja hoor :) Erg veel primitieve antwoorden hier.

Citaat:
Toch wel erg wat ik hier lees. Maar oke. Niet verheven, maar ik heb er geen andere woorden voor dan zeer primitieve instelling van velen.

Citaat:
Wat zeg jij toch een onzinnige dingen. Het zou je sieren als je eens inhoudelijk op alle zaken zou in kunnen gaan ipv de hele tijd zulke oppervlakkige reacties zou geven.

Citaat:
Jouw reacties zijn wat mij betreft grotendeels stemmingmakerij.

Citaat:
Hoe noem ik dat? Het leven.

Kijk je kan goede punten hebben, maar als je mensen met een andere mening op deze manier wegzet, dan bloedt een discussie dood, het is de toon die de muziek maakt. En dan kun je denken dat je de wijsheid in pacht hebt, je bereikt er nop nada mee. Misschien een levensles die nog geleerd moet worden door sommigen ;)

Waar zeg ik dat moord er niet bij hoort, moord zal er altijd zijn, maar je moet het nooit accepteren. Je schouders ophalen wanneer een kind wordt vermoord en het zien als collateral damage, het leven of de maatschappij, dan ben je aardig afgestompt. Het lot en de rechten van een dader laten prevaleren boven die van een slachtoffer is wanstaltig imo.

In een land waar jeugdzorg belabberd is en er te veel fouten gemaakt worden in de beoordeling van TBS-ers, daar heb ik geen vertrouwen in de kunde van genoemde instanties.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 00:40

Mindim schreef:
Heb wel het idee dat bij sommigen de criminele daden steeds erger worden, zoals bij Donnie nu, eerst misbruik en mishandeling, nu moord.
Dus wat zijn de cijfers daarvan, waarvan er wel sprake is van recidive, maar een die erger wordt.

Bij dergelijke misdrijven (misbruik ed) is het risico op recidive vaak wel behoorlijk groot. Dat daders die al eerder veroordeeld zijn, uiteindelijk overgaan tot moord vind ik niet zo heel vreemd. Ze proberen op die manier een volgende veroordeling te voorkomen (het slachtoffer kan dan immers niet meer praten, verdachte aanwijzen etc). Daarom alleen al zou het goed zijn dat personen die dergelijke feiten gepleegd hebben en hiervoor veroordeeld werden beter begeleid en opgevolgd worden zodat het niet nog verder kan escaleren tot bv moord.

Mars

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 01:02

Wat Mindim zegt :j Eerdt binnenvallen met hautaine houding dat medebokkers primitief en onderontwikkeld zijn en vervolgens verbaasd zijn dat mensen niet echt trek hebben om met je verder te praten.

Overigens staat ze bij mij op foei/negeer dus is klaar wat mij betreft. Zonde van een topic waar vooral ook veel interessants in staat

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 06:14

Op AD staat een item over 2 meiden die een moordenaar mochten interviewen. De moordenaar (een moeder) had de verkrachter van haar dochter vermoord en daar 12 jaar cel voor gekregen. Toen ik de reacties las, was echt iedereen verbolgen dat die vrouw straf heeft gekregen. Ze was namelijk een held en ze verdiende een lintje. Ik ben echt geen 1 reactie tegen gekomen dat het terecht was geweest.

Waarom is dat wel dikke prima, maar de doodstraf uitvoeren niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:19

idylle schreef:
Op AD staat een item over 2 meiden die een moordenaar mochten interviewen. De moordenaar (een moeder) had de verkrachter van haar dochter vermoord en daar 12 jaar cel voor gekregen. Toen ik de reacties las, was echt iedereen verbolgen dat die vrouw straf heeft gekregen. Ze was namelijk een held en ze verdiende een lintje. Ik ben echt geen 1 reactie tegen gekomen dat het terecht was geweest.

Ik vind het helemaal niet dikke prima dat die vrouw iemand vermoord heeft. Begrijpelijk wel, maar niet acceptabel. En daar lijkt de rechter in zijn veroordeling ook rekening mee te hebben gehouden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:25

idylle schreef:

'Men' vindt het waarschijnlijk prima omdat via juridische wegen die verkrachter vermoedelijk niet was 'opgeruimd' (=definitief weg uit de maatschappij), en alles minder dan dat wordt door velen gezien als 'te licht straffen'.

Als die verkrachter levenslang had gekregen, dan vond waarschijnlijk niemand dat de moeder van het slachtoffer vervolgens alsnog het recht in eigen hand had moeten nemen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 06:51

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn @oomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:35

Mindim schreef:
Kijk je kan goede punten hebben, maar als je mensen met een andere mening op deze manier wegzet, dan bloedt een discussie dood, het is de toon die de muziek maakt. En dan kun je denken dat je de wijsheid in pacht hebt, je bereikt er nop nada mee. Misschien een levensles die nog geleerd moet worden door sommigen ;)

Waar zeg ik dat moord er niet bij hoort, moord zal er altijd zijn, maar je moet het nooit accepteren. Je schouders ophalen wanneer een kind wordt vermoord en het zien als collateral damage, het leven of de maatschappij, dan ben je aardig afgestompt. Het lot en de rechten van een dader laten prevaleren boven die van een slachtoffer is wanstaltig imo.

In een land waar jeugdzorg belabberd is en er te veel fouten gemaakt worden in de beoordeling van TBS-ers, daar heb ik geen vertrouwen in de kunde van genoemde instanties.

Zelfs met de verzameling quotes vind ik het erg meevallen hoe mensen worden weggezet. Maar goed ook daar speelt een stuk zender en ontvanger.
Ik was daar niet aan het discussiëren dus voel mij natuurlijk totaal niet aangesproken.

Haar argumenten zijn niet verkeerd maar haar denkwijze, soms totaal, anders wat kan werken als een rode lap op een stier.

Kindermoord, door een onbekende van het kind, komt gelukkig heel weinig voor. Maar helemaal verdwijnen zal het nooit. Vaak zijn het toch eerste keren dat iemand een zo een gruwelijk misdrijf pleegt. Dat kun je met de doodstraf niet voorkomen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:31

_San87_ schreef:
idylle schreef:

Ik vind het helemaal niet dikke prima dat die vrouw iemand vermoord heeft. Begrijpelijk wel, maar niet acceptabel. En daar lijkt de rechter in zijn veroordeling ook rekening mee te hebben gehouden.

Ik denk vooral aan die dochter... Leven met het trauma van een verkrachting en dan ook nog je moeder kwijt. Ik begrijp moeder haar handelen maar feitelijk heeft ze haar dochter nu nog meer leed aangedaan. Typisch een zaak waar er alleen maar verliezers zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:36

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:51

Verkrachting is zoiets vreselijks en helaas komen de meeste er gewoon hun levenlang mee weg. Slechts een enkeling komt achter tralies.
Ik weet niet wat een gepaste straf is voor verkrachters. Zoals eerder genoemd wordt 20% van de mensen in NL ooit verkracht, dus theoretisch zou ook 20% van de bevolking achter tralies horen.
In andere landen is dat mogenlijk nog veel hoger.
Om ze nou allemaal ook gelijk dood te maken is nogal een zevenmijlslaars verder.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:56

Ik heb alleen de op gelezen, zeker tegen doodstraf. Wel vind ik dat de psychiatrische zorg etc heel veel toegankelijker moet worden want volgens mij kan dat veel ellende voorkomen..

De enige goede reden die ik zie voor doodstraf is als je een high profile terrorist ofzo hebt waarvan de rest van de club er alles voor over heeft hem weer vrij te krijgen. Duidelijke schuld, en geeft groot gevaar voor de veiligheid van anderen om hem opgesloten te houden... Nja in die zeldzame gevallen heb ik er begrip voor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:00

Ik zie geen reden om het her-in te voeren.

Het is een verschrikkelijke belasting om beul te moeten zijn.

En er worden fouten gemaakt. Iemand die onschuldig blijkt, kun je na tien jaar vrij laten.
Denk aan Lucia de B.
(Levenslang en onschuldig en inmiddels vrij.)

... en voor wie in reïncarnatie geloven: dan duurt de straf 'Nederlands levenslang' (= sterven achter tralies) heel veel langer dan de doodstraf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:11

... en wellicht is het goed - afdeling arrogantie - om de principes van de Nederlandse rechtsstaat te kennen...?
(Contra: 'we willen het maar niet begrijpen' terwijl er uitstekend over is nagedacht, itt 'ver van de realiteit'.)

Nergens staat de wet dat je je familie niet mag verdedigen.
(Binnen de orde van advocaten wordt wel gezegd : let op, weet waar je je aan begint, etc - maar het mag heus. En waarom ook niet.)
Citaat:
Die taghi is een mooi voorbeeld van wat wij in NL maar niet willen begrijpen..nergens mag je in de rechterlijke macht, of waar dan ook een zaak behandelen met familiebetrekkingen.
En dan bij zo'n man is zijn advocaat zijn neef..hoe ver moet je wel niet afstaan van de realiteit als je ooit serieus gedacht hebt dat die man zich wel aan zijn advocaten beroepscode zou houden.

Je benadert ze vanuit je eigen denkbeelden, terwijl het overduidelijk is dat de andere partij die denkbeelden absoluut niet nastreeft. Dat is gewoon domheid.
En ergens ook arrogantie vind ik.

Mr. Taghi is/was een keurige advocaat, net zoals mr. mw Holleder.

Je mag als familielid van een gore misdadiger advocaat zijn.
Accoord, mw Holler had het benul om haar broer te beschuldigen.

Ellendeling Taghi heeft het recht op vrije advocatenkeuze.
... en mr. Taghi mocht zijn werk doen, (hij had beter kunnen weigeren als we het hebben over integriteit) maar werd om begrijpelijke redenen goed gevolgd - in wezen over de rand van de wet heen.
... misschien kon de advocaat binnen het familiedysteem die rol niet weigeren - zo werken tenslotte dictators.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-06-22 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:11

Voor duidelijk gevallen zoals de moord op dirk van wiersum, peter R en Gino zou ik het een overweging waard vinden.

Maar echt als alleen 200% zeker vast staat dat dat de dader is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:13

Zonnetje81 schreef:
Voor duidelijk gevallen zoals de moord op dirk van wiersum, peter R en Gino zou ik het een overweging waard vinden.

Omdat dit groots in het nieuws is geweest?
En de moordenaar van iemand die minder bekend is en minder in het nieuws dan niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:15

Echwel schreef:
Zonnetje81 schreef:

Omdat dit groots in het nieuws is geweest?
En de moordenaar van iemand die minder bekend is en minder in het nieuws dan niet.

Nee ik noem ze omdat het duidelijk voorbeelden zijn waarbij de dader met zekerheid aan te wijzen is en het topic start over Gino.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:16

Dan hypothetisch
Vrouw jaren mishandeld, vermoordt haar man..

200% zeker dat ze de moordenaar is...

Imo kun je nl geen onderscheid dan maken