Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:22

Ik vind het wel wat makkelijk om die topsporters zo veel macht te geven. Het is volgens mij helemaal niet alleen top down namelijk.

Ik heb jaren op een 'recreatie' stal gestaan. Die mensen waren zich er niet eens van bewust op welke dagen de NL ruiters op de Olympische spelen reden. Laat staan dat ze er naar keken of er tegen op keken. Die waren gewoon lekker aan het rijden en poetsen, hadden een plaatselijke instructeur die ooit eens M of Z had gereden en die ze vooral beoordeelden of ze een positief gevoel hadden na een lesje. Gingen hooguit naar de clinic dag van de plaatselijke vereniging. Die keken echt meer naar hun paard dan naar 'de top'. En niet op een afwijzende manier. Gewoon (gezonde) desinteresse.
(zo ook het handje vol wedstrijd ruiters, ook die keken niet en konden niet benoemen wie is in het A kader zaten)

En ook nu zie je dat. Dat jongeren zich net zo makkelijk op Brit, Jesse, Feline, Kristy richten als op Anky, Edward, Michael. Gewoon waar zij blij van worden en wat ze zelf interessant vinden.

Wat dat betreft kan iedereen in de multimedia wereld gewoon zelf zijn sterren kiezen en de koers varen die ze zelf willen. Dus als je opgroeit met felinehoi laat jij je echt niet door Edward vertellen dat je je paard op een andere manier moet rijden. Tenzij je dat zelf echt heel gaaf vind. Maar zelfs dan wordt je gewoon blootgesteld aan allerlei andere manieren van doen en kun je prima je eigen beeld vormen van hoe het kan en hoort. Ik denk dat het niet top down is, ik denk dat we in een kriskras tijd leven.

En ik heb daar dus vertrouwen in. Dat het 'goed' komt. Dat er meer en meer naar het dier gekeken wordt als individu met eigen behoeftes. Dat zal echt niet iedereen op dezelfde manier doen. En dat hoeft ook niet. Dat kan ook niet. En dat is ook niet in het belang van het paard*.

Zelf de zo vervloekte macht van geld zit nu anders in elkaar. Er gaat ook geld naar fandagen en kleding en parfumlijnen van 'totale nobodys' (als je mensen langs de lat van sport wil leggen).

En nog over het belang van het paard gesproken: Ik kom nog even terug op de opmerking over: de meeste paarden hebben ene prima leven zonder ooit gereden te worden. Dat is mij dus net te generiek. Zoals je mensen hebt die graag aan extreme sporten doen, of die met passie 60 uur in de week werken en mensen die liever in het weekend een wandeling maken in hun matchende ANWB jassen en een rustige kantoorbaan hebben. Zo heb je ook paarden die houden van hard gaan, en uitdagend, en afwisselend. En paarden die houden van lekker in een paddock teuten met maatjes.
Als we dan toch het paard als individu bekijken, laten we dat dan ook gewoon echt doen en niet alle paarden over 1 kam scheren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:53

Zonder basis is er geen top en ook geen instroom naar de top.
Overigens ook minder handel in sportpaarden. Als de topsport zou worden afgeschaft zal dat internationaal zijn.
Lubach is niet de enige in de wereld die vraagtekens bij topsport zet.

elnienjo

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:05

Internationaal zal het nooit afgeschaft worden. In veel landen hecht men nog aan werken/sporten met paarden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:07

fransje23 schreef:
Als de topsport zou worden afgeschaft zal dat internationaal zijn.
.

Die zie ik zomaar nog niet gebeuren.
Er zijn nog zo veel landen waar ze amper om mensen rechten iets geven. Die landen zijn nog helemaal niet zo ver dat ze zich druk gaan maken over dieren rechten. Dus die topsport zal echt nog wel 'even' overend blijven.

Als ik al wil geloven dat topsport binnen afzienbare tijd zou verdwijnen weet zeker dat dat hooguit in extreem welvarende landen gebeurt. Dan blijven de landen over waar ze wat minder nauw kijken.
Hoeft geen reden te zijn om het niet te doen in theorie. Maar de vraag is wel of dat dan op het geheel gezien vooruitgang is of niet.

Maar dat dilemma herken ik ook van de veehouderij: Als vlees in NL wordt geproduceerd weet je dat je een bepaalde ondergrens hebt waar het welzijn aan voldoet. Als we daar mee stoppen kun je je afvragen of dat de dieren ten goede komt.
Maar goed, ik erken dat je ooit, ergens stappen moet zetten. Ook al zijn we het in dit topic niet perse eens over hoe en waarom.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-05-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:08

Ik denk dat stap 1 is dat het in 2028 van de spelen verdwijnt... dat zingt al veel langer rond.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:10

Dat zou ik een waardeloze beslissing vinden. Paardensport, toch zeker springen, hoort op de OS.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:11

Ik zou liever nog reining op de spelen toegevoegd zien worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:11

Nee, we gaan het nog veel meer zien in de toekomst ben ik bang. Ik kijk ook zelf niet naar de topsport. Het interesseert me totaal niet. Ik zie dingen die ik niet wil zien en kan me er ook niet aan spiegelen of er tegenop kijken.

Het feit is dat geld regeert. En zolang er geld te verdienen valt zal het doorgaan. Voor sommige mensen zijn de strikjes ook genoeg bevestiging. Want immers, als ik die win dan doe ik het toch goed? Zodra er anders gejureerd gaat worden, naar echte happy athletes, pas dan zal het veranderen.

Ik heb echt mijn hart verpand aan de dressuur, ik vind het een prachtig proces om je paard mooier gespierd, fitter, rechter en handiger en blijer te zien worden. Ik heb de verantwoording tegenover mijn paarden om goed voor ze te zorgen (qua behoeftes) en te zorgen dat ze hun werk goed kunnen doen. En dat ze blessure vrij blijven. Ik maak fouten en ik leer nog steeds, maar vraag me altijd af waar ik het beter kan doen.

Gelukkig heb ik goede begeleiding, en dwang of doorduwen wordt niet gebruikt. Als een paard niet reageert zoals je vraagt, moet je kijken waarom hij het nog niet kan en hem daarbij helpen. Het paard doet nooit, maar dan ook nooit iets fout. Er is geen fout. Ik geloof dat als je je paard goed opleidt, dat je dat zeker een keer kunt laten zien in een proefje. Maar, wat ik zie in de wedstrijd dressuur daar kan ik om janken.

En ik krijg steeds minder zin om me te gaan laten meten met dat wat ik om me heen zie. Ik denk nog steeds (misschien naief) dat het goede toch beloond moet gaan worden, maar dat zal de tijd leren. De mijne zijn pas net een beetje wedstrijd klaar. Met 8 en 9 :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:17

pol013 schreef:
fransje23 schreef:
Als de topsport zou worden afgeschaft zal dat internationaal zijn.
.

Er zijn nog zo veel landen waar ze amper om mensen rechten iets geven. Die landen zijn nog helemaal niet zo ver dat ze zich druk gaan maken over dieren rechten. Dus die topsport zal echt nog wel 'even' overend blijven.

Als ik al wil geloven dat topsport binnen afzienbare tijd zou verdwijnen weet zeker dat dat hooguit in extreem welvarende landen gebeurt. Dan blijven de landen over waar ze wat minder nauw kijken.
Hoeft geen reden te zijn om het niet te doen in theorie. Maar de vraag is wel of dat dan op het geheel gezien vooruitgang is of niet.

Dat zijn over het algemeen niet de landen die tot de wereldtop behoren.
En als er ruiters zijn uit die landen trainen ze veelal bij meer westerse ruiters.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:18

Spenk schreef:
Ik denk dat stap 1 is dat het in 2028 van de spelen verdwijnt... dat zingt al veel langer rond.

Dat zou heel goed kunnen!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:20

Als paardensport internationaal afschaft wordt, zal dag hoogstens in Europa zijn. De hele wereld ga je niet meekrijgen. Gevolg gaat dan zijn dat topsporters zich verplaatsen naar landen waar de sport opkomende is en nog wel bedreven mag worden. (China, USA, Dubai etc.) behalve een verplaatsing van het probleem, schiet je er geen zak mee op. Sterker nog; in de meeste van die landen wordt nog heel, heel weinig gegeven om dierenwelzijn

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:21

fransje23 schreef:

En als er ruiters zijn uit die landen trainen ze veelal bij meer westerse ruiters.

De USA, kom niet aan een Amerikaan z'n paard! En de GB is ook flink meer paardensportminded dan Nederland. Zelfs Duitsland hecht er volgens mij meer aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:28

fransje23 schreef:

Dat wordt dan toch vanzelf de wereld top......

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:31

pol013 schreef:
fransje23 schreef:

Dat wordt dan toch vanzelf de wereld top......

Dat dus :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:31

Het verplaatsen van boerenbedrijven naar het buitenland (met minder oog voor dierenwelzijn) houdt ook niemand tegen om hier de veestapel te beperken (onder andere).

En ik vraag me af of paardenspelen op de OS thuishoort.. .waarom eigenlijk? Is het echt nog wel van deze tijd? (vooral na dat vijfkamp debacle)
Reining op de OS? Zodat de wereld kan zien hoe er vrij grote stevige mannen op vrij kleine (dan wel stevige) paardjes zitten? Ik weet t niet hoor..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:33

Ik las eerder een stukje terug over dat als je tegen paarden (top)sport bent je je paard het liefst in een porseleinenkast zet, daar kom ik graag nog even op terug.

Want juist niet, deze mensen willen juist hun paard(en) vooral paard laten zijn, dag en nacht in een kudde waar ze eens een hapje van een ander paard in de bil kunnen krijgen maar waar de kudde stabiel is (door onder andere genoeg ruimte) om geen erge ongelukken te krijgen, waar vriendschappen gesloten kunnen worden en onderling gespeeld wordt. Waar ze een dikke vacht mogen krijgen in de herfst en waar je dan in de lente bij het verliezen er van bij het borstelen er mee onder zit. Samen wandelen, fietsen, grondwerken, vrijheidsdressuur, bosritjes, dat sprongetje omdat je paard dat zo leuk vindt. Het samenwerken waarbij de stem van het paard ook telt, niet waar geld telt, dat is wat mij betreft echt samenwerken.

Bang zijn dat straks alles niet meer mag vind ik zo zonde, zonde voor het paard

Ik denk dat het stoppen van wedstrijden met paarden zoals die nu zijn nog wel wat langer gaat duren, zeker wereldwijd ja, maar een grote ommezwaai komt er wel een keer aan alleen niet meer in dit leven helaas

Er is altijd wel een excuus te bedenken om vooral zo door te gaan met iets omdat het zo hoort/al zo lang zo is of omdat het anders ergens anders gewoon door gaat of....maar iemand moet het voortouw nemen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:33

Cer schreef:
Het verplaatsen van boerenbedrijven naar het buitenland (met minder oog voor dierenwelzijn) houdt ook niemand tegen om hier de veestapel te beperken (onder andere).

En ik vraag me af of paardenspelen op de OS thuishoort.. .waarom eigenlijk? Is het echt nog wel van deze tijd? (vooral na dat vijfkamp debacle)
Reining op de OS? Zodat de wereld kan zien hoe er vrij grote stevige mannen op vrij kleine (dan wel stevige) paardjes zitten? Ik weet t niet hoor..

Paardrijden zou weer genormaliseerd moeten worden juist.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:35

elnienjo schreef:

Wat bedoel je met genormaliseerd, en hoe zou dat dat moeten, en waarom ?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:37

Cer schreef:

Er is heel veel ophef rond het verplaatsen van boerenbedrijven naar het buitenland en het beperken van de NL veestapel. Heb je dat gemist?

Ik ben het met je eens dat paardensport geen Olympische sport is. Het past niet in de Olympische gedachte dat zoveel mogelijk landen mee moeten doen. Bij een andere sport haal je als je niet goed genoeg bent gewoon een slecht resultaat. Bij paardensport komt als je niet goed genoeg bent het dierenwelzijn in het gedrang. Dan wel omdat tóch geprobeerd wordt nul te springen (door bijvoorbeeld thuis te prepareren) dan wel omdat de combinatie ervaring/talent mist en cruciale fouten maakt in het parcours.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:40

996981 schreef:
Er is heel veel ophef rond het verplaatsen van boerenbedrijven naar het buitenland en het beperken van de NL veestapel. Heb je dat gemist?

Nee hoor, ik heb dat niet gemist..
Heeft die ophef zin? Is het gestopt? Mogen ze blijven? Of worden ze toch uitgekocht?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:43

Cer schreef:
elnienjo schreef:

Wat bedoel je met genormaliseerd, en hoe zou dat dat moeten, en waarom ?

Om dezelfde reden dat de randstadbubbel de boeren wil weg hebben. Mensen die te ver van het platteland (en daar hoort ook paardrijden bij) afstaan, vinden alles maar zielig en willen 't weg hebben.
Mensen die in Amerika opgroeien op 't platteland zien niet anders dan paarden als werkdier. Ook zijn/waren daar veel meer films/series waar paarden een rol spelen in westerns/ranchdrama's etc. Het zal ook wel ver af staan van de gemiddelde New Yorker, maar het overgrote deel van Amerika is nog landelijk ingesteld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:46

Cer schreef:
996981 schreef:

Nee hoor, ik heb dat niet gemist..
Heeft die ophef zin? Is het gestopt? Mogen ze blijven? Of worden ze toch uitgekocht?

Natuurlijk heeft ophef zin. Het werkt op zijn minst vertragend. Dat besluiten toch gemaakt worden heeft te maken met politiek (in zowel nl als eu) en de door ons als volk gekozen partijen en hun agenda. Dat doet niet af aan het feit dat heel veel mensen tegen het krimpen van de Nederlandse veestapel zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:26

elnienjo schreef:
De USA, kom niet aan een Amerikaan z'n paard! En de GB is ook flink meer paardensportminded dan Nederland. Zelfs Duitsland hecht er volgens mij meer aan.

Maar ook daar zijn "Lubach-jes".

Het is niet dat Nederland uniek is in dit soort dingen.
Gelukkig niet!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:11

Ben benieuwd of jullie ook tegen het gebruik van paarden in films zijn? daar zie ik ook het ea aan misstanden voorbij komen waar ik niet altijd vrolijk van wordt.

Mij maakt het niks uit of de paardensport een Olympische sport blijft of niet, internationaal zie ik juist andere dingen dan in NL. Het losrijden van het WK jonge paarden bijv. vond ik genieten om de goede rijderij te zien van de oa vele duitse ruiters. Alleen die "moderne"op druk rijdt dressuur mogen ze van mij direct afschaffen/afstraffen/

Jis; dat was niet gericht op alleen de sport..maar op iedereen die het paardrijden wil afschaffen.

Het is een beetje als ik nu een nieuws item maak met allemaal ongelukkige kinderen en mensen die hun kinderen slaan etc. etc dat ik dan ga roepen dat niemand meer kinderen mag hebben want ze zijn ongelukkig en worden slecht behandeld. Eenzijdig, zwart-wit en te kort door de bocht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:14

Daar hoeft toch niet perse iets van gevonden te worden? Of Lubach moet daar wat over gaan vertellen misschien?

Bij het maken van films moet iemand van een dierenrechtenorganisatie aanwezig zijn, dacht ik? ("no animals were hurt during ...etc")

En ik denk dat de tendens (dus niet perse wat ík vind) inderdaad is 'als er 1 boer slecht is voor zn vee, dan zijn alle boeren moordenaars'). Dus als social media de paardensport gaat aanvallen dan gaat Karen zich er uiteindelijk wel mee bemoeien denk?