Amber Alert voor negenjarige Gino uit Kerkrade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:12

Ik vind een discussie hierover niet echt op zijn plaats, maar aangezien je mijn eerdere bericht aanhaalde, ik denk dat we langs elkaar heen praten. Het gaat me niet om de inhoud van het verhaal en de gang van zaken die benoemd worden, maar manier waarop het gebracht wordt. Vooral wetende dat sommige mensen hard gaan op zulke verhalen. Want ik ben het met je eens, het is met geen pen te beschrijven, maar het artikel waar wij het over hebben doet zijn best het met een glitterpen te omschrijven, om het zo maar te zeggen.
Afijn, verder niet nodig om het hierover te hebben. Maar je hoeft mij niet duidelijk te maken dat het is zoals het is.

Het is vooral een onbegrijpelijk en ontzettend verdrietig en tragisch verhaal. Ik zou niet weten hoe je hier als nabestaande mee moet leven en mijn gedachten gaan uit naar zijn zussen en anderen geliefden die er nog zijn.

KM_Ris

Re: Amber Alert voor negenjarige Gino uit Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:40

Mijn god wat heeft dat mannetje een vreselijk iets moeten meemaken.. zo wreed.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:39

Ik heb het stuk op nu.nl gelezen en werd er beroerd van. Dat arme, arme mannetje.. |(
Een jochie van 9, volledig overgeleverd aan die gek. Hij moet doodsangsten hebben uitgestaan, wat een afschuwelijke en niet te bevatten laatste uren heeft het mannetje moeten doorstaan.. Het is echt om misselijk van te worden..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:32

En daarna heeft ie samen met z'n vriendin (die geen idee had wat zich daarvoor had afgespeeld) het huis schoongemaakt, want een paar dagen later zouden ze gaan samenwonen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 17:15

Wat een enorme kracht hebben zijn zussen laten zien tijdens hun spreekrecht.
Zoveel respect voor deze vrouwen! En wat een leed hebben ze doorstaan..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:47

Je kunt je geen voorstelling maken waar die mensen doorheen zijn gegaan. Eerst de dood van Gino, dan de dood van hun moeder en vervolgens te horen wat die smeerlap allemaal met hun broertje heeft uitgevoerd.
Er is maar 1 straf bij dit soort monsters en dat is levenslang opsluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:49

Precies. Niks geen tbs enz.
Die heeft geen therapie nodig maar levenslang. Zo verknipt dat komt nooit meer goed met welke therapie ook.

Verschrikkelijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 18:01

En naast dat deze vent levenslang moet krijgen, is de kans op herhaling ook enorm groot natuurlijk.
Zo'n figuur mag nooit meer vrij komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:06

Cayenne schreef:
En naast dat deze vent levenslang moet krijgen, is de kans op herhaling ook enorm groot natuurlijk.
Zo'n figuur mag nooit meer vrij komen.

Die kans is met tbs natuurlijk groot dat hij nooit meer vrij komt.
Maar toch, waarom dat inzetten?
Er is te kort aan hulpverleners, laat die maar iets gaan doen bij mensen die er wel wat aan hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:16

Eens hoor, gewoon wegzetten in een cel, niets meer aan verspillen .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:20

Waarom moeten al die details zo genoemd worden, dat lijkt me eerder iets voor in de rechtszaal en niet om rondgestrooid te worden als een walgelijk verhaal alsof het een filmscript is. %) Ik doe mijn best het te ontlopen omdat ik echt onpasselijk verdrietig en woest wordt bij de gedachte. Ik ben een beelddenker en helaas heb ik de omschrijvingen niet kunnen ontlopen, ik slaap er gewoon slecht van. Het is geen sensatie het is gewoon gruwelijk. Ik hoop dat deze openbare details bij sommigen geen trauma opleveren of mensen op het idee brengen om zoiets ook te gaan doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:13

TBS is natuurlijk een behandeling die oneindig duurt. De kans om eerder vrij te komen is met tbs een stuk moeilijker dan met alleen een gevangenisstraf.
Een spuitje is de juiste oplossing voor dit soort mensen maar dat mag natuurlijk ook niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:38

Cayenne schreef:
Wat een enorme kracht hebben zijn zussen laten zien tijdens hun spreekrecht.
Zoveel respect voor deze vrouwen! En wat een leed hebben ze doorstaan..

[ Video ]

Echt knap wat ze inderdaad hebben gedaan hier. Wat moet dat zwaar en heftig zijn geweest.

Een vrolijk jongetje van 9, gewoon lekker voetballen met z’n vriendjes buiten, wat mijn eigen zoon van nu 11 jaar ook bijna dagelijks doet (al jaren) samen met zijn vriendjes buiten. Iets waar je steeds meer bij moet gaan stil staan; om je kind zo goed mogelijk voorbereid de deur uit te laten gaan, bang moet worden bijna wetende dat er zulke walgelijke mensen in de maatschappij rondlopen waar je niks tegen kunt doen en dat je je kinderen ook kind wilt laten zijn en dus maar probeert niet teveel stil te staan bij dit soort gebeurtenissen. Totdat het zoals nu met Gino echt gruwelijk fout gaat en je weer pijnlijk herinnerd word aan de maatschappij en de wereld waarin onze kinderen opgroeien. Mijn moederhart huilt echt zo hard. Hier is geen voorstelling van te maken maar hetgeen wat ze inderdaad naar buiten brengen over wat er allemaal is gebeurd met Gino zelf, daar draait je de maag echt toch echt helemaal van om. En de impact wat het op de nabestaanden heeft… Echt verschrikkelijk gewoon, geen woorden voor. Die arme jongen ook ;( Wat een verrotte mensen lopen er toch rond.

Ik hoop/bid toch zo dat de dader nooit meer vrij in de maatschappij kan rondlopen, en dat ze een weg vinden om hem voor altijd vast te houden met hoe groot de kans is dat zo iemand weer opnieuw slachtoffers maakt. Pff. Zoiets mag gewoon echt niet gebeuren. Echt, wat moet die jongen voor angsten hebben uitgestaan die laatste uren vanaf dat hij meegenomen werd. Huilen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:44

Zo onwijs veel respect voor de zussen. Ik heb het gehele filmpje moeten huilen want dit gaat echt door merg en been. Geen straf is hoog genoeg maar laten we hopen op levenslang.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:46

karuna schreef:
Waarom moeten al die details zo genoemd worden, dat lijkt me eerder iets voor in de rechtszaal en niet om rondgestrooid te worden als een walgelijk verhaal alsof het een filmscript is. %) Ik doe mijn best het te ontlopen omdat ik echt onpasselijk verdrietig en woest wordt bij de gedachte. Ik ben een beelddenker en helaas heb ik de omschrijvingen niet kunnen ontlopen, ik slaap er gewoon slecht van. Het is geen sensatie het is gewoon gruwelijk. Ik hoop dat deze openbare details bij sommigen geen trauma opleveren of mensen op het idee brengen om zoiets ook te gaan doen.

Ik snap dat je het gruwelijk vindt, dat vindt iedereen. Wat Saskia Belleman op X uitlegde is dat de details júist van belang zijn om te kunnen begrijpen hoe de rechters tot hun oordeel komen/gekomen zijn. Ook kunnen de details (hoe vreemd dit ook mag klinken) helpen in het rouwproces van de nabestaanden. Het is dus absoluut niet als sensatie bedoelt maar juist ter verduidelijking van de nader te bepalen straf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:31

Dat de details voor de rechtspraak nodig zijn snap ik maar "het publiek" lees iedereen buiten de rechtspraak en de direct betrokkenen heeft daar gewoon niks mee te maken in mijn ogen. :n wij bepalen de strafmaat niet en een onafhankelijke rechter zal ook niet mogen luisteren naar de publieke opinie. Dus het delen van die details is voor mij amerikaanse sensatiezucht. Het melden van het is gruwelijk wat er gebeurd is lijkt me voldoende. Bij andere strafzaken wordt het ook niet zo uitgebreid woord voor woord rondgestrooid.

Dat ter zijde, je zult maar de advocaat van de verdachte zijn. -O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:53

Een proces is in principe openbaar. En in elke moordzaak zullen de details voor zo ver bekend in de rechtszaal verteld worden. Dat is nodig, dat is een goed iets. Je kan je daarover inlezen over de redenen waarom dat is. Het gaat ook om transparantie en controleerbaarheid.

Bij zedenfeiten bijvoorbeeld wordt er door de advocaat van het slachtoffer wel vaker de vraag gesteld om het proces achter gesloten deuren te houden, dit is bij toestaan door de rechter dan bijna steeds ter bescherming van het nog levende slachtoffer.

In dit geval kan je ook redeneren als nabestaanden dat het enkel goed is dat algemeen bekend is wat die dader gedaan heeft en dat hij geen anonimiteit krijgt. Het delen heeft alleszins niets met Amerikaanse sensatiezucht te maken, dat hoort gewoon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:16

Het hof eist 28 jaar gevangenisstraf en TBS. Dat is vlgs mij het maximale dat kan worden gegeven met TBS?
Ben het daar zo niet mee eens.. Want in theorie kan de man dus over pakweg 19-20 jaar weer vrijkomen als 2/3 van de straf erop zit. Of onder toezicht vrijkomen. Daar vind ik m veel te gevaarlijk voor.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6541018 ... ord-gino-9

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:18

Babootje schreef:
Het hof eist 28 jaar gevangenisstraf en TBS. Dat is vlgs mij het maximale dat kan worden gegeven met TBS?
Ben het daar zo niet mee eens.. Want in theorie kan de man dus over pakweg 19-20 jaar weer vrijkomen als 2/3 van de straf erop zit. Of onder toezicht vrijkomen. Daar vind ik m veel te gevaarlijk voor.

TBS kan oneindig verlengd worden. Dus het is naar mijn idee moeilijker om zonder TBS vrij te komen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:19

Babootje schreef:

TBS kan elke keer verleng worden waardoor hij de rest van zijn leven toch "vast" zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:22

Citaat:
Donny M. mag volgens het OM nooit meer onbehandeld op straat komen en eist daarom naast de lange celstraf ook tbs met dwangverpleging. Een levenslange celstraf is niet aan de orde, vindt het OM. Dan bestaat de kans dat M. alsnog zonder behandeling vrij komt na 25 jaar omdat hij dan een verzoek tot gratie kan indienen.

Met reden dus niet levenslang geëist.
TBS kan wel levenslang zijn.

Overigens die strafverlaging na 2/3 van de tijd bestaat toch niet meer?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:23

Automatisch vrijkomen na 2/3 van je straf gebeurt tegenwoordig niet meer. Je kunt nu maximaal 2 jaar eerder vervroegd vrij komen en je moet getoetst worden om ervoor in aanmerking te komen.

En daarna de tbs nog. Gezien het strafblad van deze meneer en de waslijst aan stoornissen denk ik niet dat hij snel de tbs weer uit is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:58

Het is zo dubbel. TBS is behandeling gericht op terugkeer in de maatschappij. Waarvan je je ernstig moet afvragen of deze man ooit nog in de maatschappij moet terugkeren. Hoe vaak gaat het niet mis met TBS? Ook na de MichaelP/Anne Faber miskleun gebeurt het nog steeds.
Donny M is nog jong en kan dan ergens in de leeftijd van begin 50 nog steeds extreem gevaarlijk zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:38

Vind ik ook hoor.
En ik vind in deze tbs geldverslindend en gebruik maken van schaarse hulpverleners bij de verkeerde persoon.

Maar snap wel waarom het OM dit doet, want dan hebben ze meer kans dat hij nooit meer vrij komt. En zo wel, de hoop dat hij dan iets opgestoken heeft.

Levenslang zou gewoon geen gratie kans mogen zijn. Zo snel word dat niet gegeven en als dat wel zo is is het gewoon omdat iemand nooit meer op straat mag komen.
Zoals in dit geval, maar het OM deze noodsprong maakt omdat onze wet daarin hapert.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 14:23

Gaat de TBS maatregel pas na het uitzetten van de straf in of tegelijkertijd?